handdator

Visa fullständig version : Vad har du för talanger som du väldigt sällan eller aldrig använder?

Diomedea exulans
2016-05-29, 14:45
Jag tror att jag har talang för att ljuga. Jag är inte helt säker - jag skulle behöva ljuga mer för att fastställa huruvida jag har det eller ej - men de få gånger jag ljugit tycker jag att jag har skött det förvånansvärt bra, bättre än man hade kunnat förvänta sig av någon som tränat så lite på det som jag. Ett specifikt exempel jag drar mig till minnes är ett par gånger i gymnasiet då jag lyckades tjuvåka tåg genom att lura i konduktören att jag hade ett periodkort som jag hade glömt hemma.

Jag tror min talang består i att jag är kvicktänkt och kreativ och därmed snabbt kan tänka ut saker att säga, i kombination med att jag har ett helt okej pokerface samt ger ett oskyldigt, pålitligt och lite mesigt intryck, som en blyg, lillgammal svärmorsdröm som aldrig skulle göra en fluga förnär.

Förutom små, oskyldiga vardagslögner ("ja, du passar jättebra i din nya frisyr!") ljuger jag väldigt sällan, mest för att jag tycker det är taskigt mot den som jag ljuger för, men även för att jag inte vill riskera böket av att sylta in mig i en lögnhärva, och för att jag trots den synbara talangen ändå inte riktigt litar på min ljugarförmåga. Har ni några talanger som ni sällan eller aldrig använder, och isåfall vilka?

filmjölk
2016-05-29, 15:01
Jag var rätt duktig på att teckna roliga gubbar och gummor samt grisar, men har inte använt den talangen på kanske 20år. När jag har försökt nångång på senare år så ser det ut som skit.

Jag var även duktig på att måla små miniatyrfigurer med jättesmå penslar, men det var nog 25år sedan. När jag försökte det nu för något år sedan var jag skitkass.

Yes
2016-05-29, 15:12
Jag var rätt duktig på att teckna roliga gubbar och gummor samt grisar, men har inte använt den talangen på kanske 20år. När jag har försökt nångång på senare år så ser det ut som skit.

Jag var även duktig på att måla små miniatyrfigurer med jättesmå penslar, men det var nog 25år sedan. När jag försökte det nu för något år sedan var jag skitkass.
Att kunna måla/teckna är väldigt mycket färskvara. Det är lite som träning, har du inte gjort det på länge kommer du ha tappat massor. Samtidigt har du fördelen att det går snabbt att komma på banan igen. Om du börjar seriöst med målet att bli bättre kommer du göra snabba framsteg.
Dessutom ska tilläggas att om du är/varit bra på att teckna roliga gubbar så har du väldigt bra grundförutsättningar.

Alkro
2016-05-29, 15:26
Vet inte om det är en talang eller inte men jag var väldigt bra på matematik under skoltiden. Lärde mig t.ex. själv enklare ekvationer under tidig skolålder. Hade en väldigt bra lärare under mellanstadiet som lät mig utvecklas, detta förstördes dock under högstadiet då man skulle läsa samma böcker som alla andra. Under 9:an läste jag i princip samma matte som jag läste 3 år tidigare.

Ibland önskar jag att jag valt någon utbildning med riktig komplicerad matematik/fysik då jag verkligen gillar att få sitta länge och fundera över svåra problem. Har nog tappat mycket av denna förmågan nuförtiden.

shut teh face
2016-05-29, 15:26
Jag har väldigt lätt för att skapa former och se symmetrier
Jag undrar ibland om jag skulle blivit arkitekt

Men jag tror min förmåga är för abstrakt. Och jag saknar praktisk förmåga att tillämpa denna talang i ord och arbete

Yes
2016-05-29, 16:35
Språk. Jag har alltid haft lätt för att lära mig och förstå olika språk. Har dock dock aldrig gjort mer av det än att det varit en fördel när jag lärt mig juridik.
Kan svenska, finska, tyska och lite ryska. Försöker lära mig mer ryska men jag är lite för lat.

Jockefoten
2016-05-29, 16:41
Språk. Jag har alltid haft lätt för att lära mig och förstå olika språk. Har dock dock aldrig gjort mer av det än att det varit en fördel när jag lärt mig juridik.
Kan svenska, finska, tyska och lite ryska. Försöker lära mig mer ryska men jag är lite för lat.

Jag kan rekommendera om att lära dig engelska, det kommer man rätt långt på.

Yes
2016-05-29, 16:46
Jag kan rekommendera om att lära dig engelska, det kommer man rätt långt på.
Joråsatteh, missade den... Engelska funkar närmast flytande.

filmjölk
2016-05-29, 17:08
Jag kom på min största talang, ärvd av min far och kanske lite skadad av Freud. Jag kan, med väldigt lite information om en person avgöra vad det är för olika fel i huvudet på personen och sätta en psykiatrisk diagnos. Jag kan göra en slags psykologisk profil om vad som driver personen att göra olika saker eller inte göra något.

Jag påstår inte på något sätt att det jag snabbt kommer fram till stämmer ens litegrann, utan bara att jag kan göra det, och det väldigt fort. Jag är heller inte psykiatriker utan mentalskötare, så jag har heller inget som helst mandat till att göra det.

Jag kan tex. sätta stämpeln: "Hon har säkerligen borderline personlighetsstörning" eller "Typisk histrioniker" efter under 2 minuters samtal, eller i vissa fall tom. bara baserat på ett foto.

Yes
2016-05-29, 17:20
Jag kom på min största talang, ärvd av min far och kanske lite skadad av Freud. Jag kan, med väldigt lite information om en person avgöra vad det är för olika fel i huvudet på personen och sätta en psykiatrisk diagnos. Jag kan göra en slags psykologisk profil om vad som driver personen att göra olika saker eller inte göra något.

Jag påstår inte på något sätt att det jag snabbt kommer fram till stämmer ens litegrann, utan bara att jag kan göra det, och det väldigt fort. Jag är heller inte psykiatriker utan mentalskötare, så jag har heller inget som helst mandat till att göra det.

Jag kan tex. sätta stämpeln: "Hon har säkerligen borderline personlighetsstörning" eller "Typisk histrioniker" efter under 2 minuters samtal, eller i vissa fall tom. bara baserat på ett foto.
Det beror nog bara på att du jobbat med en massa knepiga människor. Jag kan stämpla folk väldigt snabbt, på långt avstånd. Pundare, byggjobbare, psykbryt, advokat, haverist... spelar ingen roll. Det tar inte ens en sekund innan jag vet vad jag har att göra med för person.

PK-människor kommer förstås bränna en propp eller två över det. Ute i verkligheten är det dock så man överlever. Erfarenhet och fördomar är det som styr. Oftast stämmer dessa väldigt bra. I undantagsfall får man omvärdera.

Det är en rätt bra egenskap om man vill slippa en yxa i huvudet eller en kniv i magen...

filmjölk
2016-05-29, 17:32
Jag fick hjärnsläpp, det är ju inget jag sällan använder, utan konstant:) sorry!

Gerdler
2016-05-29, 17:45
Lite avis på filmjölks ability för den skulle jag ha mycket kul med och kanske till och med en del nytta av. :)

Gerdler
2016-05-29, 17:57
Jag har sedan jag var liten kunnat göra såna där neck-isolations där man både kör huvudet framåt och bakåt, åt sidorna samt medsols eller motsols. Det var en kul grej i skolan ibland och det var ganska få andra som kunde det ens lite och bara någon enstaka som jag träffat som kan det lika väl som jag.

Det var alltid ganska lätt för mig och när jag gjorde det så tyckte jag att folk tyckte det var mer fräckt än vad jag själv tyckte så jag minskade ner det lite för att jag tyckte det mest var fånigt och meningslöst och de ibland gjorde en stor grej av det. Finns folk på youtube som är mycket bättre än jag var och sen är det nåt jag gör typ vartannat år nu känns det som.

Har funderat på om det kanske är riskabelt för nackmuskulaturen/nerverna/diskarna också men det känns osannolikt.

Rahf
2016-05-29, 18:18
Spela piano. Jag har för tillfället inte tillgång till ett piano. *cry*

VoDaresVins
2016-05-29, 18:23
Tål mycket sprit. Dricker nästan aldrig mera.

Alexton
2016-05-29, 18:24
Alltid haft en fallenhet för grappling. Minns två gånger när det kom till användning. Dels blev jag påhoppad av skolans dampunge när jag gick i 7;an, lyckas få in ett armlock tills han gråtande ger upp.

3 dagar senare blir jag påhoppad bakifrån av hans storebror som var 4 år äldre men fortfarande gick i 9an. 30kg tyngre och 2dm längre. Får in en Seoi Otoshi in i en choke.
Låser ned honom tills han svimmar.
Hade inget problem med bråk under hela högstadiet efter det.

Ångrar bittert att jag inte satsade på brottning alternativt brasiliansk jujutsu i yngre dagar.

Minikubik
2016-05-29, 18:57

Bevisa det, vad är min diagnos doktorn? :Virro

PureWhey
2016-05-29, 19:03
Alltid haft en fallenhet för grappling. Minns två gånger när det kom till användning. Dels blev jag påhoppad av skolans dampunge när jag gick i 7;an, lyckas få in ett armlock tills han gråtande ger upp.

3 dagar senare blir jag påhoppad bakifrån av hans storebror som var 4 år äldre men fortfarande gick i 9an. 30kg tyngre och 2dm längre. Får in en Seoi Otoshi in i en choke.
Låser ned honom tills han svimmar.
Hade inget problem med bråk under hela högstadiet efter det.

Ångrar bittert att jag inte satsade på brottning alternativt brasiliansk jujutsu i yngre dagar.

:laugh:

Vivaldi
2016-05-29, 19:11
Har talang för grafisk design, allting som involverar text, speciellt låtar och dylikt (får utlopp för det på UU genom att skriva spex och fixa nya orkesterlåtar men men.).
Även sång som jag äntligen börjat ta tag i,skall till hösten försöka slipa mina ledarkunskaper något genom lite styrelseposter och annat kul.

Alltid gillat att ha en ledarroll, och brukar för det mesta prestera bra. Tyvärr är jag även urduktig på att prokrastinera ...
Mitt generella problem är väl min halvautism som resulterar i ett tunnelseende deluxe, vilket innebär att jag är otroligt duktig på att lära mig saker i högt tempo, problematiken ligger sedan i att jag snabbt tröttnar på det hela då jag inser att jag ej kan bli "bäst" på det. Nog min sämsta egenskap, jag hatar att kämpa utan ett tydligt mål i sikte :(

Bärsärk
2016-05-29, 19:29
Är väldigt bra på att läsa, började läsa väldigt tidigt och läste väldigt mycket som barn.

Inte hållit i en pappersbok på år.