handdator

Visa fullständig version : Köpa skateboard?

frys
2016-07-18, 11:23
Vart kan man få tag på en skateboard? Finns det i någon sportbutik eller måste man gå till speciella butiker/online?

har inte stått på en på flera år men har varit sugen nu i sommar.

Målet är väl mest att åka runt o kanske lära sig mindre tricks.

Vad behöver man veta? vad är en bra nybörjarbräda osv? vad är ett normalt pris? hur mycket vikt tål dom? tänkte ifall man behöver en stabilare bräda ifall man är en halvfet SLare xD

qozmox
2016-07-18, 12:51
stadium har faktiskt haft bra grejjer. köpte min där.
brädan var nog no name, men truckarna var venture och hjulen var också nå lyx.
men nu mer vet jag inte hur det ser ut. det var runt 10 år sen.

An Iron Soul
2016-07-18, 17:10
Kul! Jag hade nog åkt till Fryshuset skatepark och tagit hjälp av personalen/åkarna där. :)
Om du inte bor i Stockholm så finns det säkert någon bra hemsida på nätet.

Nu är det så längesen jag själv hängde i parken, så jag har ingen riktig koll. Dessutom åkte jag inlines. :D

Tree Fiddy
2016-07-18, 18:27
Kolla Braille skateboarding på youtube, dom har en serie som heter skateboarding made simple där dom grundligt går igenom en massa tricks.

frys
2016-07-18, 19:06
ah tack! ska kolla stadium. var inte så sugen på o köpa någon vanliga bräda för tusingen på någon märkesbutik mitt i stockholm

Ska även kolla den där utub kanalen!

får nog testa o åka lite själv innan man vågar sig till fryshuset, lär ju typ skrika som en flicka genom att bara stå på den med lite fart :P

An Iron Soul
2016-07-18, 19:31
ah tack! ska kolla stadium. var inte så sugen på o köpa någon vanliga bräda för tusingen på någon märkesbutik mitt i stockholm

Ska även kolla den där utub kanalen!

får nog testa o åka lite själv innan man vågar sig till fryshuset, lär ju typ skrika som en flicka genom att bara stå på den med lite fart :P

En bra idé kan vara att börja i en lite mindre park till att börja med. :)
Då slipper du alla farliga saker med att ett barn kan dyka upp mitt från ingenstans. Utan du får mer tid till att fokusera på ditt eget.

När jag var liten var fryshuset i stort sett det ända stället att åka på.. Visst det fanns någon enstaka skateboardramp.
Om det hade regnat ute kvällen innan så tog jag med en sopkvast hemifrån och sopade undan allt vatten, skräp och glassplitter. Sen var det bara att köra.

Lista:
Rålis Skatepark
Högdalens skatepark
skatepark medis

frys
2016-07-18, 19:56
vilken skateboard ska jag köpa från stadium då? dom var ju mycket billigare men tar jag en för 200kr så kanske den e sönder vid veckans slut?

D angelo
2016-07-18, 20:45
Köp inte brädan på Stadium gå till en skateboardaffär så får dom hjälpa den istället. Det skiljer på dimensioner på brädan hjulen o truckarna. så får du hjälp till en bra ny börjar bräda.

replacement
2016-07-18, 20:48
Jag och mina kompisar köpte alltid budgetbrädor av märket Powell förr när vi åkte. (Är de fortfarande populära?) De kostade en femhundring. Sedan tillkom så klart kostnader för truckar och hjul.

loaded
2016-07-18, 20:52
Du kan gå in på stadium och köpa en warp med venture eller independent truckar och dugliga hjul.

Eller så går du inte på junkyards hemsida och köper en komplett sweet med bra truckar osv.

Är du lite större skulle jag köra på en 7,8-8 bräda.

Mvh

loaded
2016-07-18, 20:53
Jag och mina kompisar köpte alltid budgetbrädor av märket Powell förr när vi åkte. (Är de fortfarande populära?) De kostade en femhundring. Sedan tillkom så klart kostnader för truckar och hjul.

Tror dom slutat med minilogo har inte sett det på säkert 10år :)

replacement
2016-07-18, 21:13
Tror dom slutat med minilogo har inte sett det på säkert 10år :)

Det var så de hette ja! Måste ha gått igenom ett tiotal på bara några år.

frys
2016-07-18, 21:54
funderade faktiskt på en warp, ifall det visar sig att ja tycker att det inte var så kul så ere bara 200-300kr istället för 1000kr+ som åker åt helvete

sne kan man satsa på en riktig bräda i framtiden kanske

chidde
2016-07-20, 03:39
En bra idé kan vara att börja i en lite mindre park till att börja med. :)
Då slipper du alla farliga saker med att ett barn kan dyka upp mitt från ingenstans. Utan du får mer tid till att fokusera på ditt eget.

Underskatta inte "barn", manga av dem gor numera saker man sag pa TV.
Risken ar storre att TS formodligen ar i deras vag :d

vilken skateboard ska jag köpa från stadium då? dom var ju mycket billigare men tar jag en för 200kr så kanske den e sönder vid veckans slut?

Stadiums grejer ar skrap, iallafall entry level grejerna.
Att sta pa en t ex Warp ar en jakligt stor skillnad fran t ex davarande Powell

Köp inte brädan på Stadium gå till en skateboardaffär så får dom hjälpa den istället. Det skiljer på dimensioner på brädan hjulen o truckarna. så får du hjälp till en bra ny börjar bräda.

+1

Rakna med ca 1500-2000 kr for en hyfsad set up

Jag fick min brada kraftigt nedsatt, kostade £90 for:
Supreme brada inklusive grip tape
Independent truckar
Spitfire hjul
Bones (red) kullager

Har aven en Warp, kanns betydligt klumpig och obalanserad
Svarare att utfora trick pa

qozmox
2016-07-20, 06:39

tror min kostade runt 5-600. hade inte köpt något för 200.

Wzup2u
2016-07-20, 07:14
XXL har också vanliga bräder, dock ej på hemsidan, men en sak är säker iaf köper man för billig bräda blir det mycket svårare att skatea...

Lånar min kompis lite ibland för skojs skull kom inte ihåg märket men den rullar fint iaf.

själv var jag en world industries fan långt långt tillbaka när manskateade som lite... https://www.google.se/search?q=skateboard+world+industries&client=firefox-b&biw=1366&bih=645&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjS4uK6sYHOAhWiK5oKHfqrCDsQ_AUIBigB

frys
2016-07-20, 09:44
vafan vad man blir förvirrad av er xD

tänkte just köpa warp för 200-300kr, för en 2k bräda känns lite överdrivet för när jag ska åka skateboard för första gången på +10 år :P

Men kanske ska ta något från junkyard istället? 500-600kr är nog smärtgränsen för min första gång

frys
2016-07-20, 09:48
detta med storlek. är det 8.0 som gäller för fullvuxen?

Adama
2016-07-20, 09:56

Ja. (frågade en 180+ cm skejtare för något tag sedan om detta, antar att det stämmer)

loaded
2016-07-20, 12:02

precis.

Antar att du kör på en sweet från junkyard, dom är bra.

Men för inflika ang skillnader på märket så är det som allt annat med märken.

så länge den är kallpressad så är det ingen större skillnad, du betalar för trycket.

Om du inte köper en varmpressad helplastad billig bräda som suger åt sig fukt som en svamp och saknar popp helt.

Pahwn
2016-07-20, 12:54

Ja det stämmer, jag är 191cm och åker på 8.0 från almost och personligen skulle jag inte kunna åka på en mindre!

frys
2016-07-20, 20:20
köpte en warp på stadium, var nedsatt från 500 till 300kr

kändes som en vanlig skateboard från förut men kanske skulle behöva testa en riktigt kvalitetsbräda för att förstå skillnaden

Det var verkligen skitsvårt att åka. Min progression efter 1 timme var att inte ens kunna ta ett steg utan att ramla till att ta 2 steg o sen lyckas åka 3-5meter utan att ramla.

Kommer krävas väldigt mycket arbete, verkar inte vara någon talang direkt :P får återkomma i slutet av sommaren med mer resultat :P

hittade någon mindre skatepark i mälarhöjden(sthlm) åkte ner från något litet gupp och gjorde kvällens enda fall framför ett mindre fotbollslag, feelsbadman xD

Tree Fiddy
2016-07-20, 20:22
p3NXd3DhH08

frys
2016-07-20, 20:43
jag hade faktiskt tittat på den där idag innan jag köpte.

Kunde max göra 2 sparkar innan det går för fort och tappar balans. sen att ändra fotposition gjorde att ja ramla typ 80-90% av gångerna men sen på slutet så hade ja typ 80% "sucessrate" xD

Får bara öva en jävla massa.

En dum fråga är dock, hur fan bromsar man? försökte åka för väldigt små lutningar bara för o träna lite balans utan att behöva sparka igång brädan men när d gick för fort så var ja tvungen o hoppa av. lol

Wzup2u
2016-07-20, 22:30
precis.

Antar att du kör på en sweet från junkyard, dom är bra.

Men för inflika ang skillnader på märket så är det som allt annat med märken.

så länge den är kallpressad så är det ingen större skillnad, du betalar för trycket.

Om du inte köper en varmpressad helplastad billig bräda som suger åt sig fukt som en svamp och saknar popp helt.

Ahh en sådan jag lånar av min kompis ibland haha tack nu kom jag på det...

sen är det ju val av truckar och hjul också....

junkyard ser gansa billigt ut men man får ju sätta ihop den komplett också...

Här är dock min kompis bräda som även finns på stadium komplett https://www.stadium.se/sport/skateboard/skateboards/231527101/sweet.compl-official-7-875.yellow-black

springer du på loppmarknader kan du ha tur och fynda en fin bräda för 20:-...

skit sak samma nu... jag tycker du ska köpa en world industries... Jag menar vad är häftigare än flameboy och water boy? devil man?

http://4.bp.blogspot.com/_qsQSYi4C2xE/TAWS3M6gUuI/AAAAAAAACMo/TQTYw_vJPZU/s320/world_industries_logo2.gif

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/78/8e/01/788e0121e7df0416b780ab7c71ccc4f8.jpg

http://www.jenkemmag.com/home/wp-content/uploads/2014/09/WorldIndustries_Art_Decks_90s.jpg

Vinter
2016-07-20, 22:59
En dum fråga är dock, hur fan bromsar man? försökte åka för väldigt små lutningar bara för o träna lite balans utan att behöva sparka igång brädan men när d gick för fort så var ja tvungen o hoppa av. lol

Enklaste sättet är att släpa tåspetsen på foten du inte balanserar med i marken vid sidan av brädan. Eller sidan av foten, vad du nu känner dig bekvämast med.

För övrigt gör nog Sweet skateboards de mest prisvärda billiga just nu.

frys
2016-07-21, 09:37
https://www.junkyard.se/komplett-brada-official-5 hoppas jag inte bryter mot någon forumregeln genom att länka :P

är detta en sweet bräda? hittade endast 3st på junkyard o denna är enda som är 8.0

har en polare som också ville ha en bräda. eftersom jag köpt en warp(:D) så tror jag att han tänker köpa en lite bättre för vi ska kunna jämföra