Visa fullständig version : 30.000 svenskar dopar sig regelbundet
Stonemountain
2016-05-31, 10:03
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/allt-fler-svenskar-dopar-sig
Verkar öka då de trodde för några år sedan att det var 10.000 st.
Nu 30.000 regelbundet och ca 10.000 i perioder.
Öppnare gränser och Internethandel lär väl bidragit till detta.
Tolkade det snarare som att den nya utredningen funnit att brukarna är fler än vad man tidigare trott. Men det har säkert ökat också, ja.
I vanlig ordning har man skrapat fram nån kriminell idiot komplett med Pianakläder och 8 hour arm i cable cross. Det går ju lite stick i stäv med inslagets budskap som ju snarare är att dopade människor finns överallt.
Trist om det faktiskt blir vanligare, speciellt i unga åldrar.
Experterna delar in dopningsmissbrukarna i tre grupper:
Atleterna - Idrottare som vill förbättra sina idrottsprestationer genom att dopa sig till ökad styrka, kraft, snabbhet och explosivitet.
Esteterna - Består av gymtränande motionärer och tävlande inom kroppsbyggning och fitness. Deras mål är att bygga en muskulös, vältränad kropp med låg procent av underhudsfett. Förhoppningen är att bekräftas och beundras av andra i samhället samt ge en bild av självdisciplin och hälsosamt leverne.
Våldsverkarna - Personer som dopar sig för att vinna makt och status i till exempel kriminella kretsar. De vill inge rädsla och respekt hos motståndare genom ökad aggressivitet och styrka.
Skulle vara intressant att höra hur de tror fördelningen av de här 30000 personerna är mellan de här grupperna. Själv tror jag 90% ligger i grupp 2, men då räknar jag fitness-"atleterna" i den gruppen.
Diomedea exulans
2016-05-31, 10:29
Jaha, det är det alla på Kolo pratar om när de säger att det inte är mina gener det är fel på?
shut teh face
2016-05-31, 10:31
Skulle vara intressant att veta hur många på kolozzeum som gör det.
:devil:
Diomedea exulans
2016-05-31, 10:34
Alla är ju rena här?
Ca 1 på 200.
Befolkning på: 9875378
Ålder 15-65: 64,53% ger 6372581 personer
30000 på 6.4 miljoner ger 0,47%
Note: Endast svenska medlemmar.
:cool:
Ålderstruktur: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_demografi
EDIT: Fel data, ändrat från 2013 års data.
BobaFett
2016-05-31, 10:51
Kan vi inte ha en anonym poll på kolo om vilka som dopar sig?
Tror inte det är så många här faktiskt då det här forumet är mycket baserat på science och inte så mycket broscience. De som dopar sig lär inte vilja köra annat än brosplits och dricka BCAA vilket man inte får göra här utan att bli dumförklarad :d
Diomedea exulans
2016-05-31, 10:56
Tror inte det är så många här faktiskt då det här forumet är mycket baserat på science och inte så mycket broscience.
Hur tänker du nu? Det är ju science att doping hjälper nå jävulskt med träningen. :)
BobaFett
2016-05-31, 11:28
Hur tänker du nu? Det är ju science att doping hjälper nå jävulskt med träningen. :)
Jojo men sättet de använder det på är fortfarande bro science. Om 30mg ger så här mycket så borde 60mg ge dubbelt så mycket etc. :D
King Grub
2016-05-31, 11:37
Om 30mg ger så här mycket så borde 60mg ge dubbelt så mycket etc. :D
Fat-free mass increased dose dependently in men receiving 125, 300, or 600 mg of testosterone weekly (change +3.4, 5.2, and 7.9 kg, respectively). The changes in fat-free mass were highly dependent on testosterone dose (P = 0.0001) and correlated with log testosterone concentrations (r = 0.73, P = 0.0001).
Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Dec;281(6):E1172-81.
Pudzianovski
2016-05-31, 11:47
30 000 låter rätt mycket på rak arm men i förhållande till Sveriges 10 miljoner invånare kanske det inte är så mycket i procent.
Skulle vara intressant att se hur många som använt/använder på det här forumet som sagt. Det blir nog många procent.
ARMSTARK
2016-05-31, 11:47
Man har så svårt att förstå VARFÖR man skulle dopa sig så siffran låter väldigt hög. Mest troligt är det lågintelligenta med noll förmåga att se framåt. Lite som folk i programmet lyxfällan, man ska ha allt nu på en gång och när räkningen kommer är det plötsligt synd om en.
Diomedea exulans
2016-05-31, 11:50
Man har så svårt att förstå VARFÖR man skulle dopa sig så siffran låter väldigt hög. Mest troligt är det lågintelligenta med noll förmåga att se framåt. Lite som folk i programmet lyxfällan, man ska ha allt nu på en gång och när räkningen kommer är det plötsligt synd om en.
Och detta är ändå regelbundet. Tänk då hur många som prövat några gånger.
BobaFett
2016-05-31, 11:52
Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Dec;281(6):E1172-81.
Jag vet Grub, har läst det där också. Fast det är inte linjärt om du tänker effekter vs bieffekter.
delta_mats
2016-05-31, 11:55
Kryllar ju av dopade personer på gymmen. Inte förvånad alls.
King Grub
2016-05-31, 11:56
Jag vet Grub, har läst det där också. Fast det är inte linjärt om du tänker effekter vs bieffekter.
The only side effect is greatness.
Baskagge
2016-05-31, 12:08
Alla med Gasp-kläder dopar sig.
30 000 låter rätt mycket på rak arm men i förhållande till Sveriges 10 miljoner invånare kanske det inte är så mycket i procent.
Skulle vara intressant att se hur många som använt/använder på det här forumet som sagt. Det blir nog många procent.
Statistiskt sätt blir det 1 på 200 sett till personer mellan 15-65år.
BobaFett
2016-05-31, 12:35
The only side effect is greatness.
Haha and baldness :d
BobaFett
2016-05-31, 12:37
Och alla som är större än en själv ;)
Haha and baldness :d
Slipper man kamma/klippa håret också? Where to sign up?
Bmwtwinturbo
2016-05-31, 13:17
Tycker golds gym linnen är starkare markör
PureWhey
2016-05-31, 13:27
Slipper man kamma/klippa håret också? Where to sign up?
Om du är flintskallig behöver du inte kamma dig, korrekt.
Slartibartfast
2016-05-31, 13:41
Ca 1 på 200.
Befolkning på: 9875378
Ålder 15-65: 64,53% ger 6372581 personer
30000 på 6.4 miljoner ger 0,47%
Note: Endast svenska medlemmar.
:cool:
Ålderstruktur: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_demografi
EDIT: Fel data, ändrat från 2013 års data.
Knappast alla ur gruppen 15-64 som tränar på gym. Tränar man inte på gym dopar man sig rimligtvis inte heller.
Skulle vara intressant att se hur många som regelbundet gymmar, av vilka 30K dopar sig.
Knappast alla ur gruppen 15-64 som tränar på gym. Tränar man inte på gym dopar man sig rimligtvis inte heller.
Skulle vara intressant att se hur många som regelbundet gymmar, av vilka 30K dopar sig.
"Tränings- och hälsotrenden håller i sig. Mer än 60 procent av svenskarna uppger att de tränar regelbundet. " http://www.gp.se/nyheter/sverige/sex-av-tio-svenskar-tr%C3%A4nar-regelbundet-1.463273
Alla de tränar nog inte på gym och numera så lyfter nog inte ens majoriteten som har ett gymkort ens vikter....
RobbanColeman
2016-05-31, 13:49
En bieffekt av detta för mig utan doping är att även fast jag blivit bättre med åren blir jag i jämförelse med andra på gymmet bara sämre för varje år jag tränar. :D
Självklart inte men ville inte göra för många antaganden utan utgick ifrån den fakta jag kunde får fram fort.
Börjar man leka med tanken att det går 1 tjej på 10 killar som dopar sig eller tom mer förändras statistiken avsevärt men då börjar man ta siffror från luften vilket jag inte ville göra heller.
MackeJuve
2016-05-31, 14:06
Självklart inte men ville inte göra för många antaganden utan utgick ifrån den fakta jag kunde får fram fort.
Börjar man leka med tanken att det går 1 tjej på 10 killar som dopar sig eller tom mer förändras statistiken avsevärt men då börjar man ta siffror från luften vilket jag inte ville göra heller.
Det finns grova siffror på hur många svenskar som går på gym någonstans, kan leta upp det om en stund.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11737091.ab äldre artikel på ämnet, känns väl sådär att bedöma om folk dopat sig eller inte genom att titta på dem och gissa iofs.
70% finns på instagram. Så det är väl inte så svårt att leta upp de flesta ;)
kommer nog göra det efter 40 nån gång
MackeJuve
2016-05-31, 15:02
Det finns grova siffror på hur många svenskar som går på gym någonstans, kan leta upp det om en stund.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/gymtraningen-okar-men-inte-folkhalsan
Skit-källa men det enda jag hittar. 2013 var branschens egna uppskattning att 1,1 miljoner svenskar tränar på gym. Exakt statistisk data saknas. Merparten av dessa gymtränande bör ju vara inom spannet 15-64 år.
30.000/1.000.000= 3 %
30.000/700.000=4 %
Om vi förutsätter att nästan alla som dopar sig tränar på gym och att branschens egna uppskattning av antal gymmande personer är någorlunda korrekt så blir det 3-4 % av de som tränar på gym i åldrarna 15-64 år som regelbundet dopar sig.
filmjölk
2016-05-31, 15:14
Om du testar så förstår du varför. Du blir gladare, mår bättre, får bättre självförtroende och blir starkare. Gillar du att lyfta skrot kommer du istället att älska det. Träningen hamnar i en positiv spiral. Att träna skithårt blir mer kul än jobbigt, platåerna blir färre, du kan träna mer, oftare och hårdare och ändå känna dig stark i kroppen.
Säg att du idag sliter som ett djur för att göra svintunga treor på 130kg i bänk, och tycker att det aldrig händer något. Två månader senare kommer du på dig själv med att göra en bekväm åtta på samma vikt. Du som aldrig ökar annars och allt.
Och jag dopar mig inte ens illegalt, utan helt lagligt. Testosteron är bättre än alla antidepressiva, terapi och benzodiazepiner i världen för att må bra. Bättre än sex och löneförhöjning, bättre än tv-spel, ostbågar, snygga tjejer i yoga pants, hundvalpar och salongsberusning.
Diomedea exulans
2016-05-31, 15:42
Jag förstår också varför man dopar sig. Jag har aldrig på allvar känts frestad - så viktigt är det helt enkelt inte för mig att få bra träningsresultat - men ändå: Om jag tränar stenhårt ren i ytterligare ett år så kommer jag förmodligen se nästan exakt likadan ut om ett år. Om jag tränar stenhårt tokdopad i ett år så kommer jag kanske se ut som Kapten Amerika om ett år.
Så visst förstår jag att folk gör det.
ARMSTARK
2016-05-31, 17:13
Om du testar så förstår du varför. Du blir gladare, mår bättre, får bättre självförtroende och blir starkare. Gillar du att lyfta skrot kommer du istället att älska det. Träningen hamnar i en positiv spiral. Att träna skithårt blir mer kul än jobbigt, platåerna blir färre, du kan träna mer, oftare och hårdare och ändå känna dig stark i kroppen.
Säg att du idag sliter som ett djur för att göra svintunga treor på 130kg i bänk, och tycker att det aldrig händer något. Två månader senare kommer du på dig själv med att göra en bekväm åtta på samma vikt. Du som aldrig ökar annars och allt.
Och jag dopar mig inte ens illegalt, utan helt lagligt. Testosteron är bättre än alla antidepressiva, terapi och benzodiazepiner i världen för att må bra. Bättre än sex och löneförhöjning, bättre än tv-spel, ostbågar, snygga tjejer i yoga pants, hundvalpar och salongsberusning.
Berätta lite mer om det där. Får du testosteron utskrivet av läkare? Av vilket skäl isf?
Anders The Peak
2016-05-31, 17:15
Berätta lite mer om det där. Får du testosteron utskrivet av läkare? Av vilket skäl isf?
Godartad tumör i hypofysen. Fille du får rätta mig om jag minns fel :)
Jag skulle göra det om jag inte vore så feg.
Teres minor
2016-05-31, 17:29
Jag förstår också varför man dopar sig. Jag har aldrig på allvar känts frestad - så viktigt är det helt enkelt inte för mig att få bra träningsresultat - men ändå: Om jag tränar stenhårt ren i ytterligare ett år så kommer jag förmodligen se nästan exakt likadan ut om ett år. Om jag tränar stenhårt tokdopad i ett år så kommer jag kanske se ut som Kapten Amerika om ett år.
Så visst förstår jag att folk gör det.
Behöver inte försöka pracka på folk din hopplösa världsbild och i samma veva återigen peka på dig själv och skratta för sjuttielfte gången.
Inga nyheter att otroligt många är dopade, om polisen verkligen orkade bry sig skulle de bara närvara vid alla tävlingar och kapa top 5 över -70, vinnaren och tvåan räcker i -70. Kroppsbyggning utan doping är dött, försök inte lura i unga stackare något annat.
https://cdn.meme.am/instances/34097381.jpg
Inb4 ragnar ronnysson vann mr olympia 1929 ren
filmjölk
2016-05-31, 17:32
Godartad tumör i hypofysen. Fille du får rätta mig om jag minns fel :)
Korrekt.
Korrekt.
OT men det har jag också, och tror jag har sett någon mer här med det. Ville bara berätta att vi är ett litet gäng.
filmjölk
2016-05-31, 18:47
OT men det har jag också, och tror jag har sett någon mer här med det. Ville bara berätta att vi är ett litet gäng.
Är du också lite småsugen på att komplettera med lite mer testosteron utöver det du redan får? Det är jag skall erkännas. Jag tänker som så att detta ger ju bra gains, men det skulle vara roligare med ännu mer gains. Men jag är rädd att de isåfall slutar skriva ut om det skulle kommas på att man även tar illegalt.
Är du också lite småsugen på att komplettera med lite mer testosteron utöver det du redan får? Det är jag skall erkännas. Jag tänker som så att detta ger ju bra gains, men det skulle vara roligare med ännu mer gains. Men jag är rädd att de isåfall slutar skriva ut om det skulle kommas på att man även tar illegalt.
Absolut, men jag är kvinna så den balansen känns lite svår. Så har jag också tänkt angående tillväxthormon, t3 och t4 som jag också tar lagligt (har 0 hypofysfunktion). Typ att man kan få två olika recept utskrivet av två läkare, sen kommer jag på att jag är en mes.
filmjölk
2016-05-31, 19:42
Absolut, men jag är kvinna så den balansen känns lite svår. Så har jag också tänkt angående tillväxthormon, t3 och t4 som jag också tar lagligt (har 0 hypofysfunktion). Typ att man kan få två olika recept utskrivet av två läkare, sen kommer jag på att jag är en mes.
haha jag är en riktig mes jag med. Jag är en supermes. Jag dopade mig illegalt när jag var 19 samt en kur när jag var 20 (Är 38 idag) och jag har hela tiden vart sugen på att dopa mig, men inte vågat. Frugan blir sur, de kommer testa mig på jobbet osv.
Det var 17 år jag gick och fantiserade om doping jag ville ta innan jag sedan fick det utskrivet.
Agitator
2016-05-31, 19:48
Spontant så är första tanken att siffrorna känns i underkant.
Bra att de inser att det är mer än de trott innan och försöker få in mer resurser för att hantera detta.
Ingen som lyssnat på Filip & Fredrik? Fredrik kollade sina värde och läkaren hade aldrig sett så högt värde, han låg på 69. Om Filmjölk är lyrisk över sitt värde borde ju Fredrik göra stora gains om han körde seriöst på gymmet och skötte kosten osv.
ARMSTARK
2016-05-31, 20:01
haha jag är en riktig mes jag med. Jag är en supermes. Jag dopade mig illegalt när jag var 19 samt en kur när jag var 20 (Är 38 idag) och jag har hela tiden vart sugen på att dopa mig, men inte vågat. Frugan blir sur, de kommer testa mig på jobbet osv.
Det var 17 år jag gick och fantiserade om doping jag ville ta innan jag sedan fick det utskrivet.
Vad är det för doser man tar i medicinskt syfte? En känd bodybuildare sa en gång att fylla på så man kommer upp i halter man hade i 16 års åldern inte kan anses som doping. Nu talar jag om testosteron bara.
Diomedea exulans
2016-05-31, 20:12
Behöver inte försöka pracka på folk din hopplösa världsbild och i samma veva återigen peka på dig själv och skratta för sjuttielfte gången.
Åh, förlåt, menar förstås: Jag är störst, bäst, vackrast och coolast, men kan förstå om folk vill dopa sig för att likna mig.
Luca Brasi
2016-05-31, 20:45
Shiiet då byter jag till XXXL explosive fibers.
antar att jag får slänga mina gasp shorts då :(
Luca Brasi
2016-05-31, 20:57
Njaa jag har träffat på substansmissbrukare som dopade sig för att de ansåg att det gav bättre självkänsla och dylika effekter.
Njaa jag har träffat på substansmissbrukare som dopade sig för att de ansåg att det gav bättre självkänsla och dylika effekter.
Fast hur vanligt är det egentligen?
Anders The Peak
2016-05-31, 21:10
Ganska säker på att det är majoriteten som är ute efter känslan av att vara välmående, stark och man/kvinna. Det är i huvudsak det de flesta enanthate/nebido tryckarna lever på och då inbegriper vi dem som får det på recept. Det ger en upplevelse av livskvalitet och många lider av verklig brist.
Luca Brasi
2016-05-31, 21:13
Lyckligtvis känner jag inte så många knarkare.
Svårt att säga,vanligare än man tror kanske?
Diomedea exulans
2016-05-31, 21:16
Hörde faktiskt på radio för flera år sedan att det var någon ny innedrog just för självförtroendekicken.
TranceII
2016-05-31, 21:18
Ganska säker på att det är majoriteten som är ute efter känslan av att vara välmående, stark och man/kvinna. Det är i huvudsak det de flesta enanthate/nebido tryckarna lever på och då inbegriper vi dem som får det på recept. Det ger en upplevelse av livskvalitet och många lider av verklig brist.
Det är absolut inte garanti att man får ett ökat välmående om man börjar trycka och det är förmodligen en försvinnande del av blandmissbrukarna som sticker sig intramuskulärt utan att också styrketräna.
Det är absolut inte garanti att man får ett ökat välmående om man börjar trycka och det är förmodligen en försvinnande del av blandmissbrukarna som sticker sig intramuskulärt utan att också styrketräna.
Det är inte särskilt ovanligt att personer som mår dåligt av olika anledningar, som lider av dålig självkänsla, ångest osv börjar trycka. Men problemet försvinner ju oftast inte utan ligger kvar och i värsta fall blir det i slutändan bara värre.
Därmed inte sagt att alla som dopar sig självmedicinerar för psykiska problem, men det är nog en stor kategori. Träffat på en hel del sådana individer och det brukar inte sluta bra.
Lasse Kongo
2016-05-31, 21:51
Inga nyheter att otroligt många är dopade, om polisen verkligen orkade bry sig skulle de bara närvara vid alla tävlingar och kapa top 5 över -70, vinnaren och tvåan räcker i -70. Kroppsbyggning utan doping är dött, försök inte lura i unga stackare något annat.
https://cdn.meme.am/instances/34097381.jpg
Inb4 ragnar ronnysson vann mr olympia 1929 ren
Haha Ragnar xD
filmjölk
2016-05-31, 21:52
Ingen som lyssnat på Filip & Fredrik? Fredrik kollade sina värde och läkaren hade aldrig sett så högt värde, han låg på 69. Om Filmjölk är lyrisk över sitt värde borde ju Fredrik göra stora gains om han körde seriöst på gymmet och skötte kosten osv.
Jag ligger på en siffra av 35 istället för 17 som sedan dippade ner till 7 (det var då jag fick det). Jag får kanske inte stora gains, men då jag har fått i bästa fall minimala gains på väldigt många års styrketränande så är alla gains för mig stora gains.
När jag tidigare ökade så krävdes det en jäkla massa träning ens för minimala ökningar, och tränade jag normalt så tappade jag rätt fort ner till en slags basnivå. Mätt i bänkpress så var den basnivån på kanske 140. Jag har odopad lyft både 150 och 155, tom. 150 med handikappsteknik men då har jag fått köra svintungt 2, ibland 3 ggr i veckan just på den övningen och resten av träningen har fått stå tillbaks. Nu kan jag öka som alla andra, hela kroppen blir starkare samtidigt, vilket är väldigt skönt. Jag tränar numera bänkpress som andra, tredje, eller fjärde övningen i ett pass och kan träna med tyngre vikter än när jag gick in specifikt för det.
Så jag är lyrisk över mitt värde, men det är gissningsvis ungefär samma som ditt. Så jag har samma hormonella förutsättningar att öka som vem som helst, istället för sämre. Att jag är så pass stark som jag anser mig vara numera (Vilken nivå jag ligger på vet jag inte, då jag inte maxar, jag vet bara att den är hög :D ) är mer resultat av hårdare träning, och ökad livslust än hormonerna i sig.
Självförtroendet är en annan positiv grej. Jag vet ju nånstans att jag är en fet, ful gammal gubbe egentligen men jag mår inte dåligt av det. I spegeln ser jag inte det, jag tycker att jag är jävligt snygg. Jag ser stark ut, självsäker och jag gillar vad jag ser. Jag är ful, men coolt ful, kraftfullt ful. Snyggt ful, jag äger det:D
0x5f3759df
2016-05-31, 22:33
Jag ligger på en siffra av 35 istället för 17 som sedan dippade ner till 7 (det var då jag fick det). Jag får kanske inte stora gains, men då jag har fått i bästa fall minimala gains på väldigt många års styrketränande så är alla gains för mig stora gains.
När jag tidigare ökade så krävdes det en jäkla massa träning ens för minimala ökningar, och tränade jag normalt så tappade jag rätt fort ner till en slags basnivå. Mätt i bänkpress så var den basnivån på kanske 140. Jag har odopad lyft både 150 och 155, tom. 150 med handikappsteknik men då har jag fått köra svintungt 2, ibland 3 ggr i veckan just på den övningen och resten av träningen har fått stå tillbaks. Nu kan jag öka som alla andra, hela kroppen blir starkare samtidigt, vilket är väldigt skönt. Jag tränar numera bänkpress som andra, tredje, eller fjärde övningen i ett pass och kan träna med tyngre vikter än när jag gick in specifikt för det.
Så jag är lyrisk över mitt värde, men det är gissningsvis ungefär samma som ditt. Så jag har samma hormonella förutsättningar att öka som vem som helst, istället för sämre. Att jag är så pass stark som jag anser mig vara numera (Vilken nivå jag ligger på vet jag inte, då jag inte maxar, jag vet bara att den är hög :D ) är mer resultat av hårdare träning, och ökad livslust än hormonerna i sig.
Självförtroendet är en annan positiv grej. Jag vet ju nånstans att jag är en fet, ful gammal gubbe egentligen men jag mår inte dåligt av det. I spegeln ser jag inte det, jag tycker att jag är jävligt snygg. Jag ser stark ut, självsäker och jag gillar vad jag ser. Jag är ful, men coolt ful, kraftfullt ful. Snyggt ful, jag äger det:D
Låter ju ganska win att dopa sig. Bli snygg/må bra/bygg muskler som ung. Sen när dina hormoner är fuck:ade pga det så får du laglig doping på högkostnadsskydd som tar upp dig över den vanliga nivån för en gamling och du får må bra och vara snygg igen :)
Ja ska man bara gå efter filmjölks upplevelse så är det givetvis lockande. Har själv extremt svårt att öka i styrka oavsett hur mycket eller lite jag tränar, muskelmassa lägger jag inte på något, snarare tvärtom. Lägg till lite trötthet, halvdeppig och halvkass libido :D
Har dock aldrig blivit av att kolla upp det. Men det är ju en jävla skillnad på trt och att trycka upp onaturliga nivåer.
Agitator
2016-05-31, 23:16
155 kg pressat som 18-19 åring? Det var fan riktigt bra ju, du skulle satsat på SL isf! :hbang:
Självförtroende verkar vara på topp så länge det går bra men det är ju vad som sker när det inte går bra som är de stora problemen verkar det som.
Märker man rätt tydligt på en del individer på gymmet iaf.
Såg även någon artikel idag har jag för mig om någon som ville gå ut och prata om sin doping.
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/robban-ville-bli-stor-och-farlig
mangemani
2016-05-31, 23:44
va mycket skit folk utsätter sina kroppar för och allt de får ut utav det hela är några tummar upp, ryggdunkningar och några "wow"...väl värt risken tydligen.
0x5f3759df
2016-06-01, 00:46
va mycket skit folk utsätter sina kroppar för och allt de får ut utav det hela är några tummar upp, ryggdunkningar och några "wow"...väl värt risken tydligen.
Det där är ju bara om du har bestämt dig för att det man får ut ur det hela är det där. Låt oss säga att du t.ex. jobbar som PT eller modell då kan det direkt vara skillnaden mellan arbetslös och "stjärna". I mer alldagliga miljöer så blir det att konstant ge ett lite "bättre" intryck, tjejerna tycker om dig mer, du imponerar mer vid arbetsintervjuer och sticker ut mer. Framgång föder framgång säger man och om man får ut lite positivt konstant i alla miljöer så kan det vara svårtspecificerat var och en för sig men slutresultat kan påverkas stort.
Hur lever man med ångesten att man är en fuskare då? Hur blir det med samvetet? Som sagt även bieffekter är vanligt.
0x5f3759df
2016-06-01, 01:12
Hur lever man med ångesten att man är en fuskare då? Hur blir det med samvetet? Som sagt även bieffekter är vanligt.
Fuskare? Om du inte tävlar i ett testat förbund etc så fuskar du ju inte.
Teres minor
2016-06-01, 01:45
lol fuskare, är du på riktigt?
Alla har inte samma värderingar och åsikter som dig. De kanske själva tycker att deras samvete är rent.
Givetvis beror detta på kontext men om jag som exempel tar en typisk gymmare som inte tävlar som tar testosteron för att bli bättre på sin hobby och är påläst om biverkningarna men tycker att det är värt det ändå. Varför ska den personen ha dåligt samvete eller av vilken/vilka anledningar ska denna ha dåligt samvete?
* För att det blir lättare för denne att få resultat jämfört med andra?
- Vad spelar det för roll? Personen tävlar inte och har inte gjort något publikt uttalande om att denne ska hålla sig ren så att andra rena människor kan mäta sig med så många andra rena människor som möjligt.
* För att inköpet av drogerna innebär stöd till kriminell verksamhet som inte enbart sysslar med tillverkning och distribution av steroider utan även kriminalitet som drabbar oskyldiga?
- Fair point! (men jag misstänker att det inte var denna punkten du främst tänkte på)
* För att det är mycket möjligt att personen vill tävla i framtiden och har man väl gått på en kur är man i princip för alltid dopad. Därför bör personen avstå eftersom det scenariot är väldigt tänkbart och då är personen så pass emotionellt investerad att denne lätt fortsätter dölja sitt bruk och faktiskt fuskar.
- Man kan inte döma någon för ett "brott" denne inte begått ännu. Att säga åt någon att "inte göra si för det kommer leda till fördärv tro mig!" är att tro sig veta bättre än andra och ta ifrån individer deras frihet att själva bestämma över sitt liv och sina handlingar. Handlingar som inte skadar någon annan.
Fler exempel på varför individen ska ha dåligt samvete?
Alla har inte samma värderingar och åsikter som dig. De kanske själva tycker att deras samvete är rent.
Fler exempel på varför individen ska ha dåligt samvete?
För att de medvetet bryter mot lagen? Eller tycker du det är ok att strunta i vissa lagar så länge man själv anser sig ha ett rent samvete?
svenbanan
2016-06-01, 04:08
För att de medvetet bryter mot lagen? Eller tycker du det är ok att strunta i vissa lagar så länge man själv anser sig ha ett rent samvete?
De flesta tycker nog det är okej att bryta mot vissa lagar.
Gå mot röd gubbe.
Köra 5km/h för fort på mototvägen.
Ta in nån liter sprit extra genom tullen.
Ladda ner film och musik från piratviken.
Ge nån dryg jävel som tallar på nån brud en smäll på käften på krogen.
Bränna sprit hemma för sitt eget husbehov.
Röka maja.
Skjuta vargar som man ser som skadedjur.
Hedersmörda sin syster för att hon blivit våldtagen.
Frågan är bara var man lägger ribban.
De enda lagar som det finns nån rimlig chans att få folk att följa, är de lagar som har förankring i samhället. Tycker alla det är okej att gå mot röd gubbe så blir det i princip lagligt att göra det. Om nån politiker skulle få för sig att en lämplig hastighetsbegränsning vore 50km/h på motorvägar så tror inte jag att det skulle gå att upprätthålla den hastigheten. Är det "värt tillräckligt mycket" för folk att få "göra på sitt sätt" så kommer folk göra så. Om poitikern istället skulle köra igång nån typ av massiv kampanj och få med sig en stor del av befolkningen på att sänka hastigheten så drastiskt så finns det betydligt större chans.
Jag menar alltså inte att det är upp till var och en att välja och vraka bland lagarna, och bara följa de man gillar. Men om det inte finns nån typ av enad opinion mot en viss typ av brott så är det troligt att det inte alls upplevs som ett brott hos vissa.
filmjölk
2016-06-01, 04:28
155 kg pressat som 18-19 åring? Det var fan riktigt bra ju, du skulle satsat på SL isf! :hbang:
[/url]
:) njeh, vad kan jag lyft innan första kuren 105-110? Något ditåt. 155 var som "inte dopad på väldigt länge" om du vill vara sådan.
De flesta tycker nog det är okej att bryta mot vissa lagar.
Gå mot röd gubbe.
Köra 5km/h för fort på mototvägen.
Ta in nån liter sprit extra genom tullen.
Ladda ner film och musik från piratviken.
Ge nån dryg jävel som tallar på nån brud en smäll på käften på krogen.
Bränna sprit hemma för sitt eget husbehov.
Röka maja.
Skjuta vargar som man ser som skadedjur.
Hedersmörda sin syster för att hon blivit våldtagen.
Frågan är bara var man lägger ribban.
Ok, jag har själv gjort mig skyldig till ett par av dessa saker så jag kanske inte skall moralisera allt för mycket.
Jag tror att mångas negativa reaktion till dopning kommer ifrån att man trots allt inte kan låta bli att jämföra sig med andra på gymmet, man vill vara bäst, störst och starkast. Det blir som en inofficiell tävling och att någon dopar sig ses därför som fusk. Egentligen borde man vara tillräckligt mogen för att inte jämföra sig med andra utan bara koncentrera sig på sin egen träning men i ärlighetens namn har jag själv svårt för detta.
filmjölk
2016-06-01, 05:24
Ok, jag har själv gjort mig skyldig till ett par av dessa saker så jag kanske inte skall moralisera allt för mycket.
Jag tror att mångas negativa reaktion till dopning kommer ifrån att man trots allt inte kan låta bli att jämföra sig med andra på gymmet, man vill vara bäst, störst och starkast. Det blir som en inofficiell tävling och att någon dopar sig ses därför som fusk. Egentligen borde man vara tillräckligt mogen för att inte jämföra sig med andra utan bara koncentrera sig på sin egen träning men i ärlighetens namn har jag själv svårt för detta.
Jag vann alltid den inofficiella tävlingen då jag diskvalificerade alla som var starkare än mig med att de förmodligen var dopade och/eller saknade ett liv:)
(Att "inte ha ett liv" är näst doping det mest anabola man kan syssla med).
bara gå in på Gymmet sthlm så får man passiv dopning, man känner drogerna i luften ^^
poppen11
2016-06-01, 06:00
Hur många av er som ser ner på/fördömer användandet utav externt tillsatt testo med avseende på hur användarna har kalkylerat bieffekter/fördelar, har verkligen koll på bieffekterna?
Själv har jag i princip ingen koll alls - kunskapen jag besitter är internetanekdoter, svensk statlig "information", ett antal podcasts med amerikanska drogforskare samt vetskapen att det distribueras utav läkare till individer med lågt testo.
Den bild jag får utav denna information är att kroppen fungerar bäst inom ett visst testo-intervall, men som med allt annat kan relativa mängder skapa obalanser som får konsekvenser. Är det inte så med allt? Hela detta forumet är väl fullt utav försökskaniner som försöker nå denna gräns där man får ut mest utav ett visst ämne men fortfarande behåller den relativa fördelningen.
På samma sätt som att det är skillnad mellan ett glas vin om dagen och 32.
ARMSTARK
2016-06-01, 07:30
Vad betyder siffrorna egentligen? 35, är det typ som en kåt tonåring?
Luca Brasi
2016-06-01, 07:30
Det där är ju bara om du har bestämt dig för att det man får ut ur det hela är det där. Låt oss säga att du t.ex. jobbar som PT eller modell då kan det direkt vara skillnaden mellan arbetslös och "stjärna". I mer alldagliga miljöer så blir det att konstant ge ett lite "bättre" intryck, tjejerna tycker om dig mer, du imponerar mer vid arbetsintervjuer och sticker ut mer. Framgång föder framgång säger man och om man får ut lite positivt konstant i alla miljöer så kan det vara svårtspecificerat var och en för sig men slutresultat kan påverkas stort.
Eller så blir det tvärtom.
Alla vet ju att muskler=anbåla.
Vad betyder siffrorna egentligen? 35, är det typ som en kåt tonåring?
12-35 är väl inom värdet för vad som anses vara normalt. Sen hur mycket det gör skillnad för just muskelbyggare verkar det ju tvistas lite om. Ola Wallengren låg enligt egen utsago ganska lågt när han lyckades bygga muskler under kraftigt underskott. Tjejer som tex Jenny Adolfsson har rimligen mindre testo än en man och lyckas ju bygga en rejäl muskelmassa och styrka, hon är dessutom regelbundet testad för doping. Så hur mycket gör det egentligen?
Välmående däremot är nog en helt annan femma.
12-35 är väl inom värdet för vad som anses vara normalt. Sen hur mycket det gör skillnad för just muskelbyggare verkar det ju tvistas lite om. Ola Wallengren låg enligt egen utsago ganska lågt när han lyckades bygga muskler under kraftigt underskott. Tjejer som tex Jenny Adolfsson har rimligen mindre testo än en man och lyckas ju bygga en rejäl muskelmassa och styrka, hon är dessutom regelbundet testad för doping. Så hur mycket gör det egentligen?
Välmående däremot är nog en helt annan femma.
Jag agerar för närvarande personlig tränare åt en ung man i nedre delen av spektrat och han har fått riktigt bra resultat. Efter ett halvårs seriös träning är han större och starkare än 90% av alla män som tränar regelbundet på gym. Jag tror knappast han skulle ha fått bättre resultat med högre testo inom normala intervallet men han skulle kanske inte ha behövt träna fullt lika hårt för resultaten. Min tankegång är att det finns ett tak som de flesta odopade kan nå men man får kämpa olika mycket för att nå dit. En person med högt testo och hög receptorkänslighet når gissningsvis taket med betydligt softare träning än mindre lyckligt lottade.
Grejen är att läkaren gör inte dopingtester och de som gör dopingtester gör det på urinen. Så läkaren ser dina blodvärden och dopingtestet kollar din T:E ratio samt om du "går vidare" din kolisotopsratio. På ett dopingtest kommer du se ut som dopad. Det är det som gör att du kan dopa. De ser ju att du har fel nivåer i urinen, fast du har berättat för dem och de har kollat upp att du har recept på testo. Så du går fri, så länge du inte tar nåt annat.
Din läkare bokar väl rimligtvis tid med dig och du har viss framförhållning på det. Så om du slutar ta säg en månad innan provet så bör dina nivåer vara normala igen när du testas.
Däremot kan du ju inte ta något annat. Och du får gynekomasti och acne samt prostataförstoring och du blir steril och får högt blodtryck. Men såna småsaker ska man inte bry sig om. Think big. Think bigger. Think bigorexia.
Jag är ful, men coolt ful, kraftfullt ful. Snyggt ful, jag äger det:D
Det där är ju episkt.
Jag agerar för närvarande personlig tränare åt en ung man i nedre delen av spektrat och han har fått riktigt bra resultat. Efter ett halvårs seriös träning är han större och starkare än 90% av alla män som tränar regelbundet på gym. Jag tror knappast han skulle ha fått bättre resultat med högre testo inom normala intervallet men han skulle kanske inte ha behövt träna fullt lika hårt för resultaten. Min tankegång är att det finns ett tak som de flesta odopade kan nå men man får kämpa olika mycket för att nå dit. En person med högt testo och hög receptorkänslighet når gissningsvis taket med betydligt softare träning än mindre lyckligt lottade.
Jag tycker tak är fel ord om jag ska hålla med dig. "Tak" antyder att det inte går att komma över det utan dopning. Du måste väl hålla med om att folks "genetiska" maxnivå är olika hög. Inte bara olika svår att uppnå.
King Grub
2016-06-01, 10:36
Höga testosteronnivåer är otroligt effektivt. Man bygger mer med testodopning och ingen träning än att träna ren. Men inte inom naturligt förekommande intervall, inklusive extrema höga värden. 69 som nämndes tidigare är ingenting. Återkom efter 10 veckor på 1000 mg testosterone enanthate + 1000 mg eq så har det hänt saker.
Diomedea exulans
2016-06-01, 10:38
Finns det folk som har såna värden naturligt? Säg 1000?
Jag får kanske inte stora gains, men då jag har fått i bästa fall minimala gains på väldigt många års styrketränande så är alla gains för mig stora gains.
Har själv extremt svårt att öka i styrka oavsett hur mycket eller lite jag tränar, muskelmassa lägger jag inte på något, snarare tvärtom. Lägg till lite trötthet, halvdeppig och halvkass libido :D
Sluta sprida er kassa världsbild och peka finger åt er själva och skratta nu.
PureWhey
2016-06-01, 10:59
Höga testosteronnivåer är otroligt effektivt. Man bygger mer med testodopning och ingen träning än att träna ren. Men inte inom naturligt förekommande intervall, inklusive extrema höga värden. 69 som nämndes tidigare är ingenting. Återkom efter 10 veckor på 1000 mg testosterone enanthate + 1000 mg eq så har det hänt saker.
Hur är det med folk som är jäkligt vältränade då, låt säga FFMI på 24. Hur mycket tror du det ger då att trycka, låt säga 500mg testo e per vecka och inte träna? Kan tänka mig att det ger mer än att fortsätta träna naturligt, men vafan. Bygger det mycket massa på en inaktiv så vältränad individ?
Luca Brasi
2016-06-01, 11:06
Ett lågt testosteron skulle kanske kunna peka på hög receptorkänslighet i vissa fall?
Jag tycker tak är fel ord om jag ska hålla med dig. "Tak" antyder att det inte går att komma över det utan dopning. Du måste väl hålla med om att folks "genetiska" maxnivå är olika hög. Inte bara olika svår att uppnå.
Det är ingen exakt vetenskap och inte särskilt väl studerat men det finns så klart alltid monster och veklingar. Låt oss säga hypotetiskt att "taket" är ett fettfritt BMI på 25 för 95% av den manliga befolkningen och att variationen mellan individer inom detta omfång består i hur mycket arbete som krävs för att uppnå och behålla detta fettfria BMI.
PureWhey
2016-06-01, 11:26
25 ffmi är väl ganska bra siffra som många nämner.
Det är ingen exakt vetenskap och inte särskilt väl studerat men det finns så klart alltid monster och veklingar. Låt oss säga hypotetiskt att "taket" är ett fettfritt BMI på 25 för 95% av den manliga befolkningen och att variationen mellan individer inom detta omfång består i hur mycket arbete som krävs för att uppnå och behålla detta fettfria BMI.
25 ffmi är väl ganska bra siffra som många nämner.
Det är de siffrorna jag hör också. 25 FFMI och rippad ser jävligt bra ut. Sen kan man lätt komma över 25 FFMI om man låter BMI segla uppåt. Tror att nån sumobrottare hade 37 FFMI ren vilket är i runda slängar där jay cutler och ronnie coleman kanske var när de var som störst under off-season.
Men detta ser jag mer som ett tak som inte går att komma över utan doping och inte alls nånting som alla kan uppnå. För rimligen borde det "genetiska maximala FFMI i deffad form" likt allt annat ha en normalfördelning bland individer.
PureWhey
2016-06-01, 12:35
Ja, 25 ffmi är köttigt spec om man är i bra form. Tror jag ligger strax över 24, typ.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Diomedea exulans
2016-06-01, 15:56
Max 25 FFMI för någorlunda fettfria personer verkar vara en väldigt strikt regel enligt Jason Blaha iaf, han verkar se ett FFMI på 25,1 och kroppsfettsprocent på <10 som ett bombsäkert bevis på att någon är dopad.
King Grub
2016-06-01, 16:01
Vem bryr sig om vad Blaha skriver eller säger? Han är ju ingenting och hans ord saknar värde.
Diomedea exulans
2016-06-01, 16:04
Vem bryr sig om vad Blaha skriver eller säger? Han är ju ingenting och hans ord saknar värde.
Du är åtminstone den tredje personen som jag ser som kunnig på detta forum som säger det där, så jag får väl tro det då. :D
Du är åtminstone den tredje personen som jag ser som kunnig på detta forum som säger det där, så jag får väl tro det då. :D
Jag vet inte om jag räknas som kunnig men jag kan säga det också om det hjälper till.
Diomedea exulans
2016-06-01, 16:08
Jag vet inte om jag räknas som kunnig men jag kan säga det också om det hjälper till.
Haha, det skadar inte iaf!
Tomas Tryffel
2016-06-01, 18:25
Han är ju ingenting och hans ord saknar värde.
Nja...Han är väl mytoman?
poppen11
2016-06-01, 18:30
Har någon kunskap kring hur konditionsträning påverkar testo?
Max 25 FFMI för någorlunda fettfria personer verkar vara en väldigt strikt regel enligt Jason Blaha iaf, han verkar se ett FFMI på 25,1 och kroppsfettsprocent på <10 som ett bombsäkert bevis på att någon är dopad.
Det är ju förstås bara trams att försöka sätta sådana strikta gränser. Det skulle kanske funka som något slags medelvärde, men sen har du massor av personer somär mer eller mindre genetiskt begåvade.
(Ja, bitches, jag nämnde gener... stäm mig eller nåt!)
Diomedea exulans
2016-06-01, 19:03
(Ja, bitches, jag nämnde gener... stäm mig eller nåt!)
Åh, folket här vet att gener spelar roll. De tror bara att skalan går från "jättebra gener" till "fantastiska gener". Alla som verkar ha "halvbra gener" eller sämre är bara lata.
Lustigt, det där, att styrketräningsgener inte följer en normalfördelning som allt annat... Men men...
BobaFett
2016-06-01, 20:46
Ja, 25 ffmi är köttigt spec om man är i bra form. Tror jag ligger strax över 24, typ.
Det är riktigt bra. Jag ligger på 23,5 tror jag. 23,82 i adjusted ffmi, vad det nu är.
Jag kan förstå att Blahas "alla som är framgångsrika inom BB & fitness är dopade" attityd är provocerande för många (vilket är medvetet, han försöker locka tittare). Personligen tyckte jag att han var underhållande i början med det blev ganska tröttsamt efter ett tag. Fast hans huvudsakliga budskap när det gäller träning är det väl inget fel på? Han verkar förespråka att alla borde styrketräna, främst för bättre hälsa, samt att helkropp 3 gånger i veckan med basövningar är fullt tillräckligt för de allra flesta. Jag kan tycka att det finns bra mycket sämre råd att följa.
Åh, folket här vet att gener spelar roll. De tror bara att skalan går från "jättebra gener" till "fantastiska gener". Alla som verkar ha "halvbra gener" eller sämre är bara lata.
Lustigt, det där, att styrketräningsgener inte följer en normalfördelning som allt annat... Men men...
Här är en artikler som du borde läsa Dio:
http://strengtheory.com/unleash-your-inner-superhero/
When I talk about “Unleashing your Inner Superhero,” I don’t necessarily mean that anyone is capable of accomplishing anything. Your Inner Superhero is you without mental shackles. It is what your body is capable of, with the help of facilitative ideas and beliefs, rather than the burden of debilitative ones. Because of how psychological factors can impact your physiology, the simple act of believing your training plan or diet will be effective will increase the odds that it will be.
Lite flummigt kanske men Nuckols brukar vara värd att lyssna på.
ARMSTARK
2016-06-02, 07:33
Jag kan förstå att Blahas "alla som är framgångsrika inom BB & fitness är dopade" attityd är provocerande för många (vilket är medvetet, han försöker locka tittare). Personligen tyckte jag att han var underhållande i början med det blev ganska tröttsamt efter ett tag. Fast hans huvudsakliga budskap när det gäller träning är det väl inget fel på? Han verkar förespråka att alla borde styrketräna, främst för bättre hälsa, samt att helkropp 3 gånger i veckan med basövningar är fullt tillräckligt för de allra flesta. Jag kan tycka att det finns bra mycket sämre råd att följa.
When I talk about “Unleashing your Inner Superhero,” I don’t necessarily mean that anyone is capable of accomplishing anything. Your Inner Superhero is you without mental shackles. It is what your body is capable of, with the help of facilitative ideas and beliefs, rather than the burden of debilitative ones. Because of how psychological factors can impact your physiology, the simple act of believing your training plan or diet will be effective will increase the odds that it will be.
Tron kan försätta berg heter det, och det stämmer många gånger. På äldreboenden somnar patienterna direkt när de ätit sockerpiller (i tron att det är sömnmedel) även smärtstillande medel kan ersättas med placebo ibland.
Dopingpreparat har bevisligen stark effekt men jag är säker på att om någon sa "Det här är riktiga djävla hästpiller, du kommer öka som fan" så skulle personen få tydliga gains.
I originalformen så är det inte under 10 i fettprocent utan i tävlingsform. Vad de nu är... under 5-6% kanske. Och man förlorar ju fettfri massa när man går ned de där sista procenten. Men i orginalformen så är det inte heller ett solitt tak utan den säger att du kan uppnå ~24 FFMI ren i perfekt tävlingsform.
Diomedea exulans
2016-06-02, 10:57
Jag har läst den! Tycker det låter vettigt.
Jag kanske inte har jättedåliga gener (alternativt har jättedåliga gener, men även de med jättedåliga gener kan få bra resultat), utan bara har tränat med för låg volym, inte bulkat tillräckligt, deffat för hårt, osv. Jag hoppas det är så, jag vill ju bli biff.
Jag tror du är en person som skulle behöva lite doping. Det skulle ge en skjuts i din träning och när du ser bra resultat så blir träningen roligare och du börjar träna hårdare och mer, utan att det känns som en uppoffring, eller som ett nödvändigt ont utan du kommer helt enkelt börja gilla att lyfta vikter.
Garanterat. Men jag tänker inte göra det. Dels för att jag är laglydig. Dels för att jag alltid har otur. Jag lovar att sekunden jag sätter nålen i skinkan kommer kappmuskelpolisen knacka på min dörr. Alternativt låter polisen mig vara, men isåfall får jag bitch tits, roid rage och hjärtinfart. Vill inte ta riskerna.
Gillar man det man gör krävs inte alls samma disciplin utan motivationen kommer av sig självt. (Det är en "pet-peeve" hos mig, folk som älskar att lyfta skrot, och kallar sig själva disciplinerade för att de gör något de älskar att göra).
Haha, jag har den pet peeven också!
På samma tema: Varför skriver folk till varandra att de ska "kämpa på" i deras journaler? Om de nu tycker det är roligt borde de inte behöva "kämpa"? Snarare borde de behöva kämpa för att låta bli att träna.
Ingen som ser mig sitta och spela Candy Crush på mobilen ber mig "kämpa på". :laugh:
Då var det bekräftat. Vi har alltså minst 30.000 klena icke-vikingar i Sverige. Vi borde införa tvångs katabolism som straff i lagboken. De förstör bara för oss andra. Skapar onödig träningshets, aggressivitet & orealistiska målbilder i samhället. För att inte tala om den egoistiskt framkallade extra belastningen på sjukvården p.g.a. komplikationer.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.