Visa fullständig version : IPF IPF Worlds 2016 spotters
Att en sån här stor tävling har såna skämt spotters,eller vad tycker ni?
https://youtu.be/M-52g--ypjA
hahavaffan
2016-07-12, 09:27
Hehe såg den, så jävla pinsamma.
Hade grabben där på 50kg stått som spott när jag kom ut på tävling för att böja så hade jag fan vägrat. Hur tänkte dom där?:smash:
Hade grabben där på 50kg stått som spott när jag kom ut på tävling för att böja så hade jag fan vägrat. Hur tänkte dom där?Hade han bara fatt vettiga instruktioner och/ eller traning och/ eller faktiskt fokuserat pa uppgiften hade det nog gatt battre, om inte rent av bra, vid en del av lyften. Han ser nervos ut och verkar inte koncentrera sig pa sin uppgift. Men ja, en stadigare bit ar ju att foredra anda.
tycker det bara är obehagligt att se detta. usch.
Hade han bara fatt vettiga instruktioner och/ eller traning och/ eller faktiskt fokuserat pa uppgiften hade det nog gatt battre, om inte rent av bra, vid en del av lyften. Han ser nervos ut och verkar inte koncentrera sig pa sin uppgift. Men ja, en stadigare bit ar ju att foredra anda.
Jo sant, lite fokus och träning hade säkert gjort en del men vid 250 kg lyftet så rubbar han ju knappt stången, jag hade känt mig lite nojig för att gå ut och lyfta igen efter det *jorgen* Alltid haft tur och fått ha riktigt duktiga spottare/klovare, man är lite bortskämd kanske :)
Akerhage
2016-07-12, 10:30
Klarade kolla de två första, fan vad sugiga!
trädgårdsmöbel
2016-07-12, 12:20
Varför inte göra såhär: lyftningen, med undantag av - klasserna för damer är ju fantastiskt osexig. Så varför inte ha som standard att lyftardamer från -klasserna agerar passare? Ev. i bikini eller åtminstone någon kroppsnära/hudvisande klädsel. Då får man erfarna passare, och löser problemet med sportens osexighet på samma gång.
LoveMachine
2016-07-12, 13:33
Det där såg förbannat illa ut. Tycker det är synd att så många av kommentarerna på videon hackar på passarna. Visst var de kassa men skulden ligger helt klart hos arrangörerna. För här verkar man ju inte haft någon koll på om passarna vet vad de förväntas göra. Eller för den delen gjort en rimlighetskalkyl om de är nog starka.
trädgårdsmöbel
2016-07-12, 13:53
Kolla sista filmen när den svarthåriga kvinnan lyfter, wtf på passaren? :D
Herregud... Och varför är man så pryd att man inte korrekt passar kvinnorna?
Jag vill minnas när SM gick, om det var 2006 eller 2007. Då jäklar hade man en riktig bjässe till passare i mitten, och sen ett gäng pojkar på sidorna. En tillstymmelse till bom, och pang så var man framme med ett riktigt livgrepp om bålen.
Grr, hatar verkligen när passaren bakom tar tag i stången ovanifrån, det enda det gör är att sabba lyftarens kraftriktning så att denne själv bidrar ännu mindre. Stadigt tag om lyftarens bröstkorg och håll upp denna och i nödfall, använd den egna höften för att ge stöd åt lyftarens höft. Ska detta lyckas är det viktigt att man står riktigt nära och följer med ordentligt ner.
Sen tycker jag också att det är helt oproblematiskt att ha armarna under lyftaren redan innan denna failar också, man hjälper ju inte så mycket att lyftet blir underkänt bara för att man snuddar lite vid lyftaren. Så jag förstår inte varför de står med armarna rakt ut åt sidan.
Men ja, håller dock också med om att detta inte får tolkas som ett angrepp mot de specifika passarna. Josef snackade ju i tyngre om att man borde ha någon form av safetyracks, kanske är smart, jag vet inte. Personligen tänker jag att man borde se på passare med samma allvar som domare, dvs att man hade officiella utbildningar och på åtminstone större tävlingar vara tvungen att då ha licensierade passare. Och så klart att passare får rimlig ersättning.
PureWhey
2016-07-12, 14:14
Förstår inte varför man inte har någon liknande lösning med band som mono har. Varför inte? Skall det vara 'klassiskt' med allt som i fotbollen när man inte vill ha videogranskning osv?
Tree Fiddy
2016-07-12, 14:17
Förstår inte varför man inte har någon liknande lösning med band som mono har. Varför inte? Skall det vara 'klassiskt' med allt som i fotbollen när man inte vill ha videogranskning osv?
Eller hur, vad är problemet med band? Den absolut bästa lösningen.
Ser inte heller något problem. Jag vet inte hur dyr/komplex den lösningen är, men jag hoppas iaf att ingen dissar det bara av typ renlighets- eller estetiska skäl.
PureWhey
2016-07-12, 14:33
Tror det är alla gamla surgubbar, tycker säkert det skulle förstöra sporten.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Sparven från Minsk
2016-07-12, 16:37
Va fan gör dom....lilla killen som väger typ 50 kg som pillade med håret, var inte alls med i lyftet och verkade mest allmänt ofokuserad.
Ska man passa ska man göra det seriöst och veta vad man pysslar med.
Lyftaren har slitit för att vara där och göra sitt lyft.
Passaren ska ta sin uppgift seriöst då lyftaren kan riskera att skada sig.
spoonchest
2016-07-12, 17:52
Undrar hur det känns att komma ut som lyftare inför en maxning och se en tändsticka till passare.
Om inte annat lär ju snacket ha gått bland de tävlande, och det lär ju satt en del griller i huvudet på folk.
Om de tävlande inte vågar lita på klovarna så kan det bli farligt för fler än de som lyfter. Risken att någon får panik och dumpar vikten bakåt ökar och med så pass tunga vikter som tungvikten lyfter kan det gå käpprätt.
Om de tävlande inte vågar lita på klovarna så kan det bli farligt för fler än de som lyfter. Risken att någon får panik och dumpar vikten bakåt ökar och med så pass tunga vikter som tungvikten lyfter kan det gå käpprätt.
Såg det också under SM. Turligt nog var alla passare väldigt vakna och lyckades undvika en stång i armvecken eller fötterna.
delta_mats
2016-07-12, 21:56
Vad händer egentligen med bjässen som böjer 400+? Ser ut att få spasmer typ?
Tror inte hans kropp var i en särskilt bekväm position. Fick väl panik.
vicarious
2016-07-12, 22:03
Pinsamt.
Undrar hur det känns att komma ut som lyftare inför en maxning och se en tändsticka till passare.
Om inte annat lär ju snacket ha gått bland de tävlande, och det lär ju satt en del griller i huvudet på folk.
Det borde varit ett antal landslagsansvariga som lämnade in någon typ av protest.
Mest förvånad är jag över att inte några andra helt enkelt tog över passandet (lyftare, matchare etc) men eftersom det är USA kanske det har med försäkringar att göra.
Det borde varit ett antal landslagsansvariga som lämnade in någon typ av protest.
Mest förvånad är jag över att inte några andra helt enkelt tog över passandet (lyftare, matchare etc) men eftersom det är USA kanske det har med försäkringar att göra.
Som jag förstått det på Karro så var det just lyftare och coacher som tog över på de tyngre vikterna och grabbarna pga. Hur det sett ut tidigare.
Som jag förstått det på Karro så var det just lyftare och coacher som tog över på de tyngre vikterna och grabbarna pga. Hur det sett ut tidigare.
Det var väldigt smart gjort men smått tragiskt att det ska behövas på ett VM.
sweetkarolina
2016-07-14, 10:10
Det var väldigt smart gjort men smått tragiskt att det ska behövas på ett VM.
Alltså det är verkligen inte ovanligt att diverse deltagare ställer upp mot slutet av tävlingar. Även erfarna passare kan ju göra missar, som på +400 böjen.
FinnPower
2016-08-06, 22:29
Eller hur, vad är problemet med band? Den absolut bästa lösningen.
Ser inte heller något problem. Jag vet inte hur dyr/komplex den lösningen är, men jag hoppas iaf att ingen dissar det bara av typ renlighets- eller estetiska skäl.
Tror det är alla gamla surgubbar, tycker säkert det skulle förstöra sporten.
För att använda band krävs det en stooor ställning, typ monolift. Sen är det inte helt problemfritt bara för att man har band där, passare har fått fingrar/händer i kläm mellan stång och band när stången har tappats/dumpats. Då vill man INTE vara passaren bakom med händerna runt/under lyftarens bröst.
PureWhey
2016-08-07, 12:37
För att använda band krävs det en stooor ställning, typ monolift. Sen är det inte helt problemfritt bara för att man har band där, passare har fått fingrar/händer i kläm mellan stång och band när stången har tappats/dumpats. Då vill man INTE vara passaren bakom med händerna runt/under lyftarens bröst.
Fixa en sån ställning till VM då.
Tree Fiddy
2016-08-07, 13:07
Rent spontant så känns det bättre att en passare klämmer handen eller fingret än att ha sådana passare som i filmen. Det är ju livsfara för lyftaren, medan passaren riskerar att klämma handen. (Är man inte rätt kass om man lyckas klämma handen dessutom?)
Varför vill man inte vara passaren bakom ifall stången har dumpats på banden?
Vad händer egentligen med bjässen som böjer 400+? Ser ut att få spasmer typ?
Tycker det ser ut som att han får kramp, i baksida lår, eller annan del.
FinnPower
2016-08-07, 14:48
Varför vill man inte vara passaren bakom ifall stången har dumpats på banden?
Om man är passaren bakom och har en vana att hålla lyftaren runt bröstet vid en bommad böj så kan man lätt hamna med händer/underarmar mellan stång och band. Det har hänt, och stången kan komma med fart.
FinnPower
2016-08-07, 14:50
Fixa en sån ställning till VM då.
Fixa och fixa...
Det krävs att IPFs regelverk skrivs om först. Plus att en tillverkare av monolift slantar upp licenspengar till IPF.
PureWhey
2016-08-07, 15:02
Ajuste, IPF är ju... Erh
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fixa och fixa...
Det krävs att IPFs regelverk skrivs om först. Plus att en tillverkare av monolift slantar upp licenspengar till IPF.
IPF i ett nötskal: "no money; no safety".
sweetkarolina
2016-08-08, 11:54
IPF i ett nötskal: "no money; no safety".
What? Diskussionen om (typ) monolift är ju inte direkt något nytt? Frågan var uppe på IPF's kongress för ett par år sen vill jag minnas, men blev nedröstad av medlemsländerna. Som Finnpower beskriver är det inte något självklart att en monolift vore bättre.
Däremot så var det bara några år sen som IPF genomdrev att alla bänkställningar ska ha safety racks. En ansenlig kostnad för alla föreningar/förbund världen över som var tvunga att köpa nya ställningar.
Behövs väl ingen monolift, räcker med ett helt vanligt hederligt rack. Jag litar betydligt mer på enbart ett rack än dessa klåpare.
PureWhey
2016-08-09, 08:26
Behövs väl ingen monolift, räcker med ett helt vanligt hederligt rack. Jag litar betydligt mer på enbart ett rack än dessa klåpare.
T.ex. ett rack skulle såklart funka perfekt också. Säkert skall det dock inte vara, bättre att hålla hårt vid sina gamla regler och hyra in 13-åriga nonlifters till ett VM.
T.ex. ett rack skulle såklart funka perfekt också. Säkert skall det dock inte vara, bättre att hålla hårt vid sina gamla regler och hyra in 13-åriga nonlifters till ett VM.IPF lämnar garanterat ansvaret till anordnande klubb/klubbar.
Tydligare krav och utbildning från Ipfs sida vore nog bra.
PureWhey
2016-08-09, 08:36
IPF lämnar garanterat ansvaret till anordnande klubb/klubbar.
Tydligare krav och utbildning från Ipfs sida vore nog bra.
Jasså? Jag som tycker det verkade funka så bra och alla atleter var nöjda...
Jasså? Jag som tycker det verkade funka så bra och alla atleter var nöjda...
Nödvändig kommentar.
http://i1146.photobucket.com/albums/o526/Joakim_Quensel/IPF%20spotter_zpsoxh3frvh.jpg
Det här är faktiskt ganska skrämmande. Atleterna ska inte behöva tveka eller tänka på det här. Det ska bara fungera, kan man inte köra IPF i böjrack? :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.