Visa fullständig version : Bedöm mitt kostupplägg.
Tjena. Tänkte dra igång en liten minideff. Skulle vilja ha lite kritik angående min kost. Om vi tar vad jag har ätit idag t ex:
En skål med yoghurt med musli och lite solrosfrön.
2 bananer.
4 Potatisar och en laxkotlett.
1 Proteindrink med glutamin.
Träning 1h +förbränning 25min på löpband.
Proteindrink med glutamin och dextropur.
Keso.
Proteindrink ca 30min till en timme innan läggdags.
Använder mjölk till drinkarna. Kan tänka mig att jag borde skärna ner lite på mejeriprodukterna. Skulle vilja ha lite fler tips på hur jag kan förbättra kosten. Tack på förhand.
King Grub
2004-04-19, 18:44
Klockan är snart 20:00 och du har ätit ett vettigt mål mat? :confused:
Dela upp ditt energiintag och måltiderna på 5-6 mindre mål, och basera dessa på en kolhydratbas (pasta, ris, korngryn, gröt t ex) och en proteinbas (kött, fisk, fågel, skaldjur, ägg), tillsammans med någon bra fettkälla (oliv-, raps-, linfröolja). Komplettera med grönsaker. Så bör merparten av dina mål se ut, inte en massa blask.
Mer riktig mat, mindre slask, blask och pulver.
micko1982
2004-04-21, 10:11
Med ett kostshema som detta kommer din kropp antagligen ställa in sig på svält vilket gör att du snarare lagrar fett istället för att bränna det.
Originally posted by micko1982
Med ett kostshema som detta kommer din kropp antagligen ställa in sig på svält vilket gör att du snarare lagrar fett istället för att bränna det.
Det är väl endå ANINGEN svårt att säga, när du inte har något begrepp om hur stora mål han äter.
1 Proteindrink... kan ju vara allt från 20-100+ gram protein. Frågan är ju också om han blandar med mjölk eller vatten.
4 potatisar och en laxkotlett... säger också väldigt lite. Kan ju vara allt från 100-500 gram potatis... 50-200 gram lax... typ :D
Keso... säger ju lika lite.
OM NI VILL HA ÅSIKTER OM ER DEFF SPECIFIERA VAD NI ÄTER! Det räcker inte att bara skriva det det är, ingen kan ge er vettig kritik om ni inte anger hur MYCKET ni äter.
Originally posted by King Grub
Klockan är snart 20:00 och du har ätit ett vettigt mål mat? :confused:
Dela upp ditt energiintag och måltiderna på 5-6 mindre mål, och basera dessa på en kolhydratbas (pasta, ris, korngryn, gröt t ex) och en proteinbas (kött, fisk, fågel, skaldjur, ägg), tillsammans med någon bra fettkälla (oliv-, raps-, linfröolja). Komplettera med grönsaker. Så bör merparten av dina mål se ut, inte en massa blask.
Mer riktig mat, mindre slask, blask och pulver.
Vad är egentligen problemet med proteindrinkar? Om man blandar med mjölk så borde det ju vara ett utmärkt mål, även om det är lite kolhydrater.
Nu under deffen så tar jag tre-fyra proteindrinkar per dag, och jag tycker det fungerar bra. Postar mitt upplägg en TREDJE gång.. nu kanske man får ett svar :P
Frukost:
2.5DL mjölk
2.5DL kaffe
40G protein
3 mackor med ost
*Vitamineral
*Synerlin
*ALC
Mellanmål:
2.5.DL mjölk
2.5 DL kaffe
40G protein
Lunch:
100-150g nötkött, fisk, fågel
Sallad
Mellanmål: (när tid finns)
2.5DL mjölk
2.5DL kaffe
40G protein
Middag:
100-200G nötkött, fisk, fågel
50-100G ris, pasta
lätt dressing, sås
grönsaker, sallad
Träning:
1DL dextropur eller 80G godis
2.5DL mjölk
2.5DL kaffe
40G protein
Kvällsmål:
100-150g nötkött, fisk, fågel
Sallad
Ligger väl kring 2300KCAL per dag. 200-250G protein. Ingen riktig koll på hur mycket fett och kolhydrater det blir.
Originally posted by Tomten
Ligger väl kring 2300KCAL per dag. 200-250G protein. Ingen riktig koll på hur mycket fett och kolhydrater det blir.
Det är väl inget svårt att räkna ut fett och kolhdyrater ur den kosten?
Hur funkar det att gå ner?
King Grub
2004-04-21, 12:19
Vad är egentligen problemet med proteindrinkar? Om man blandar med mjölk så borde det ju vara ett utmärkt mål, även om det är lite kolhydrater.
Det är just det. ;) För många sådana insulintoppar i ett deffschema är nog inte att rekommendera.
Originally posted by z_bumbi
Det är väl inget svårt att räkna ut fett och kolhdyrater ur den kosten?
Hur funkar det att gå ner?
Nä, det är det nog inte, men jag har inte så mycket koll på hur mycket fett och kolhydrater jag behöver få i mig.
Det känns ganska bra nu faktiskt. Vägde väl i snitt 95 kilo när jag började med deffen, nu väger jag ungefär 90 kilo. Antar att jag har gått ner kanske 3-4 kilo på ungefär en månad. Det är svårt att säga då jag tidigare inte vägt mig så ofta på morgonen. Jag inbillar mig att tvättbrädan börjar synas lite lätt och att jag fått bort en del fett från benen, men midjemåttet är konstigt nog ungefär detsamma... så jag är lite förvirrad. Visserligen så kan det vara så att fettet kring midjan är det som släpper sist för mig... lite svårt att säga när det är första gången jag försöker mig på en deff.
Det är just det. ;) För många sådana insulintoppar i ett deffschema är nog inte att rekommendera.
"Insulintoppar" har verkligen 2.5 DL mjölk var fjärde timme så stor påverkan?
Är ju inte några enorma mängder.
King Grub
2004-04-21, 13:28
Vassle (som har i princip lika högt II som mjölk) plus mjölk. Då kommer man snart upp i de 1000 kj som II-värdena är satta vid. Och en II-topp på 115 var fjärde timme lär vara ganska fettförbränningstoppande.
Tror Grub menar att proteinet ger dig insulintoppar också....
Om det är vassle protein du tar så är det inte speciellt bra att ta 3-4 drinkar om dagen utan träning innan...
Är det ett kasein baserat protein du tar så är det bättre..men vet inte hur mycket det skiljer mellan kasein och vassle i insulinutsöndring...
mjölken ger som sagt insulinutsöndring också..men vatten är ju ett alternativ men tror protein är mer insulinbov än mjölken...
MEN som sagt..så länge du går ned och behåller musklerna så WHY NOT?
GI och II hysterin kan förstöra en kosthållning..det ska vara ett hjälpmedel..inte en besatthet..
Men bra insulinkänslighet är helt klart ett plus när man "sysslar med kroppskulptering" :thumbup:
Vassle (som har i princip lika högt II som mjölk) plus mjölk. Då kommer man snart upp i de 1000 kj som II-värdena är satta vid. Och en II-topp på 115 var fjärde timme lär vara ganska fettförbränningstoppande.
Originally posted by Hoffa
Tror Grub menar att proteinet ger dig insulintoppar också....
Om det är vassle protein du tar så är det inte speciellt bra att ta 3-4 drinkar om dagen utan träning innan...
Är det ett kasein baserat protein du tar så är det bättre..men vet inte hur mycket det skiljer mellan kasein och vassle i insulinutsöndring...
mjölken ger som sagt insulinutsöndring också..men vatten är ju ett alternativ men tror protein är mer insulinbov än mjölken...
MEN som sagt..så länge du går ned och behåller musklerna så WHY NOT?
GI och II hysterin kan förstöra en kosthållning..det ska vara ett hjälpmedel..inte en besatthet..
Men bra insulinkänslighet är helt klart ett plus när man "sysslar med kroppskulptering" :thumbup:
Det är kasein jag tar när jag inte tränar. Just nu tar jag kasein efter träning med eftersom jag inte hittat något vassleprotein som är gott.
King Grub
2004-04-21, 14:52
Det är kasein jag tar när jag inte tränar. Just nu tar jag kasein efter träning med eftersom jag inte hittat något vassleprotein som är gott.
Kasein efter träningen? Du prioriterar alltså smak långt före resultat?
Dessutom ger ju kasein blandat i mjölk också en insulinutsöndring som heter duga. Men fungerar det så gör det, tydligen. :)
Kasein efter träningen? Du prioriterar alltså smak långt före resultat?
Tja, nog ger det resultat än då. Även om det har lägre GI så tar nog kroppen upp det...
att säga ".... långt före" är nog att ta i. Är lite skeptiskt till att det gör sån stor skillnad om jag tar Kasein eller Vassle efter träningen.
King Grub
2004-04-21, 15:07
Tja, nog ger det resultat än då. Även om det har lägre GI så tar nog kroppen upp det...
att säga ".... långt före" är nog att ta i. Är lite skeptiskt till att det gör sån stor skillnad om jag tar Kasein eller Vassle efter träningen.
Det har inte med GI att göra. Kasein koagulerar i magsäcken och saktar ner upptaget av allt annat protein avsevärt.
"The jejunal flow rate peaked in the 0-20 min period following water and beta-lactoglobulin ingestion, and in the 20-40 min period after casein ingestion. The gastric half-emptying time (T1/2 min) of the liquid phase was significantly different (P < 0.05) for water (12.1 +/- 0.8), beta-lactoglobulin (14.5 +/- 3.3) and casein (26.5 +/- 9.3)."
Källa: Am J Clin Nutr. 1996 Apr;63(4):546-52.
Gastrojejunal kinetics and the digestion of [15N]beta-lactoglobulin and casein in humans: the influence of the nature and quantity of the protein.
Mahe S, Roos N, Benamouzig R, Davin L, Luengo C, Gagnon L, Gausserges N, Rautureau J, Tome D.
Det har inte med GI att göra. Kasein koagulerar i magsäcken och saktar ner upptaget av allt annat protein avsevärt.
"The jejunal flow rate peaked in the 0-20 min period following water and beta-lactoglobulin ingestion, and in the 20-40 min period after casein ingestion. The gastric half-emptying time (T1/2 min) of the liquid phase was significantly different (P < 0.05) for water (12.1 +/- 0.8), beta-lactoglobulin (14.5 +/- 3.3) and casein (26.5 +/- 9.3)."
Källa: Am J Clin Nutr. 1996 Apr;63(4):546-52.
Gastrojejunal kinetics and the digestion of [15N]beta-lactoglobulin and casein in humans: the influence of the nature and quantity of the protein.
Mahe S, Roos N, Benamouzig R, Davin L, Luengo C, Gagnon L, Gausserges N, Rautureau J, Tome D.
Nu får du ta och förklara, för de där tekniska termerna förstår jag inte hälften av. Om jag nu bara tar En kaseindrink efter träningen, hur kan det påverka proteinupptaget när jag inte ätit något annat? Det är ju liksom ett mysterium, och hur länge ska den där negative effekten ligga i? Om det nu gör så att kroppen inte tar upp något annat protein än kaseinet, hur kommer det sig att det överhuvudtaget säljs? makes no sense.
King Grub
2004-04-21, 15:47
Nu får du ta och förklara, för de där tekniska termerna förstår jag inte hälften av. Om jag nu bara tar En kaseindrink efter träningen, hur kan det påverka proteinupptaget när jag inte ätit något annat? Det är ju liksom ett mysterium, och hur länge ska den där negative effekten ligga i? Om det nu gör så att kroppen inte tar upp något annat protein än kaseinet, hur kommer det sig att det överhuvudtaget säljs? makes no sense.
Kaseinet i sig har ett väldigt långsamt upptag, långsammast av alla proteiner. Det är ett anti-katabolt protein, till skillnad från vassle, som är ett anabolt protein med snabbt upptag, vilket är att föredra efter ett träningspass. Vid andra tillfällen är ett långsamt protein bäst.
Kaseinet i sig har ett väldigt långsamt upptag, långsammast av alla proteiner. Det är ett anti-katabolt protein, till skillnad från vassle, som är ett anabolt protein med snabbt upptag, vilket är att föredra efter ett träningspass. Vid andra tillfällen är ett långsamt protein bäst.
Fast frågan återstår ju hur stor skillnad det egentligen gör. Du har inga studier att referera till som jämför skillnaden att ta vassle eller kasein efter träning?
King Grub
2004-04-21, 16:45
Fast frågan återstår ju hur stor skillnad det egentligen gör. Du har inga studier att referera till som jämför skillnaden att ta vassle eller kasein efter träning?
Jag har redan refererat till skillnaden i upptag mellan vassle och kasein. ;) Tre inlägg upp.
Jag har redan refererat till skillnaden i upptag mellan vassle och kasein. ;) Tre inlägg upp.
Tja, men vad är skillnaden, har liten koll på de där tekniska termerna... Jujenal flow, say what? :D
Varför tar du en drink efter träningen? Jo, för att snabbt få ut protein i blodet och till musklerna. Kaseinet tar flera timmar på sig att "komma ut", medan vassle är där efter 30 minuter max!
micko1982
2004-04-23, 20:39
Hur är det att köra protec blandat med vatten som mellanmål då. För närvarande blandar jag proteinet med lättmjölk. Käkar även 25 g solrosfrön till detta.
King Grub
2004-04-24, 10:37
Originally posted by micko1982
Hur är det att köra protec blandat med vatten som mellanmål då. För närvarande blandar jag proteinet med lättmjölk. Käkar även 25 g solrosfrön till detta.
Långsam och fin proteinutsöndring. Om du inte har drabbats av den grasserande insulinfobin så är det okej.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.