Visa fullständig version : Hyllningstråd till potatisen
Kära vänner,
Idag ska vi börja hylla potatisen. Denna rotfrukternas bacon som passar såväl till en fin köttbit som enkel körvamat.
Jag vill se recept och tips som höjer potatisen till dess välförtjänta hjälte-status.
Först ut tänker jag vara genom att tipsa om potatismos på bakpotatis. Inget tjoller, inget tjaffs. Bakpotatis, smör, grädde och några nypor salt. Det är allt, sen ska den bara röras ihop till en silskeslen och fluffig kräm. Kan serveras med precis vad som helst, eller bara ätas med sked direkt ur kastrullen.
Så. Nu är det er tur. Kör.
J.V har revolutionerat hur man gor pommes utan fritos - du kommer rusa till ugnen
http://klick.aftonbladet.se/jv-har-revolutionerat-hur-man-4254050245
- Skala potatisen om du ar en vardelos manniska.
- Skar upp det som du onskar.
- Placera i en bunke av lamplig storlek.
- Satt det i kylen i 3+h, eller frysen ett dag om du ar dalig pa att planera.
- Tack botten av en ugnsplat med din favoritkolja (aven om olivolja med chilismak givetvis ar det ratta), runt 0.5cm djupt brukar fungera bra.
- Satt in detta i ugnen pa 220-240 grader beroende pa ugn.
- Vanta. Garna med en Miller och en snus.
- Nar ugnen, och darmed ocksa oljan, har natt temperatur ar det dags att satta in potatisen. Skiten kommer friteras nar du haller ner potatisen i formen sa var forsiktig for att undvika skvatt, men se till att gora det snabbt sa att maximal temperaturskillnad fortfarande kan uppnås.
- Salta. Salta lite till. Kanske lite vitpeppar ocksa? Salta annu mer. Salt ar gott.
- In med kalaset i ugnen.
- Vanta med en till ol. Kanske en pale ale den har gangen?
- Ta ut nar du ar nojd med KrispeN.
- Mer salt. Mmh salt. Garna lite torked orter pa ocksa.
Oftast behover man inte ens bemoda sig med att vanda potatisen halvvags, men det beror lite pa hur mycket olja, hur stora bitar man skurit potatisen i och hur mycket potatis man tryckt ner i formen. Med lite sunt fornuft vad galler mangderna kommer all potatis suga upp i princip all olja anda och bli lika fint tillagade aven om man bara later det vara.
Jag brukar köra en liknande variant fast i stekpanna. Bara fylla upp med olja (olivolja är ingen bra idé dock ;) ), full värme och sen i med potatis. Jag håller annars med om att öl är en viktig ingrediens. :)
Det ryms ju så lite i en stekpanna. :D
Tapatalk.
Sant, man måste göra flera omgångar för att det ska bli ett bra potatissvullande.
Jag är dock något orolig över att hantera varm olja i en ugnsform, och dessutom lassa i kall potatis. Jag har blivit lite av en expert på att få oljestänk på händerna senaste tiden...
Actifryer!
Bästa skiten någonsin! :)
Färskpotatis, klyftor, fryst potatis, hackad potatis w/e, kasta in i actifryern med en msk olja och salt. Kan inte gå fel!
Plus, den rymmer ett kg potatis, så det räcker till en person iaf :)
När man gör potatisgratäng ska potatisen kokas i den mjölk och grädde som sedan hälls ner i formen med potatisen. Salta den kokande mjölken och grädden tills ni tror att det är för salt, sen saltar ni lite mer. Resultatet kommer bli den krämigaste potatisgratängen ni kan tänka er, och ännu lite till.
När man gör potatisgratäng ska potatisen kokas i den mjölk och grädde som sedan hälls ner i formen med potatisen. Salta den kokande mjölken och grädden tills ni tror att det är för salt, sen saltar ni lite mer. Resultatet kommer bli den krämigaste potatisgratängen ni kan tänka er, och ännu lite till.
Intressant! Kan du utveckla lite mer? Hur länge kokar du potatisen innan den åker i formen och ugnen?
Beträffande potatisgratäng är även den stående frågan vilken ostkombination som är optimal.
Intressant! Kan du utveckla lite mer? Hur länge kokar du potatisen innan den åker i formen och ugnen?
Beträffande potatisgratäng är även den stående frågan vilken ostkombination som är optimal.
Tills den är färdigkokad, känn med potatissticka precis som när du vattenkokar den.
Vilken typ av ost är mindre viktig än fetthalten, minst 31 procent! Brukar använda svecia som grund och täcka med herrgård men det är en smaksak.
Ett annat hett tips är att fylla halva formen, täcka med ett lätt lager strösocker, och sen fylla upp resten av formen.
Sohlsken
2016-07-04, 09:21
Kokt nypotatis med smör. Mer behövs inte för odödlig hjältestatus.
Potatis! En av Sveriges hårdast besprutade gröda! Heja heja!
Tills den är färdigkokad, känn med potatissticka precis som när du vattenkokar den.
Vilken typ av ost är mindre viktig än fetthalten, minst 31 procent! Brukar använda svecia som grund och täcka med herrgård men det är en smaksak.
Ett annat hett tips är att fylla halva formen, täcka med ett lätt lager strösocker, och sen fylla upp resten av formen.
Tack för tipsen! Detta ska provas. :)
Kokt nypotatis med smör. Mer behövs inte för odödlig hjältestatus.
:thumbup:
Bäste herre, potatisen är vad som gjorde vikingar av skandinavier. Tror du Gänge Rolf hade blivit hertig av Normandie utan potatis? Vad hade Ryssland varit om inte karlarna från Roslagen käkat sin potatis? Island, Grönland och hela Amerika hade förblivit oupptäckt om det inte vore för potatiskraften som drev våra anfäder över havet.
Minikubik
2016-07-04, 11:35
Brukar plocka upp ett gäng när jag är på landet, borsta av dom, koka dom sen smör och salt. Mer behövs inte.
Men, min absoluta favorit rätt... Raggmunk! Lite fint fläsk till det och det slår de flesta avancerade rätter
Diomedea exulans
2016-07-04, 12:28
Potatis är så sjukt jävla gott.
Att tillaga potatis är lite fö avancerat för mig, men ni som gör det: Fortsätt.
Bäste herre, potatisen är vad som gjorde vikingar av skandinavier. Tror du Gänge Rolf hade blivit hertig av Normandie utan potatis? Vad hade Ryssland varit om inte karlarna från Roslagen käkat sin potatis? Island, Grönland och hela Amerika hade förblivit oupptäckt om det inte vore för potatiskraften som drev våra anfäder över havet.
Imponerade med tanke på att potatisen kom till Sverige på 1600-talet.
:D
Att koka den före är ett vettigt sätt för att potatisgratängen inte ska ta 1.5h att göra. Brukar också förkoka den, men bara kanske i runt 5 min. Endast tills potatisen går att böja lite, men aldrig tills att den är genomkokt. Men ska testa din metod nästa gång!
Förkokning är inte en detalj som jag upplevt som viktig för att få en krämig potatisgratäng, utan för att spara tid. En krämig potatisgratäng är nyckeln mjölig potatis, inte för mycket vätska och inte låta potatisen ligga och dra ur stärkelse i vatten före.
Luca Brasi
2016-07-04, 14:44
Tack för tipsen! Detta ska provas. :)
:thumbup:
Du menar att Vikingarna korsade Atlanten för att köpa potatis av Inca folket alltså?
För övrigt. -Helstekt potatis i ugn!
Förkoka potatisen i runt 15 min i saltat vatten, häll av vattnet och låt den torka till lite. Olja på plåt, eller om man vill få det ännu krispigare kan man använda t ex kyckling eller nötfett. Kör in i ugnen i runt 180C, i typ en timme tills den har riktigt fin färg.
Föredrar helrostad potatis framför t ex potatisklyftor eller pommes. Riktigt ljuvligt att få både den mjuka texturen såsom krispet på utsidan.
Imponerade med tanke på att potatisen kom till Sverige på 1600-talet.
:D
Det är såklart bara en myt skapad av boljseviker och feminister.
Du menar att Vikingarna korsade Atlanten för att köpa potatis av Inca folket alltså?
Nej, jag menar att de korsade Atlanden för att de hade potatis-tröck!
Att koka den före är ett vettigt sätt för att potatisgratängen inte ska ta 1.5h att göra. Brukar också förkoka den, men bara kanske i runt 5 min. Endast tills potatisen går att böja lite, men aldrig tills att den är genomkokt. Men ska testa din metod nästa gång!
Förkokning är inte en detalj som jag upplevt som viktig för att få en krämig potatisgratäng, utan för att spara tid. En krämig potatisgratäng är nyckeln mjölig potatis, inte för mycket vätska och inte låta potatisen ligga och dra ur stärkelse i vatten före.
Jag kan för all del tänka mig att det blir bättre att förkoka potatisen längre, så den släpper ifrån sig all stärkelse.
Innan jag faktiskt testat ska jag dock inte sitta här och vara kaxig.
Att förkoka potatis till en gratäng är helt onödigt (om inte för att spara tid som nämndes). En bra potatisgratäng blir krämig när den tillagas i ugnen. Förkokningen är enbart en genväg, inte en förbättring.
Det gör den inte sämre eller bättre men ville förtydliga det hela :)
Allt som behövs för en riktigt bra gratäng:
Skivad potatis, grädde, standardmjölk, timjan, vitlök, salt & peppar. Sen kärlek i ugnen.
Cykelcykel
2016-07-04, 20:53
Mjölig potatis kokt med skalet på.
Äts kall med salt.
Kan tröttna på ugnsrostad och liknande med aldrig på bara kokt.
Blir oftasr mellan 700-1000g potatis om dan för mig.
Kokt potatis, stekt potatis, potatklyftor, pommes, potatisgrattäng, potatissallad, chips, råraka, rösti & potatispaj m.m .m.m potatis är en sak man kan göra mkt med!
Luca Brasi
2016-07-04, 21:41
Nej, jag menar att de korsade Atlanden för att de hade potatis-tröck!
Akta dig för potatis tröcket!
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=226626
King Grub
2016-07-04, 21:48
http://i.imgur.com/Ii2dKUn.jpg
Tack Grub! Jag kände att jag behövde ditt stöd här. Vem vill inte ta den potatisen i munnen?
Så, idag tänkte jag vara lite kreativ. Varför inte ta inspiration från potatisgratäng och göra potatisbullar?
Hacka upp lite potatis, lök, vitlök och timjan. Svetta löken lite, sen i med potatis och grädde i en kastrull. Krydda med salt, peppar och oxfond. Medan det sjuder är det läge att fräsa lite bacon som sedan hackas och blandas med potatisen.
När potatisen är klar var det läge att sleva i den i små platsformar (jag har sparat några från det lokala sushi-haket - såna där små plastbyttor man brukar få ris och Miso-soppa i).
Sen är det ju bara låta det svalna, klämma ut potatisen på en ungsplåt och till sist in i ugnen för att bakas till en fin färg.
Rätt bra idé, eller hur?
Ungefär här gick förstås allt fel. Jag var alldeles för optimistisk med hur mycket vätska jag kunde ha. Det blev då inga bullar av potatiskraft, utan mest någon form av potatisguck.
Min kreativa snilleblixt kan ju dock inte få sluta i tragedi, bara sådär. Alla steroidbyggare med mössa på sig inomhus kan inte ha fel - vinnare ger aldrig upp.
Så, i med gucket i en stekpanna och fräs på till en lagom grötig konsistens. Sleva upp det i en djup tallrick och...
Det ser ut som något ur en postapokalyptisk dystopi, men satan vad gott det blev! :D
Jag tänker döpa kreationen till Yesus Potatisguck.
Nu när det finns jättefin färskpotatis med tunna skal är det dags att göra det bästa som finns i hela världen, Dopp i kopp. Eller Dôpp i kôpp som man säger i Hälsingland.
Recept:
Koka färskpotatis.
Smält långsamt, så mycket smör som du tror att du behöver (Mycket)
Häll upp smöret försiktigt så du inte får med proteinrester och annat bös från bottensatsen.
Tillsätt ev örter som dill eller gräslök (inte nödvändigt men gott)
Smaka och tillsätt ev salt om det behövs.
Doppa, doppa, doppa. Doppa! DOPPA!!!!!
http://www.ica.se/imagevaultfiles/id_34603/cf_1286/dopp-i-kopp-424825.jpg
http://www.outinenspotatis.se/getmedia/b5b51f7a-f6c2-4580-9f68-00d99dfa3bfa/Dopp-i-kopp--Outinens-003.jpg?width=640
Minikubik
2016-07-06, 11:17
Nu när det finns jättefin färskpotatis med tunna skal är det dags att göra det bästa som finns i hela världen, Dopp i kopp. Eller Dôpp i kôpp som man säger i Hälsingland.
Recept:
Koka färskpotatis.
Häll upp smöret försiktigt så du inte får med proteinrester och annat bös från bottensatsen.
Jisses hur kan jag ha missat det här *drool*
Färskpotatis med skirat smör är då aldrig fel. :)
För övrigt bör jag gå och lägga mig nu. Skriva tallrik med 'ck'. Fyfan, det är tur jag inte vet hur man skäms...
Luca Brasi
2016-07-06, 11:41
Recept:
Koka färskpotatis.
http://www.ica.se/imagevaultfiles/id_34603/cf_1286/dopp-i-kopp-424825.jpg
http://www.outinenspotatis.se/getmedia/b5b51f7a-f6c2-4580-9f68-00d99dfa3bfa/Dopp-i-kopp--Outinens-003.jpg?width=640
http://www.abounderrattelser.fi/blogg/matbloggen/tag/pikkalaka/
Kokvattnet ifrån potatisen ska vara med.
Hardcore.
shut teh face
2016-07-07, 14:08
Älskar potatis. Hasselbacks är en av de bästa. Skiva tunt i potatisen
Råstekt är också bäst, skiva tunt!
Mitt tips gäller när man gör potatisklyftor
Innan det åker in i ugnen så ska man bränna på klyftorna i en stekpanna med olja, salt, peppar, vitlök. Smakerna fördelas betydligt bättre än att bara slänga på i formen
Slår också ett slag för mos/pure med potatisens ädla bundsförvant: palsternackan. Brukar köra 50/50. Mkt smör, grädde och lagrad ost
Min fru älskar potatis. Hon är som sunes lillebror. På kvällen äter hon potatis med smör som godis.
Källa på det?
JacobHeitmann
2016-08-02, 21:21
Käkade 1 kg kokt fast potatis med frysta grönsaker till och min egengjorda brunsås. Det räcker för att göra en väldigt glad och nöjd.
http://i.imgur.com/ErUtn4V.gif
Hemligheten till fin och krämig potatisgratäng är rätt potatissort, och rätt ungstemperatur, inget jävla kokande och slaft.
Hemligheten till fin och krämig potatisgratäng är rätt potatissort, och rätt ungstemperatur, inget jävla kokande och slaft.
"Hemligheten till att måla en bra tavla är rätt färg, och rätt duk, ingen jävla teknik och talang."
Jamie Olivers rostade potatis på färskpotatis är grymt gott.
Här en artikel om all stryk potatisen oförtjänt fått ta!
http://www.nyttgrepp.se/potatis.html
Tänkte komma med ett litet tips, kanske nå'n redan nämnt det?
Köp lite dyrare potatis på papperspåse.
Mindre risk för solanin, samt att de smakar ofta mycket bättre än den massproducerade potatisen.
Jag tänker mig då ingen jättedyr potatis, utan som i vår affär 12:50/kg mot 10kr för den vanliga. 12:50 per kilo är fortfarande billigt, för en fint odlad och förpackad rotfrukt. Jämför med morot, eller ännu hellre rotselleri.
wilhelmblomgren
2016-08-18, 19:55
Potatis är verkligen den perfekta grödan! Passar till allt och kan tillredas på så många sätt.
Några favoriter är; gyllenbrunt stekt potatis med lök, potatismos med grädde och smör, råstekt potatis, raggmunk och nypotatis med en klick smör <3
Cykelcykel
2016-08-19, 05:45
Mandelpotatis är fan kung.
Luca Brasi
2016-08-19, 05:46
Ordinär potatis är också överlägsen den hypade sötpotatisen på de flesta punkter.
Cykelcykel
2016-08-19, 11:29
Sötpotatis är ingen potatis
Åt för en stund sedan en massa kokt potatis woop woop!!!
Ett tips till är bre upp ett gäng mackor med smör/margarin & skiva stekt potatis över och ringa över massa senap. =D
wilhelmblomgren
2016-08-19, 22:06
Åt för en stund sedan en massa kokt potatis woop woop!!!
Ett tips till är bre upp ett gäng mackor med smör/margarin & skiva stekt potatis över och ringa över massa senap. =D
Eller utan senap ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.