handdator

Visa fullständig version : Legraises?

Holma23
2016-07-06, 21:49
Hur gör man Egentligen denna övning?

Har hört mycket om att detta är en av de bästa övningarna för undermage. Förstår dock inte hur man gör exakt
trots alla videor jag tittat på.

När jag gör det, känns det inget alls, utan det knäcker till precis där själva rörelsen är (antar att det är för att jag är stel). Gör jag 10-15 st börjar det kännas fast då är det ju mest smärta i benen för att det blir jobbigt. Känner nästan ingenting i magen, Vad kan jag har gjort fel?

Rahf
2016-07-06, 21:51
Du känner utmattning i höftböjarna, som löper från magen ned i benen.

svenbanan
2016-07-06, 21:56
Hur gör man Egentligen denna övning?

Har hört mycket om att detta är en av de bästa övningarna för undermage. Förstår dock inte hur man gör exakt
trots alla videor jag tittat på.

När jag gör det, känns det inget alls, utan det knäcker till precis där själva rörelsen är (antar att det är för att jag är stel). Gör jag 10-15 st börjar det kännas fast då är det ju mest smärta i benen för att det blir jobbigt. Känner nästan ingenting i magen, Vad kan jag har gjort fel?

Jag antar det är lätt hänt att man kan göra samma fel som i situps. Dvs att man svankar först (utan belstning) och sedan drar upp benen med enbart höftböjarna (i situps drar man upp överkroppen med enbart höftböjarna).

Testa att köra övningen med böjda knän från början. Då blir hävstången kortare och det blir inte lika tungt för magmusklerna. För att få det ännu lättare dra upp knäna mot bröstet för att "göra benen ännu kortare". Tänk dessutom på att aktivera själva magmusklerna, och få upp rumpan/höften.

Har man nån form av ryggstöd så kan man också lättare undvika den där svanken från början...