handdator

Visa fullständig version : Chins varje dag

AntonHA
2016-07-10, 20:55
Jag har släpande biceps- och ryggstyrka. Är dålig speciellt på chins, helt OK på roddövningar. Tänkte utföra chins varje dag för att testa något nytt då jag provat det mesta. Hur bör man lägga upp det? Har hittills gjort 3 set x 10 reps med stopp i bottenläget varje dag. Det har fungerat rätt bra hittills. Kunde göra typ 10,8,6 i början. Har kört i ca 2 veckor. Har kört till fail men jag misstänker att det inte är något jag kan fortsätta med. Kan tillägga att när jag gör chinsen så kan jag inte göra dem utspritt under dagen utan gör det under en kort period.

pepplez
2016-07-10, 20:56
Exempelvis http://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-chins/

frys
2016-07-10, 21:19
Jag kör 2 ggr i veckan

3,3,3,3,3,
4,3,3,3,3
4,4....
upp till 5st 5or sen lägger ja på 2.5kg o börjar om från 3or igen. blir en liten deload i volym men lite högre intensitet. Blir lite vågformigt o antar att man kan hålla igång så ett par månader iallafall

ceejay
2016-07-10, 21:23
jag skulle köra medeltunga 2-5 reppare. Inte till max varje dag, men då och då när det känns bra gå på tungt.

AntonHA
2016-07-10, 21:46
Tack för era svar. Blir nog både högreppare och tunga. En annan fråga, jag är lika bra på chins och pull ups, men pull ups är ju oftast lättare. Tyder det på att mina biceps är svaga i jämförelse med ryggen? Kanske bara är dålig teknik i pull ups?

(Där chins är den engelska motsvarigheten av pull ups)

ATJL
2016-07-11, 09:21
Jag hade kört Pavel Tsatsolines variant på stege (google it)
Mvh

45plop1
2016-07-11, 10:46
körde detta under en period: http://www.strongfirst.com/the-fighter-pullup-program-revisited/

Bänkpressen flög ner i backen men jag blev jävlans stark i rygg. Mot slutet att programmet fick jag ont i lederna.

oscarovegren
2016-07-11, 17:18
Tack för era svar. Blir nog både högreppare och tunga. En annan fråga, jag är lika bra på chins och pull ups, men pull ups är ju oftast lättare. Tyder det på att mina biceps är svaga i jämförelse med ryggen? Kanske bara är dålig teknik i pull ups?

(Där chins är den engelska motsvarigheten av pull ups)

Chin-up är handflatorna mot dig.
Pull-up är handflatorna bort från dig.
Chins är det svensk ordet på bägge rörelserna.

Starke75an
2016-07-11, 17:47
Chin-up är handflatorna mot dig.
Pull-up är handflatorna bort från dig.
Chins är det svensk ordet på bägge rörelserna.

Kan vi inte ha en tävling och hitta på svenska ord för de. Typ "kins" eller nått bättre. Finns ju några ord, med de verkar ju inte användas så ofta. Ordet bör kunna gå att härröra till vad den beskriver. Som exempel när man hör ordet "grisbulk" så fattar man liksom.

Sen finns det ord man måste googla för att fatta. Typ "finnen".

Bob90
2016-07-11, 18:03
Jag tycker räckhäv är ett bra ord på svenska.

Starke75an
2016-07-11, 18:43
För chin-ups eller pull-ups ? Räckhäv måste kompleteras med nått för att förstå exakta innebörden.

svenbanan
2016-07-12, 02:03
Jag tycker man kan börja med att inte ta engelska ord och använda dem i svenskan fast ändra betydelsen av dessa ord.

Ordet "Chins" används för övrigt av engelsktalande och är helt enkelt en synonym till "chin-up".

Räckhäv är ett rätt så bra ord. Problemet är ju bara att det inte används, så folk fattar inte vad man pratar om ifall man använder det. Så då måste man tala om att man menar pullups... :D Men annars kan man man ju bara skilja på pronerade och supinerade räckhäv. Eller räckhäv med handflatorna bort respektive räckhäv med handflatorna mot.

Själv föredrar jag att använda de engeska uttrycken även i svenskt tal/skrift. Dvs pullups betyder för mig handflatorna vända bort. Chins/chinups betyder handflatorn vända mot mig.

Å andra sidan så tycker jag personligen det kvittar vilket grepp man har i denna rörelse. Det ger ju inga större skillnader i träningseffekt ändå. Så ifall man gör "fel" variant så blir nog resultatet ändå detsamma. Förr gjorde jag alltid chins (handflatorna mot mig) och var mycket klenare i pullups. Sedan började jag få problem med armbågarna vid chins och gör numera nästan uteslutande pullups och är numer betydligt starkare i pullups än i chins. Så vilken variant man är starkare i beror nog mer på teknik/CNS än på ifall man är starakre i biceps skulle jag tro.

svenbanan
2016-07-12, 02:09
Sen finns det ord man måste googla för att fatta. Typ "finnen".

På kolo brukar folk fatt vad finnen är för övning.

Då jag loggar min träning så kallar jag den dock "ham raise" eftersom jag tycker det beskriver bättre vad det är för övning.

Jag är fortfarande fast i träsket av att skriva "draken" då jag kör den övningen, som väl är "enbens rakmark med tåhäv". Tror den kommer få fortsätta heta draken... :D

Klein
2016-07-12, 03:42
Jag skulle nog trappa upp volymen och frekvensen över tiden, minimera failure, och undulera.

Börja med 3 gånger i veckan där du kör 1 tungt pass, 1 lätt och 1 mellan. Tex:

Lätt: 4,4,4,4 x kv
Tungt: 4 x kv, 4,4,4 x kv + 10kg, failure x kv.
Medel: 4,6,6,6 x kv.

svenbanan
2016-07-12, 17:08
Angående topic så finns det en variant man kan göra som är väldigt skonsam, som man i princip kan göra 5ggr per vecka, och som är väldigt bra för att få hög volym och många repetitioner under en vecka.

Ifall man klarar 8-10 repetitioner i ett maximalt set, så kan man börja på 2 eller 3 repetitioner varje set. Man gör alltså så många set man klarar av med 3 reps per set. Setvilan ska vara exakt 60 sekunder. När man klarar mer än 10 sådana set så kör man 4 reps per set nästa pass. Osv.

Gör man på detta sätt så är man inte i närheten av failure förrän de två-tre sista seten, och det går bra att göra samma sak nästa dag, och dagen efter... Dock kan det kanske vara bra att ta lite vilodagar om man är ovan vid att göra pullups såpass ofta och mycket.

Ovanstående har jag knyckt från ett program som heter nåt i stil med "drill sargeant pullups", vilket var nån snubbe som försökte sätta världsrekord i pullups. Det finns på nätet om man ids googla.

För att det ska vara riktigt effektivt så bör man nog variera så man inte enbart kör den typen av set. Jag har ibland kört 4ggr/v enligt ovanstående och en gång per vecka har jag kört 5 set med maxpullups med 90s vila (ibland med 3min vila), då jag varit intresserad av att verkligen bli bättre på att göra så många pullups som möjligt i ett maxset. Är man mer intresserad av att öka sin maximala kapacitet (eller hypertrofi) så bör man nog köra viktade pullups (ifall man orkar runt 10, eller fler med enbart kroppsvikt). Dvs nåt i stil med 5 set om 3-5 reps med 3-5min vila och såpass tung belastning (hantel mellan låren) att man orkar runt 5 reps kanske.

Gerdler
2016-07-12, 17:27
Jag har kört till och från att bara köra 1-2 femmor chins så lite då och då. Har 2 ställen runt där jag jobbar och jag tar promenader vid lunch och fika och går förbi dem några gånger, likadant när jag kommer till jobbet och ofta när jag lämnar. Jag har för mig jag började på 30 chins och gick gradvis upp till 80 chins på en dag, biceps och rygg växte av det och så fort jag fick vila en dag så märkte jag dagen efter att det var mycket lättare.

AntonHA
2016-07-15, 06:18
Går bra hittills. Gått från 10 varav några fusk till 13 strikta chins (pronerat). Har kört till väldigt nära fail hittills. Kör på detta set till det inte går. Har kört typ 13, 10 , 8, där jag kanske haft 1 rep kvar i tanken. Det kanske inte är optimalt dock? Ni verkar tycka lägre reps fast en massa set. Det kanske är något att köra på då man platåar?

Beemel
2016-07-15, 08:42
Å andra sidan så tycker jag personligen det kvittar vilket grepp man har i denna rörelse. Det ger ju inga större skillnader i träningseffekt ändå. Så ifall man gör "fel" variant så blir nog resultatet ändå detsamma. Förr gjorde jag alltid chins (handflatorna mot mig) och var mycket klenare i pullups. Sedan började jag få problem med armbågarna vid chins och gör numera nästan uteslutande pullups och är numer betydligt starkare i pullups än i chins. Så vilken variant man är starkare i beror nog mer på teknik/CNS än på ifall man är starakre i biceps skulle jag tro.

Håller inte riktigt med. Jag kör 99 gånger av 100 med handflatorna från mig. Och jag är likförbannat starkare när jag kör med handflatorna mot mig.

svenbanan
2016-07-15, 15:13
Håller inte riktigt med. Jag kör 99 gånger av 100 med handflatorna från mig. Och jag är likförbannat starkare när jag kör med handflatorna mot mig.

Kör du andra bicepsövningar? Ifall du är lite extra stark i biceps kanske du kan få extra mycket nytta av detta vid chins (handflatorna mot dig)...

Jag kör i alla fall inte mycket biceps förutom det jag får vid pullups, så jag har rimligtvis inte "överutvecklad" bicepsstyrka jämfört med ryggstyrka...

En möjlig teori i alla fall...