handdator

Visa fullständig version : Vad anser ni vara artigt/oartigt occh hur viktigt är det?

timoat
2016-07-07, 10:49
Skrev det här i "förbannad tråden" och började fundera på det här med artighet.

Vad är överdrivet, och skiljer sig mäns artighet mot kvinnors?

Gör ni saker er automatik utan att tänka på det, men blir förbannade att ingen annan verkar göra dem?

Fyll på med ert artiga beteende, samt andras/era egna oartiga, det finns säkert något man lära sig eller upplysas om!

Även småsaker är intressant (kasnke allra intressantast för ma är eventuellt inte ens medveten om dem) som att tugga med stängd mun, prata ej med mat i käften .

Om man måste spotta så gör man det i en papperskorg diskret.

Om man måste snyta sig så vänder man sig ifrån sällskapet. Man snyter sig inte vid bordet utan man går upp och går till toan. Och man väntar tills alla vid bordet har fått sin mat innan man börjar äta, om man inte är ett sällskap över 6 pers, eller om värden säger "varsågoda att börja, så det inte blir kallt"

Mn tar inte mat från någon annans tallrik utan att först fråga, och absolut inte med sina fingrar.

Om man nyser, nyser man i armvecket och ber om ursäkt.

Mina egna dåliga beteende kan var att jag ofta kör french exit från sociala sammaställningar. Jag har en omedveten tendens att swisha runt vatten i munnen när jag äter. Morsan blir galen på det.

Jag har copy/pastat från de tråden.

mela
Sån är jag med.
Precis som att det för mig är självklart att plocka ur hörlurar/pausa telefonsamtal när jag går på bussen/betalar mina varor i butik.

Precis. Det är intressant det här med att vara väluppfostrad. Jag är ju raised english och så var det bara. good manners är extremt viktigt därborta, inte så mycket här kan jag känna. Här kommer en liten sammanfattning på saker jag gör utan att ens reflektera över det, många av mina svenska polare kollar snett på mig. När dessa regler inte efterföljs kan jag bli allt från irriterad till vokalt förbannad. En väluppfostrad människa som följer dessa enkla regler kan förgylla minst 30 min framåt, medans en sur jävel kan förstöra lika mycket. Och det kvitter vilken typ av dag man haft, man är artig mot andra, så är det bara.

Det här är ju lite kontroversiellt i dessa jämlika tider, men jag är ju snubbe så jag låter det kvinnliga könet gå före mig i butiker när det bildas möten ect med parollen "ladies first!" och ett litet leende.

Man reser mig upp om någon ny kommer in i ett rum och hälsar, man sitter aldrig ner och hälsar, eller hälsar med handskar på sig.

Kommer man på fest så hälsar man på alla, även om de är 10 pers i rummet man aldrig träffat förr.

Man ger HELT fan i sin telefon när man har samtal med någon. Inte ens en blick.

Man har tar av sig sina solglasögon är man hälsar på någon/pratar med någon. Man tittar em även i ögonen, och pratar man i grupp ser man till att fördela sina blickar på de andra jämlikt, så alla känner sig delaktiga.

Man vänder inte ryggen åt någon när man är fler än 2 i en grupp som samtalar.

Erbjuder sitt säte till äldre/gravida ect på tunnelbana/bussen. Där hållerman även koll på sin omgivning och är mån om andras utrymme. Ska man förbi säger man "ursäkta mig" vänligt och högt för att påkalla dennes uppmärksamhet.

Man flyttar på sig och bereder plats om någon har något otympligt med sig.

Man håller upp dörrar för folk, samt tackar (och tittar folk i ögonen) när någon själv gör det. Det ska alltid avslutas med ett "varsågod!" eller "det var så lite så!" Säger någon inte tack så är ett sarkastiskt "VARSÅGOD!" helt på sin plats. Har någon tagit tiden att underlätta ens vardag så förtjänar de ett tack.

Om någon lagar mat åt en så tackar man dem ordentligt för det, samt poängterar hur gott det var. Man tar även hand om disken. Man hjälper till att duka av bordet om man är hembjuden till någon.

Jag tackar också extremt mycket, allt ska ha ett genuint tack. Jag förfasas av ungar som inte säger tack till servitörer och butikspersonal, eller som inte blir tillsagda av sina föräldrar att göra det, eller hålla koll på vart de går. I mig är den skiten indrillat. Från säg 3-4 års ålder skall man vara kapabel till att säga "tack" för saker man får eller till folk som utför något åt en. Jag har dock märkt att jag säger "förlåt" istället för "ursäkta" , tex ifall man har en liten gå-in-i--varandra-dans, vilket jag tycker är överdrivet från min sida.

Jag bär väskor åt kvinnor i bekanstskapskretsen eller tunga kassar. Jag erbjuder mig att bära väskor åt äldre okända om jag ser att de har problem i tex en längre trappa.

Jag datade en tjej som var från usa/ryssland för ett par år sedan, hon berättade att det som gjorde att jag blev extra attraktiv för henne var att jag bar hennes väskor från stationen när vi sågs först gången. Jag bad inte om lov, jag tog dem bara. Hon sa att hon "kände sig som en drottning" och jag blev förvånad, det kan ju inte vara första gången nån har burit hennes resväskor åt henne. Hon var 10 år yngre än mig iofs. Men är verkligen den här typen av beteende så pass ovanligt?

Vissa tjejer, speciellt svenska "vänsterhipsters" som jag umgås med (kompisars flickvänner), ser detta beteendet som nån sorts maskulint "hot" mot deras självständighet eller nåt annat trams, medans det enda jag vill göra är att underlätta så mycket som möjligt för dem.

Det kan jag störa mig på, att ens naturligt goda intentioner nästan verkar bli medvetet misstolkade så att de kan bevisa nån ickeexsterande poäng.

https://media.riffsy.com/images/78204aacda831bbf4d482631d121e0da/raw

timoat
2016-07-07, 10:53
Finns ju även manners på nätet.

Man tackar någon för hjälp i en tråd man startar.

Om man har en fråga och finner en lösning så går man tillbaka till ursrpungsfrågan och postar den lösningen. Så jäkla många gånger man googlat en fråga och så har det funnits någon med samma problem som inte postat sin lösning, bara "solved it!"

ARMSTARK
2016-07-07, 10:55
Håller med det citerade till 99%, dvs utom att man diskar och har sig när man är bortbjuden, då är man gäst. Jag själv HATAR när folk är och rycker i mat eller diskning när jag har gäster, det är jag som är värd, sitt ner och mingla med de andra!

timoat
2016-07-07, 11:00
Håller med det citerade till 99%, dvs utom att man diskar och har sig när man är bortbjuden, då är man gäst. Jag själv HATAR när folk är och rycker i mat eller diskning när jag har gäster, det är jag som är värd, sitt ner och mingla med de andra!

Det är en bra mycket bra poäng, man ska inte envisas med sina goda intentioner. Man får känna av och fråga, annars blir det lätt dålig stämmning. Dat kommunication.

Jag har en kompis som besökte en rysk ung dam i St Petersburg och hon blev upprörd och faktiskt arg när han försökte hjälp henne med disken.

Shqypnia
2016-07-07, 11:02
Oartigt är när folk inte hälsar tillbaka på busschauförren när hen säger hej/god morgon. Hen säger detta under en helt arbetsdag och resenären kan inte ens säga detta EN gång....

Gober
2016-07-07, 11:07
Oartigt är när folk inte hälsar tillbaka på busschauförren när hen säger hej/god morgon. Hen säger detta under en helt arbetsdag och resenären kan inte ens säga detta EN gång....

Det är förjävligt och jag set det hela tiden. Jag tar alltid ut en lur ur örat och säger godmorgon/hej. Ibland får en inget tillbaka men det är en smäll jag kan ta.

MackeJuve
2016-07-07, 11:23
"Den stora tråden om hur duktiga och artiga vi är"? Kan se utvecklingen ;) Det som jag oftast stöter på som stör mig är folk som inte ger svar i FB-evenemang när man försöker styra upp något. Jag tar med glädje på mig allt vad gäller planering och inköp till t.ex. en fest, det enda jag begär tillbaka är att du trycker "Kommer" eller "Kommer inte" i evenemanget. Alltid samma personer som inte gör det också. Det är oartigt.

Rahf
2016-07-07, 11:25
Här på Gärdet i Stockholm möter man ofta ensamma vandrare, och det slår mig alltid hur nervösa dom blir när jag möter blick och hejar. Vissa pallar inte ens att registrera ifall jag bara nickar.

- Man tuggar inte mat med öppen mun.

- Man tar mindre mat på tallriken än man tror behövs. Det är bättre att köra en backning än att lämna kvar.

- Även om någonting man behöver på bordet är inom avstånd så ska man inte behöva halvresa sig för att sträcka och ta något. Be hellre bordsgrannen som sitter närmre skicka.

- Låt båda dasslocken ligga på efter avslutade behov, mina herrar. Det kan börja lukta om allt inte åker ned i avloppet, och man vill helst slippa andas in urin- och bajspartiklarna som styrs upp av en spolning.

- Om någon någonsin ser ut att ha lite bekymmer med något tyngre lyft eller otymplig sak kommer jag per automatik fråga om dom behöver hjälp. Chansen är större att dom svarar ja om frasen som används är, "Får jag hjälpa dig?" istället för, "Vill du ha hjälp?"

- Jag erbjuder så gott som alltid någon att dela stång/podie/maskin om dom frågar hur länge jag har kvar.

- Man bäddar en säng man sovit i, eller tar reda på vad värden vill göra med sängkläderna. Undantaget är hotell.

Minikubik
2016-07-07, 11:35
- Man bäddar en säng man sovit i, eller tar reda på vad värden vill göra med sängkläderna. Undantaget är hotell.

Även om den man sovit med fortfarande ligger kvar? :d

-man frågar snällt, inte bestämmande om man vill ha hjälp

-sucka inte bakom folk i kassakön om det tar lite tid

—ja tack, nej tack om folk erbjuder dig något

timoat
2016-07-07, 11:41
Här på Gärdet i Stockholm möter man ofta ensamma vandrare, och det slår mig alltid hur nervösa dom blir när jag möter blick och hejar. Vissa pallar inte ens att registrera ifall jag bara nickar.

- Man tuggar inte mat med öppen mun.

- Man tar mindre mat på tallriken än man tror behövs. Det är bättre att köra en backning än att lämna kvar.

- Även om någonting man behöver på bordet är inom avstånd så ska man inte behöva halvresa sig för att sträcka och ta något. Be hellre bordsgrannen som sitter närmre skicka.

- Låt båda dasslocken ligga på efter avslutade behov, mina herrar. Det kan börja lukta om allt inte åker ned i avloppet, och man vill helst slippa andas in urin- och bajspartiklarna som styrs upp av en spolning.

- Om någon någonsin ser ut att ha lite bekymmer med något tyngre lyft eller otymplig sak kommer jag per automatik fråga om dom behöver hjälp. Chansen är större att dom svarar ja om frasen som används är, "Får jag hjälpa dig?" istället för, "Vill du ha hjälp?"

- Jag erbjuder så gott som alltid någon att dela stång/podie/maskin om dom frågar hur länge jag har kvar.

Samma här på mina morgonpromenader. En nick räcker till en annan människa när man ses liksom. Vissa verkar inte ens förstå att man hälsat , de tittar på en som om det vore en sten eller ett träd som precis sa hej, totalt oförstående.

Toavett! Där har vi en stor en. Folk som inte använder toaborsten så att nästa person får gnugga bort deras skit. Hur fan tänker folk, speciellt om de är hemma hos någon annan? Man lämnar badrummet i det skick man fann det i, och i värsta fall bättre. Man byter tlll ny rulle om den andra är slut.

Också en bra, man plockar undan efter sig när man bor över hos nån. En kompis till mig får helt enkelt inte sova hos mig längre, han brer ut sig som en värsta slusk, lägger prillor öerallt och plockar inte undan efter sig, kläder och skit överallt trost 3 olika tillfällen med uppmaningar. Det ska inte se ut som att man är där öht.

Om man bor flera i ett hushåll så diskar man under tiden man lagar och INNAN man äter. Det tar max 1 minut och maten hinner inte kallna så jävla mycket. Ingen ska behöva diska nån annans smuts för att laga sin mat.

Man håller rent runtom sig.

Man respekterar de diverse kösystemen som fins ute i samhället.

Man slänger skräp i papperskorgarna!! Finns det ingen i direkt närhet så får man fan hålla i det tills man knatar på en!

En sak jag gör som säkert anses oartigt är att jag skickar meddelanden med stavfel i till nära vänner, av ren lathet. Skriv snabbt och slarvigt och skicka.

ARMSTARK
2016-07-07, 11:42
Man stannar alltid vid en stillastående bil med motorhuven uppfälld och frågar om de behöver hjälp. Kan man inget om motorer så är det inget problem, personen kanske bara behöver skjuts till närmsta bensinmack/busshållplats.
Här i Stockholm kan man nästan hänga ut genom bilfönstret med blodet sprutande ur halsen och folk bara åker förbi.

timoat
2016-07-07, 11:59
Man stannar alltid vid en stillastående bil med motorhuven uppfälld och frågar om de behöver hjälp. Kan man inget om motorer så är det inget problem, personen kanske bara behöver skjuts till närmsta bensinmack/busshållplats.
Här i Stockholm kan man nästan hänga ut genom bilfönstret med blodet sprutande ur halsen och folk bara åker förbi.

Det får man avgöra från situation till situation såklart, men det där gör jag generellt inte, för stor risk för vägpirater. På samma sätt ignorerar jag tiggare och folk som kommer fram med lappar. Endast tigggare dock, inte folk som vill ha väghjälp eller liknande. Det skulle väl kunna ses som oartigt, men jag orkar hellt enkelt inte. Jag säger dock "nej tack!" till rädda barnen och liknande på stan.

Det är ju intressant, är det oartigt att ignorera tiggare? Jag personligen tycker att det konstanta trakassendet av människor trumpar det. Men det tar emot, jag tycker inte om att ignorera dem. Ibland när jag är ute och målar kommer de fram till mig och är nyfikna, då ignorerar jag dem inte och har inga problem att prata med dem. Det är när de där kopparna kommer fram som tålamodet tryter.

På tal om det där med blodet sprutandande, jag föll i en nerförsbacke på min cykel i 20 års åldern, knäckte båda framtänderna samt fick en rejäl törn på näsan så blodet rann ordentligt, gick hem på en relativt hårt trafikerad 30 väg i ängelholms utkant och inte en käft stannade. Jag fick gå i en kvart.

Sohlsken
2016-07-07, 11:59
Folk som ber en att göra saker utan att tala klarspråk, eller framlägger någonting som ett förslag och sedan blir upprörda om man inte gör det omedelbart. Jag förstår att det ska vara artigare, men för oss individer som behöver klarspråk för att förstå blir det ett rent helvete.

Exempelvis säger personen att det är varmt i rummet, och menar med det att man gärna ska öppna ett fönster. Om du tycker att det är för varmt kan du säga det, men man kan ju säga att "Får jag öppna ett fönster? Det skulle vara trevligt med lite frisk luft" istället för "det är så himla varmt här, öppna fönstret!" Sedan tackar man, om man är hos någon annan.

I Oregon har jag fått avvänja mig med många svenska vanor, som t.ex. att mina föräldrar tycker det är onödigt att säga tack hela tiden a la "Det vet man väl, att folk är tacksamma".

timoat
2016-07-07, 12:11
]Folk som ber en att göra saker utan att tala klarspråk, eller framlägger någonting som ett förslag och sedan blir upprörda om man inte gör det omedelbart. Jag förstår att det ska vara artigare, men för oss individer som behöver klarspråk för att förstå blir det ett rent helvete. [/B]

Exempelvis säger personen att det är varmt i rummet, och menar med det att man gärna ska öppna ett fönster. Om du tycker att det är för varmt kan du säga det, men man kan ju säga att "Får jag öppna ett fönster? Det skulle vara trevligt med lite frisk luft" istället för "det är så himla varmt här, öppna fönstret!" Sedan tackar man, om man är hos någon annan.

I Oregon har jag fått avvänja mig med många svenska vanor, som t.ex. att mina föräldrar tycker det är onödigt att säga tack hela tiden a la "Det vet man väl, att folk är tacksamma".

Hehe, föräldrar i ett nötskal. Det ska göras DIREKT. Släpp allt and do as I say. Det är klart att de uppfostrar en väl, finns alltid en baktanke.

Det där låter helt uppåt väggarna!!

Gerdler
2016-07-07, 12:29
När man är ute och går och skall korsa vägen, om inte trafiken gör det omöjligt, så springer jag över vägen eller går raskt när jag försäkrat mig om att detta inte kommer innebära någon risk för mig eller att trafiken behöver stannas upp. Jag ser det varje dag, både som bilist, passagerare och fotgängare att folk går ut som älgar framför bilarna/bussarna så att 1.5-7 ton ekipage måste bromsa för dem.

Lagen borde ändras så att bilisterna endast måste stanna för pensionärer eller folk med barnvagn, övriga kan fanimej se sig för, tajma och springa eller gå raskt. Helt idiotiskt på 95% av landets övergångsställen. Och de 5% där det behövs att fotgängare ska ha företräde kan de lösa det med nåt trafikljus eller en skylt med lämna företräde.

Miljöförstörelse, bilister/busschaufförer som blir på dåligt humör, missuppfattningar i trafiken, slitage av däck, bromsar och psyke är bara början på negativa effekter av denna idiotiska lagen. Detta kommer från en som oftast befinner sig i trafiken som fotgängare, f ö.

Diomedea exulans
2016-07-07, 12:36
Det skulle väl ta halva dagen att skriva det här inlägget om jag skulle räkna upp ALLT jag finner artigt respektive oartigt. Men det finns en grej angående artighet som är något av en hjärtefråga för mig, som är väldigt vanligt och som jag vill ta upp: Jag tycker det är fruktansvärt oartigt när man hälsar på någon som sedan bara ignorerar en.

Fenomenet händer ofta på mitt jobb och är starkt överrepresenterat bland snygga tjejer. Nog för att man kanske inte vill koncentrera sig på att hälsa om man för den specifika stunden är strängt upptagen med något annat som kräver all uppmärksamhet... Men när jag går förbi en person i en korridor, säger ett tydligt "Hej!" när vi är ungefär en meter från varandra, och personen bara låtsas som att jag inte existerar... För mig är det likvärdigt med att säga "fuck you, jag hatar dig".

Jag fattar inte ens hur man kan göra så. Om någon jag mötte i en korridor hade sagt "Hej!" till mig hade jag nog hälsat tillbaka av en ren reflex, även om jag egentligen inte hade velat.

timoat
2016-07-07, 12:41
När man är ute och går och skall korsa vägen, om inte trafiken gör det omöjligt, så springer jag över vägen eller går raskt när jag försäkrat mig om att detta inte kommer innebära någon risk för mig eller att trafiken behöver stannas upp. Jag ser det varje dag, både som bilist, passagerare och fotgängare att folk går ut som älgar framför bilarna/bussarna så att 1.5-7 ton ekipage måste bromsa för dem.

Lagen borde ändras så att bilisterna endast måste stanna för pensionärer eller folk med barnvagn, övriga kan fanimej se sig för, tajma och springa eller gå raskt. Helt idiotiskt på 95% av landets övergångsställen. Och de 5% där det behövs att fotgängare ska ha företräde kan de lösa det med nåt trafikljus eller en skylt med lämna företräde.

Miljöförstörelse, bilister/busschaufförer som blir på dåligt humör, missuppfattningar i trafiken, slitage av däck, bromsar och psyke är bara början på negativa effekter av denna idiotiska lagen. Detta kommer från en som oftast befinner sig i trafiken som fotgängare, f ö.

Jag gör samma. Personer som nonchalant sölar sig över är samma typ av människa som tvärvänder och gör en oväntad oannonserad 90 gradersvändning och helt sonikt börjar gå rakt över vägen helt förväntandes att bilisten ska panikbromsa.

Även folk som går rakt ut från affärer och smäller upp dörrar uta att se ifall nån finn gå gatan utanför.

Här är en intressant. Hur är követt vid öppning av en ny kassa? Vissa blir ju helt kogalna och rusar mot den som om det vore en tävling.

Och låter ni folk med mindre varor gå före er? Jag gör det om jag är en eller två pers från kassan och de bara har en ellet två småsaker.

Sohlsken
2016-07-07, 12:44
Om du har bjudit hem en bekant eller kompis så varken äter eller dricker du utan att erbjuda personen någonting, om ni inte redan har kommit överens om annat. Då erbjuder du ändå någonting.

Hehe, föräldrar i ett nötskal. Det ska göras DIREKT. Släpp allt and do as I say. Det är klart att de uppfostrar en väl, finns alltid en baktanke.

Det där låter helt uppåt väggarna!!

Ja, verkligen föräldrar i ett nötskal! Mina föräldrar gillar inte heller att kramas så ofta, och jag kan räkna på hand hur många gånger de har sagt att de älskar mig. Det är så set funkar med dem. De är inte bekväma med att uttrycka det så ofta. Vi kramas på födelsedagar, julafton, när någon är ledsen, när vi inte har setts på länge eller när vi inte ska ses på länge.

Angående skillnader mellan kvinnor och män och att hälsa på folk. Jag har sedan 2011 lärt mig glädjen i att le mot folk, möta deras blickar och säga hej, god morgon eller önska dem en god dag.

Jag insåg dock att jag inte hälsar på alla på samma sätt. Jag hälsar helst på folk som ser ut att vara uppväxta i samma kultur som jag, och som går ensamma. Jag har iakttagit följande beteenden hos mig själv:
1. Jag hälsar alltid på ensamma kvinnor oavsett ålder. Hälsar även på mänskliga hondjur om de går med vänner av samma kön.
2. Jag hälsar på de flesta ensamgående unga män (17 och yngre).
3. Jag hälsar nästan aldrig på unga mänskliga handjur om de går i grupp. Det finns undantag om jag känner någon i gruppen.
4. Jag hälsar på mänskliga handjur som ser ut att vara 18 till 35 om de går ensamma, om jag har vanliga kläder på mig. Ej om jag går i träningskläder.
5. Jag hälsar på mänskliga handjur 35 till 60 om de går ensamma och är ljushyade, om de inte ser arga ut.
6. Jag hälsar på alla över 60.
7. Jag hälsar inte på främmande män som är berusade.

Detta har väl knappast att göra med artighet, och mer att göra med säkerhet. Det känns uppenbart att jag har en inbyggd uppfattning om vem som är det största hotet mot min säkerhet. Av samma anledning berättar jag sällan att jag styrketränar och har tränat kampsport.

Dock känner jag mig oartig gällande de jag inte hälsar på. Och lite lätt rasistisk eller i alla fall fördomsfull.

shut teh face
2016-07-07, 14:40
Om man är bortbjuden på parmiddag så väntar man 2-3 bjudningar innan man börjar fråga om de vill swinga

Om kvinnan vill dricka vin måste hon kolla med mannen att han är nykter nog att ta hand om barnen, eller öht vill.

Om du ser en feminist eller vänsterpartist så erhåller denna alltid en örfil

Om en tant ramlar så är det ok för barnen att skratta. Annars får de inte skratta, undantaget om de ser torsk på tallin

Detta är det viktigaste jag kommer på

mangemani
2016-07-07, 14:40
det mesta som görs i folks närhet som påverkar negativt eller som någon har något emot är oartigt.
är man ensam, fine, då har man bara sig själv att ta hänsyn till och uppföra sig hur svinigt man än vill, men befinner man sig bland folk, så har man även de att ta hänsyn till. idioter fattar inte detta utan agerar precis som att världen kretsade kring dem och att andra människor är noll värda.

trädgårdsmöbel
2016-07-07, 14:45
Jag tycker det är högst oartigt om man är bjuden på middag eller fest att inte meddela i förväg om eventuella allergier, dieter, veganism eller religiösa påbud som förhindrar intag av olika sorters föda. Det gäller även alkoholism. Jag kan givetvis avstå från att servera eller själv konsumera alkohol om du är nykter alkoholist, men har jag ingen aning om det så kan det bli fel.

Diomedea exulans
2016-07-07, 14:49
Jag tycker det är högst oartigt om man är bjuden på middag eller fest att inte meddela i förväg om eventuella allergier, dieter, veganism eller religiösa påbud som förhindrar intag av olika sorters föda. Det gäller även alkoholism. Jag kan givetvis avstå från att servera eller själv konsumera alkohol om du är nykter alkoholist, men har jag ingen aning om det så kan det bli fel.

Som helnykterist vill jag protestera lite; det är väl ingen fara att säga att man är nykterist på plats? Det enda som händer är att värden får mer sprit över. Ge mig ett glas vatten så är jag glad.

trädgårdsmöbel
2016-07-07, 14:57
Som helnykterist vill jag protestera lite; det är väl ingen fara att säga att man är nykterist på plats? Det enda som händer är att värden får mer sprit över. Ge mig ett glas vatten så är jag glad.

Är du helnykterist pga. alkoholism så känner jag mig obekväm för att jag är halvfull och du blir alkoholsugen.

Diomedea exulans
2016-07-07, 14:59
Är du helnykterist pga. alkoholism så känner jag mig obekväm för att jag är halvfull och du blir alkoholsugen.

Ööh, så vi helnykterister ska vara portförbjudna från alla tillställningar där det bjuds alkohol? För din obekvämhet där hjälps ju inte av att jag i förväg annonserar att jag inte dricker.

trädgårdsmöbel
2016-07-07, 15:15
Ööh, så vi helnykterister ska vara portförbjudna från alla tillställningar där det bjuds alkohol? För din obekvämhet där hjälps ju inte av att jag i förväg annonserar att jag inte dricker.

Nej. Jag vet inte vad du läser för något och inte heller vad du svarar på. Har jag bjudit dig på middag, och du är nykter alkoholist och blir obekväm/sugen av att se mig konsumera alkohol eller av att jag är halvpackad, så hade det vart bra med en heads up innan. Då serverar jag givetvis alkoholfritt och är nykter själv.

Diomedea exulans
2016-07-07, 15:19
Nej. Jag vet inte vad du läser för något och inte heller vad du svarar på. Har jag bjudit dig på middag, och du är nykter alkoholist och blir obekväm/sugen av att se mig konsumera alkohol eller av att jag är halvpackad, så hade det vart bra med en heads up innan. Då serverar jag givetvis alkoholfritt och är nykter själv.

Men du behöver väl inte vara nykter bara för att det är en nykterist där? Jag bryr mig inte ett jota om folket i min närhet är fulla. Hur blir det om du har en nära vän som vill gå på alla dina fester och som är nykterist, är du för evigt dömd att vara nykter på alla dina fester då? Och som sagt så nöjer jag mig med att dricka vatten.

Vem vill ha dödskolhydrater i form av sockrad läsk ändå..

MasterChief
2016-07-07, 15:21

Ditt svar får mig att tvivla på att du är nykterist. Jag vill nog påstå att du till och med var full när du skrev det.

MasterChief
2016-07-07, 15:22
Men du behöver väl inte vara nykter bara för att det är en nykterist där? Jag bryr mig inte ett jota om folket i min närhet är fulla. Hur blir det om du har en nära vän som vill gå på alla dina fester och som är nykterist, är du för evigt dömd att vara nykter på alla dina fester då? Och som sagt så nöjer jag mig med att dricka vatten.

Vem vill ha dödskolhydrater i form av sockrad läsk ändå..

Men *gah!*

Han vill visa hänsyn till tidigare alkolister som slutat dricka!

Diomedea exulans
2016-07-07, 15:24
Ditt svar får mig att tvivla på att du är nykterist. Jag vill nog påstå att du till och med var full när du skrev det.

Men *gah!*

Han vill visa hänsyn till tidigare alkolister som slutat dricka!

Jag fattar fortfarande inte.

Om man vet med sig att man är nykterist och
1) inte har något emot att personer i ens närhet är fulla, kalasfulla till och med, och
2) inte vill ha något alkoholfritt att dricka utöver kranvatten,

varför måste man då ge en heads up?

MasterChief
2016-07-07, 15:26
Jag fattar fortfarande inte.

Om man vet med sig att man är nykterist och
1) inte har något emot att personer i ens närhet är fulla, kalasfulla till och med, och
2) inte vill ha något alkoholfritt att dricka utöver kranvatten,

varför måste man då ge en heads up?

Det är skillnad på en nykterist och en som nyss lämnat ett missbruk. Det är ju artigt att inte hela sällskapet super skallen av sig inför alkolisten som försöker sluta dricka. Det var det enda trädgårdsmöbel försökte säga.

Diomedea exulans
2016-07-07, 15:28
Det är skillnad på en nykterist och en som nyss lämnat ett missbruk. Det är ju artigt att inte hela sällskapet super skallen av sig inför alkolisten som försöker sluta dricka. Det var det enda trädgårdsmöbel försökte säga.

Okej, då fattar jag!

Jag hoppas bara ingen tycker jag är oartig för att jag inte säger i förväg att jag är nykterist.

MasterChief
2016-07-07, 15:29
Okej, då fattar jag!

Jag hoppas bara ingen tycker jag är oartig för att jag inte säger i förväg att jag är nykterist.

Absolut inte. Mer sprit till mig :-)

ceejay
2016-07-07, 15:29
Tänk dig att en nykter tidigare meth-missbrukare kommer till en fest med folk som kan hantera sitt methbruk. Bye bye normal life igen.

J.V
2016-07-07, 16:26
Jag tackar busschaufforen nar jag kliver av.

Annars har det mesta namns. Bade korrekt och felaktigt. :D

Minikubik
2016-07-07, 16:39
Lugna nu pojkar. Jag är nykter alkoholist och har inget emot att folk runt om bjuder och erbjuder dricka, däremot kan det vara svårt för någon som är ny i sin nykterhet att stå emot. Detta är så den nyktres ansvar att styra upp i god tid, exempelvis förvarna värden. Dock anser jag det artigt att alltid ha ett alkoholfritt alternativ(förutom kranvatten) att erbjuda vid bjudningar. Oavsett vem som kommer

Diomedea exulans
2016-07-07, 16:56
För att bidra med något unikt och troligtvis kontroversiellt i tråden: Jag tycker det är oartigt att skåla. Ja, ni läste rätt. Jag vill dricka när jag är törstig, inte när någon annan jävel bestämmer att jag ska dricka. Och folk lyckas alltid tajma in sitt skålande så det ska utbringas när jag har munnen full med mat, efteråt blir min mun så full att jag har ett jävla schå att försöka låta bli att spruta ut en blaffa med Pommacblandade matrester över hela bordet.

tumme
2016-07-07, 17:33
Det som jag oftast stöter på som stör mig är folk som inte ger svar i FB-evenemang när man försöker styra upp något. Jag tar med glädje på mig allt vad gäller planering och inköp till t.ex. en fest, det enda jag begär tillbaka är att du trycker "Kommer" eller "Kommer inte" i evenemanget. Alltid samma personer som inte gör det också. Det är oartigt.

Min krets har börjat köra Osa datum. Har man inte svarat innan så tas man bort ifrån evenemanget. Funkar bra.

MackeJuve
2016-07-07, 17:36
Min krets har börjat köra Osa datum. Har man inte svarat innan så tas man bort ifrån evenemanget. Funkar bra.
Ja men de vill ju komma sedan ändå så det fungerar inte. Inte så att jag säger nej då.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

mattilainen
2016-07-07, 17:51
Ja men de vill ju komma sedan ändå så det fungerar inte. Inte så att jag säger nej då.

Bara att säga nej en gång, sedan händer det aldrig igen. De kommer sedan ALLTID trycka i tid. Har liknande vänner själv.

LillisJ
2016-07-07, 17:53
Det är oartigt att tugga med öppen mun samtidigt som man vistas bland annat folk. Fyfan för er. :)

MackeJuve
2016-07-07, 18:13
Bara att säga nej en gång, sedan händer det aldrig igen. De kommer sedan ALLTID trycka i tid. Har liknande vänner själv.
Funkar tyvärr inte, orkar inte med folk som blir sura. Men visst, är man hård så!

trädgårdsmöbel
2016-07-07, 19:14
Det där med att neka folk som svarar för sent funkar nog bara i vissa bekantskapskretsar. Jag tänker mig att det blir drama, skvaller, folk börjar sura, "får inte de komma så kommer inte jag heller" osv. Dålig stämning helt enkelt.

Så det kan vara svårt det där, i många fall är man nog så illa tvungen att acceptera att folk inte spelar efter ens regler, och att man själv är den som framstår som den som har fel om man propsar på att de skall göra det.

Rahf
2016-07-07, 19:20
Det där med att neka folk som svarar för sent funkar nog bara i vissa bekantskapskretsar. Jag tänker mig att det blir drama, skvaller, folk börjar sura, "får inte de komma så kommer inte jag heller" osv. Dålig stämning helt enkelt.

Så det kan vara svårt det där, i många fall är man nog så illa tvungen att acceptera att folk inte spelar efter ens regler, och att man själv är den som framstår som den som har fel om man propsar på att de skall göra det.

Nej, antingen går man och är livrädd över att ens häftiga kompisar blir sura, eller så sätter man ned foten som en chef och vägrar sona för deras lathet. Man vill att dom ska säga "ja" eller "nej" för att det underlättar planeringen. Har dom ens en gnutta respekt är det självklart att dom åtminstone flyttar tummen ett par gånger och får det gjort.

Angel
2016-07-07, 19:52
Sörplar när man äter soppa.
Skrapar besticken emot tallriken när man äter.
Svara "HALLÅ" i telefonen.
Slänga saker på marken, inkl fimpar.

ChristianMan
2016-07-07, 19:57
Vilket bra ämne utan att läst de andra inläggen så säger jag bara att den bästa artigheten är att älska människors fel o brister då känner dom sig älskade o väl.

svenbanan
2016-07-07, 20:15
Om man bor flera i ett hushåll så diskar man under tiden man lagar och INNAN man äter. Det tar max 1 minut och maten hinner inte kallna så jävla mycket. Ingen ska behöva diska nån annans smuts för att laga sin mat.

Har man lagat mat och använt många kastruller och liknande så ställer man sig inte och diskar innan man ätit maten. Det är bara neurotiskt. Dock lämnar man heller inte köket som ett bombnedslag, utan det ska såklart vara fullt funktionsdugligt ifall nån annan vill koka ihop nåt...

MackeJuve
2016-07-08, 08:06
Vilket bra ämne utan att läst de andra inläggen så säger jag bara att den bästa artigheten är att älska människors fel o brister då känner dom sig älskade o väl.

Hahahahaha. Filmjölk?

timoat
2016-07-08, 08:58
Har man lagat mat och använt många kastruller och liknande så ställer man sig inte och diskar innan man ätit maten. Det är bara neurotiskt. Dock lämnar man heller inte köket som ett bombnedslag, utan det ska såklart vara fullt funktionsdugligt ifall nån annan vill koka ihop nåt...

Jag tycker det är hyfs, har bott med mellan 2 och 5 rumskamrater i 10 år och det systemet har alltid fungerat. bokstavligt talat tar det max 1 min att skölja ur och diska 2 kastruller och en stekpanna/stekspade så nästa person kan få laga mat. Det går tom snabbare och är mindre ansträngade än om man låter det torka in. Smidigare all around helt enkelt. dessutom är det skönt att äta utan att ha ett berg med disk att ta hand om efteråt, när man bara vill jäsa. Jag har gjort det över 9.000 gånger (365 x 3 måltider om dan x 10 år) så jag vet.

MackeJuve
2016-07-08, 09:05
Jag tycker det är hyfs, har bott med mellan 2 och 5 rumskamrater i 10 år och det systemet har alltid fungerat. bokstavligt talat tar det max 1 min att skölja ur och diska 2 kastruller och en stekpanna/stekspade så nästa person kan få laga mat. Det går tom snabbare och är mindre ansträngade än om man låter det torka in. Smidigare all around helt enkelt. dessutom är det skönt att äta utan att ha ett berg med disk att ta hand om efteråt, när man bara vill jäsa. Jag har gjort det över 9.000 gånger (365 x 3 måltider om dan x 10 år) så jag vet.

Det fungerar säkert bra om man gör så som du gör men huvudsaken är väl att det inte står framme odiskat för länge. Om man gör det under matlagningen, direkt efter, eller strax efter att man har ätit spelar ju mindre roll.

J.V
2016-07-08, 09:06
Då måste du ha världens bästa stekpanna eller bara laga pannkakor. Ibland får man gnugga en hel del.

Dessutom är det ju enkelt löst genom att ha 2-3 stekpannor.

Jag har också haft flatmates för det mesta sista 4 åren, ingen har diskat innan de ätit och jag skulle aldrig få för mig att begära det heller. Vill man laga mat precis efter varandra är det ju lätt löst genom att man tar varandras disk, om man nu bara har en stackars stekpanna.

Tapatalk.

timoat
2016-07-08, 09:12
Det fungerar säkert bra om man gör så som du gör men huvudsaken är väl att det inte står framme odiskat för länge. Om man gör det under matlagningen, direkt efter, eller strax efter att man har ätit spelar ju mindre roll.

Om man varit och jobbat hela dan och är vrålhungrig kan det vara extremt irriterande att komma hem och mötas av odiskade kastruller. Om man möts av det varje dag blir man galen på sina rumskamrater och det skapar dålig stämmnng, och till sists blir man ovänner. När man kör det här systemet behöver man aldrig ens tänka på det. Man vet att det enda man behöver vänta på är om nån annan står och lagar.

Kan vara svårt för folk som aldrig bott med rumkamrater att förstå eller som haft föräldrar som diskat åt dem under uppväxten, tom upp i sena tonåren. Bara kolla vilket allmänt kaos det brukar vara i studentkorridorer. Jag har bott hemmifrån se jag var 16, och bott med rumskamrater i Paris, NYC och stockholm i 10 års tid. Detta systemet fungerar skitbra. Man klargör det helt enkelt när folk flyttar in.

Då måste du ha världens bästa stekpanna eller bara laga pannkakor. Ibland får man gnugga en hel del.

Dessutom är det ju enkelt löst genom att ha 2-3 stekpannor.

Jag har också haft flatmates för det mesta sista 4 åren, ingen har diskat innan de ätit och jag skulle aldrig få för mig att begära det heller. Vill man laga mat precis efter varandra är det ju lätt löst genom att man tar varandras disk, om man nu bara har en stackars stekpanna.

Tapatalk.

Whatever works for you, givetvis. Men personligen tycker jag det är väluppfostrat att nästa person som vill laga mat kan göra det direkt, utan att behöva diska ur mina skitiga kastruller. Jag skulle tom skämmas om nån fick göra det. Min poäng är att det inte tar mer än en minut och nästa person blir glad. Det tycker jag är artigt! *cupid*

MackeJuve
2016-07-08, 09:17
Om man varit och jobbat hela dan och är vrålhungrig kan det vara extremt irriterande att komma hem och mötas av odiskade kastruller. Om man möts av det varje dag blir man galen på sina rumskamrater och det skapar dålig stämmnng, och till sists blir man ovänner. När man kör det här systemet behöver man aldrig ens tänka på det. Man vet att det enda man behöver vänta på är om nån annan står och lagar.

Kan vara svårt för folk som aldrig bott med rumkamrater att förstå eller som haft föräldrar som diskat åt dem under uppväxten, tom upp i sena tonåren. Bara kolla vilket allmänt kaos det brukar vara i studentkorridorer. Jag har bott hemmifrån se jag var 16, och bott med rumskamrater i Paris, NYC och stockholm i 10 års tid. Detta systemet fungerar skitbra. Man klargör det helt enkelt när folk flyttar in.

Jo jag vet, men huvudsaken är ju fortfarande att det är diskat relativt snart efter att man är färdigäten. Jag har bott i studentkorridor och jag skulle ha blivit galen om någon hade haft som krav att jag var tvungen att diska under matlagningen eller precis innan jag skulle äta. Vad är det för något liksom? Jag kanske gör det någon gång men det ska inte vara något jävla krav. Så länge jag gör det jag ska någon mellan tillagningen av maten och strax efter att jag har ätit den så har ingen rätt att gnälla.

MackeJuve
2016-07-08, 09:19
Vad har ni för tidsspann gällande hur sent det är ok att komma? Vi kan säga att ni har födelsedagsfest för era polare och ska bjuda på mat. Tiden för evenemanget är satt till 19:00. Hur pass mycket över kl.19 kan era kompisar dyka upp utan att ni bryr er?

För egen del så är fem minuter skitsamma. 19:00 och 19:05 är samma sak i min värld. Skulle kunna tänka mig att min brytpunkt går någonstans kring 15 min. Detta gäller endast exemplet i fråga vill jag tydliggöra. Är det t.ex. en vanlig förfest så är det lösare tyglar.

timoat
2016-07-08, 09:28
Vad har ni för tidsspann gällande hur sent det är ok att komma? Vi kan säga att ni har födelsedagsfest för era polare och ska bjuda på mat. Tiden för evenemanget är satt till 19:00. Hur pass mycket över kl.19 kan era kompisar dyka upp utan att ni bryr er?

För egen del så är fem minuter skitsamma. 19:00 och 19:05 är samma sak i min värld. Skulle kunna tänka mig att min brytpunkt går någonstans kring 15 min. Detta gäller endast exemplet i fråga vill jag tydliggöra. Är det t.ex. en vanlig förfest så är det lösare tyglar.

Jag tycker jag att man ska vara i utsatt tid, även om det bara är för att träffas på en fika. Om man blir sen så meddelar man det, helst så personen har lite armbågsutrymme. hur kul är det att bestämma en fika med nån som är 45 min sen? (för mig är det ok, jag sitter och ritar ändå)

Jag själv är kronisk tidsoptimist och blir ofta sen, men jag försöker ringa eller smsa och meddela.

Google maps tidsfunktion är asbra, sen jag börjat använda den är jag aldrig sen. Man vet på minuten när man ska lämna lägenheten för att vara i tid. För två veckor sen skulle jag och en kompis gå på en gröna lund konsert och förfesta nere vid kajen. Han blev 2 timmar sen, så där fick man sitta själv. Inte skitkul...

Festligare tillställningar så ska man vara i utsatt tid. Men om folk bara meddelar att e blir sena så tycker jag att det är ok.

MackeJuve
2016-07-08, 09:31
Jag tycker jag att man ska vara i utsatt tid, även om det bara är för att träffas på en fika. Om man blir sen så meddelar man det, helst så personen har lite armbågsutrymme. hur kul är det att bestämma en fika med nån som är 45 min sen? (för mig är det ok, jag sitter och ritar ändå)

Jag själv är kronisk tidsoptimist och blir ofta sen, men jag försöker ringa eller smsa och meddela.

Google maps tidsfunktion är asbra, sen jag börjat använda den är jag aldrig sen. Man vet på minuten när man ska lämna lägenheten för att vara i tid. För två veckor sen skulle jag och en kompis gå på en gröna lund konsert och förfesta nere vid kajen. Han blev 2 timmar sen, så där fick man sitta själv. Inte skitkul...

Festligare tillställningar så ska man vara i utsatt tid. Men om folk bara meddelar att e blir sena så tycker jag att det är ok.

Du har m.a.o. noll minuter som tolerans? Säg att jag kommer tre minuter sent till något, bör jag då ha meddelat dig om detta? Jag tycker med att man bör höra av sig men jag blir inte irriterad om någon är fem minuter sen hem till mig. Har jag bestämt möte på stan med någon så börjar ändå fem minuter att bli lite irriterande, i alla fall på gränsen.

4623
2016-07-08, 09:31
Diskar alltid innan jag äter. Då bor jag själv.

MackeJuve
2016-07-08, 09:35

Härligt. Då är du artig mot dig själv.

timoat
2016-07-08, 10:05
Du har m.a.o. noll minuter som tolerans? Säg att jag kommer tre minuter sent till något, bör jag då ha meddelat dig om detta? Jag tycker med att man bör höra av sig men jag blir inte irriterad om någon är fem minuter sen hem till mig. Har jag bestämt möte på stan med någon så börjar ändå fem minuter att bli lite irriterande, i alla fall på gränsen.

nä, en kvart efter är brypuntken som du sa. Efter det måste man meddela. Men det är inte så att man inte släpper in folk efter brypunkten heller, bara god hyfs. innan när jag var yngre var det viktigare, men nu när man är äldre är det inte så noga, shit happes iksom, men det är god hyfs att meddela när man beräknar vara på plats.

:hbang: Det är extremt skönt att inte mötas av massa disk efter en god måltid då man inget hellre bara vill njuta och slappa lite. Man blir liksom omotiverad att diska.

tumme
2016-07-08, 10:11
Vad har ni för tidsspann gällande hur sent det är ok att komma?

Beror helt på vad man ska göra och hur många man är. Är det mat som gäller så är det inom 5 minuter som gäller om det är hemma hos någon men kanske 15 om man ska äta ute. Har själv lagat mat till 7 personer som dök up 30 min sent, sedan sades det om att maten var torr... väldigt konstigt.

Är det fest hos någon eller pub så är det mer drop-in, är massa annat folk där så gör ju inget. Men ses man bara en och en är det väl max 15 som gäller, okey runt 5.

timoat
2016-07-08, 10:24
Beror helt på vad man ska göra och hur många man är. Är det mat som gäller så är det inom 5 minuter som gäller om det är hemma hos någon men kanske 15 om man ska äta ute. Har själv lagat mat till 7 personer som dök up 30 min sent, sedan sades det om att maten var torr... väldigt konstigt.

Är det fest hos någon eller pub så är det mer drop-in, är massa annat folk där så gör ju inget. Men ses man bara en och en är det väl max 15 som gäller, okey runt 5.

Det där har jag extremt svårt för. Om maten inte är direkt oätlig så säger jag bara "skitgott! Hur gjorde du såsen?" och brer på med floskler. Det är någon som tagit tid att laga en mat, det är inte läge att ge nån konstruktiv kritik då liksom. I vanliga fall är jag 100% för bra kritik, det är det enda sättet man kan lära sig eller bryta ett mönster. Det skulle vara annorlunda om man bodde med någon och man såg ett mönster, att deras fläskfile alltid var knastertorr tex, eller att potatisen aldrig var genomkokt, då kan man droppa hints, men när det är engångstillfällen på random hemmabjudning, då är allt "skitgott", och därmed basta. Det är inte min uppgift. Klart, rå kyckling så hade jag kanske höjt en hand hehe.

Andy.da.wohoo
2016-07-08, 15:28
Det där har jag extremt svårt för. Om maten inte är direkt oätlig så säger jag bara "skitgott! Hur gjorde du såsen?" och brer på med floskler. Det är någon som tagit tid att laga en mat, det är inte läge att ge nån konstruktiv kritik då liksom. I vanliga fall är jag 100% för bra kritik, det är det enda sättet man kan lära sig eller bryta ett mönster. Det skulle vara annorlunda om man bodde med någon och man såg ett mönster, att deras fläskfile alltid var knastertorr tex, eller att potatisen aldrig var genomkokt, då kan man droppa hints, men när det är engångstillfällen på random hemmabjudning, då är allt "skitgott", och därmed basta. Det är inte min uppgift. Klart, rå kyckling så hade jag kanske höjt en hand hehe.

Instämmer, bjuder någon på käk så är man tacksam så länge man kan käka maten.

svenbanan
2016-07-08, 15:53

Whatever works for you, givetvis. Men personligen tycker jag det är väluppfostrat att nästa person som vill laga mat kan göra det direkt, utan att behöva diska ur mina skitiga kastruller. Jag skulle tom skämmas om nån fick göra det. Min poäng är att det inte tar mer än en minut och nästa person blir glad. Det tycker jag är artigt! *cupid*

Om man är vrålhungrig då man kommer hem och det är fullt med disk i köket och det inte går att laga mat, samt att den som ska diska är utflugen så är det såklart irriterande.

Men det är ju inte det vi pratar om, eller hur?

Ifall jag lagat mat och ställt disken i diskbaljan och fyllt på med vatten etc och sätter mig och käkar och du kommer hem vrålhungrig, blir du då sne över att din favoritkastrull ligger i diskbaljan fast det finns en nästan likadan i skåpet som du kan använda?

Har man lagat nåt mer avancerat än ett kokt ägg så kan det ta fan så mycket längre tid än "1 minut" att diska. Så det argumentet är bara bullshit.

Jag har dessutom bott i studentkorridorer i runt ett decenium också utan kaos, och det har aldrig varit några problem med detta. Så din inbillning om att man haft morsan som diskat åt en ifall man inte gör som dig tycker jag verkar lite missriktat.

Jag står fast vid att det verkar neurotiskt att diska innan man äter, och dessutom helt onödigt ifall man har fler än en stekpanna och en kastrull.

timoat
2016-07-08, 15:54
En sak jag märkt, är hur mycket folk upskattar att man kommer ihåg deras namn. Speciellt folk man ringer till på företag, läkarmottagningar osv. Om man använder deras namn under konversationes gång och är allmänt trevlig och tom lite ursäktande, så får man i princip alltid genom sitt ärende, vad det nu än kan vara. Och om man är på en läkarmottagning och man slänger ett snabbt öga på namnbrickorna och sen använder personens namn under samtalets, så riktigt ser man hur de lyser upp, och man får sin vilja igenom mycket smidigare. Är man sur och vresig så blir det oftast grus i maskineriet direkt, och de är mindre benägna att hjälpa en.

Senast idag använde jag det, då jag ringde till till city akuten för att få hjälp med min nya vaxpropp. Sköterskan på andra sidan sa att de minnsann inte kan ge akuttider bara för vaxproppar, men istället för att bli sur och irriterad på systemet etc (detta var det 8 sjukhuset/vårdcentralen jag ringde till) så använde jag hennes namn, innan jag skojsamt beklagade mig om att jag "nog skulle få lida hela helgen med det här rackarns örat! " och efter ite tills å sa hon "ett ögonblick så ska jag kolla en sak " och vips så fick jag en tid kl 13. (tur det, det var öroninflammation)

Även om det inte skullle gå så är man lika tacksam och vänligt innan man lägger på och önskar dem god helg eller trevlig eftermiddag etc. Alla blir lite gladare, det är en win-win. Men jag undrar om inte telefonvett är lite av en döende konstform, allt sköts ju via mail. Jag vet många kids (20 års åldern) som rent ut sagt känner obehag av att ringa till främmande människor.

svenbanan
2016-07-08, 16:10

Jag skulle inte börja steka oxfilén fem minuter i utsatt tid så den ska bli färdig exakt fem minuter efter utsatt tid och allt blir fiasko ifall nån kommer tio över... Om det är nåt som ska vara i ugnen tre timmar så måste det såklart ställas in i god tid, men ofta går det att planera så det inte behöver bli kaos.

Med det sagt så är det rätt sunkigt av folk att komma indrällande en halvtimme försent ifall de varit medvetna om att det är middag. Kommer man mer än femton minuter försent bör man nog slänga iväg ett SMS eller nåt för att förvarna.

Skulle det var "vanlig" fest med chips och dipp och det enda problemet är att isen i välomstdrinken smälter så kan folk få drälla in i princip hur sent de vill för min del. I ett sådant scenario skulle jag själv kanske inte skicka nåt SMS ifall jag bara skulle bli 15min sen, då kanske jag drar gränsen vid en halvtimme...

timoat
2016-07-08, 16:19
Jag skulle inte börja steka oxfilén fem minuter i utsatt tid så den ska bli färdig exakt fem minuter efter utsatt tid och allt blir fiasko ifall nån kommer tio över... Om det är nåt som ska vara i ugnen tre timmar så måste det såklart ställas in i god tid, men ofta går det att planera så det inte behöver bli kaos.

Med det sagt så är det rätt sunkigt av folk att komma indrällande en halvtimme försent ifall de varit medvetna om att det är middag. Kommer man mer än femton minuter försent bör man nog slänga iväg ett SMS eller nåt för att förvarna.

Skulle det var "vanlig" fest med chips och dipp och det enda problemet är att isen i välomstdrinken smälter så kan folk få drälla in i princip hur sent de vill för min del. I ett sådant scenario skulle jag själv kanske inte skicka nåt SMS ifall jag bara skulle bli 15min sen, då kanske jag drar gränsen vid en halvtimme...

Om det är filmkväll då är det andra regler. Det är jävligt irriterande att ha nån som kommer 30 min efter att man satt på filmen och alla är inne i den, totalförstörstämmnngen och alla blir distraherade. Då gäller utsatt tid med en kvarts marginal, annars är det lockout! :d

svenbanan
2016-07-08, 16:23
Instämmer, bjuder någon på käk så är man tacksam så länge man kan käka maten.

Det där är lite lurigt. Själv blir jag irriterad på folk som automatiskt säger att maten var jättegod och öser beröm över kocken. Jag vill hellre veta om de skulle föredragit lite mer vitlök i såsen eller ifall de tyckte fisken var för genomstekt. Självklart blir man ju glad ifall de gillar maten, men ifall de säger "mmm vad gott" nästan innan de smakat så är jag inte dummare än att jag fattar att de skulle sagt så även om det smakade ruttet.

Om nån lagat mat åt mig så håller jag nog oftast god min även om jag tycker nåt kunde förbättrats. Men jag öser då heller inte beröm över vederbörande, utan håller det på en rimlig nivå. Alternativt så kanske jag säger nåt i stil med "fisken var verkligen jättegod, och såsen var spot on, men kanske salladen skulle ha varit lite bättre utan syltlök". Men det där beror också på hur väl man känner personen.

Ifall den som lagat maten faktiskt frågar nåt lite mer specifikt än "Smakade det bra?" så tror jag att jag är lite mer "ärlig" och specifik kring vad jag tyckte var gott och vad som inte var det. Dock påpekar jag nog aldrig ett "fel" som jag inte vet lösningen på. Jag skulle kanske kunna säga att "köttet kanske borde fått vila några minuter innan du skar det", men jag skulle aldrig säga "såsen var inte god", utan snarare "såsen skulle kanske varit godare med mer tomatpuré".

Då jag lagat mat och frågar efter input, så är jag alltså intresserad av hur jag eventuellt kan laga detta bättre nästa gång. Dock är jag medveten om att alla inte funkar så. Dessutom finns det ju inte mycket som är tristare än en kock som sågar den mat han precis lagat och berättar vad som kunde gjorts bättre. Särskilt om man själv tycker det var gott...

Lurig fråga.

svenbanan
2016-07-08, 16:24
Om det är filmkväll då är det andra regler. Det är jävligt irriterande att ha nån som kommer 30 min efter att man satt på filmen och alla är inne i den, totalförstörstämmnngen och alla blir distraherade. Då gäller utsatt tid med en kvarts marginal, annars är det lockout! :d

Agreed.

timoat
2016-07-08, 16:42
Det där är lite lurigt. Själv blir jag irriterad på folk som automatiskt säger att maten var jättegod och öser beröm över kocken. Jag vill hellre veta om de skulle föredragit lite mer vitlök i såsen eller ifall de tyckte fisken var för genomstekt. Självklart blir man ju glad ifall de gillar maten, men ifall de säger "mmm vad gott" nästan innan de smakat så är jag inte dummare än att jag fattar att de skulle sagt så även om det smakade ruttet.

Om nån lagat mat åt mig så håller jag nog oftast god min även om jag tycker nåt kunde förbättrats. Men jag öser då heller inte beröm över vederbörande, utan håller det på en rimlig nivå. Alternativt så kanske jag säger nåt i stil med "fisken var verkligen jättegod, och såsen var spot on, men kanske salladen skulle ha varit lite bättre utan syltlök". Men det där beror också på hur väl man känner personen.

Ifall den som lagat maten faktiskt frågar nåt lite mer specifikt än "Smakade det bra?" så tror jag att jag är lite mer "ärlig" och specifik kring vad jag tyckte var gott och vad som inte var det. Dock påpekar jag nog aldrig ett "fel" som jag inte vet lösningen på. Jag skulle kanske kunna säga att "köttet kanske borde fått vila några minuter innan du skar det", men jag skulle aldrig säga "såsen var inte god", utan snarare "såsen skulle kanske varit godare med mer tomatpuré".

Då jag lagat mat och frågar efter input, så är jag alltså intresserad av hur jag eventuellt kan laga detta bättre nästa gång. Dock är jag medveten om att alla inte funkar så. Dessutom finns det ju inte mycket som är tristare än en kock som sågar den mat han precis lagat och berättar vad som kunde gjorts bättre. Särskilt om man själv tycker det var gott...

Lurig fråga.

Det här gjorde jag en gång med en kompis som bjussade på sin lunchlåda. Efter min alltför överentusiastiska avsmakning av maten sa han "ta det lugnt för fan!" hehe . Lagom är bäst.

Om någon specifikt frågar efter tips på hur det skulle kunnat vara bättre, då är det en annan femma. Då hjälper jag gärna till, men det är inte många som vill ha unsolicited critiques, speciellt med mat. Men blir man tillfrågad är det helt ok. Då gäller critique-mackan, en bra sak, en sak man kunnat förbättra och så avslutar man med en annan bra sak. Jag själv hatar detta, jag vill bara veta det dåliga, men det är inte många som kan ta kritik utan att tro att det är personligt, då är det bättre att hålla dem om ryggen.

Andy.da.wohoo
2016-07-08, 16:51

Lurig fråga.

Ja, givetvis så får man som med allt annat vara lite smidig när man ger komplimanger och tacksamhet. Att tanklöst överösa med komplimanger tjänar inget till. :)

C.E.J.
2016-07-08, 16:57
Jag vet många kids (20 års åldern) som rent ut sagt känner obehag av att ringa till främmande människor.

Det är inte ringandet som är problemet utan att det är främmande människor. Ringa släkting-man-knappt-träffat och tacka för present som liten var bland det värsta.

/emvehå snart 31

timoat
2016-07-08, 17:05
Det är inte ringandet som är problemet utan att det är främmande människor. Ringa släkting-man-knappt-träffat och tacka för present som liten var bland det värsta.

/emvehå snart 31

hehe, det minns man väl... när mamma pratade med sin bror och man försökte smyga förbi "heres tim for you!" och så blev man överrräckt luren. "um hello... yes uncle david, the weather is wonderful, school is good thank you.."

Eller försöka prata med sin halvdöva, halvdementa farmor... usch. Jag träffade bara min släkt i princip en gång vartannat år iom att de bodde i England, under hela min uppväxt. Syrrans barn träffar mina föräldrar minst en gång i månaden och har en mycket bättre relation till dem.

Det är ju också god uppfostran, att tacka för presenter man får av släkt. Syrrans ungar tar liksom presenter för givet, spoiled brats... *mini

svenbanan
2016-07-08, 18:26
Det här gjorde jag en gång med en kompis som bjussade på sin lunchlåda. Efter min alltför överentusiastiska avsmakning av maten sa han "ta det lugnt för fan!" hehe . Lagom är bäst.

Om någon specifikt frågar efter tips på hur det skulle kunnat vara bättre, då är det en annan femma. Då hjälper jag gärna till, men det är inte många som vill ha unsolicited critiques, speciellt med mat. Men blir man tillfrågad är det helt ok. Då gäller critique-mackan, en bra sak, en sak man kunnat förbättra och så avslutar man med en annan bra sak. Jag själv hatar detta, jag vill bara veta det dåliga, men det är inte många som kan ta kritik utan att tro att det är personligt, då är det bättre att hålla dem om ryggen.

Jag har varit volleybolltränare i massor av år, och det sättet att ge kritik funkar generellt sätt mycket bättre. För att det ska funka att enbart påpeka det som var dåligt så krävs oftast att man känner dem väldigt bra så de litar på "välviljan" hos tränaren. Dessutom, och inte att förakta, så är det ofta lika värdefullt att få reda på vad som var bra, så man inte ändrar på det till nästa gång, och får ett sämre resultat.

EDIT: Dock kan det ju bli lite väl krystat ibland "Allt var dåligt, men bra att du kämpade" typ... ;)

HMS Laestander
2016-07-10, 00:16
Folk som smaskar.

Vet inte om det mest är oartigt, störande, äckligt eller irriterande - men det kvarstår att det tycker jag man bör låta bli att göra.

High1ander
2016-07-10, 00:50
Folk som smaskar.

Vet inte om det mest är oartigt, störande, äckligt eller irriterande - men det kvarstår att det tycker jag man bör låta bli att göra.

Har en bekant som gör det, fattar inte hur man genom hela livet inte lärt sig hur fult/äckligt det låter för andra. Samma nivå som att sitta o snörvla sig hela tiden istället för att snyta sig...

timoat
2016-12-01, 08:17
Kom på en till idag när jag tog bussen till karolinska. Folk som sätter sig på yttersta sätet och tvingar andra att kliva över dem för att komma till den lediga fösnterplatsen. Såg en fullt frisk kvinna i 40 års åldern som fick 4 andra stackare att försöka klämma sig in i en kränkande buss för att hon vägrade flytta in 50 cm. Man blir förbannad.

Och ett tillägg, folk som hostar rakt ut i en fullsatt buss i förkylningstider. WTF?

Klein
2016-12-01, 08:57
Jag hatar artighet kring måltider. En måltid ska vara avslappnad och folk ska kunna vara spontana. Bara jobbigt och stressigt med påklistrat beteende. Men man behöver ju inte spotta, skrika och vara anstötande för det. Smakar det inte så behöver man ju inte äta.

Dåren
2016-12-01, 09:11
Jag anser att det är ohyfsat att inte ta av sin huvudbonad när man befinner sig inomhus.

Diomedea exulans
2016-12-01, 09:28
Jag hatar artighet kring måltider. En måltid ska vara avslappnad och folk ska kunna vara spontana. Bara jobbigt och stressigt med påklistrat beteende. Men man behöver ju inte spotta, skrika och vara anstötande för det. Smakar det inte så behöver man ju inte äta.

Här håller jag med min tidigare meningsmotståndare till fullo.

Jag minns när jag var 14-15 och var hos en polare, och han och jag skulle käka ihop. Vi dukade fram lite mackor och annat. Utan att tänka på saken satte jag mig ner, bredde en macka och tog en tugga. Då gav kompisen mig en utskällning för att jag hade börjat äta innan han hade satt sig till bordet. Wtf.

MackeJuve
2016-12-01, 09:41
Det absolut värsta är ju den extremt töntiga, inbillade, artigheten som råder vid t.ex. släktträffar. "Varsågoda, maten är klar!" hörs från värdinnan var på ingen ens gör en ansats till att gå och ta för sig. Man nickar åt värdinnan och fortsätter sina konversationer med de andra gästerna. Fem minuter går, i värsta fall kanske tio. NU är det helt plötsligt okej att ta mat, för nu har man visat att man inte är ohyfsad genom att ha skapat ett avstånd mellan inbjudan till mat och själva ätandet. Det här tycker jag är så urbota fjantigt OCH otrevligt. Visst, man behöver ju inte knuffa ner mormor och springa till köket för att vara först, men man kan väl börja leta sig mot köket när någon har sagt "varsågoda". Man behöver ju inte visa ett totalt ointresse för vad värden/värdinnan har lagat åt dig.

spoon
2016-12-01, 09:57
Det absolut värsta är ju den extremt töntiga, inbillade, artigheten som råder vid t.ex. släktträffar. "Varsågoda, maten är klar!" hörs från värdinnan var på ingen ens gör en ansats till att gå och ta för sig. Man nickar åt värdinnan och fortsätter sina konversationer med de andra gästerna. Fem minuter går, i värsta fall kanske tio. NU är det helt plötsligt okej att ta mat, för nu har man visat att man inte är ohyfsad genom att ha skapat ett avstånd mellan inbjudan till mat och själva ätandet. Det här tycker jag är så urbota fjantigt OCH otrevligt. Visst, man behöver ju inte knuffa ner mormor och springa till köket för att vara först, men man kan väl börja leta sig mot köket när någon har sagt "varsågoda". Man behöver ju inte visa ett totalt ointresse för vad värden/värdinnan har lagat åt dig.
Det är väl bara att gå. Det brukar jag göra. Äter också upp den sista tårtbiten utan att fråga. Orka vara med i någon tysta leken.

Tapatalk

MackeJuve
2016-12-01, 10:00
Det är väl bara att gå. Det brukar jag göra. Äter också upp den sista tårtbiten utan att fråga. Orka vara med i någon tysta leken.

Tapatalk

Ja, jag påstår inte att jag gör något annat ;) Stör mig bara på att det anses artigt att vänta, eller att inte ta den sista tårtbiten(som du tar upp). Jag tycker att det är tvärtom, det är mer artigt att visa att man är sugen på maten eller att den var väldigt god så att man därmed tar det sista.

Klein
2016-12-01, 10:17
Ja, jag påstår inte att jag gör något annat ;) Stör mig bara på att det anses artigt att vänta, eller att inte ta den sista tårtbiten(som du tar upp). Jag tycker att det är tvärtom, det är mer artigt att visa att man är sugen på maten eller att den var väldigt god så att man därmed tar det sista.

Man kan ju alltid skära den sista tårtbiten i två delar och ge någon annan uppgiften att ta den sista biten. Sedan kan den processen pågå ned till atomnivå. :eating:

Diomedea exulans
2016-12-01, 10:22
Man kan ju alltid skära den sista tårtbiten i två delar och ge någon annan uppgiften att ta den sista biten. Sedan kan den processen pågå ned till atomnivå. :eating:

Det blir homeopatiskt tårta till slut. Undrar om homeopater anser att man kan bli tjock av sån?

ARMSTARK
2016-12-01, 10:31
Folk som lämnar mat på tallriken, och jag blir tvungen att slänga det för att en vuxen person tar mer än de orkar äta.

Folk som bjuder hem gäster och så är de knappt påklädda när man kommer, så får man hungra i två timmar innan maten står på bordet. Brukar vara samma personer som kommer en timme för sent själva.

Diomedea exulans
2016-12-01, 10:36
Jag hatar att man måste socialisera nån timme innan man börjar äta på tillställningar. Man går ju dit hungrig, det är då man som minst vill socialisera.

Klein
2016-12-01, 10:36
Folk som lämnar mat på tallriken, och jag blir tvungen att slänga det för att en vuxen person tar mer än de orkar äta.

Maten kanske såg aptitligare ut än den var?

Klein
2016-12-01, 10:38
Jag hatar att man måste socialisera nån timme innan man börjar äta på tillställningar. Man går ju dit hungrig, det är då man som minst vill socialisera.

Vad hände med fingermat, champagne, vin och öl? Här i Nya Zeeland har jag då aldrig varit på en social tillställning utan något att äta och dricka redan från starten. Snåla jävla svenskar.

Diomedea exulans
2016-12-01, 10:39
Vad hände med fingermat, champanj, vin och öl? Här i Nya Zeeland har jag då aldrig varit på en social tillställning utan något att äta och dricka redan från starten. Snåla jävla svenskar.

Det finns ibland, men man vill ju inte äta sig mätt på sån.

galtasar
2016-12-01, 10:41

Folk som bjuder hem gäster och så är de knappt påklädda när man kommer, så får man hungra i två timmar innan maten står på bordet. Brukar vara samma personer som kommer en timme för sent själva.

Förstår inte heller hur man kan ta mer mat än man klarar äta upp, så svårt är det väl inte?

Klein
2016-12-01, 10:42
Det finns ibland, men man vill ju inte äta sig mätt på sån.

Oartigt av dig att citera innan jag hunnit fixa stavningen på Champagne.

Det är ju för övrigt ganska socialt stört att gå vrålhungrig till sociala tillställningar också. Det är ju normalt något som bara väldigt snåla personer gör.

Diomedea exulans
2016-12-01, 10:47
Förstår inte heller hur man kan ta mer mat än man klarar äta upp, så svårt är det väl inte?

Jo, det är skitsvårt att ta så man blir lagom mätt. Här hemma står det alltid halvätna tallrikar i kylen.

Oartigt av dig att citera innan jag hunnit fixa stavningen på Champagne.

Det är ju för övrigt ganska socialt stört att gå vrålhungrig till sociala tillställningar också. Det är ju normalt något som bara väldigt snåla personer gör.

Det är verkligen inte snålt, det är artigt. Värden blir ju i allmänhet besviken om man inte frossar som en svulten gris.

Klein
2016-12-01, 10:54
Det är verkligen inte snålt, det är artigt. Värden blir ju i allmänhet besviken om man inte frossar som en svulten gris.

Det låter ju på dig som att ätandet är det primära och socialiserandet det sekundära. Jag kan hålla med dig i så måtto att om det inte finns tillräckligt med mat så är allt förstört men jag ser absolut inte problemet med mingel, fingermat och dryck innan huvudmåltiden brakar loss.

Diomedea exulans
2016-12-01, 10:58
Det låter ju på dig som att ätandet är det primära och socialiserandet det sekundära. Jag kan hålla med dig i så måtto att om det inte finns tillräckligt med mat så är allt förstört men jag ser absolut inte problemet med mingel, fingermat och dryck innan huvudmåltiden brakar loss.

Socialiserandet är det primära, men det blir lite förstört när värden säger "fan vad ni äter dåligt" var femte minut.

Klein
2016-12-01, 11:01
Socialiserandet är det primära, men det blir lite förstört när värden säger "fan vad ni äter dåligt" var femte minut.

Låter som en oartig värd...

Eller kanske en för artig värd? Vem vet vad slags dumheter som folk går omkring och tror är artiga?

Stuffer
2016-12-01, 11:03

Ja det där håller jag verkligen med om. Att få alla att förflytta sig från soffa till middagsbord brukar vara trögt.
För att trixa runt detta brukar antingen jag eller min sambo be alla att komma till bords redan ca 10 min innan maten är klar och börja servera dryck under tiden den andra gör klart det sista med maten. Då sitter alla redo när maten bärs in och alla kan sätta igång och äta medan det fortfarande är varmt.

Stuffer
2016-12-01, 11:09

Känner ett extremfall som hade för vana att inte förbereda något utan hon drog iväg till Willys och handlade maten när gästerna började droppa in. Inte vid finare tillställningar utan mer vid vanlig kompishäng men ändå så lärde man sig till slut att alltid ta sig en korv med bröd på vägen dit :P

MackeJuve
2016-12-01, 11:09

Haha ja. Som tränande ung man förväntas man ju ta mycket mat och dessutom ta om, MINST en gång. För en annan som vanligtvis har en normal hunger och inte gillar att bli proppmätt blir det ibland att ta en för laget(släkten) och trotsa mättnaden :D

Gerdler
2016-12-01, 11:47
Folk som springer ut framför bilar i trafiken utan att se sig för... Som bilist så tittar man ju på just hur folk vrider kroppen för att förutse var de är på väg.

Ponera att en fotgängare går längs trottoaren och är i höjd med ett övergångsställe:
Scenario 1: -Aha, han tittade åt båda hållen längs vägen, då är han på väg ut på övergångsstället, jag sänker farten i tid så att han inte behöver känna sig stressad och så jag inte behöver stanna för honom. Alla lever lyckliga i alla sina dagar.

Scenario 2: -Pedestrianen tittar i marken rakt framför sig och gör inte minsta anstiftan till att kolla om det finns trafik, hen ska inte över vägen, uppenbarligen! Jag kör på så jag inte behöver stanna för den där andra fotgängaren som är 20 meter från men verkar ha siktet inställt på att gå över vägen... Ahh, jävlar nu är fotgängaren som inte skulle över vägen på vägen 7 meter framför mig, tvärnit, ett par dubbar åker av på mina nya vinterdäck trots ABSen, ingen dör, jag får vänta på den andra fotgängaren också, och kanske några till, jag blir förbannad, sen och min dag är förstörd, jag får puls 190 och ett kortisol-påslag som kommer kosta mig ett halvt kilo muskler, och/eller en hjärtinfarkt. En person med något labilare psyke hade börjat jaga fotgängare med bilen.

-----------------------------
Alla människor, i princip, har tendensen att anpassa sig till andra genom att gå ur vägen, flytta fram stolen, rotera överkroppen och göra sig smal om någon annan ska gå förbi. Det är så inrotat i vår vardag, kanske våra gener att vi inte tänker på att vi gör det eller att någon annan gör det. Det är så pass inrotat att vi har svårt att se vad som är annorlunda om någon inte gör det. Jag har träffat en sådan person för ett par år sedan, jag snackade med en annan person som också träffade honom regelbundet och vi var överens om att vi inte gillade honom och att det var något fel på honom trots att allt han sa och allt vi såg att han gjorde var helt OK.

Det är liksom lustigt, här är en kille som man känner genom proxy och som ytligt sätt är en helyllekille som bjuder en på fester, bjuder en på drinkar, presenterar en för hans tjejkompisar så att man kan ligga med dem och mycket annat, samtidigt har han inga uppenbara egenskaper som gör en avundsjuk eller sur som man kan se i andra. Ändå kan man inte tycka om honom, varför? Det tog mig och min kompis nästan ett halvår att sätta fingret på det. Han gjorde under inga omständigheter någon som helst ansträngning för att minska andras ansträngningar om man inte bad honom. Var det för han inte såg det? Det var troligen inte för att han inte ville, för han hjälpte alltid eller flyttade alltid på sig när man bad om det.

Tänkte inte på att det kunde varit bra att berätta för honom så han kunde tänka på det i framtiden, nu är han ett par hundra mil bort tror jag, och någon annan kanske stör sig på honom utan att veta varför.

Ett Orm
2016-12-01, 21:31

Håller med. Naturligtvis ska gästen vara hungrig om man bemödat sig att bjuda på mat.

"Nej tack, åt för inte så länge sedan.." fuck u.

Patriarch K
2016-12-04, 22:24
Tror att jag är ganska "artig" gällande allt som har med kroppsvätskor att göra, medan allt som bara är yttre attribut skiter jag i. Hmm...

anvihl
2016-12-04, 22:41

Du skulle inte överleva en julhelg hos min familj...

Scenario; alla sitter spänt runt bordet, det luktar mat och allmänt juligt, men runt bordet sitter 5 män i skägg och flanellskjortor och kollar intensivt på varandra som 5 lejonhannar som ska börja slåss, insladdandes genom valvet till köket kommer morsan och syrrorna med varsin hel form Janssons, smäller ner en form framför varje skäggapa, männen greppar sina bestick och morfar räknar ner " 3,2,1, ÄT". Vinnaren (första som tömmer formen) får välja valfri julklapp från förlorarna. Efter det börjar julbordet. Typ så att man förlorar efternamnet om man inte ställer upp ;).

mottat
2016-12-04, 23:21
Folk som inte lägger en pinne på bandet i mataffären när man står bakom. Dom är dåliga människor rakt igenom.

Gerdler
2016-12-05, 00:01
Folk som inte lägger en pinne på bandet i mataffären när man står bakom. Dom är dåliga människor rakt igenom.
+1, fast jag bryr mig knappt längre.

r3mpuh
2016-12-05, 00:10
Folk som inte lägger en pinne på bandet i mataffären när man står bakom. Dom är dåliga människor rakt igenom.Antar alltid att dem vill betala mina varor med och sätter därför enbart dit en "pinne" bakom mina varor.

svenbanan
2016-12-05, 00:24

Jag lägger nog bara dit en pinne ifall jag ser att det står någon bakom mig i kön. Fast då är det ju mest för att det ska vara uppenbart att jag är färdig och hen kan ösa upp sina prylar. Ifall jag är sist i kön så lägger jag inte dit nån pinne. Men ifall det kommer någon då jag redan är färdig med att lägga upp mina varor så är det ju ändå uppenbart att jag är klar med det, och då kan vederbörande bara lägga upp en pinne själv innan sina varor. Det är ju inget problem alls.

leee
2016-12-05, 00:29
Om man blir bjuden på mat som man har väldigt svårt att få ner,inte för att det är dålig matlagning utan för att man klarar inte av att äta det,hur löser man det.

timoat
2016-12-05, 00:33
Om man blir bjuden på mat som man har väldigt svårt att få ner,inte för att det är dålig matlagning utan för att man klarar inte av att äta det,hur löser man det.

shut up and think of england.

bara att trycka i sig. alternativt säga att man är allergisk. vad är det du inte får i dig?

leee
2016-12-05, 00:50
shut up and think of england.

bara att trycka i sig. alternativt säga att man är allergisk. vad är det du inte får i dig?

Var bara en tanke men färskpotatis går inte alls.

Bob90
2016-12-05, 07:28
Var bara en tanke men färskpotatis går inte alls.

Vafalls??
Får du inte ner färskpotatis?

10 Ave Maria nu på momangen unge herrn!

Diomedea exulans
2016-12-05, 07:39
Du skulle inte överleva en julhelg hos min familj...

Scenario; alla sitter spänt runt bordet, det luktar mat och allmänt juligt, men runt bordet sitter 5 män i skägg och flanellskjortor och kollar intensivt på varandra som 5 lejonhannar som ska börja slåss, insladdandes genom valvet till köket kommer morsan och syrrorna med varsin hel form Janssons, smäller ner en form framför varje skäggapa, männen greppar sina bestick och morfar räknar ner " 3,2,1, ÄT". Vinnaren (första som tömmer formen) får välja valfri julklapp från förlorarna. Efter det börjar julbordet. Typ så att man förlorar efternamnet om man inte ställer upp ;).

Inte läge att dra till med "jag deffar" där, va?

Menar du att du inte tycker det är gott?

leee
2016-12-05, 11:21
Inte läge att dra till med "jag deffar" där, va?

Menar du att du inte tycker det är gott?

Yepp men det var bara ett exempel,men lever och färskpotatis är väldigt svårt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

MackeJuve
2016-12-05, 11:24
Yepp men det var bara ett exempel,men lever och färskpotatis är väldigt svårt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Säg som det är. Man kan ju inte förvänta sig att en människa ska gilla all sorts mat.

leee
2016-12-05, 13:58
Säg som det är. Man kan ju inte förvänta sig att en människa ska gilla all sorts mat.

Sant men lite pinsamt om det blir så på en bjudning.

mini
2016-12-05, 14:06
Sant men lite pinsamt om det blir så på en bjudning.

Varför säga något alls? Ät lite av artighet om det går, lämna det du inte kan äta. Om den som har bjudningen är någorlunda socialt kompetent kommer den inte att fråga dig varför du lämnar mat.

ARMSTARK
2016-12-05, 14:41
Varför säga något alls? Ät lite av artighet om det går, lämna det du inte kan äta. Om den som har bjudningen är någorlunda socialt kompetent kommer den inte att fråga dig varför du lämnar mat.

Precis, det är en gammal klassiker att värden/värdinnan leder uppmärksamheten någon annanstans om någon "gör fel". (Att äta lite är väl knappast ens ett fel.) Men aldrig någonsin skulle väl gästen "hängas ut" inför de andra gästerna? White trash beteende så det skriker om det.