handdator

Visa fullständig version : Är dessa macros förnuftiga?

ratboy
2016-06-21, 13:38
Jag väger: 83kg
Längd: 184 cm
Gymmar: 6 dagar i veckan, med ett relativt aktivt jobb

Tror ni dessa macros funkar bra för mig?
Protein - 200g
Fett - 80g
Kolh - 460
Kalorier - ca 3300

Känns som att 460 kolhydrater per dag är riktigt mycket dock, men antar att det behövs

cero
2016-06-21, 13:41
Ser bra ut, kör hårt.

ratboy
2016-06-22, 18:24
bump

1x0
2016-06-22, 18:38
Förnuftiga i vilken mån?

För deff; förmodligen för högt på kalorier.
För bulk; prova några veckor och utvärdera. Gör du av med mycket kalorier på jobbet och styrketräningen innefattar mycket basövningar, är det nog lite lågt kcalmässigt.

Tippar på det är din energibalans +/- 300.

______

Mer makromässigt (min åsikt/tankar, *just nu*, provat lite olika med åren, vem har inte det?):
2-3g protein kg kv för bulk och balans.
Där skicka upp proteinet till 3g kg kv för deff känns värt. Beroende på storleken på underskottet och individen (hur låg kroppsfett-procent). 2g protein per kg kv med mycket kroppsfett och långsam defftakt...duger.

0.5-1g fett kg kv. Kan cykla dag-till-dag, beroende vad man vill äta. Ena dagen kanske man vill trycka i sig 500g karré, glass och jordnötssmör (blir lätt över 1g fett kg kv). Så länge inte under 0.5g fett kg kv sett till veckobasis under längre perioder inga problem.

Resten kolhydrater för träffa kalorimålet. Eventuellt mer fett eller protein, beroende vad för mat du gillar att äta. Jag gillar frukostmat, så då blir det lätt att fylla ut med kolhydrater.

Mina åsikter just nu som sagt. Om 3 månader kanske jag nöjer mig med 1g protein kg kv. :P

ratboy
2016-06-22, 18:47
Förnuftiga i vilken mån?

För deff; förmodligen för högt på kalorier.
För bulk; prova några veckor och utvärdera. Gör du av med mycket kalorier på jobbet och styrketräningen innefattar mycket basövningar, är det nog lite lågt kcalmässigt.

Tippar på det är din energibalans +/- 300.

______

Mer makromässigt (min åsikt/tankar, *just nu*, provat lite olika med åren, vem har inte det?):
2-3g protein kg kv för bulk och balans.
Där skicka upp proteinet till 3g kg kv för deff känns värt. Beroende på storleken på underskottet och individen (hur låg kroppsfett-procent). 2g protein per kg kv med mycket kroppsfett och långsam defftakt...duger.

0.5-1g fett kg kv. Kan cykla dag-till-dag, beroende vad man vill äta. Ena dagen kanske man vill trycka i sig 500g karré, glass och jordnötssmör (blir lätt över 1g fett kg kv). Så länge inte under 0.5g fett kg kv sett till veckobasis under längre perioder inga problem.

Resten kolhydrater för träffa kalorimålet. Eventuellt mer fett eller protein, beroende vad för mat du gillar att äta. Jag gillar frukostmat, så då blir det lätt att fylla ut med kolhydrater.

Mina åsikter just nu som sagt. Om 3 månader kanske jag nöjer mig med 1g protein kg kv. :P

yy. Det jag är ute efter är lite av en lean bulk, men jag har ingen aning om hur mycket kalorier min kropp behöver

1x0
2016-06-22, 18:59
yy. Det jag är ute efter är lite av en lean bulk, men jag har ingen aning om hur mycket kalorier min kropp behöver
I see.
Frågar du efter min åsikt, *just nu*. Säger jag:
250g protein
~40g fett
Resten kolhydrater; för att hamna på 3300kcal (tycker det låter rimligt, den kcalmängden).

40g fett per dag blir dock svårt på 3300kcal; du får äta fettsnålt medvetet. Så för göra det mer praktiskt, "tillåt" spannet 41.5g-83g (0.5-1g fett per kg kv, 83kg)!
*EDIT: med mer eftertanke angående fettintaget, känns det som för mycket krångel att hålla det nere. Sikta på runt 83g, mer eller mindre beroende på dag och tycke (efter livsmedel).

Så dina förslag i trådstarten är helt i mitt tycke, förutom lite högre protein och mindre fett. Ditt proteinintag räcker gott och väg dock, ~2.4g per kg kv. 2g protein kg kv har rekommenderats i åratal i styrketräningssammanhang men kommit några studier som säger att mer kan vara fördelaktigt, på senare tid.

Sådant här (proteinintag, syftar jag mest på) är dock farligt att diskutera, som i onödigt eftersom alla har delade åsikter. Kör på det som passar dig. I vardagen och det du 'tror på', som gör att du presterar bäst på.

Skillnaden i kostnad 2g> 3g protein kg kv är rätt stor. Iaf för mig. Alltså pengamässigt, matutgifter.

Läs mer i denna tråden, ffa senaste sidorna:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=143597
För skaffa dig en uppfattning och åsikt, om proteinintag.

ratboy
2016-06-22, 19:44
Tackar tackar, väl skrivet av dig!