Visa fullständig version : Bilresa genom europa
FitnessCec
2016-06-30, 22:09
Tjena!
Jag och sambon funderar på att göra en road-trip genom Europa och besöka städer som Berlin, Paris och eventuellt någon stad i Spanien. Vi båda är i 20-årsåldern och erfarna bilister.
Har ni tips på städer vi kan/måste besöka? Hur fungerar det med bilhyrning? Vilken väg är smidigast att ta? färja till Tyskland eller till Danmark?
Vi är tacksamma för alla tips!!
Mvh FitnessCec + sambo
Kör inte i storstäderna, ställ bilen utanför och ta buss eller tåg in. Ta många pauser och drick mycket kaffe, för de kör som idioter på kontinenten.
Hyrde bil förra sommaren för en två veckors roadtrip på kontinenten. Vill minnas att det var 5200Kr för en V70 D4, med tilläggsförsäkring och fria mil.
En rutt jag skulle föreslå är något i stil med:
Spetta söderut genom Danmark. Det finns färjor som går mellan Danmark och Riket, minns inte från var dock.
Berlin. Jäkligt värt ett besök. Kan ni styra rutten så ni kommer in i Berlin österifrån så är det rätt coolt att åka från öst till väst. Sen ska ni förstås till Tiergarten, Brandeburger Tor och Unter den Linden.
Köln. Trevlig stad som ligger på vägen västerut. Det bästa med staden är förstås att sitta ute i solen och dricka Kölsch. Kölnerdomen är förstås också sevärd.
Belgien och norra delarna av Frankrike har jag inte varit i, men det lär finnas en hel del trevliga ställen att besöka. Samma sak när ni åker söderut mot Spanien.
Från Spanien kan jag rekommendera en rutt längs rivieran och bryt av norrut från Monaco.
Se för böfvelen till att ta bergsvägarna. Det är sanslöst fint. Sikta in er på Annecy.
Vi ramlade in där av en ren slump förra året, tänkte att: "Yes, här ska vi bo!". Sjukt fin stad. Tyvärr hade de nån jäkla animationsfestival så det fanns inte ett enda hotell med lediga rum.
Schweiz är dyrt även om det är fint och Zurich kan vara värt ett besök. Ni måste även köpa ett motorvägspass vid gränsen för en femhunka.
München. Bayersk öl, schnitzel, bystiga Helgor i dirndl och oompa-oompa-musik. Kärlek.
Nürnberg. Här har du Kaiserburg och Handwerkerhof. Mycket gemytlich, genau. Zepperlinarfälten består mest av ogräs och skräp idag - inte värt att besöka.
Därifrån kan det ju sen vara läge att ta kortaste vägen hemåt.
Kör inte i storstäderna, ställ bilen utanför och ta buss eller tåg in. Ta många pauser och drick mycket kaffe, för de kör som idioter på kontinenten.
Fransoserna är möjligen lite hetsiga av sig, men tyskarna kan fan ratta bil. Det enda man behöver tänka på i Riket är att inte köra som en velig svensk. Följ reglerna, håll ordnung och ligg fan inte och fiskör i vänsterfil på autobahn (samt kolla tre gånger extra i spegeln innan du kör om någon).
Arne Persson
2016-07-01, 06:00
Självklart skall inte det fantastiska Luxenbourg missas, varken landet eller dess huvudstad med samma namn...
Slartibartfast
2016-07-01, 09:50
Hoppas TS inte misstycker om jag lånar tråden lite.
Jag funderar på att köra upp till Lofoten från Vasa. Funderar på färja över till umeå, trycka rakt över sverige och färja igen från Bodö. Sen långa vägen tillbaka via haparanda (Ikea) och sen ner hem.
Nån som varit i Lofoten? vad ska man kolla? Vi har med en fransk bulldogg (hurtig, inga adningsproblem) så några avancerade turer blir det nog inte.
Nu har du inte nämnt hur länge ni tänkt voffsa runt, men ett alternativ till tidigare föreslagna rutt vore:
Säg att ni plockar Andorra och Barcelona innan ni börjar vända upp norrut igen. Då kan ni köra rivieran och ta sikte på Milano.
Har själv inte varit i Milano, men det brukar ju vara ett rätt populärt resmål. Därefter tar ni sikte på Bolzano. Syd-Tyrolen är riktigt fint.
Från Bolzano tar ni Brennerpasset till Insbruck. Det är en underbar väg och en fantastiskt fin stad.
Slingra sen ned för alpvägarna mot Berchstesgaden, besök Örnnästet och rulla till sist vidare mot München.
---
Det blir en rätt lång väg att åka och jag skulle säga att ni behöver lite mer än ett par veckor om ni inte ska köra hela tiden.
Som referens körde vi förra sommaren nåt i stil med:
Stockholm-Hamburg första dagen. Vi kom dit rätt sent och råkade ramla in på ett hotell vid Reeperbahn. Efter att ha sett det fanns det inte direkt någon lust att se mer av Hamburg (det är det mest deprimerande stället jag varit på).
Sen blev det Munster (pansarmuséet var grymt coolt), Köln, Frankfurt, Nürnberg, München, Berchstesgaden, Insbruck... ner genom Brennerpasset till Syd-Tyrolen och sen San Marino. Därifrån vidare till Rom innan vi vände norrut igen.
Då körde vi kustvägen upp till Genova, sen Monaco, Annecy, Geneve och spettade genom Schweiz in i Riket igen. Tror vi var i Freiburg och råkade slingra oss genom Schwartzwald-området, Baden-Baden och sen raka vägen hem igen.
Det tog 12 dagar och då stannade vi två dagar i Köln, två dagar i Rom och... eh...oklart hur länge vi var i München, men jävlar vad fulla vi var.
Nu blev det förvisso små avstickare också, som att köra genom Appeninerna när vi lämnade San Marino, men det blev mycket bilkörning trots att vi var tre pers.
Om du sen kollar på kartan kommer du se hur mycket som missades. Det går helt enkelt inte att klämma in allt på så kort tid, inte med en så lång sträcka att köra.
Samtidigt ska det sägas att området kring alperna är häpnadsväckande vackert. Det var många gånger jag tänkte att grabbarna lika gärna kan släppa av mig vid vägen, för jag vill inte hem.
Ska ni så långt söderut som Spanien vore det synd att missa alperna helt. Ni kommer kanske inte kunna täcka in hela området, men en del av det i varje fall.
Med rutten som jag föreslagit här får ni med mer av det, men det kommer ta längre tid. Om ni har den tiden skulle jag föreslå att ni kör den rutten istället.
Utöver det så är ett tips att sätta upp vissa prioriteringar i förväg. Jag brukar förespråka att ta så mycket som möjligt spontant, men vissa saker kan det vara bra att hålla viss disciplin på.
Vill ni vara ute mycket på vägarna och täcka ett stort område går det inte att spendera för mycket tid på ett ställe. Nu har jag tyvärr inte varit i exempelvis Paris, men jag är säker på att det lätt går att spendera en vecka där. Berlin kan man också spendera flera dagar i. Ska ni uppleva allt fint och häftigt i Europa så är det bäst ni har ett år på er.
Är ni ute efter känslan att se er om på kontinenten och uppleva flera häftiga ställen, försök hålla en dag som standard. Två dagar på väl utvalda ställen. Beroende på hur mycket tid ni har på er förstås. Tänker ni voffsa runt en månad hinner ni såklart med mycket mer.
FitnessCec
2016-07-01, 14:41
Tack för era tips/svar!!!!!! Vi ska definitivt ha dom i åtanke när vi planerar resan.
Nu är det så att vi är under 25, vilket kan komplicera hyrning av bil, då vissa tar ut extraavgifter. Hur fungerar det? Vad rekommenderar ni för bolag? hertz, eurocar?
Har ni tips på boenden i respektive stad? Vi är inte ute efter en fest-resa utan en skön, relaxing resa där vi kan njuta av sevärdigheter och några dagar av sol/bad. Vi har tänkt att resan ska vara omkring 10 dagar lång
Milano är ganska dött på sommaren. Den staden börjar leva i september. Det var iaf svaret jag fick när jag frågade när jag var där i augusti för något år sedan.
Tack för era tips/svar!!!!!! Vi ska definitivt ha dom i åtanke när vi planerar resan.
Nu är det så att vi är under 25, vilket kan komplicera hyrning av bil, då vissa tar ut extraavgifter. Hur fungerar det? Vad rekommenderar ni för bolag? hertz, eurocar?
Har ni tips på boenden i respektive stad? Vi är inte ute efter en fest-resa utan en skön, relaxing resa där vi kan njuta av sevärdigheter och några dagar av sol/bad. Vi har tänkt att resan ska vara omkring 10 dagar lång
Jag kan tyvärr inte ge tips på biluthyrning annat än att kolla på ställen där det är stor konkurrens, typ vid närmaste flygplats.
Boende är inget problem. Det hittar ni när ni är där. Som vanligt gäller att desto centralare och desto lyxigare, desto dyrare blir det. Nånstans att sova hittar ni dock alltid. Bilen ni hyr lär ha en modern GPS som kan visa vägen till lämpliga hotell. Det är absolut inget att oroa sig för såvida ni inte har krav på alltid bo med en väldigt hög standard varje natt.
Ska ni köra 10 dagar så skippa Spanien. Det är säkert jättefint och värt att besöka, men det är också en bra bit söderut.
Milano är ganska dött på sommaren. Den staden börjar leva i september. Det var iaf svaret jag fick när jag frågade när jag var där i augusti för något år sedan.
:thumbup:
Jag har som sagt aldrig varit där utan kan bara säga att resten av den föreslagna rutten är fantastisk.
På 10 dagar hade jag dock inte kört den. Då hade jag kanske tagit Nice och Monaco (och i de trakterna finns det stränder ;) ) som längst söderut och därifrån spettat hemåt genom franska alperna.
Beror förstås på vad man är ute efter också. Vindistrikten i Frankrike är det många som har våta drömmar om. För egen del är jag djupt förälskad i alperna. Jag tvivlar på att något av det skulle vara en besvikelse.
Det gäller att prioritera och tänka på att det är omöjligt att få med allt på så kort tid. Vad som missas kan alltid tas igen på en senare resa.
Blir det brådis hem går det alltid att gasa från södra Tyskland till Stockholm i ett svep.
---
För övrigt kan jag säga att om detta är första gången i Europa på riktigt (dvs. en roadtrip och inget jävla fjollcharter) så kommer ni bli frälsta på riktigt. Det finns egentligen inget som kan gå fel, såvida ni inte möjligtvis tar fel på öst och väst och försöker ge er in i Vitryssland utan visum.
Se till att varken stressa eller bli för bekväma på ett ställe. Det är egentligen allt ni behöver tänka på. Peka ut ett intressant ställe på kartan, se vad som ligger i närheten. Googla och besök det om det verkar lovande.
Oavsett vad vågar jag lova att ni kommer bli beroende av att resa på det sättet framöver. Det finns absolut inget som slår att bara ta en biljävel, bränna iväg och se vad som finns runt nästa hörn.
När ni dessutom tänker på västeuropa så är det väldigt säkert och civiliserat. Fransoserna kan vara lite vilda ute på vägarna, men utanför storstäderna är det lugnt. Tyskarna är det ordning på och det kommer snabbt kännas bättre än Sverige. Det finns förmodligen ingen Bogdan som vill råna er och ni behöver inte muta er fram genom landet. Ja, förutom möjligen Reeperbahn då du kommer bli knivhuggen i ryggen om du inte ser upp...
Var i både Nice och Monaco förra veckan. Nice är inget ställe jag kommer åka tillbaka till. Då hade jag isf satsat på Cannes. Monaco var jag bara i ett par timmar då det var 40 grader.
Jag hade inte spenderat mer än en, max två dagar i Frankrike. Vilket skitland.
Var i både Nice och Monaco förra veckan. Nice är inget ställe jag kommer åka tillbaka till. Då hade jag isf satsat på Cannes. Monaco var jag bara i ett par timmar då det var 40 grader.
Jag hade inte spenderat mer än en, max två dagar i Frankrike. Vilket skitland.
Vad var det du inte gillade med Nice?
Monaco är inget ställe jag skulle stannat på. Känns som det räcker med att ha varit där, kört F1-sträckan och åkt vidare. Det är förvisso fint och att åka längs havet i dessa krokar gör knappast ont.
Mitt tips i denna fråga går snarare ut på att få med lite av den södra kusten i resan. Jag gillade visserligen Monaco, men det känns lite "been there done that". Ett ställe jag är glad att jag varit på men inte hade besökt igen.
Jag kan för övrigt inte hålla med om att Frankrike är ett skitland. Inte av det jag sett i varje fall. Provance och alperna är något som måste besökas. Om resten är skit vet jag inget om, men dessa delar gör det värt ett besök.
Vad var det du inte gillade med Nice?
Monaco är inget ställe jag skulle stannat på. Känns som det räcker med att ha varit där, kört F1-sträckan och åkt vidare. Det är förvisso fint och att åka längs havet i dessa krokar gör knappast ont.
Mitt tips i denna fråga går snarare ut på att få med lite av den södra kusten i resan. Jag gillade visserligen Monaco, men det känns lite "been there done that". Ett ställe jag är glad att jag varit på men inte hade besökt igen.
Inget direkt nattliv, inga bra restaurangupplevelser, värdelös service, dryga fransmän, sämst strand.
Inget direkt nattliv, inga bra restaurangupplevelser, värdelös service, dryga fransmän, sämst strand.
Okej, nattliv bryr jag mig för egen del inte om, men resten låter ju inte så bra. Dryga fransmän har jag dock aldrig stött på, trots mina fördomar.
Sen kan de inte engelska heller
Det är jävligt sant. Man måste använda sig av gester och pingvinspråk för att göra sig föstådd.
.
Belgien och norra delarna av Frankrike har jag inte varit i, men det lär finnas en hel del trevliga ställen att besöka. Samma sak när ni åker söderut mot Spanien.
Brugge I Belgien kan rekommenderas för par, en av Europas mer romantiska städer. Franska landsbygden tycker jag är charmig från Paris kan man åka längs Loire och titta på slott och dricka vin på vingårdar. Sedan innan Spanien kan ni ta vägen förbi Arcachon och leka på Europas högsta sanddyn. I Biarritz eller på andra sidan gränsen i San Sebastian kan ni surfa om ni tycker det är kul. Sedan finns ju hela rivieran och les calanques utanför Marseille. Smaken är som baken, jag tycker Frankrike är fantastiskt!
Håller med om att ni ska ta en tur till alperna, det är väldigt vackert om man gillar storslagen natur. Sen när man är där i krokarna kan man åka till lake Como och njuta av sjön och alla pittoreska italienarhus.
MasterChief
2016-07-01, 20:19
Tycker Nice är underbart. Jag har varit där många gånger och alltid varit nöjd.
Tycker Nice är underbart. Jag har varit där många gånger och alltid varit nöjd.Är man på det klara med att det är stenstrand är Nice nice, förväntar man sig kritvit sandstrand förstår jag att man kan se beachen som en besvikelse.
Starke75an
2016-07-01, 21:08
Åk norrut. Lappland. Ljust hela dygnet. Norge Finland Sverige. Sevärgigheter? Naturen. Finland är lite efter sig så där kan man se lite allt möjlig som var modernt i Sverige förr.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.