Visa fullständig version : Årets lista med VD-löner i eleketronikbranschen, är det korrekt?
Jag råkade se en lite kul lista som Computer Sweden sammanställer varje år med VD-lönerna inom elektronikbranschen. Sedan kom jag att fundera på hur sådana listor här egentligen ska tolkas. Daniel Ek som är VD på Spotify släntrar in på en 65:e plats i IT-Sverige, men den mannen är väl miljardär eller åtminstone på väg att bli det?
Mindre företag ligger före större och det är en hel del underligheter i listan så är det standard idag med andra upplägg än direkt lön till VD, eller hur fungerar det här? Ligger pengarna och skvalpar i bolag i form av orealiserade aktier och andelar som inte redovisas som inkomst, och vad tjänar dessa VD-ar "egentligen".
Här är artikeln där även hela listan går att få:
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.645277/it-chefer-tjanar-mest
High1ander
2016-05-29, 20:55
Det mesta är nog som du säger, aktier/optioner som gör en skillnad. Sen tror jag också att stora företag som "inte behöver Sverige" inte heller behöver punga ut enorma summor till VDs i Sverige, t.ex. Microsoft. Alltså, jag tror mycket är så toppstyrt från Microsoft, så den man behöver som VD är kanske inte den mest kreativa och aktiva, utan mer en som bara ser till att saker flyter på. Det är inte att klanka ner på just t.ex. microsoft, utan mer som att det är lite en "franchise" man styr där 90% av all reklam görs åt en...
Sen är det kanske också så att de som äger företagen inte behöver ta ut enorm lön, då de tjänar massor på försäljning istället (alltså, om de tar ut allt i vinst som lön på VD så ser ju inte företaget så intressant ut för investerare, etc.)... Minecraft/Mojang-skaparen Notch fick ju över två miljarder dollar för företaget, att han sen tjänar 8-9 miljoner kronor är inget, det är 0,5% av hans tidigare intäckter (dvs. han borde ha ränta som är 2-4 gånger mer än sin årslön). Iofs, jag vet inte hur mycket han fick "efter skatt", men ändå, är nog symbolisk lön han har.
Att jämföra med Daniel Ek och Spotify är ju inte direkt rättvist. Spotify går med stor förlust och för att ha fortsatt investerarflöde kan inte pengarna gå till lön för VD.
unsuspected
2016-05-30, 09:21
Kul att nr 1 på listan är en gammal kund till mig. Sjukt trevlig person.
Att jämföra med Daniel Ek och Spotify är ju inte direkt rättvist. Spotify går med stor förlust och för att ha fortsatt investerarflöde kan inte pengarna gå till lön för VD.
Det är sant, det var mer ett uppenbart exempel på det jag försökte få fram. VD-löner tas ju upp i debatter med jämna mellanrum men de verkar samtidigt vara ganska missvisande.
Så jag funderade lite över hur ersättningsnivåerna fungerar egentligen, och vilka nivåer de ligger på om man adderar optioner och andra lösningar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.