Visa fullständig version : Militärpressar och mellersta delts
Hur effektiv anser ni att militärpressar är för att bygga mellersta delts?
Läste en gammal tråd och i ett annat forum där Pez påstod att militärpressar var (som jag förstod det) värdelös för mellersta axlar. Inte min mening att hänga ut någon men Pez får väl komma in och skriva om han menade något annat... :)
Vad anser ni?
Tilläggs fråga vilka övningar ni tycker är bäst för att bygga stora axlar?
Att dom säkert aktiveras. Men ska jag träna mellersta delta så är det laterala rörelser som gäller.
Diomedea exulans
2016-07-15, 12:06
Utan att säga vad som är rätt eller fel kan jag för mitt liv inte förstå hur mellersta deltoiderna får bra träning av någon pressövning överhuvudtaget.
Att dom säkert aktiveras. Men ska jag träna mellersta delta så är det laterala rörelser som gäller.
Tycker axlar är svåra att träna. Militärpressar är mer en helkroppsövning och dessutom dör man fort i axlarna oavsett vad vikten är tycker jag.
Sidolyft finns det massa olika förslag hur man skall utföra för att isolera.
Antar att rådet blir att köra både militär och laterala. Dvs precis som jag gör idag...
Utan att säga vad som är rätt eller fel kan jag för mitt liv inte förstå hur mellersta deltoiderna får bra träning av någon pressövning överhuvudtaget.
Tycker inte att det är så konstigt. Kollar du rörelsebanan och känner på mellersta delta så tycker jag att den borde kunna aktiveras. Det är så det känns, men jag kanske tänker fel.
Men man tränar nog mycket annat som sagt. Militärpressar skall nog ses som en helkroppsövning.
Diomedea exulans
2016-07-15, 12:13
Tycker axlar är svåra att träna. Militärpressar är mer en helkroppsövning och dessutom dör man fort i axlarna oavsett vad vikten är tycker jag.
Sidolyft finns det massa olika förslag hur man skall utföra för att isolera.
Antar att rådet blir att köra både militär och laterala. Dvs precis som jag gör idag...
Å andra sidan får axlarna mycket träning "gratis" i drag- och pressövningar.
Å tredje sidan ser det brutalt ut med för små axlar (tänk Arnold).
Sheogorath
2016-07-15, 12:14
Militärpress med smal fattning (d.v.s. vanlig militärpress) är helt OK för mellersta delts. Man kommer få en viss del belastning i abduktion/horisontalabduktion från att stången passerar pannhöjd ungefär.
Annars tycker jag sidolyft med hantlar är den bästa övningen för just det partiet.
Militärpress med smal fattning (d.v.s. vanlig militärpress) är helt OK för mellersta delts. Man kommer få en viss del belastning i abduktion/horisontalabduktion från att stången passerar pannhöjd ungefär.
Annars tycker jag sidolyft med hantlar är den bästa övningen för just det partiet.
Vilka är dina favoriter i utförande på sidolyft för att träffa mellersta axlar? Dvs hur man håller handen/hanteln och hur kroppen skall vara placerad. Räcker det med att sitta/stå rak i ryggen och föra ut handeln rakt ut med normal fattning?
Sheogorath
2016-07-15, 12:41
Stå eller sitt utan ryggstöd, lyft i "scapulas plan" d.v.s. kolla från sidan hur skulderbladen är riktade (ofta lite framåt) och lyft i samma linje. Det blir för de flesta någon mån av lyft snett framåt. Överarmen ska hela tiden vara neutralroterad, d.v.s. biceps pekar alltid framåt, aldrig uppåt. För många är det lättaste sättet att få till detta att lyfta så att lillfingret är högre än tummen. Lyft mellan 80-90° i axelleden d.v.s. strax under axelhöjd men aldrig över. Hantlarna startar framför kroppen, armbågarna är antingen lätt böjda hela tiden eller hålls raka i botten och lätt böjda i toppläget, beroende på vad som känns lättast/kommer mest naturligt för en. Tycker man om att starta med armbågarna helt sträckta kan man starta lyftet med hantlarna till sidan av kroppen om man vill.
Korvryttaren
2016-07-15, 12:46
https://www.t-nation.com/training/inside-the-muscles-best-shoulders-and-trap-exercises
Mid Delt
Mean:Band Face Pull, Lateral Raise, Seated Behind Neck Press
Peak:Band Face Pull, Lateral Raise, Cable Lateral Raise
Vad tror ni om militärpressar med omvänt grepp / handflatorna mot dig. Den suger fint i axlarna känns det som, men det är ju bara min upplevelse.
Vad tror ni om militärpressar med omvänt grepp / handflatorna mot dig. Den suger fint i axlarna känns det som, men det är ju bara min upplevelse.
Säkert bra för att få lite extra rörelse i underarmarna.
Hur är det med press bakom nacken? Och kanske särskilt med brett grepp, nästan ryckfattning? Borde inte det aktivera mellersta mer än vanliga militärpressar?
Det känns mer i triceps, skulderregionen, och främre delta. Personligen tycker jag inte stångplacering är lika viktigt som själva rörelseomfånget i det här fallet.
Sheogorath
2016-07-15, 16:42
Hur är det med press bakom nacken? Och kanske särskilt med brett grepp, nästan ryckfattning? Borde inte det aktivera mellersta mer än vanliga militärpressar?
Mjäe, jag tycker inte det. Ju rakare armbågarna går under stången desto mer frontdelta borde det bli. D.v.s. väldigt mycket i press med ryckfattning. En väldig massa rotatorcuff blir det däremot eftersom det är skapligt tungt för de musklerna att stabilisera ledkulan med ett så brett grepp. Tyngden kommer inte alls lika axialt så dom får väldigt lite gratis av de passiva strukturerna.
waspen123
2016-07-15, 18:26
Sido deltsarna är nog dom som är störst av de tre på mig. Jag kör då enbart tunga OHP-pressar samt en hel del hypertrofi för bakre delts.
Sido deltsarna är nog dom som är störst av de tre på mig. Jag kör då enbart tunga OHP-pressar samt en hel del hypertrofi för bakre delts.
Satan va olika det kan vara. Jag kör också enbart press över huvudet (strikt, push och stöt) för axlar (och lite för bakre samt utåt-/inåtrotationer för att jag inbillar mig att mina axlar mår bättre då) och jag har bara främre deltsen. Ser ut som en rottweiler tagit en tugga där mellersta och bakre deltoiderna borde sitta :d
Jag såg stor skillnad positivt sedan jag bytte ut militärpress med stång mot sidolyft
Arne Persson
2016-07-16, 06:24
Nu testar alla här mitt gamla favoritsuperset för axlarna och noterar under morgondagen om "mellandeltan" har engagerats eller inte...? :d Man supersettar (givetvis full ROM) press bakom nacken och press framför i 6-10 superset med 6-8 reps i vardera övning med samma vikt. Man skall köra så tungt att man endast klarar 2-4 (beroende på antalet superset som skall köras) fulla superset och därefter skall man tappa reps i de båda övningarna. Setvilan är 1-1 1/2 min. Övningen körs utan ryggstöd samt i en vertikal smithmaskin för säkerhetens skull. Smithen skall helst vara utan den usla motbalanseringen. I nödfall kan man köra övningen med fri stång sittandes på bänk utan ryggstöd alt. stående.
Jag väntar med spänning på resultatet... :)
Nu testar alla här mitt gamla favoritsuperset för axlarna och noterar under morgondagen om "mellandeltan" har engagerats eller inte...? :d Man supersettar (givetvis full ROM) press bakom nacken och press framför i 6-10 superset med 6-8 reps i vardera övning med samma vikt. Man skall köra så tungt att man endast klarar 2-4 (beroende på antalet superset som skall köras) fulla superset och därefter skall man tappa reps i de båda övningarna. Setvilan är 1-1 1/2 min. Övningen körs utan ryggstöd samt i en vertikal smithmaskin för säkerhetens skull. Smithen skall helst vara utan den usla motbalanseringen. I nödfall kan man köra övningen med fri stång sittandes på bänk utan ryggstöd alt. stående.
Jag väntar med spänning på resultatet... :)
Förespråkar du väldigt strikta sidolyft eller tyngre vikt och lite momentum (som bl.a. Jeff Cavaliere förespråkar) för mellersta axlar?
Arne Persson
2016-07-16, 09:58
Förespråkar du väldigt strikta sidolyft eller tyngre vikt och lite momentum (som bl.a. Jeff Cavaliere förespråkar) för mellersta axlar?
Liksom i bicepscurl mm KONTROLLERAD "cheating" i de sista repsen för fullt utnyttjande av musklernas biomekanik i de olika övningarna.
Diomedea exulans
2016-07-16, 10:17
momentum
*gah!*
demode85
2016-07-16, 10:30
Bredare grepp aktiverar mellersta deltsen mer
StarkaUlf
2016-07-16, 13:30
Hur brett grepp förespråkar Arne/Sheo i press bakom nacke? Jag använder mig av kanske 2-3 cm bredare grepp åt vardera håll än vad jag använder i vanlig militärpress (I vanlig så håller jag precis efter där lättringen börjar).
Inte fokus på någon speciell muskelgrupp, utan helt enkelt i normala pressar bakom nacke.
Rikard Jansson
2016-07-16, 13:36
Jag kör iallafall 81 cm mellan pekfingrarna i militärpress bakom nacken. Men det är för att det är menat att ge maximal överföring till bänken :)
Sheogorath
2016-07-16, 14:05
Hur brett grepp förespråkar Arne/Sheo i press bakom nacke? Jag använder mig av kanske 2-3 cm bredare grepp åt vardera håll än vad jag använder i vanlig militärpress (I vanlig så håller jag precis efter där lättringen börjar).
Inte fokus på någon speciell muskelgrupp, utan helt enkelt i normala pressar bakom nacke.
Tillräckligt brett för att det ska kännas relativt avslappnat och okonstlat i axlarna när armbågarna är under stången.
StarkaUlf
2016-07-16, 14:09
Tillräckligt brett för att det ska kännas relativt avslappnat och okonstlat i axlarna när armbågarna är under stången.
:thumbup: då fortsätter jag på samma spår.
vicarious
2016-07-16, 14:41
I Styrkelabbet (http://www.styrkelabbet.se/avsnitt-28-militarpress/) hävdar de att press med bred fattning aktiverar mellersta delen något mer, och att ett smalare grepp är mer effektivt för främre delta och övre delen av bröstet. Vad de har för källa till deras påståenden vet jag dock inte :D
Men jag tycker mig uppleva samma sak när jag provar olika.
Korvryttaren
2016-07-16, 15:36
I Styrkelabbet (http://www.styrkelabbet.se/avsnitt-28-militarpress/) hävdar de att press med bred fattning aktiverar mellersta delen något mer, och att ett smalare grepp är mer effektivt för främre delta och övre delen av bröstet. Vad de har för källa till deras påståenden vet jag dock inte :D
Men jag tycker mig uppleva samma sak när jag provar olika.
Basic anatomi armarna närmare kroppen i press och du får precis som pullover/latsdrag smalt grepp aktivering av brösten.
Ryckgrepp bakom nacke brukar kännas rätt bra i hela axeln
Arne Persson
2016-07-16, 19:50
Känsliga axlar mår bättre av en något smalare fattning i press bakom nacken.
trädgårdsmöbel
2016-07-16, 20:47
Jag kör iallafall 81 cm mellan pekfingrarna i militärpress bakom nacken. Men det är för att det är menat att ge maximal överföring till bänken :)
Kan du ta i ordentligt med så brett grepp? Jag känner mig helt kraftlös när jag testat med "bänkmaxvidd" i axelpress.
Rikard Jansson
2016-07-16, 20:56
Kan du ta i ordentligt med så brett grepp? Jag känner mig helt kraftlös när jag testat med "bänkmaxvidd" i axelpress.
Ja tyngre blir det ju men tränar man så ett tag kan man väl komma upp i hyggliga vikter. Jag tror jag snart tar 100 med dött stopp i botten.
trädgårdsmöbel
2016-07-16, 22:50
Ja tyngre blir det ju men tränar man så ett tag kan man väl komma upp i hyggliga vikter. Jag tror jag snart tar 100 med dött stopp i botten.
100kg så är mer än hyggligt:) 100kg framför, med en halvsmal starkare fattning är ju en milstolpe för många.
100kg så är mer än hyggligt:) 100kg framför, med en halvsmal starkare fattning är ju en milstolpe för många.
Fast då bänkar inte många 2.5 kroppsvikt heller *rolleyes*
Finns det några andra bra isolerande övningar för mellersta delt som ni gillar? eller är det sidolyft i olika vinklar och på olika sätt som är det som gäller?
Klart mellersta delt's uppgift är väl att föra armen ut mot sidan primärt, så antar att det är sidolyft som är det som primärt gäller?
Sheogorath
2016-07-17, 13:48
Det finns en massa övningar som aktiverar utsida axel (allt från drag-till-hakan till vanlig bänkpress med fri stång) men inga som är lika bra som sidolyft, i min mening. Jag föredrar hantel när syftet är att träna deltoideus eftersom man p.g.a. tyngdlagen och belastningsriktningen lätt kommer förbi bottenläget där den svaga supraspinatus får göra hundgörat.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.