Visa fullständig version : Barn på zoo trillar ner till en gorilla
mattepatte
2016-05-31, 07:35
http://www.wlwt.com/news/full-video-boy-falls-into-gorilla-world-exhibit-at-cincinnati-zoo/39781440
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22903605.ab
http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/dramatiska-bilder-n%C3%A4r-4-%C3%A5ring-ramlar-ner-till-gorilla-3389732
Gorillan sköts till döds för att rädda barnet.
Diskutera.
Finns två "lag" på internet.
Oansvarig förälder laget samt "kan hända vem som helst" laget.
Många tycker att man ej har rätt att uttrycka sin åsikt om man inte har egna barn vilket jag tycker är felaktigt, bara för att man inte har egna barn så betyder det inte att man inte har erfarenheter med barn, man kan även minnas sin egna uppväxt och hur man själv betedde sig vid väldigt låga åldrar.
MackeJuve
2016-05-31, 07:44
Vad ska vi diskutera? Huruvida föräldrarna var oansvariga eller om det var rätt att skjuta gorillan? Kollade bara AB men utifrån det så är det svårt att bilda sig en uppfattning om föräldrarna har gjort något fel. En gissning är väl att de var lite ouppmärksamma. Att skjuta gorillan bör väl ha varit ett korrekt beslut. Djurvårdarna har till 99 % en mycket bättre uppfattning om det jämfört med mig och de beslöt sig för att avliva.
Antar att inte krävs mer än att man tappar uppmärksamheten som förälder i en halv minut för att pojken skulle kunnat tagit sig in till gorillorna. Jag lägger ansvaret på djurparken.
MackeJuve
2016-05-31, 07:54
Missade att det blev en poll utav det. Jag har ingen aning då jag inte vet exakt händelseförlopp. Men att barnet kunna krypa genom något sorts galler låter dåligt, varför var det inte kompletterat med glas? Utifrån det lilla jag vet så är jag av samma åsikt som Wormzie.
mattepatte
2016-05-31, 07:56
Vad ska vi diskutera? Huruvida föräldrarna var oansvariga eller om det var rätt att skjuta gorillan? Kollade bara AB men utifrån det så är det svårt att bilda sig en uppfattning om föräldrarna har gjort något fel. En gissning är väl att de var lite ouppmärksamma. Att skjuta gorillan bör väl ha varit ett korrekt beslut. Djurvårdarna har till 99 % en mycket bättre uppfattning om det jämfört med mig och de beslöt sig för att avliva.
Det finns väl ganska mycket att diskutera? Verkar vara ett jävligt hett ämne ute på internet i tider som dessa när det pratas mycket om oansvariga föräldrar som tittar på mobilen mer än på sina barn etc.
Många tycker att man inte kan prata om föräldrarna gjorde fel eller ej då man inte var där, men varför skulle man inte kunna prata om det?
Min åsikt då, jag tycker att det är totalt oansvarigt av föräldrarna, jag var inte där men jag kan inte hitta något argument för att man kan tappa bort sitt barn ur blicken så länge att han lyckas ta sig igenom galler för att sen trilla ner fyra meter till en gorilla.
Har man ett såpass nyfiket barn med sig till ett zoo ska han fanimej hållas i koppel.
Akerhage
2016-05-31, 07:58
Bör vara föräldarnas fel. Annars hade väl var och varannan unge ramlat ner om det var så enkelt. Har inte sett händelseförloppet eller läst artiklarna nu.
MackeJuve
2016-05-31, 08:01
Det finns väl ganska mycket att diskutera? Verkar vara ett jävligt hett ämne ute på internet i tider som dessa när det pratas mycket om oansvariga föräldrar som tittar på mobilen mer än på sina barn etc.
Många tycker att man inte kan prata om föräldrarna gjorde fel eller ej då man inte var där, men varför skulle man inte kunna prata om det?
Min åsikt då, jag tycker att det är totalt oansvarigt av föräldrarna, jag var inte där men jag kan inte hitta något argument för att man kan tappa bort sitt barn ur blicken så länge att han lyckas ta sig igenom galler för att sen trilla ner fyra meter till en gorilla.
Har man ett såpass nyfiket barn med sig till ett zoo ska han fanimej hållas i koppel.
Okej. Jag kan inte uttala mig så tvärsäkert då jag inte var där. Tänker att det räcker att blicken försvinner från ungen några sekunder för att han ska hinna ta sig igenom gallret och ramla ned. Då tycker jag att det är värre att det överhuvudtaget är möjligt. Enda möjligheten att ta sig in för en mänsklig varelse borde vara att klättra över, inte igenom.
mattepatte
2016-05-31, 08:01
Bör vara föräldarnas fel. Annars hade väl var och varannan unge ramlat ner om det var så enkelt. Har inte sett händelseförloppet eller läst artiklarna nu.
Håller med, utan att ha sett zooet så kan man ju resonera så att om det är så jäkla enkelt att trilla ner så bör var och varannan unge trilla ner, som jag har förstått det så är detta väldigt sällsynt.
Skjut ungen. Gorillan är fan så mycket mer värd. Nu kommer dom fånga in en ny stackars gorilla. :(
Barnet lämnade sjukhuset utan skador annat än från fallet, trots interaktion med gorillan. Vittnesmål talar för att gorillan bara försökte ta hand om barnet efter att det ramlat fyra meter. Lärde vi oss inget av King Kong?! Djurparken gjorde fel redan genom att existera och tillfångata vilda djur och föräldrarna gjorde fel genom att besöka det.
mattepatte
2016-05-31, 08:09
Okej. Jag kan inte uttala mig så tvärsäkert då jag inte var där. Tänker att det räcker att blicken försvinner från ungen några sekunder för att han ska hinna ta sig igenom gallret och ramla ned. Då tycker jag att det är värre att det överhuvudtaget är möjligt. Enda möjligheten att ta sig in för en mänsklig varelse borde vara att klättra över, inte igenom.
Håller med om att det är dåligt att det ens går att ta sig igenom, nu tror jag dock att det var första gången det hände på just det här zooet (så det bör ju vara relativt säkert trots allt) och därför vill jag lägga över det största ansvaret på föräldrarna.
shut teh face
2016-05-31, 08:29
Det borde vara omöjligt för ungen att komma in sådär.
Sen kunde föräldern såklart förhindra det, men det är lätt att sitta och tycka på internet. Vad som helst kan hända som gör att man som föräldrar förlorar synen på ungen i 5-10 sekunder, vilket mer än väl räcker.
Klart att det fanns en risk för att ett vilt djur av den kalibern kunde ha vridit nacken av ungen eller dylikt, således var man tvungen att skjuta ihjäl gorillan.
Team People.
Föräldrarnas fel
#teamgorilla
Ristretto
2016-05-31, 09:03
Hela Zoo- och djurparksgrejen är ju lite sjuk, om det nu inte handlar om att rädda utrotningshotade arter som inte överlever på annat sätt. Att fånga vilda djur för att vi ska titta på dem är knäppt.
Vill man se djur får man väl åka och hälsa på hemma hos dem, om man vågar.
Barnet bör inte ens ha möjlighet att komma åt djuret, 4 meters fall eller ej. Det bortsett så är det föräldrarna som har ansvar för sitt barn.
Förjävligt att man skall behöva skjuta ihjäl en gorilla för det.
Delad skuld mellan djurpark och föräldrar säger jag.
En djurpark där majoriteten av besökarna faktiskt är barn måste ju se till att vara barnsäkrad.
Om just denna unge var en vilde ha jag ingen aning om men vissa barn bör helt klart hållas i koppel.
Synd på Gorillan men dennes liv var redan slut för länge sen. Nu kommer dom förmodligen fånga in en ny gorilla att sätta i fångenskap :(
Diomedea exulans
2016-05-31, 10:26
Hade jag stått bland publiken hade jag hoppat ner och försökt rädda ungen. Inte för att jag trott att det gjorde någon nytta, utan för att jag skulle bli hyllad i media som hjälte efteråt. Och när reportrarna pratade med mig skulle jag säga "äsch, jag gjorde bara vad jag måste".
Skulle säkert bryta foten av landningen också, legitim ursäkt för att slippa träna knäböj i flera veckor. Win/win.
Det ska inte vara möjligt för besökare att vandra in till djuren. Känns väldigt självklart för mig. Djurparken bör se över säkerheten. Föräldrarna bör hålla sin nyfikna unge närmare sig på farliga platser.
Jag brukar ha stark åsikt i sådana här grejer men jag har för lite information eftersom jag inte var där. Hur enkelt tog ungen sig in där? Vad gjorde föräldrarna? Är de feta? Är det ett publikt, privat eller offentligt drivet zoo? Var det någon annan som kunde hindrat barnet från att gå in där och tänkte, "screw that, not my child"? Var det någon annan som lurade/tvingade barnet in där? Var det ungen som försökte göra självmord för att komma undan sina föräldrar? Är det föräldrarna som tröck in ungen där för att folk skulle tycka synd om dem? Eller för att de har dålig ekonomi och ungen kostar för mycket? Eller var det ett misslyckat försök att komma med i Americas funniest videos på nåt sätt? Har ungen garanterat dödlig cancer och eutanasi är olaglig i staten?
Det är för lite info för att rösta så jag röstar ingen åsikt.
Edit: Den som röstat "kan hända vem som helst" bör dock inte ha barn. Någons fel är det om en unge ramlar ner för en 4m klippa/betonghylla. Troligen föräldrarnas.
PureWhey
2016-05-31, 10:52
Hela Zoo- och djurparksgrejen är ju lite sjuk, om det nu inte handlar om att rädda utrotningshotade arter som inte överlever på annat sätt. Att fånga vilda djur för att vi ska titta på dem är knäppt.
Vill man se djur får man väl åka och hälsa på hemma hos dem, om man vågar.
Helt absurt ja. Så jävla vidrigt.
Diomedea exulans
2016-05-31, 10:55
Jag röstade "kan hända vem som helst". Det är lätt att slå sig för bröstet och säga att man minsann hade haft koll på barnet, men hur länge måste man titta bort för att en unge ska kunna smita iväg och börja klättra in i inhägnaden? Fem sekunder? En?
Angående att djurskötarna sköt gorillan: Hemskt, men det fanns en minimal chans att gorillan, ovetandes eller medvetet, skulle skada barnet, och jag läste att man inte ville skjuta den med bedövningspil eftersom det hade tagit ett litet tag för den att verka.
För övrigt är jag emot djurparker, utom möjligen i syfte att bevara hotade arter. Jag har besökt ett antal djurparker, pratat med folk som jobbar på djurparker, och jobbat på ett center som tagit hand om djur som fallit offer för illegal handel (vilket för djuren själva har ungefär samma innebörd som en djurpark), och min åsikt är att djur överlag mår dåligt i djurparker. Alldeles för stor andel av djuren har för små inhägnade för att de skulle kunna trivas lika bra som i det fria - för att de skulle ha tillräckligt stora inhägnader hade vissa djur krävt helt enorma områden, säkerligen stora nog för att vara totalt ekonomiskt ohållbara för parken, och dessutom tråkiga för besökarna eftersom djuret skulle kunna gå utom synhåll en stor del av tiden. Och oavsett hur stora inhägnaderna är så är många djurs behov omöjliga att replikera. Hur simulerar man en gepards behov av att springa 100 km/h efter ett bytersdjur och fälla det? Lägger en köttbit på en bil och kör snabbt förbi den? Eller en orangutangs behov av att klättra runt i träd 80 % av sin vakna tid och leta mat? Går runt och knyter fast 2000 frukter i orangutangernas träd varje morgon innan de vaknar?
Om det nu är någons fel, så är det klart att det är föräldrarnas. Nu råkade just detta hända på en djurpark, men det finns ju faror typ överallt som man måste förhålla sig till som ansvarig för ett barn. Och ansvaret försvinner inte för att man är på en djurpark eller whatever.
Om en unge ramlade ner på spåret i tunnelbanan, skulle man då hävda att det var SL:s fel? Givetvis inte.
Sedan var ju grabben fyra år och då måste han ju ges vissa friheter. Det kan ju ibland leda till olyckor utan att det nödvändigtvis handlat om ett orimligt beteende från föräldrarnas sida, men huruvida det var så i det här fallet är ju omöjligt att säga.
VoDaresVins
2016-05-31, 12:05
Tycker också det är svårt att säga när man inte känner till omständigheterna i detalj. På befolkat ställe kan en unge försvinna bara att man vänder bort blicken nån sekund så säkerheten borde ju nog vara sån att åtminstone inte fyraåringar kan ta sig in bland livsfarliga djur.
Den här var kanske också redan uppe men här är däremot ett ännu mera tragiskt fall:
http://news.nationalpost.com/news/world/lions-shot-dead-at-chile-zoo-after-man-taunts-creatures-into-attacking-him-in-front-of-crowd
MackeJuve
2016-05-31, 12:18
Läste en lång FB-post från en djurskötare, vet inte om jag kan posta hela här eftersom den är riktigt lång. Men lite sammanfattat så tog hon i alla fall upp de personer som hävdar att gorillan bara försökte skydda ungen. Sanningen var visst snarare att det är samma beteende som när de tar tag i stora grenar och släpar runt på marken, för att skrämmas. Man kunde visst även se det på apans sammanbitna läppar. Han använde barnet i syfte att lyfta fram sig själv som farlig och dominant. Skötarna hade försökt locka honom med godsaker och honor utan någon framgång, ungen var mycket intressantare. Kanske inget nytt.
Två anledningar till att de inte bedövade apan: 1. Det skulle ta för lång tid för den att somna in och 2. Skulle han somna in i vattnet fanns det en risk att ungen skulle drunkna.
Hon tar upp flera gånger att gorillor inte är några onda djur eller barnmördare men att de kan vara oberäkneliga och besitter en oerhörd styrka. Således var det rätt att avliva gorillan men situationen borde aldrig ha uppstått eftersom det borde ha varit omöjligt att ta sig in i inhägnaden.
Diomedea exulans
2016-05-31, 12:20
Läste en lång FB-post från en djurskötare, vet inte om jag kan posta hela här eftersom den är riktigt lång. Men lite sammanfattat så tog hon i alla fall upp de personer som hävdar att gorillan bara försökte skydda ungen. Sanningen var visst snarare att det är samma beteende som när de tar tag i stora grenar och släpar runt på marken, för att skrämmas. Man kunde visst även se det på apans sammanbitna läppar. Han använde barnet i syfte att lyfta fram sig själv som farlig och dominant. Skötarna hade försökt locka honom med godsaker och honor utan någon framgång, ungen var mycket intressantare. Kanske inget nytt.
Två anledningar till att de inte bedövade apan: 1. Det skulle ta för lång tid för den att somna in och 2. Skulle han somna in i vattnet fanns det en risk att ungen skulle drunkna.
Hon tar upp flera gånger att gorillor inte är några onda djur eller barnmördare men att de kan vara oberäkneliga och besitter en oerhörd styrka. Således var det rätt att avliva gorillan men situationen borde aldrig ha uppstått eftersom det borde ha varit omöjligt att ta sig in i inhägnaden.
Skulle vara intressant att se länken.
MackeJuve
2016-05-31, 12:22
https://www.facebook.com/amanda.odonoughue?fref=nf&pnref=storySkulle vara intressant att se länken.
Diomedea exulans
2016-05-31, 12:25
https://www.facebook.com/amanda.odonoughue?fref=nf&pnref=story
Tack!
Macroman
2016-05-31, 12:25
Det hände ngt liknande på ett annat zoo då skyddade det stora hannen människobarnet mot de andra gorillorna. Ungen var avsvimmad men kunde sedan räddas. Tror det var ngn intervju med killen som vuxen utanför zooet och hannen levde fortfarande i inhägnaden.
MackeJuve
2016-05-31, 12:26
Hon skrev att gorillor är 10 ggr starkare än en människa och att man således kunde ta vad man bänkpressade gånger 10 för att få en uppfattning om dess styrka :D Hon hade uppenbarligen inte Freddi som referenspunkt(2800 kg bänkpress!!!).
Hon skrev att gorillor är 10 ggr starkare än en människa och att man således kunde ta vad man bänkpressade gånger 10 för att få en uppfattning om dess styrka :D Hon hade uppenbarligen inte Freddi som referenspunkt(2800 kg bänkpress!!!).
Gäller bara att få en gorilla att börja träna lite seriöst ;)
Diomedea exulans
2016-05-31, 12:29
Fast en genomsnittsman kanske bänkar 60, känns inte orimligt att en genomsnittsgorilla bänkar 600. ;)
MackeJuve
2016-05-31, 12:32
Fast en genomsnittsman kanske bänkar 60, känns inte orimligt att en genomsnittsgorilla bänkar 600. ;)
Ja jag förstod ju att det var en generalisering. Man är ju dock skadad efter all tid här. Tänkte direkt "apan bänkar fan inte 1,5 ton" när jag jämförde med mig själv. Det var för att hon skrev "take what you benchpress and multiply with 10". Då reagerar man, träningsidiot som man är :D
Brofessorn
2016-05-31, 12:38
Som ett sidospår, skulle man kunna träna en gorilla till att bänka 1,5 ton eller mer?
Diomedea exulans
2016-05-31, 12:41
Som ett sidospår, skulle man kunna träna en gorilla till att bänka 1,5 ton eller mer?
Inte nödvändigtvis. Med sina långa armar har gorillor nog rätt dåliga vinklar för bänkpress. Och det där med 10-gånger-starkare-än-en-människa är ju bara en vag uppskattning.
Men å andra sidan, det kanske går att lära dem bänka tre ton. Man kommer nog aldrig få veta det. Hur fan testar man det ens?
Jag röstade "kan hända vem som helst". Det är lätt att slå sig för bröstet och säga att man minsann hade haft koll på barnet, men hur länge måste man titta bort för att en unge ska kunna smita iväg och börja klättra in i inhägnaden? Fem sekunder? En?
Jag förstår ditt resonemang men står ändå fast vid min slutsats. För "kan hända vem som helst" är så extremt slappt och uppgivet. Enligt min uppfattning måste man tänka "det kan hända vem som helst men inte mitt barn, mitt barn SKA jag skydda".
Klart man inte kan kolla på sitt barn hela tiden. Men är man i en potentiellt farlig miljö eller bland folk(check check), vilket det här var så ska man ha koll hela tiden och om man inte klarar det så ska man välja en annan plats.
MackeJuve
2016-05-31, 12:46
Hur fan testar man det ens?
Genom ett hemskt djurexperiment. Gorillan måste tro att han dör genom att t.ex. en betongvägg sänks ned över honom medan han ligger fastkedjad på en bänk. Väggen är sammankopplad med en stång där hans händer är fastkedjade. Enda vägen ut är att pressa upp väggen med armarna.
Diomedea exulans
2016-05-31, 12:46
Jag förstår ditt resonemang men står ändå fast vid min slutsats. För "kan hända vem som helst" är så extremt slappt och uppgivet. Enligt min uppfattning måste man tänka "det kan hända vem som helst men inte mitt barn, mitt barn SKA jag skydda".
Klart man inte kan kolla på sitt barn hela tiden. Men är man i en potentiellt farlig miljö eller bland folk(check check), vilket det här var så ska man ha koll hela tiden och om man inte klarar det så ska man välja en annan plats.
När du säger det. Barnet borde haft en vuxen som fysiskt höll fast i det hela tiden.
Diomedea exulans
2016-05-31, 12:47
Genom ett hemskt djurexperiment. Gorillan måste tro att han dör genom att t.ex. en betongvägg sänks ned över honom medan han ligger fastkedjad på en bänk. Väggen är sammankopplad med en stång där hans händer är fastkedjade. Enda vägen ut är att pressa upp väggen med armarna.
Typ, men då kommer gorillan ändå inte har perfekt teknik, och det verkar inte vara en hållbar metod för att få den att träna upp sig, och det motsvarar inte exakt bänkpress heller (jämför hur bröstpressmaskinen inte motsvarar bänkpress exakt).
Klurigt att få på gorillan bänktröja och bälte med gissar jag.
Klurigt att få på gorillan bänktröja och bälte med gissar jag.
Bedövningspil och sen en traktor eller vinsch för att spänna.
När du säger det. Barnet borde haft en vuxen som fysiskt höll fast i det hela tiden.
Det gör jag med syrrans ungar (3 killar 5-7 och 8 år) hela tiden när det är jag som har "ansvar" för dem om vi är på familjeutflykt till tex ett nöjesfält, zoo , storstad eller var som helst. Farsan har präntat in i mig sen de föddes att det räcker med 1 sek ouppmärksamhet och så skadar de sig/råkar illa ut. Om den yngste (och mest upproriske/klantigaste som alltid på nåt sätt lyckas ramla) hade sagt att han ville in till gorillorna så hade jag hållt honom i ett järngrepp hela tiden.
Macroman
2016-05-31, 12:56
En gorilla borde ju lätt marka ett ton med de långa armarna det är ju ungefär 10 ggr vad en genomsnittsman markar.
Inte nödvändigtvis. Med sina långa armar har gorillor nog rätt dåliga vinklar för bänkpress. Och det där med 10-gånger-starkare-än-en-människa är ju bara en vag uppskattning.
Men å andra sidan, det kanske går att lära dem bänka tre ton. Man kommer nog aldrig få veta det. Hur fan testar man det ens?
Kan du lära en gorilla teckenspråk ska väl bänkpressa inte vara omjöligt. Jag har sett dummare människor med helt ok bänk teknik.
mattepatte
2016-05-31, 13:20
Haha underbart, inget mig emot men det är så jävla kolo att ämnet nu har spårat om till att diskutera att få stora gorillor att bänkpressa :D
Diomedea exulans
2016-05-31, 13:56
Kan du lära en gorilla teckenspråk ska väl bänkpressa inte vara omjöligt. Jag har sett dummare människor med helt ok bänk teknik.
Väldigt stor skillnad, då bänkpressande är "jobbigt". Okej, man kanske kan lära dem tekniken perfekt, men att få dem ta i? Ser inte riktigt hur det ska gå.
Väldigt stor skillnad, då bänkpressande är "jobbigt". Okej, man kanske kan lära dem tekniken perfekt, men att få dem ta i? Ser inte riktigt hur det ska gå.
Borde inte gorillor likt människor få en endorfinkick av styrkeprestationer? Isf är det ju bara att låta dem testa några gånger och ta dit Arnold med en teckentolk som förklarar hur gött det är med pump.
Diomedea exulans
2016-05-31, 14:29
Borde inte gorillor likt människor få en endorfinkick av styrkeprestationer? Isf är det ju bara att låta dem testa några gånger och ta dit Arnold med en teckentolk som förklarar hur gött det är med pump.
Va, får man? Det har då aldrig jag upplevt... Visst, när man går hem från gymmet kan det kännas jävligt gött, men inte mitt under ett set, väl?
Va, får man? Det har då aldrig jag upplevt... Visst, när man går hem från gymmet kan det kännas jävligt gött, men inte mitt under ett set, väl?
Det är därför Arnold är där för att förklara sambanden ;)
Haha underbart, inget mig emot men det är så jävla kolo att ämnet nu har spårat om till att diskutera att få stora gorillor att bänkpressa :D
Det var världen som konspirerade för att få Kolo att tala om gorillors bänkpress.
Om du får en bra pump så kan det väl kännas OK. Vissa överdriver detta till att det är jätteskönt. Och vissa påstår att det är bättre än sex. Antingen är det för det enda sättet att motivera sig att träna är att intala sig själva att det är jätteskönt eller så är det för att psyka någon annan.
filmjölk
2016-05-31, 15:34
Av muskelmassan och fysiken hos en 200kgs gorilla att döma, relaterat till människan, så kan den lyfta c:a 500kg i bänkpress.
Diomedea exulans
2016-05-31, 15:37
Om du får en bra pump så kan det väl kännas OK. Vissa överdriver detta till att det är jätteskönt. Och vissa påstår att det är bättre än sex. Antingen är det för det enda sättet att motivera sig att träna är att intala sig själva att det är jätteskönt eller så är det för att psyka någon annan.
Det kan även kännas gött psykiskt att lyfta något tungt, men skulle nog inte jämställa det med en endorfinkick, om jag inte missförstått det fenomenet.
Gorillan ser ju inte ens våldsam ut.
filmjölk
2016-05-31, 17:52
Gorillan ser ju inte ens våldsam ut.
Vill man ens chansa? Gorillan är ett djur i fångenskap som har till syfte att roa människor som går till zoo. Det känns lite väl magstarkt att ge den ett så pass högt värde att man hellre chansar än skjuter.
En fyraåring kan vara otroligt snabb, det vet alla som haft någon form av kontakt med barn. ZOO ansvarar för att detta inte ska kunna hända. Givetvis har föräldrar ansvar för sitt barn, men som sagt, barn är snabba och det tar bara ett ögonblick. Sen är det jävligt tragiskt att gorillan fick sätta livet till, ännu mer tragiskt att hålla vilda djur fångna på ett ZOO. En fyraåring är en ovetande oskyldig varelse och att riskera att barnet slits i stycken är knappast ett alternativ i min värld.
Men i slutändan så hade det aldrig hänt om vi förbjöd vilda djur i fångenskap (om vi inte pratar om någon slags rehabilitering eller projekt för att bevara en art möjligtvis).
Jag saknar alternativet "Barnets fel"
Ungen ska ge f-n i att störa gorillorna.
:d
. I am going to try to clear up a few things that have been weighing on me about Harambe and the Cinci Zoo since I read the news this afternoon.
I have worked with Gorillas as a zookeeper while in my twenties (before children) and they are my favorite animal (out of dozens) that I have ever worked closely with. I am gonna go ahead and list a few facts, thoughts and opinions for those of you that aren't familiar with the species itself, or how a zoo operates in emergency situations.
Now Gorillas are considered 'gentle giants' at least when compared with their more aggressive cousins the chimpanzee, but a 400+ pound male in his prime is as strong as roughly 10 adult humans. What can you bench press? OK, now multiply that number by ten. An adult male silverback gorilla has one job, to protect his group. He does this by bluffing or intimidating anything that he feels threatened by.
Gorillas are considered a Class 1 mammal, the most dangerous class of mammals in the animal kingdom, again, merely due to their size and strength. They are grouped in with other apes, tigers, lions, bears, etc.
While working in an AZA accredited zoo with Apes, keepers DO NOT work in contact with them. Meaning they do NOT go in with these animals. There is always a welded mesh barrier between the animal and the humans.
In more recent decades, zoos have begun to redesign enclosures, removing all obvious caging and attempting to create a seamless view of the animals for the visitor to enjoy watching animals in a more natural looking habitat. *this is great until little children begin falling into exhibits* which of course can happen to anyone, especially in a crowded zoo-like setting.
I have watched this video over again, and with the silverback's postering, and tight lips, it's pretty much the stuff of any keeper's nightmares, and I have had MANY while working with them. This job is not for the complacent. Gorillas are kind, curious, and sometimes silly, but they are also very large, very strong animals. I always brought my OCD to work with me. checking and rechecking locks to make sure my animals and I remained separated before entering to clean.
I keep hearing that the Gorilla was trying to protect the boy. I do not find this to be true. Harambe reaches for the boys hands and arms, but only to position the child better for his own displaying purposes.
Males do very elaborate displays when highly agitated, slamming and dragging things about. Typically they would drag large branches, barrels and heavy weighted balls around to make as much noise as possible. Not in an effort to hurt anyone or anything (usually) but just to intimidate. It was clear to me that he was reacting to the screams coming from the gathering crowd.
Harambe was most likely not going to separate himself from that child without seriously hurting him first (again due to mere size and strength, not malicious intent) Why didn't they use treats? well, they attempted to call them off exhibit (which animals hate), the females in the group came in, but Harambe did not. What better treat for a captive animal than a real live kid!
They didn't use Tranquilizers for a few reasons, A. Harambe would've taken too long to become immobilized, and could have really injured the child in the process as the drugs used may not work quickly enough depending on the stress of the situation and the dose B. Harambe would've have drowned in the moat if immobilized in the water, and possibly fallen on the boy trapping him and drowning him as well.
Many zoos have the protocol to call on their expertly trained dart team in the event of an animal escape or in the event that a human is trapped with a dangerous animal. They will evaluate the scene as quickly and as safely as possible, and will make the most informed decision as how they will handle the animal.
I can't point fingers at anyone in this situation, but we need to really evaluate the safety of the animal enclosures from the visitor side. Not impeding that view is a tough one, but there should be no way that someone can find themselves inside of an animal's exhibit.
I know one thing for sure, those keepers lost a beautiful, and I mean gorgeous silverback and friend. I feel their loss with them this week. As educators and conservators of endangered species, all we can do is shine a light on the beauty and majesty of these animals in hopes to spark a love and a need to keep them from vanishing from our planet. Child killers, they are not. It's unfortunate for the conservation of the species, and the loss of revenue a beautiful zoo such as Cinci will lose. tragedy all around.
*me working (very carefully) with a 400+ pound silverback circa 2009
Citerade texten som tidigare nämnts i tråden då den var intressant.
Luca Brasi
2016-05-31, 21:44
Hade jag stått bland publiken hade jag hoppat ner och försökt rädda ungen. Inte för att jag trott att det gjorde någon nytta, utan för att jag skulle bli hyllad i media som hjälte efteråt. Och när reportrarna pratade med mig skulle jag säga "äsch, jag gjorde bara vad jag måste".
Skulle säkert bryta foten av landningen också, legitim ursäkt för att slippa träna knäböj i flera veckor. Win/win.
Jag skulle ha hoppat ned för att rädda gorillan.
Spontant känns det inte som att de finns några problem som gör det omöjligt att träna gorillor. Gäller bara ett lära gorillan att en viss syssla resulterar i stor belöning. Enda problemet jag ser är att det kan vara svårt att på ett säkert sätt träna gorillor effektivt.
Jag skippade att rosta for jag vill klicka i tva alternativ: zooets fel for att det alls existerar, och for daligt skydd, samt foraldrarnas fel for de ar klantarslen eller bara rent av oansvariga.
svenbanan
2016-06-01, 03:04
För dålig mur som skiljer aporna från människorna. De skulle låtit Trump bygga. Han kan bygga ordentliga murar, och billigt dessutom.
filmjölk
2016-06-01, 04:35
Spontant känns det inte som att de finns några problem som gör det omöjligt att träna gorillor. Gäller bara ett lära gorillan att en viss syssla resulterar i stor belöning. Enda problemet jag ser är att det kan vara svårt att på ett säkert sätt träna gorillor effektivt.
Specialbyggda maskiner med enorma motstånd, i enkla rörelser kompletterat med klättring och brottning. Lite anabola på det och ett högre proteinintag än vad de vanligtvis äter. Det kanske hade vart något?
ARMSTARK
2016-06-01, 07:52
Med denna fantastiska säkerhet på det aktuella stället räcker med att rota lite i picknick korgen så är ungen nere hos gorillan. Att detta inte hänt tidigare är helt otroligt.
http://i63.tinypic.com/2wmhp8z.jpg
PureWhey
2016-06-01, 11:28
Att det är lagligt att ha djur i små inhängader sådär är mer otroligt än något imo. Såvida det inte är för konservation eller sjuka djur kanske.
Som förälder her man narurligtvis det yttersta ansvaret. Men..
Vi tappade själva bort grabben ( 4 år) på kolmården och det enda vi gjorde var att kolla glassmenyn så tjytta han iväg bakom en sten. Han sprang sedan iväg planlöst för att leta efter oss så det tog en halvtimme innan en i personalen hittade honom bland getterna, fy fan vilken ångest.
Bra cardio dock..
Men att det öht ska gå att ta sig in till potentiellt farliga områden är riktigt dåligt av zooet då de också ansvarar för säkerheten, så att barnet tog sig in till gorillan var enligt mig deras fel.
Synd att de behövde skjuta den, men hade det varit mitt barn hade jag inte tvekat ens om det vore den sista gorillan på jorden.
JHilding
2016-06-01, 12:36
Med denna fantastiska säkerhet på det aktuella stället räcker med att rota lite i picknick korgen så är ungen nere hos gorillan. Att detta inte hänt tidigare är helt otroligt.
http://i63.tinypic.com/2wmhp8z.jpg
Ser inte vart barnet kan ta sig in. På stenberget bakom? För det är väl glas mellan?!:smash:
För dålig mur som skiljer aporna från människorna. De skulle låtit Trump bygga. Han kan bygga ordentliga murar, och billigt dessutom.
Han skulle tvinga gorillorna att betala!
------------------------
En ytterligare aspekt är att föräldrarna kanske inte är så klyftiga och ungen definitivt inte är det som hoppar ned för ett 4m stup och springer från föräldrarna osv. Man kunde tänka sig att det mänskliga genomet blev bättre om ungen dog och därför borde man inte skjutit gorillan utan tagit risken med bedövning eller bara få skötaren att gå ned där och prata genus med gorillan!
En annan aspekt som faktiskt är viktig är vad som hade hänt med gorillan och människors syn på gorillor om man undvikit att döda den och den typ slitit ungen i stycken eller bankat den mot en sten så kropp och skalle krossades framför ögonen på publiken och kamerorna som filmat allt och lagt upp det på nätet. Det hade kanske gjort större skada på gorillapopulationen i längden än att döda en gorilla på ett zoo.
Men naturligtvis, som allt annat så är det pengar som avgör agerandet. Familjen skulle stämt om ungen slets i stycken. Och med USAs sinnessjuka rättssystem och stämningskultur så kommer beloppen för en sån grej hamna på typ samma intervall som de samlade stämningarna som BP och VW råkat ut för.
Teres minor
2016-06-01, 14:32
Skjut ungen. Gorillan är fan så mycket mer värd. Nu kommer dom fånga in en ny stackars gorilla. :(
Jag skulle ha hoppat ned för att rädda gorillan.
Att det är lagligt att ha djur i små inhängader sådär är mer otroligt än något imo. Såvida det inte är för konservation eller sjuka djur kanske.
mår ni bra?
Folk är ju så oerhört pantade att man får åderbråck i armhålorna.
http://i18.photobucket.com/albums/b101/jenzeee/Cosbalize_zpsnstdhlsx.jpg
Luca Brasi
2016-06-02, 22:00
mår ni bra?
Det finns enorma mängder barn men väldigt få gorillor.
Jakobson
2016-06-02, 23:10
Föräldrarnas fel, blir förvånad att man sköt gorillan med skott och inte sömnmedel.
Många som uttalar sig illa om vilda djuret känner nog inte till särskilt mycket om gorillans beteende i sin naturliga miljö. Finns många videoklipp där gorillhonan släpar sin unge på exakt samma sätt som den här hanen gör. Man kan även se att hanen intog en beskyddande position men blev stressad av alla människor som stod och skrek. I detta fall kan man ju ifrågesätta vilka som betedde sig som apor
Diomedea exulans
2016-06-02, 23:14
Smaklöst, men:
https://pics.onsizzle.com/you-think-they-would-have-shot-this-gorilla-black-gorillas-2630202.png
Darth Yoda
2016-06-03, 03:41
Farsan, som är en rätt stabilt byggd man, borde hoppat ner och uppehållit den 180 kilo tunga gorillan, medans någon räddade barnet.
svenbanan
2016-06-03, 04:46
Farsan, som är en rätt stabilt byggd man, borde hoppat ner och uppehållit den 180 kilo tunga gorillan, medans någon räddade barnet.
Eller så skulle den sortens idiotbeteende leda till att gorillan bankar ungen blodig mot betongväggen och sedan sliter armarna av farsan.
Bra plan?
Macroman
2016-06-03, 11:15
Älskar Silverbacks! Tycker det är så synd att de sköt honom. Han var ju ett magnifikt exemplar!
Föräldrarnas fel samt delvis zooet. Tycker dock inhägnaden såg riktigt fin ut med vattenfallen etc. Är dock emot att ha djur inhägnade på zoo.
Diomedea exulans
2016-06-03, 11:18
Tycker dock inhägnaden såg riktigt fin ut med vattenfallen etc.
Fast det är inte säkert att djur trivs i en inhägnad för att vi människor tycker den är fin. Jag vet inte vad gorillor har för specifika behov, men jag gissar att de inte bryr sig så mycket om vattendrag, men vill ha mycket växter att pilla med, stora ytor och mycket möjlighet att dra sig undan.
Macroman
2016-06-03, 14:08
Fast det är inte säkert att djur trivs i en inhägnad för att vi människor tycker den är fin. Jag vet inte vad gorillor har för specifika behov, men jag gissar att de inte bryr sig så mycket om vattendrag, men vill ha mycket växter att pilla med, stora ytor och mycket möjlighet att dra sig undan.
Nej, jag vet. Minns ett zoo i Bryssel som jag besökte som barn. Där satt djuren i burar på typ 2x3 m. Minns att gorillan där helt plötsligt spydde rakt framför mig och sedan lugnt och stilla sörplade i sig spyan. Minns också en björn som verkade helt skadad och bara satt och vaggade på stället.
Hjärtskärande...
delta_mats
2016-06-03, 14:24
Nej, jag vet. Minns ett zoo i Bryssel som jag besökte som barn. Där satt djuren i burar på typ 2x3 m. Minns att gorillan där helt plötsligt spydde rakt framför mig och sedan lugnt och stilla sörplade i sig spyan. Minns också en björn som verkade helt skadad och bara satt och vaggade på stället.
Hjärtskärande...
Har också sett en björn sitta och vagga fram och åter. Den levde typ i en betongbunker utan tak då. Väldigt fattig miljö där nere. Kändes riktigt jobbigt att se.
Diomedea exulans
2016-06-03, 18:52
Hjärtskärande...
Har också sett en björn sitta och vagga fram och åter. Den levde typ i en betongbunker utan tak då. Väldigt fattig miljö där nere. Kändes riktigt jobbigt att se.
Sånt finns numera också. Syrran var på ett zoo i Central/Östeuropa (har glömt landet) häromåret där djuren bara levde i kala burar typ. :(
Agitator
2016-06-03, 19:32
Faschinerande att alla är gorilla beteendeexperter efter en olycka. För att inte tala om alla barnlösa individer som uttalar sig om hur detta inte hade uppstått ifall det var deras unge.
https://media.giphy.com/media/12qRcaFWzF5yik/giphy.gif
delta_mats
2016-06-03, 20:43
Sånt finns numera också. Syrran var på ett zoo i Central/Östeuropa (har glömt landet) häromåret där djuren bara levde i kala burar typ. :(
Detta var i Sverige. Minns inte vart dock.
Som förälder her man narurligtvis det yttersta ansvaret. Men..
Vi tappade själva bort grabben ( 4 år) på kolmården och det enda vi gjorde var att kolla glassmenyn så tjytta han iväg bakom en sten. Han sprang sedan iväg planlöst för att leta efter oss så det tog en halvtimme innan en i personalen hittade honom bland getterna, fy fan vilken ångest.
Bra cardio dock..
Men att det öht ska gå att ta sig in till potentiellt farliga områden är riktigt dåligt av zooet då de också ansvarar för säkerheten, så att barnet tog sig in till gorillan var enligt mig deras fel.
Synd att de behövde skjuta den, men hade det varit mitt barn hade jag inte tvekat ens om det vore den sista gorillan på jorden.
Håller med dig, går (ursäkta ordvalet) för jävla snabbt när dom får nåt ryck och bara drar, och ångesten man får då är inte att leka med, tur att det är sällsynt att det händer. Och det kan såklart hända vem som helst.
Jag hade inte heller tvekat, hade troligen fått panik och hoppat ner själv i nåt desperat försök att rädda han fast det antagligen hade slutat illa för båda, oavsett som du säger om det vore den sista apan, gorillan eller vafan det nu är på jorden, utan diskussion.
Edit: Känner att jag måste tillägga att: Självklart synd att han blev skjuten, hade inte behövt hända om vi människor inte hade vara såna översittare/svin att vi måste utrota djuren, för att sedan försöka rädda dom när det är försent i dom flesta fallen, för att sedan håna dom i ett fångenskap där vi står och glor som fåntrattar. Ja det är ju så det är...
svenbanan
2016-06-04, 00:47
Faschinerande att alla är gorilla beteendeexperter efter en olycka. För att inte tala om alla barnlösa individer som uttalar sig om hur detta inte hade uppstått ifall det var deras unge.
På kolo är vi alla experter på det mesta.
Själv är jag nästan mest förundrad över varför alla som inte har nån personlig koppling till detta är så jävla sugna på att bestämma sig för "vem som är skyldig".
Leifallan
2016-06-06, 21:57
Mamman klandras inte, visar nu utredningen:
http://www.bohuslaningen.se/nyheter/v%C3%A4rlden/pojken-hos-gorillan-ingen-r%C3%A4ttssak-1.2326943
Sent from my iPhone using Tapatalk
Macroman
2016-06-07, 11:28
Kan tänka mig att det är så där. Detta var i Belgien i -79 eller -80.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.