Visa fullständig version : Peter Eriksson köpte golfbollar för EU-medel
Hövdingen
2016-05-28, 09:38
Den nye bostadsministern Peter Eriksson (MP) ville promota sig själv som EU-parlamentariker - och beställde därför specialdesignade golfbollar med texten "Peter Eriksson".
Notan fick EU stå för: 10 185 kronor.
"Jag tycker det är viktigt att stödja barn- och ungdomsidrotten i Kalix och särskilt nu när vi får många nya svenskar", svarar bostadsministern kryptiskt i ett sms.
– Jag vet inte vad han menar, säger ordföranden i Kalix golfklubb, Håkan Hedlund.
http://www.expressen.se/nyheter/nya-ministern-kopte-bollar-for-eu-medel/
Ännu en skandal för MP. Kan Peter Eriksson sitta kvar som minister?
Jag tror att Löfven är mycket smartare än vad många begriper.
Sheogorath
2016-05-28, 09:47
jag tror att löfven är mycket smartare än vad många begriper.
:d
filmjölk
2016-05-28, 09:48
[
Ännu en skandal för MP. Kan Peter Eriksson sitta kvar som minister?
Det var fult gjort, men inte tillräckligt för att bli av med jobbet tycker jag. Fast det uttalade stödet till invandrare retade upp mig lite extra får erkännas.
Anders The Peak
2016-05-28, 09:53
Det var smart gjort nu är det lätt att visa vems bollar det är :)
Finns säkert mer graverande saker som borde komma upp på ytan.
T ex använda biståndsmedel till UD anställda och liknande ...
Hövdingen
2016-05-28, 09:53
Det var fult gjort, men inte tillräckligt för att bli av med jobbet tycker jag. Fast det uttalade stödet till invandrare retade upp mig lite extra får erkännas.
Jaså inte? Golfbollarna är uppenbarligen för eget bruk men han sagt att det var för stödja ungdomsidrotten och integrationen. Det är vedervärdigt. *spy*
tossefar
2016-05-28, 09:56
Jaså inte? Golfbollarna är uppenbarligen för eget bruk men han sagt att det var för stödja ungdomsidrotten och integrationen. Det är vedervärdigt. *spy*
Usch ja, tänk på barnen i afrika.
Golfbollar för 10K för eget bruk? Kanske borde anlita någon som kan hjälpa honom fixa sin slice istället.
Vad är ni upprörda över, det var ju EU medel han använde sig av.
Guuuuud vad hemskt. Ring avpixlat!
Hövdingen
2016-05-28, 10:44
Vad är ni upprörda över, det var ju EU medel han använde sig av.
Tror du att EU-medel uppstår ur tomma intet?
"Varje år får de olika partigrupperna i Europaparlamentet informationsanslag som en del av partistödet. Partigrupperna fördelar sedan dessa pengar på olika sätt - men i de flesta får ledamöterna en summa att själva spendera."
Så ledamöterna får alltså pengar att spendera hur de vill för att promota sig själva eller partiet? Då är ju detta inga konstigheter? Ni brunsossar börjar verkligen greppa efter halmstrån nu.
Då man i Sverige gett skatteverket någon form av moralisk rätt som går före fri äganderätt och expropriationsskydd i allmänhet så väljer jag att utgå från skatteverket i alla moraliska frågor. Skatteverket har ju fått sin rätt av gud.
Frågan blir då; vore det avdragsgillt inom ett företag att köpa in golfbollar med sitt eget namn för 10 000 kr, om man var en mellanchef? Nej. Det vore en sak om han beställde hem golfbollar där det stod t.ex. Miljöpartiet de röda eller vad nu slogan är. Men att sätta sitt eget namn borde istället räknas som en löneförmån. För vem fan förutom honom vill ha golfbollarna? De ger ju inget mervärde för partiet eller EU för den delen.
Härmed avkunnar jag domen: Peter Eriksson är omoralisk.
Tror du att EU-medel uppstår ur tomma intet?
Nej men den är ju inte finansierad med 100% hjälp från Sverige.
Av dessa 10 000 kanske vi betalt en hundring, en hundring för mycket absolut men inget att gå i taket över.
Det tyder ju på att de stackars rumänerna har varit med och betalt hans jävla golfbollar. Samtidigt som deras fattigaste medborgare letar pantburkar på gatorna och lever i sin egen lort. Golfbollsinköpen vore ju mindre moraliskt förkastliga om han bara använt svenska och t.ex. danska pengar.
Hövdingen
2016-05-28, 11:18
"Varje år får de olika partigrupperna i Europaparlamentet informationsanslag som en del av partistödet. Partigrupperna fördelar sedan dessa pengar på olika sätt - men i de flesta får ledamöterna en summa att själva spendera."
Så ledamöterna får alltså pengar att spendera hur de vill för att promota sig själva eller partiet? Då är ju detta inga konstigheter? Ni brunsossar börjar verkligen greppa efter halmstrån nu.
Problemet är att han verkar ha ljugit om vad bollarna skulle användas till "Jag tycker det är viktigt att stödja barn- och ungdomsidrotten i Kalix och särskilt nu när vi får många nya svenskar. Sport och idrott är viktiga vägar och skapar bra mötesplatser för att fler ska känna sig välkomna och integrerade i samhället. Bollarna går därför i första hand till det ändamålet".
Av dessa 10 000 kanske vi betalt en hundring, en hundring för mycket absolut men inget att gå i taket över.
Eftersom vi betalar in ungefär dubbelt så mycket som vi får tillbaka från EU så betalar vi inte bara 100% vi betalar dessutom liknande saker i andra länder.
filmjölk
2016-05-28, 11:30
Jag undrar vad mer Eriksson köpt? Hade det inte vart rätt smaskigt med en sexskandal i miljöpartiet? Kanske något i stil med att Eriksson och Fridolin gemensamt haft sprit- och kokainfest och köpt sex av ett gäng lyxprostituerade influgna från Las Vegas för partikassan. Det hade vart coolt!
Problemet är att han verkar ha ljugit om vad bollarna skulle användas till "Jag tycker det är viktigt att stödja barn- och ungdomsidrotten i Kalix och särskilt nu när vi får många nya svenskar. Sport och idrott är viktiga vägar och skapar bra mötesplatser för att fler ska känna sig välkomna och integrerade i samhället. Bollarna går därför i första hand till det ändamålet".
Hur i hela friden kan du dra den slutsatsen? Det enda som står i artikeln är ju att ordföranden i lokala golfklubben inte vet? Det är ju inte definierat hur det är tänkt att detta stöttar ungdomsrörelsen. Kanske tänkte han sponsra lokala ungdomsidrottare genom att de får en slant för varje upphittad golfboll han skjutit in i skogen?
Och även om det är så, så är det fortfarande uppenbarligen så att pengarna får användas till att promota sig själv. Om han ljög och använder dem till att fylla sin pool med golfbollar så är det alltså helt ok. Lite på samma sätt som att det är ok för honom att ljuga om vad han åt till middag igår. Eftersom det är hans ensak. Tycker man det är problematiskt så får man nog granska samtliga politiker och partier. Det finns ju som sagt (av goda orsaker) inga tydliga regler för hur den här typen av pengar ska användas.
Jag undrar vad mer Eriksson köpt? Hade det inte vart rätt smaskigt med en sexskandal i miljöpartiet? Kanske något i stil med att Eriksson och Fridolin gemensamt haft sprit- och kokainfest och köpt sex av ett gäng lyxprostituerade influgna från Las Vegas för partikassan. Det hade vart coolt!
Det finns inga bevis för att Fridolin inte använt skattepengar på prostituerade. Man vet ju inte. Alla man frågar i miljöpartiet säger att de inte vet något om det. Jag kan inte tänka mig någon tydligare indikation på skyldighet. INGEN, inte en enda, vill kommentera Fridolins sexköp!
Luca Brasi
2016-05-28, 11:58
Det var smart gjort nu är det lätt att visa vems bollar det är :)
Finns säkert mer graverande saker som borde komma upp på ytan.
T ex använda biståndsmedel till UD anställda och liknande ...
Du menar graverade saker?
filmjölk
2016-05-28, 11:59
Det finns inga bevis för att Fridolin inte använt skattepengar på prostituerade. Man vet ju inte. Alla man frågar i miljöpartiet säger att de inte vet något om det. Jag kan inte tänka mig någon tydligare indikation på skyldighet. INGEN, inte en enda, vill kommentera Fridolins sexköp!
hahaha, jag vet inte vem eller vad du parodierar men kul var det:D
Ja när man tänker efter är det ju sjukt tråkiga grejer dom åker dit för, golfbollar, lite klumpiga ordval och nån felmålad båt.
Jag skulle nästan hantera det bättre om det vore något riktigt ordentligt som i ditt scenario.
Sportbilar för miljoner, lyxprostituerade och urspårade vansinnesfester.
Lite som när man hör att nån kommunpolitiker åkt dit för att ha köpt lite sprit utomlands, jag menar va fan ge mig nått rejält istället som att han legat med halva värdlandet och varit hög på kokain och betett sig som en galning.
Men kom igen, det här är ju verkligen bara ett desperat försök till fortsatt drev. Snacka om att försöka göra en skandal av precis ingenting.
Hövdingen
2016-05-28, 13:40
Hur i hela friden kan du dra den slutsatsen? Det enda som står i artikeln är ju att ordföranden i lokala golfklubben inte vet?
Och han borde ha koll. Han verkar dessutom känna Peter så det är märkligt att han inte känner till det. Sedan att han svarar med sms känns inte allt för förtroendeingivande.
Och även om det är så, så är det fortfarande uppenbarligen så att pengarna får användas till att promota sig själv. Om han ljög och använder dem till att fylla sin pool med golfbollar så är det alltså helt ok.
Ok, den åsikten kan man ju ha. Du tycker inte att det vore bättre om han bara medgav på en gång att bollarna var för eget bruk?
filmjölk
2016-05-28, 13:46
Ja när man tänker efter är det ju sjukt tråkiga grejer dom åker dit för, golfbollar, lite klumpiga ordval och nån felmålad båt.
Jag skulle nästan hantera det bättre om det vore något riktigt ordentligt som i ditt scenario.
Sportbilar för miljoner, lyxprostituerade och urspårade vansinnesfester.
Lite som när man hör att nån kommunpolitiker åkt dit för att ha köpt lite sprit utomlands, jag menar va fan ge mig nått rejält istället som att han legat med halva värdlandet och varit hög på kokain och betett sig som en galning.
Exakt! Håller med till 110% Även den senaste med Mona var så tam på något sätt. En yngre medelålders livvakt som är pappa. Kunde de inte vart något lite mer spännande om de ändå skall göra bort sig? En hel åttamanna-grupp Gambianska kroppsbyggare på 22bast med jättepenisar? Nähe inte det? En kommunalpolitiker som sitter för SD som älskare kanske för lite light- kontrovers? nähä, inte det heller, utan en tråkig snubbe.
"Jag tycker det är viktigt att stödja barn- och ungdomsidrotten i Kalix och särskilt nu när vi får många nya svenskar"
Hur många nya svenskar golfar? Stolpskott.
svenbanan
2016-05-28, 15:56
Så det är inte okej att slösa med svenskars skattemedel, men inga problem med att slösa bort skattemedel från andra länder? Vad är det för logik i det?
Med det sagt har jag ingen direkt åsikt om ifall det är okej att använda pengarna såhär, och orkar inte bry mig heller. Tycker bara ditt resonemang om pengarnas ursprung verkar märkligt
Nä, det hade ju kunnat vara värre - han hade kunnat strunta i att betala för statsfinansierad propaganda-tv.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.