handdator

Visa fullständig version : Deff, styrketräning vs löpning

Dillyz
2016-07-25, 19:30
Hej allesammans! Är rätt så ny när det kommer till gymmet och definitivt när det kommer till att deffa. Är i OK form men har dock för mkt fett runt magen som jag vill bli av med.

Min fråga är, vad är skillnaden på om jag endast skulle köra löpträning kontra styrketräning? Ja de säger väl säg själv att jag förlörar mer muskler om jag endast löptränar (?)

Men jag måste väl ändå nå mitt mål snabbare om jag endast går ut springer (känns som att det bränner fler kalorier än styrketräning)

Rätta mig gärna/tipsa då jag som sagt e newbie :P

Tacksam för svar,
Dillyz

cero
2016-07-25, 19:35
Kosten är det mest effektiva sätt att hamna på kaloriunderskott och gå ned i vikt.

Löpning bränner så klart mer än styrketräning, men det senare är ett absolut måste för en lyckad deff.

Gerdler
2016-07-25, 19:56
Vill du bara bli smal så är löpning bättre. Om du även vill behålla muskler så är styrketräning ett måste. Det blir inte "deff" om du inte styrketränar, för om du inte försvarar (defend) dina muskler från katabolism med styrketräning så är det bara en kontrollerad/okontrollerad svält.

King Grub
2016-07-25, 20:08
Kaloriunderskottet sköter du med kosten. Styrketräning är den viktiga träningen.

Dillyz
2016-07-26, 03:32
Okej tack allesammans för svaren! :)

Jag ligger på kaloriunderskott och har bra koll på kosten, så jag får hålla mig till styrketräningen :)

Dillyz
2016-07-26, 08:45
En annan fråga som jag funderar över, hur påverkas min kropp om jag missar lite av kalorierna, dvs säg att jag ska ligga på ett underskott på ca 2300 kcal, vad händer om jag kör på 2100 kcal?

knooox
2016-07-26, 09:04
Vill du bara bli smal så är löpning bättre. Om du även vill behålla muskler så är styrketräning ett måste. Det blir inte "deff" om du inte styrketränar, för om du inte försvarar (defend) dina muskler från katabolism med styrketräning så är det bara en kontrollerad/okontrollerad svält.

Eller en helt vanlig bantning, med andra ord :)

Isseman
2016-07-26, 09:06
En annan fråga som jag funderar över, hur påverkas min kropp om jag missar lite av kalorierna, dvs säg att jag ska ligga på ett underskott på ca 2300 kcal, vad händer om jag kör på 2100 kcal?

På en dag? Inte så mycket. Flera dagar/veckor? Du lär förlora mer massa från kroppen. Antingen muskler om du inte ätit tillräckligt med protein/styrketränat. Fett om du skött dig bra.

cero
2016-07-27, 21:37
Okej tack allesammans för svaren! :)

Jag ligger på kaloriunderskott och har bra koll på kosten, så jag får hålla mig till styrketräningen :)

Glöm inte cardio för hälsans skull.