Visa fullständig version : Hur funkar skattetabellen?
Jag kommer jobba en kort tid i Norge detta år. Sitter med den skattetabell som jag hamnade i framför mig. Jag kommer tjäna cirka 60 000:- detta år.
Kan jag då titta på att jag tjänar 5000:- i månaden är det samma sak? Då skulle jag skatta 275 kronor i månaden, alltså 5,5%.
Har letat efter en sida där jag kan knappa in årsbeloppet men inte hittat.
I Sverige fungerar det som så att skatten dras enligt det du får utbetalt varje månad. Såtillvida du inte jämkar. Så tjänar du 60000kr en månad kommer det att dras skatt för detta. Sedan får du tillbaka det du betalt in för mycket när du deklarerar.
I Sverige fungerar det som så att skatten dras enligt det du får utbetalt varje månad. Såtillvida du inte jämkar. Så tjänar du 60000kr en månad kommer det att dras skatt för detta. Sedan får du tillbaka det du betalt in för mycket när du deklarerar.
Ja, det är jag med på. Om skattetabellen såg ut som i Norge borde slutskatten hamna på 5,5%?
I norge skattar man enligt olika skattetabeller beroende på hur länge du jobbar där (iaf för dig som bor i sverige)
finns beräkning på skatteetaten.no
Här kan du beräkna skatten:
http://www.skatteetaten.no/no/Person/Skattekort-og-forskuddsskatt/Skatteberegning/
I norge skattar man enligt olika skattetabeller beroende på hur länge du jobbar där (iaf för dig som bor i sverige)
finns beräkning på skatteetaten.no
Japp men som jag förstått det handlar det om hur mycket avdrag det blir med minstefradraget eller vad det heter.
Här kan du beräkna skatten:
http://www.skatteetaten.no/no/Person/Skattekort-og-forskuddsskatt/Skatteberegning/
Tack!
Den kalkulatorn räknar jättesnällt. Ungefär 25% skatt på 350 000:-...
Du skriver uppskattad månadsinkomst på papprena hos skatteettaten i norge, och sedan får du en procentsats (troligen ca 20-25% om de där 60,000:- är på 2-3 månader). Sedan får du tillbaka standardavdraget på 10% nästa år.
Räkna med att skatta 20-25% nu i sommar
Du skriver uppskattad månadsinkomst på papprena hos skatteettaten i norge, och sedan får du en procentsats (troligen ca 20-25% om de där 60,000:- är på 2-3 månader). Sedan får du tillbaka standardavdraget på 10% nästa år.
Räkna med att skatta 20-25% nu i sommar
Man räknar ju såklart ut om man får mer på de faktiska avdragen än standardfradraget och väljer det som ger mest pröjs ;)
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.