handdator

Visa fullständig version : 500kg marklyft, en möjlighet? World Deadlift Championships 2016

Zaqwer
2016-06-30, 01:08
9:e juli i Leeds smäller det. Finns det en möjlighet att vi får se ett marklyft på 500kg för första gången? Eddie Hall har snackat(ganska kaxigt) inför denna tävling och mer eller mindre utlovat det. Även Benni Magnusson har om än mer ödmjukt, låtit öppen för att ge sig på vikten. Hafthor Bjornsson och Terry Hollands är andra namn som kommer delta i tävlingen.

Tyvärr drog sig Brian Shaw ur så sent som idag. Mest på grund av dom något konstigt satta nivåerna när det gäller höjningar som deltagarna ej får välja själva. Ingångsvikt på 400, sedan 420, 440, 465, 500.

För dom som ej är insatta så gäller detta såklart "Strongman-marklyft", allt är tillåtet i form av utrustning, inklusive remmar.

Lite försnack med dom 2 jättarna:
https://www.facebook.com/giantslive/videos/vb.170393509715708/1059661897455527/?type=2&theater

Sheogorath
2016-06-30, 01:10
Antar att man då också får skjuta in knäna under stången, vila mot låren och juckbaxa upp vikten?

Zaqwer
2016-06-30, 01:22
Antar att man då också får skjuta in knäna under stången, vila mot låren och juckbaxa upp vikten?

Mer eller mindre ja. Benni förklarar strongman-reglerna här. Han nämner något om att det måste vara ett kontrollerat lyft, vad nu det innebär. Har sett riktigt "grisiga" lyft på såna här tävlingar förut så reglerna är nog inte alltför hårda när det gäller utförandet.

w6s2VWHVv6k

Tree Fiddy
2016-06-30, 01:51
Med tanke på hur segt 465 gick så tror jag inte 500 är en möjlighet inom en snar framtid.

JohPz
2016-06-30, 06:12
Hype!

Om jag fatta det rätt från vad du skrev där måste man alltså hoppa direkt på 500 om någon skulle ta nytt WR på 465? :D Fyfan va sugna arrangörerna är på det där 500-lyftet.

Bob90
2016-06-30, 06:19
En höjning på 35 kg från världsrekordet, det är en ganska "tall order" i brist på svenska ord såhär på morgonen.

Edit: Om vi antar att det är standardiserade skivstänger och viktkakor, så det inte är någon form av däck eller vattendunk med annan diameter som de ska slita upp det vill säga..

ccm
2016-06-30, 07:13
Att atleterna inte själva får välja vilka vikter de vill lyfta på är synd. Annars hade vi sett ett nytt svenskt rekord av Årsjö.

Här står det mer om tävlingen. (http://maxstyrka.se/2016/06/racet-mot-halvtonnet/)

trädgårdsmöbel
2016-06-30, 07:29
Är det ens fysiskt möjligt för homo sapiens att lyfta 500kg i marklyft? Jag tror inte det då måste det nog till nån form av ny dräkt.

Old Nick
2016-06-30, 07:38
Känns lite som att annonsera ut att världsrekordet i längdhopp kanske kommer att öka med en meter i år. Att gå från 465 till 500 är ju fullständigt orimligt. Om man nu inte lyckats knåpa ihop någon extra potent steroid på senaste tiden som nu börjar ge effekt.

ceejay
2016-06-30, 08:37
Stången de använde när Hall gjorde 465 var en längre stång har jag för mig, som sviktade mer.

JohPz
2016-06-30, 08:44
Stången de använde när Hall gjorde 465 var en längre stång har jag för mig, som sviktade mer.

De hade väl en sån Texas-bar som jänkarna markar med i diverse styrkelyftorganisationer. Shaws senaste 460+ lyft var väl med en ännu mjukare och längre variant dock så det knappt kan kallas marklyft längre. Hoppas de inte använder det sistnämnda.

Tail
2016-06-30, 11:46
Shaw sa i sin video att han tror att vikterna kommer leda till att det bli oavgjort. Antar att han menar att ett par kommer klara 465, ingen tar 500 och sen är tävlingen över. Tråkigt upplägg helt klart.

trädgårdsmöbel
2016-06-30, 11:57
Shaw sa i sin video att han tror att vikterna kommer leda till att det bli oavgjort. Antar att han menar att ett par kommer klara 465, ingen tar 500 och sen är tävlingen över. Tråkigt upplägg helt klart.

Arrangören kanske spelar högt och håller tummarna hårt för att någon skall dra just 500kg? Det blir antagligen som du beskrev, men skulle någon dra just 500 är det skitcoolt och den överhängande risken att det inte blir så tar man.

Antingen det eller hjärnsläpp av arrangören.

Ado2000
2016-06-30, 13:08
vart kan man kolla på detta ?

Zaqwer
2016-06-30, 14:09
vart kan man kolla på detta ?

Brukar vara livestreams som är pay per view på dessa events, inte hört något om just denna tävling än dock. Annars dyker det alltid upp klipp i efterhand man kan se.

Agitator
2016-06-30, 14:13
500 lär vara fixat inom 2 år oavsett känns det som. Så många på 450+ nu.

Gerdler
2016-06-30, 14:44
Borde det inte spela ganska stor roll att det inte är några andra grenar innan och efter att koncentrera sig på? Jag tänker att det blir mindre splittat fokus och kanske till och med någon liten muskel som är mer fräsch än vanligt?

Det är synd om det är som jag tror mig ha förstått att de inte får välja vikter själva, fast det kanske kan göra detsamma om de åtminstone får skippa vikter. Får de det?

Zaqwer
2016-06-30, 15:25
Borde det inte spela ganska stor roll att det inte är några andra grenar innan och efter att koncentrera sig på? Jag tänker att det blir mindre splittat fokus och kanske till och med någon liten muskel som är mer fräsch än vanligt?

Det är synd om det är som jag tror mig ha förstått att de inte får välja vikter själva, fast det kanske kan göra detsamma om de åtminstone får skippa vikter. Får de det?

Det bör absolut spela roll. Även om marklyft vid Arnolds 2016 var första grenen när han drog 465kg. Men inför denna kommande tävling har han kunnat fokusera extra på just marklyft istället för de olika grenarna.

Dom väljer själva vilken nivå dom går in på ja. Men tycker också det är trist att det saknas fler steg. Något marklyft på 470-480 hade säkert varit möjligt. 500 blir tufft. Men OM någon nu ska dra 500 så vill man nog ändå inte ha en massa extra lyft i kroppen på 470-480 som dragit energi sen innan, så det är väl enda fördelen. Ja förutom att arrangörerna kan tjäna massa pengar på marknadsföring genom att annonsera ut att det ska lyftas ett halvt ton då..

ccm
2016-06-30, 15:35
Tävlingen funkar som förstagren till Europas Starkaste Man 2016 också, så om man vill vara med i den tävlingen också har man några grenar framför sig.

hugok
2016-06-30, 19:24
Skitbra sätt för arrangörerna att få massa publicitet till tävlingen trots att det är rent omöjligt för någon av deltagarna att fixa det.

JohPz
2016-06-30, 20:32
Eddie Hall laddade upp video via hans facebook-sida på ett "bekvämt" lyft på 450 kg för några h sen. Detta motsvarar 90% av 500 kg. Man vet ju aldrig, det kan ju gå :D
Ser fram emot att se honom försöka iaf.

ccm
2016-06-30, 20:38
Eddie Hall laddade upp video via hans facebook-sida på ett "bekvämt" lyft på 450 kg för några h sen. Detta motsvarar 90% av 500 kg. Man vet ju aldrig, det kan ju gå :D
Ser fram emot att se honom försöka iaf.

Det där såg nästan ut som ett uppvärmningslyft!!! Sjukt! Han har lärt sig lyfta med dräkten.

Agitator
2016-06-30, 23:05
Han skakar rätt mycket. Tror inte Hall klarar 500 kg.

Agitator
2016-06-30, 23:08
Själv hoppas jag på Benni. Men det var fan länge sedan jag såg honom, så vettefan hur formen är nu.

Hans 360 för 5 reps för en vecka sedan kändes rätt meh dock. Så hoppas han har mycket mer i sig och att han bara behöver satsa lite mer på mark igen för att vara på topp.

ccm
2016-07-01, 07:37
Han skakar rätt mycket. Tror inte Hall klarar 500 kg.

Skakar gör han ju nästan varje gång. :p Jag tror inte heller han fixar det, men han är nog inte allt för långt borta.

Agitator
2016-07-01, 13:23
Om de får välja nivåer själv så hade det varit lite kaxigt om Benni hoppar över 465 och går på 500 direkt efter något av uppvärmningslyften på 400+.

Vill se Benni komma in som han gjorde för några år sedan när han drog 460. Jag håller det här lyftet mycket högre än alla andras. Även de i nutid inräknade.

5M13EBl_jF0

Mr Eks
2016-07-01, 13:38
Drar man 460 kg raw så borde väl 500 med utrustning inte vara ngn omöjlighet eller?

trädgårdsmöbel
2016-07-01, 13:51
Drar man 460 kg raw så borde väl 500 med utrustning inte vara ngn omöjlighet eller?

Utrustning i mark ger väl inte något särskilt? (till skillnad mot för böj och bänk). Det är ändå 40kg upp, 40kg är rätt mycket att lägga till ovanpå den extrema vikt det redan är. Jag tror inte vi får se några 500kgs lyft om det inte kommer nån ny form av markdräkt.

Adama
2016-07-01, 14:50
Utrustning i mark ger väl inte något särskilt? (till skillnad mot för böj och bänk). Det är ändå 40kg upp, 40kg är rätt mycket att lägga till ovanpå den extrema vikt det redan är. Jag tror inte vi får se några 500kgs lyft om det inte kommer nån ny form av markdräkt.

Erik Gunhamn och Patrik Andersson får/fick ut 40-50 kg av dräkt. Sedan tillkommer antagligen remmar som även det kan ge kilon för somliga.

spoon
2016-07-01, 14:57
Erik Gunhamn och Patrik Andersson får/fick ut 40-50 kg av dräkt. Sedan tillkommer antagligen remmar som även det kan ge kilon för somliga.
Remmar ger också kortare lyftväg om man använder dom som strongman gör. Då kan man greppa med fingrarna och avlasta med remmarna.

Tapatalk

Agitator
2016-07-01, 16:00
Remmar ger också kortare lyftväg om man använder dom som strongman gör. Då kan man greppa med fingrarna och avlasta med remmarna.

Tapatalk

Det kan knappast vara mer än några mm skillnad. Det blir lite som att vissa har lite bättre vinklar för vissa övningar. Det borde vara lyft utan utrustning :)

Fingrar får man väl hålla i på sl också för övrigt? Eller krävs det ett handflategrepp? =)

ccm
2016-07-01, 22:46
Det kan knappast vara mer än några mm skillnad. Det blir lite som att vissa har lite bättre vinklar för vissa övningar. Det borde vara lyft utan utrustning :)

Fingrar får man väl hålla i på sl också för övrigt? Eller krävs det ett handflategrepp? =)

Sebastian Davidsson tjänade ganska mycket på att lyfta stången i fingerspetsarna och ta hjälp av remmarna. Det orkar man aldrig utan remmar.

Jag tycker att det hade varit mer intressant att se vem som lyfter mest med en vanlig SL-stång och bälte, utan dräkter och remmar.

Ciri
2016-07-02, 07:18
Så länge man inte har dopingtester heller vettiga regler hur man får lyfta är bara strongman en freakshow. Ray Williams är idag världens starkaste lyftare i klassiskt styrkelyft inom ipf håller honom långt före dessa strongman atleter.

Agitator
2016-07-02, 23:08
Sebastian Davidsson tjänade ganska mycket på att lyfta stången i fingerspetsarna och ta hjälp av remmarna. Det orkar man aldrig utan remmar.

Jag tycker att det hade varit mer intressant att se vem som lyfter mest med en vanlig SL-stång och bälte, utan dräkter och remmar.

Ta bort bältet och skor så har du min röst!

trädgårdsmöbel
2016-07-03, 06:36
Ta bort bältet och skor så har du min röst!

Bälte är förståeligt, men varför inte skor?

Ristretto
2016-07-03, 09:15
Så länge man inte har dopingtester heller vettiga regler hur man får lyfta är bara strongman en freakshow. Ray Williams är idag världens starkaste lyftare i klassiskt styrkelyft inom ipf håller honom långt före dessa strongman atleter.

Det är ju två olika sporter. Typ som att tycka att en bandyspelare är bättre än en hockeyspelare.

MackeJuve
2016-07-04, 10:19
Stämmer in i kören. Man förstår ju arrangörens tanke men samtidigt så är hoppet för stort. Angående de långa, sviktande, stängerna som de använde på Arnolds: så som jag har förstått det så kunde Shaw dra mer nytta av dom jämfört med Eddie. Den stora svikten bidrog till att Hall fick det svårare med utlåsningen. Enligt honom själv så hade vikten kommit upp mer smärtfritt om det hade varit en vanlig SL-stång. Låter ju som något han bara kan haspla ur sig men ser man lyftet så verkar det ändå rimligt. Så att de använder vanliga stänger på ESM tror jag är till fördel för de som vill se Hall lyfta så tungt som möjligt.

Wormzie
2016-07-04, 11:02

Några centimeter kan det nog faktiskt bli. När jag kör med remmar så finner jag alltid att jag öppnat upp handen mycket och på ett omedvetet sätt kortat ner lyftvägen. Lazy by nature ;)

Matsa
2016-07-04, 12:20
Några centimeter kan det nog faktiskt bli. När jag kör med remmar så finner jag alltid att jag öppnat upp handen mycket och på ett omedvetet sätt kortat ner lyftvägen. Lazy by nature ;)

Ja, några centimeter låter rimligt. Speciellt om man har stora händer.

Agitator
2016-07-04, 15:02

Ja, några centimeter låter rimligt. Speciellt om man har stora händer.

Nu har jag aldrig kört med remmar själv. Men kan inte riktigt se hur det ska bli så stora skillnader. Måste vara ett par nävar i magnus samuelssons size minst typ.

Eller menar ni att fingergreppet inte ens väljer att omsluta stången då och all vikt är enbart i remmarna?

MackeJuve
2016-07-04, 15:04
Nu har jag aldrig kört med remmar själv. Men kan inte riktigt se hur det ska bli så stora skillnader. Måste vara ett par nävar i magnus samuelssons size minst typ.

Eller menar ni att fingergreppet inte ens väljer att omsluta stången då och all vikt är enbart i remmarna?

Grabbarna i WSM har ju enorma händer. Har inte sett Halls men Shaws är ju nästan Mark Felix-klass om jag minns rätt.

perverstrådjur
2016-07-04, 15:22
Mer eller mindre ja. Benni förklarar strongman-reglerna här. Han nämner något om att det måste vara ett kontrollerat lyft, vad nu det innebär. Har sett riktigt "grisiga" lyft på såna här tävlingar förut så reglerna är nog inte alltför hårda när det gäller utförandet.

w6s2VWHVv6k

Jäklar vad bra engelska han snackar nu. Snackar till och med med en lätt engelsk dialekt, blir väl så när man gifter sig med en dam från England antar jag.

ccm
2016-07-04, 15:22

Sebastian Davidsson höll bara med fingerspetsarna, och lät remmarna hålla fast stången.

ccm
2016-07-04, 15:24
Angående att det ska vara kontrollerat så får man hitcha, men man får inte släppa stången i toppläget.

Wormzie
2016-07-04, 15:40

Exakt så.

Gerdler
2016-07-04, 16:07

Det blir ju minst skillnaden av proximala falangernas längd. Sen är det ju vissa som gillar att hålla stången i mitten av handen för att de gillar när händerna blöder, de personerna "vinner" ju ännu mer. Ska man hålla fingerspetsarna så är det 10cm med stora labbar och då startar man precis under knäna.

Agitator
2016-07-04, 23:15
Några bra exempel på youtube?

JohPz
2016-07-09, 10:17
Nån som vet om det finns gratis stream?

Mr Eks
2016-07-09, 10:35
Hejar på Benedikt men tror Eddie tar hem detta!! Hafthor kan dock skrälla eftersom han är yngst och därmed antagligen längst från sitt genetiska max.

Gerdler
2016-07-09, 13:03
Vore kul om den som vinner faktiskt låser ut. Därför håller jag på Benedikt!

JohPz
2016-07-09, 20:37
Hall satte 500 kg!

G_lund
2016-07-09, 20:44
_QO3j4pTUvw

Nyckel
2016-07-09, 20:44
Stark kille.

Förövrigt, varför är det så efterblivet med YT-taggarna på detta forum?

R0B
2016-07-09, 20:47
https://www.youtube.com/watch?v=vowTsCB3umM
Galet:hbang:

EDIT: pucko2a

https://www.youtube.com/watch?v=Rkxpx9CYElw

Lite längre klipp.

R0B
2016-07-09, 20:55
Vad tror ni är största anledningen till att han gjort en så snabb ökning sen han tog 462 ?(Osäker på exakt siffra) Böjligare stång? , bättre (Längre?) remmar? Eller helt enkelt blivit såpass mycket starkare/effektivare i sitt lyft?

Edit: Såg nu på att hans FB att han väger 15 kilo mer och använder dräkt. Vilket han inte gjorde senast.

Pudzianovski
2016-07-09, 21:24
500 är ju rätt mycket vikt hur man än vrider och vänder på det :n00b

Zaqwer
2016-07-09, 22:59
Sjukt vilken styrka denna best besitter.

Lite bättre videokvalitet från officialstrongman.
T9Y4o_BqC0A

biffigalemmar
2016-07-10, 00:15
Han gjorde det möjligt *screwy*

hugok
2016-07-10, 20:26
Här fick jag så jag teg minsann.

Bob90
2016-07-10, 21:48
Vad tror ni är största anledningen till att han gjort en så snabb ökning sen han tog 462 ?(Osäker på exakt siffra) Böjligare stång? , bättre (Längre?) remmar? Eller helt enkelt blivit såpass mycket starkare/effektivare i sitt lyft?

Edit: Såg nu på att hans FB att han väger 15 kilo mer och använder dräkt. Vilket han inte gjorde senast.

Tror han tog 463 innan. Vill inte vara sån också, men är det en dopingtestad sport? Sen så är ju 500 imponerande hur man än tittar på det.

Benni är ju också "ganska" stark och han bommade.

Dreas
2016-07-10, 21:50
Tror han tog 463 innan. Vill inte vara sån också, men är det en dopingtestad sport? Sen så är ju 500 imponerande hur man än tittar på det.

Benni är ju också "ganska" stark och han bommade.
Dom är dopade deluxe ifall du undrar.

trädgårdsmöbel
2016-07-10, 22:31
Här fick jag så jag teg minsann.

Jag med:) Hatten av för Hall.

Zekewarg
2016-07-11, 00:37
Går det att se bennies mfl.s lyft i denna tävlingen någonstans ?

Edit hittade lite på tuben
Bennie får ju faktiskt 500 att lätta med även om det är långt ifrån godkänt men tror han eller nån annan kan ta 500 inom ett år med ..spännande :)

https://youtu.be/GwSWPnx8PYs

Klein
2016-07-11, 02:35
Bennie får ju faktiskt 500 att lätta med även om det är långt ifrån godkänt men tror han eller nån annan kan ta 500 inom ett år med ..spännande :)

https://youtu.be/GwSWPnx8PYs

Tycker Bennie är väldigt söt när han trippar fram mot stången.

Isanningensnamn
2016-07-11, 09:48
Men det skillnad på att få upp den hela vägen.

Kanske Benni tar det inom ett år eller så, eller så gör han inte det, det ser vi om ett par år :)

Gerdler
2016-07-11, 12:06
Hur mycket skillnad gör det att de rullar stången mot sig? Är det någon här som gör så?

Jag bara tittade på Benedicts försök på 500 kg och såg att han fick upp den en bit. Om vi säger att han hade kunnat få upp någonstans mellan 465 kg och 499.9kg så kan jag inte ens försöka gissa vad beroende på att tekniken i början skiljer sig så mycket från min egen.

För att jag ska komma så högt som han kom så krävs en vikt som är 2-4% över vad jag klarar tror jag (för jag failar aldrig över knäna). Det skulle innebära ~480-490 kg i max för benni. Men jag kan tänka mig att det här är fel för att det känns som att den där rullningen hjälper just i början av lyftet så de passerar första sticking pointen.