handdator

Visa fullständig version : Dropbox eller Google foto?

Peter.B
2016-06-10, 17:33
Ja, vilket av dessa är bäst eller mest prisvärt om man vill ha automatisk synkning av bilder/videos/filer online? Jag har gratisversioner av båda idag, och båda är fulla. Nu kan jag inte bestämma mig för vilken av dem jag ska köpa betalversion på. Eller har jag rent av kanske missat något annat ännu bättre alternativ?

Jag tycker att Google foto har kul detaljer som en "assistent" som sätter ihop små animeringar, berättelser och videos åt en. Samt snygg presentation av bilder. Dock saknar det vissa smidiga funktioner som dropbox har, som mappar och att kunna sortera på filtyp exempelvis.

Vad tycker panelen? Tips och motiveringar, tack!

PixelMiner
2016-06-13, 19:59
Jag kör Google Photos 100 GB alternativ för $1.99. Funkar så där...

Automatisk synkronisering ifrån telefonen, vilket är smidigt. På datorn behöver man installera ett program som ligger och kollar ifall det finns några nya bilder. Alla nya bilder laddas automatiskt UPP, men inte NER. dvs om telefonen lagt in i bild i molnet så laddas inte den ner automatiskt till datorn.

Dessutom är sync programmet väldigt känsligt för förändringar på bilderna på den lokala disken. Råkar man ändra något i EXIF informationen på en bild (typ datum eller plats) så tror programmet genast att det är en ny bild och vipps har du en dubblett i molnet. Dessutom är det väldigt svårt att hitta att och ta bort dessa dubbletter. Finns nämligen inga automatiska funktioner som hjälper en. (Vilket är jättekul när man likt jag fixat datumet på ett par hundra gamla bilder som har skannats in och hade ett felaktigt datum).

Det finns heller inga direkta bra sätt att sortera bilderna i molnet. Så har man några tusen bilder så blir det ganska tungjobbat.

Å andra sidan har jag ingen aning om hur konkurrensen ser ut.

Peter.B
2016-06-15, 12:02
Jag kör Google Photos 100 GB alternativ för $1.99. Funkar så där...

Automatisk synkronisering ifrån telefonen, vilket är smidigt. På datorn behöver man installera ett program som ligger och kollar ifall det finns några nya bilder. Alla nya bilder laddas automatiskt UPP, men inte NER. dvs om telefonen lagt in i bild i molnet så laddas inte den ner automatiskt till datorn.

Dessutom är sync programmet väldigt känsligt för förändringar på bilderna på den lokala disken. Råkar man ändra något i EXIF informationen på en bild (typ datum eller plats) så tror programmet genast att det är en ny bild och vipps har du en dubblett i molnet. Dessutom är det väldigt svårt att hitta att och ta bort dessa dubbletter. Finns nämligen inga automatiska funktioner som hjälper en. (Vilket är jättekul när man likt jag fixat datumet på ett par hundra gamla bilder som har skannats in och hade ett felaktigt datum).

Det finns heller inga direkta bra sätt att sortera bilderna i molnet. Så har man några tusen bilder så blir det ganska tungjobbat.

Å andra sidan har jag ingen aning om hur konkurrensen ser ut.

Hmm, tack för tankarna! Lutar nog mer åt Dropbox i så fall...

agazza
2016-06-15, 12:17
Jag kör Photos för deras sökalgoritmer är underbara och förnyas hela tiden.

Jag kan söka på platser, färger, djur, bilar, selfies eller vad man nu föredrar.

Det gör det lätt att hitta bland mina 17k bilder.

Jag har även haft dropbox för en tid sedan och onedrive, ingen av dom hade då funktioner utöver en typ av ftp lösning enligt mig.

Jag tror också att google kommer implementera bättre och bättre algoritmer och funktioner, jag sitter och väntar på ansiktsigenkänning, vilket borde komma när som helst tycker man.

Deras automatiska filmsekvenser som den försöker skapa är också uppskattade, de blir bra till 80% och kräver lite handpåläggning, därefter har man sköna minnesklipp.

Peter.B
2016-06-15, 13:30
Jag kör Photos för deras sökalgoritmer är underbara och förnyas hela tiden.

Jag kan söka på platser, färger, djur, bilar, selfies eller vad man nu föredrar.

Det gör det lätt att hitta bland mina 17k bilder.

Jag har även haft dropbox för en tid sedan och onedrive, ingen av dom hade då funktioner utöver en typ av ftp lösning enligt mig.

Jag tror också att google kommer implementera bättre och bättre algoritmer och funktioner, jag sitter och väntar på ansiktsigenkänning, vilket borde komma när som helst tycker man.

Deras automatiska filmsekvenser som den försöker skapa är också uppskattade, de blir bra till 80% och kräver lite handpåläggning, därefter har man sköna minnesklipp.

Åh det håller jag med dig om. Sökfunktionerna tycker jag är coola, men inte haft så mycket nytta av dem än. Vanlig mappstruktur tycker jag snarare är smidigare.

Däremot gillar jag också deras automatiska klipp är kul, och som du säger, enkla att modifiera så att de blir rätt sjyssta.

Hmm, svårt!