handdator

Visa fullständig version : Ni med egna företag

laham
2016-05-28, 13:10
Hej!

Jag fick papper från skatteverket där det står följande:

Du har i din ansökan om företagsregistrering uppgett att du önskar förlängt räkenskapsår som innebär ett första bokslut 2017/12/31. På grund av det förlängda räkenskapsåret sker ingen debitering för 2016. Den preliminära skatten för hela det förlängda årtet kommer att debiteras från och med februari 2017

Årsbelopp för nästa år är 25 366 kr som kommer börja debiteras i februari 2017

Min fråga är jag kommer väl bara betala den summan om jag omsätter något? Vad jag förstått så betalar man skatt endast när man gjort vinst?

Mvh.

Mantus
2016-05-28, 14:21
Hej!

Jag fick papper från skatteverket där det står följande:

Du har i din ansökan om företagsregistrering uppgett att du önskar förlängt räkenskapsår som innebär ett första bokslut 2017/12/31. På grund av det förlängda räkenskapsåret sker ingen debitering för 2016. Den preliminära skatten för hela det förlängda årtet kommer att debiteras från och med februari 2017

Årsbelopp för nästa år är 25 366 kr som kommer börja debiteras i februari 2017

Min fråga är jag kommer väl bara betala den summan om jag omsätter något? Vad jag förstått så betalar man skatt endast när man gjort vinst?

Mvh.

Du betalar in den oavsett och får tillbaka den året efter som skatteåterbäring om du inte fått något överskott från verksamheten precis som vid inkomst av tjänst.

timoat
2016-05-28, 14:39
du kan dock skriva att du beräknar göra väldigt liten eller ingen vinst, så sätter de ner prelskatten åt dig. så får du betala i efterhand. Då gäller det att man sätter in så fort du får in pengar tilll ditt skattekonto, annars får man en otrevligt övveraskning nästa år!

Mantus
2016-05-28, 14:45
du kan dock skriva att du beräknar göra väldigt liten eller ingen vinst, så sätter de ner prelskatten åt dig. så får du betala i efterhand. Då gäller det att man sätter in så fort du får in pengar tilll ditt skattekonto, annars får man en otrevligt övveraskning nästa år!

Om det beräknade överskottet (den beräknade vinsten) är under 2 400 kr beräknas preliminärskatten till 0 kr och eventuell slutlig skatteinbetalning sker då 2018 i detta fallet Dock kan en bevakning sättas på en då om man inte uppgett inkomst av tjänst. Detta då det finns risk att det handlar om olika sorter av bluffbolag.

laham
2016-05-29, 05:05
Du betalar in den oavsett och får tillbaka den året efter som skatteåterbäring om du inte fått något överskott från verksamheten precis som vid inkomst av tjänst.
Så jag har fått det om backfoten :smash:

laham
2016-05-29, 05:10
Kan jag avakta och se hur situationen utvecklar sig eller måste jag göra det nu? Är det ett vanligt brev man skickar till dem då eller någon blanket man måste fylla i?

MasterChief
2016-05-29, 07:37
Kan jag avakta och se hur situationen utvecklar sig eller måste jag göra det nu? Är det ett vanligt brev man skickar till dem då eller någon blanket man måste fylla i?

Som företagare måste du börja läsa på annars är det mycket som kan gå åt helvete. Mitt föslag är att du ägnar en lång stund att gå igenom materialet på Skatteverkets utmärkta sida. För detta är viktiga saker att förstå om man driver företag och du ska inte fråga okända personer på ett träningsforum (även om de har rätt) och sedan tro att du har koll.

På denna sida står det du behöver veta om F-skatt, var god läs:

http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/sjalvservice/svarpavanligafragor/fskatt.4.18e1b10334ebe8bc80003982.html

Mantus
2016-05-29, 09:45
Som företagare måste du börja läsa på annars är det mycket som kan gå åt helvete. Mitt föslag är att du ägnar en lång stund att gå igenom materialet på Skatteverkets utmärkta sida. För detta är viktiga saker att förstå om man driver företag och du ska inte fråga okända personer på ett träningsforum (även om de har rätt) och sedan tro att du har koll.

På denna sida står det du behöver veta om F-skatt, var god läs:

http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/sjalvservice/svarpavanligafragor/fskatt.4.18e1b10334ebe8bc80003982.html

Korrekt, bra råd av Chiefen. Även om Skatteverket försöker göra det svårt att göra fel så kan det lätt gå riktigt åt fanders om man inte förstår lite om hur skattesystemet är uppbyggt.

Om du har svårt att tillägna dig allt material (det finns både interaktivt material som filmer såväl som bra skriftligt material) rekommenderar jag att anmäla dig till Skatteverkets Nyföretagarkurser, som är gratis. Där går de igenom det som nya företagare bör veta och du kan ställa frågor till kursledarna.

Det man oftast gör fel initialt är att man t.ex. väljer fel metod för bokföring. Om du har ett företag av liten omfattning och omsättning kan t.ex. bokslutsmetoden vara att föredra framför faktureringsmetoden (det är också den metoden de lite billigare bokföringsprogramen använder,har du faktureringsmetoden måste du ofta köpa ett dyrare) . Men när du väl börjat bokföra så är du låst vid faktureringsmetoden och kan inte byta till bokslutsmetoden (förutom i vissa extrema undantagsfall). Att se över vad man kryssat i för alternativ på verksamt och läsa på lite innan man börjat sin verksamhet kan underlätta fortsatt verksamhet då man ofta har möjlighet att ändra sin ansökan i vissa delar innan man startat.

laham
2016-05-29, 11:33
Grabbar tro mig jag har läst på och läser fortfarande på, men man kan inte veta allt och som man brukar säga man lär sig av sina misstag.

Tack för hjälpen och tipsen anyway.

Mvh.

Yes
2016-05-29, 14:43
Lära av sina misstag betyder ofta att en restförd preliminärskatt, och sen får man besök av mig. Nog för att jag är trevlig men det är inget jag rekommenderar.