Visa fullständig version : Behöver ni ofta tänka till innan ni postar något?
Uppenbarligen behöver jag tydligen göra det, men jag sitter här och funderar lite på vilka ämnen det finns som man absolut inte ska posta något om utan att bli rödflagmarkerad och anmäld till krigstribunalen i Haag. Det verkar ju onekligen finnas en klunga människor som hoppar på inlägg av en viss typ och det dröjer inte länge innan sagda inlägg blir borttaget, men inom vilken kategori och:
Vad blir ni personligen mest kränkta över att andra människor pratar om och varför?
Lätta på era hjärtan, jag är intresserad över att veta hur ni tänker då jag sen många år lämnat vad 99% av alla idioter på internet skriver bakom mig; Det rör mig inte längre och vi lever i ett relativt fritt land.
King Grub
2016-05-26, 21:39
Jag kan inte "kränkas" av vad någon skriver på Internet, oavsett om det handlar om något allmänt ämne eller om någon säger något om min person. Andras åsikter är mig helt oväsentliga, så det bara rinner av mig. Det är en stor anledning till att jag ofta "vinner" internetdebatter. Jag sitter och ler medan meningsmotståndaren blir argare och argare för varje inlägg, så man riktigt ser hur frustrerad han är, svettig och högröd.
Jag kan inte "kränkas" av vad någon skriver på Internet, oavsett om det handlar om något allmänt ämne eller om någon säger något om min person. Andras åsikter är mig helt oväsentliga, så det bara rinner av mig. Det är en stor anledning till att jag ofta "vinner" internetdebatter. Jag sitter och ler medan meningsmotståndaren blir argare och argare för varje inlägg, så man riktigt ser hur frustrerad han är, svettig och högröd.
Samma här, det var någon som en gång förklarade för mig (när jag var liten) att allt på skärmen "bara är 1or och 0or" det fick det att gå upp för mig att väldigt lite av vad som faktiskt händer här på skärmen har någon betydelse för det verkliga livet.
Lite därför jag ville dra igång den här tråden med, för att eventuellt se om jag eller du (eller någon annan av oss som fattat vad det handlar/inte handlar om) kan hjälpa våra medmänniskor som sitter och knyter näven i byxfickan över något; eller bara allmänt känner sig plågade av något som nån yttrar sig över.
Förövrigt tycker jag att du är en exemplariska människa Grub och jag önskade att fler vore sig dig, folk ser upp till dig för dina kunskaper men fler borde se upp till dig för dina egenskaper.
eternallord
2016-05-26, 22:11
När jag var yngre så gav jag mig ofta in i diverse debatter på nätet, men numera är det oftast så att när jag ser något jag spontant känner att jag "borde" svara på så jag skriver två rader och tänker sen "Äh, varför skulle jag slösa tid på detta" och sen lämnar jag tråden utan att posta något. Det känns som en positiv utveckling.
När jag var yngre så gav jag mig ofta in i diverse debatter på nätet, men numera är det oftast så att när jag ser något jag spontant känner att jag "borde" svara på så jag skriver två rader och tänker sen "Äh, varför skulle jag slösa tid på detta" och sen lämnar jag tråden utan att posta något. Det känns som en positiv utveckling.
Samma här. Det händer framförallt när jag läser tillbaka inlägget och ser den potentiellt meningslösa diskussionen framför mig.
filmjölk
2016-05-26, 22:25
Jag behöver det ofta. Jag är ofta nära att skriva rasistiska saker men jag känner att det kan kosta mig mitt Kolozzeumkonto. På facebook kanske det kanske bli ännu värre konsekvenser. Jag har rensat lite i vänlistan, en del som är PK skriver ibland saker som triggar mig till att vilja skriva saker jag inte borde skriva, så det är bättre att jag plockar bort dem.
mangemani
2016-05-26, 22:52
jag säger min mening/åsikt och sedan lämnar jag tråden och läser inte där på ett tag, så översittarna får tugga fradga och spy ur sig en massa skit hur mycket de vill åt åsikten, jag har sagt mitt och ställer ingen fråga eller undran, så det finns ingen poäng i att läsa vidare vad som skrivs efter mitt inlägg.
Andy.da.wohoo
2016-05-26, 23:12
Jag tänker alltid efter innan jag postar, oavsett vad. Men framförallt när det handlar om att framföra min egen åsikt.
Sohlsken
2016-05-26, 23:35
Det känns hälsosamt att tänka till innan man postar så att inlägget verkligen kommunicerar det man vill ha sagt.
Diomedea exulans
2016-05-27, 00:01
Ja, väldigt ofta.
Jag måste hindra mig från att skriva pinsamma saker. Ofta har jag tänkt skoja till det om att mitt liv är kasst, mina tidigare och möjligen framtida självmordstankar, och liknande, men jag har märkt att folk tar illa vid sig av det, så jag brukar bromsa mig där.
Och så måste jag hejda mig från att skriva om sex. Även om jag själv tycker att jag gör det på ett roligt sätt så vill jag inte bli känd som en som bara tänker på sex, det har jag varit med om förut och det är svindrygt. Borta är dagarna då en riktig karl ville göka hela tiden; numera ska man helst hålla liggatankar för sig själv, annars blir man ansedd som en fåntratt.
Rätt ofta får jag hejda mig från att vara elak också, antingen för att bita tillbaka på någon som jag tycker var dum, eller i skämtsyfte.
Sociala spärrar släpper snabbt när jag slipper se den jag kommunicerar med i ögonen, som på forum. Jag tror att mycket av det jag skriver här upplevs som pinsamt, och jag skulle känna mig obekväm om IRL-vänner började läsa mina inlägg. Fan, en brud på jobbet, som jag pratade med lite förut, har slutat hälsa på mig; jag vet att hon är träningsintresserad, så jag har en teori om att hon slutade hälsa på mig för att hon hittade mig här och tyckte jag verkade dum i huvudet.
Och så försöker jag alltid fundera ut hur jag ska göra inlägget så välformulerat som möjligt. Det tycker jag är halva nöjet med att skriva på forum. Förstår mig inte på såna som "inte bryr sig om hur det är skrivet, sålänge folk fattar vad man menar".
Det känns hälsosamt att tänka till innan man postar så att inlägget verkligen kommunicerar det man vill ha sagt.
Jag syftade mera på ett extra tänk utöver det.
Dvs, "Okej, det här inlägget är välformulerat och jag har gjort mig förstådd, MEN kommer någon att bli kränkt av det här eller finna det stötande?"
Minikubik
2016-05-27, 05:58
Blir själv inte kränkt eller stött av vad folk skriver, och bryr mig inte särskilt mycket om någon skulle ta illa upp för vad jag skriver om jag står upp för min åsikt eller något jag tror på. Däremot har jag inte ork att kriga runt på nätet för vad jag tycker och tänker
MackeJuve
2016-05-27, 12:12
Jag behöver tänka efter innan jag postar ett inlägg. Dels eftersom att jag har 4/5(?) varningspoäng och dels eftersom jag inte vill vara något nättroll. Har ett par användare som jag stör mig på, emellanåt rejält. När jag svarar dessa får jag också tänka mig för. Det är dock väldigt få som jag verkligen inte tycker om så det är inget större problem. Sen vill man ju även framstå som relativt vettig och trevlig.
Jag behöver tänka efter innan jag postar ett inlägg. Dels eftersom att jag har 4/5(?) varningspoäng och dels eftersom jag inte vill vara något nättroll. Har ett par användare som jag stör mig på, emellanåt rejält. När jag svarar dessa får jag också tänka mig för. Det är dock väldigt få som jag verkligen inte tycker om så det är inget större problem. Sen vill man ju även framstå som relativt vettig och trevlig.
Kan man ha 5?
Personer som bryter mot reglerna får en varning beroende på hur grovt vi moderatorer anser att regelbrottet var. Två varningar medför avstängning under en tidsbestämd period. Avstängningen diskuteras alltid mellan moderatorerna och kan inte göras av enbart en moderator.
Jag har 2 stycken! Nåt de har missat? :banned
Då kan jag ju kötta på med en invandrings-tråd och en om form på roddövningar. Skitbra! :hbang:
Diomedea exulans
2016-05-27, 12:36
Kan man ha 5?
Jag har 2 stycken! Nåt de har missat? :banned
Då kan jag ju kötta på med en invandrings-tråd och en om form på roddövningar. Skitbra! :hbang:
Japp. Jag har också 4/5 (samt ett par moderatorer som inte verkar så förtjusta i mig, #thuglife).
King Grub
2016-05-27, 12:53
Japp. Jag har också 4/5 (samt ett par moderatorer som inte verkar så förtjusta i mig, #thuglife).
Haha, du har faktiskt 6/5 varningspoäng, så du är bannad. Det är bara någon överseelse vid din senaste varning som gjort att du inte är det i praktiken. Så håll dig i skinnet nu (tänker inte banna dig i efterhand, s a s). ;)
Diomedea exulans
2016-05-27, 12:54
Haha, du har faktiskt 6/5 varningspoäng, så du är bannad. Det är bara någon överseelse vid din senaste varning som gjort att du inte är det i praktiken. Så håll dig i skinnet nu (tänker inte banna dig i efterhand, s a s). ;)
Jag lovar! :angel:
Jag har väldigt mycket energi nu. Vet inte riktigt vad jag ska använda mina kvarvarande varningar till. De är ju en resurs! Jag antar att det inte är någon varning på att göra personangrepp mot en albatross, eller? Är det två på att göra det mot moderatorer?
Diomedea exulans
2016-05-27, 13:22
Jag har väldigt mycket energi nu. Vet inte riktigt vad jag ska använda mina kvarvarande varningar till. De är ju en resurs! Jag antar att det inte är någon varning på att göra personangrepp mot en albatross, eller? Är det två på att göra det mot moderatorer?
Vadå, mot mig? Det är förbjudet!
ARMSTARK
2016-05-27, 13:32
Nog får man bita sig i tungan ibland, speciellt då man själv har ett totalt ocensurerat tal med polarna. Vi kan säga vad som helst om vad som helst, ibland blir svaret "Du är dum i huvvet, jag tänker inte diskutera det med dig." och så garvar man och allt är glömt. Riktigt så enkelt är det inte i skriven text med folk som inte vet hur man är.
MasterChief
2016-05-27, 14:00
Jag lovar! :angel:
Hur lyckas du få så många varningar? Tycker du alltid är så himla snäll och genomgod? Jag har varit medlem i 12 år och aldrig fått en varning och då har jag varit hyggligt frispråkig, men alltid med någorlunda klass imo. Men jag är rätt säker att de flesta modsen under åren sett mig som en dryg besserwisser varav vissa gärna hade skickat iväg mig (typ Allan). :d
Mitt problem är att jag tänker efter jag postat. Jag får douchechills när jag läser mina gamla inlägg.
Hur lyckas du få så många varningar?
Personangrepp. Mot sig själv. Såklart. ;)
Diomedea exulans
2016-05-27, 14:24
Hur lyckas du få så många varningar? Tycker du alltid är så himla snäll och genomgod? Jag har varit medlem i 12 år och aldrig fått en varning och då har jag varit hyggligt frispråkig, men alltid med någorlunda klass imo. Men jag är rätt säker att de flesta modsen under åren sett mig som en dryg besserwisser varav vissa gärna hade skickat iväg mig (typ Allan). :d
Ett par är pga "trams" (bokstavligt talat, det stod typ "Orsak för varningen: Trams"), en del är pga att jag varit okarakteristiskt ondskefull.
Ett par är pga "trams" (bokstavligt talat, det stod typ "Orsak för varningen: Trams"), en del är pga att jag varit okarakteristiskt ondskefull.
Bara en faktiskt. Dom andra är för personangrepp. :)
Jävlar vad korkad du verkar.
Jag har en alternativ teori: Han är för korkad för att plocka skräp själv. Han är så jävla dum att han inte ser skillnad på en plastpåse och en gråsten. Därför sticker det i hans ögon när andra klarar det utan att ens anstränga sig.
Och tro nu inte att jag har något emot dig (eller någon annan användare som får en varning/ban) bara för att det råkar vara jag som delat ut varningarna. Ibland är jag snabbast bara. cofffee
Diomedea exulans
2016-05-27, 14:56
Bara en faktiskt. Dom andra är för personangrepp. :)
Och tro nu inte att jag har något emot dig (eller någon annan användare som får en varning/ban) bara för att det råkar vara jag som delat ut varningarna. Ibland är jag snabbast bara. cofffee
Okej, minnet är lite suddigt!
För övrigt vidhåller att personen i just den tråden förtjänade det jag skrev!
Må så vara, men man får inte skriva så ändå.
Diomedea exulans
2016-05-27, 14:59
Det förstår jag förvisso!
Sohlsken
2016-05-27, 16:26
Jag syftade mera på ett extra tänk utöver det.
Dvs, "Okej, det här inlägget är välformulerat och jag har gjort mig förstådd, MEN kommer någon att bli kränkt av det här eller finna det stötande?"
Då förstår jag, och får ändra mitt svar.
I stortsett, nej. Man kan omöjligt göra alla människor nöjda, och det är omöjligt att veta vilka erfarenheter folk har, som kan göra att de känner sig kränkta.
Om inte ett inlägg är riktat till just en enstaka person i avsikt att kränka så tycker jag inte att man bör bli kränkt av inlägg på nätet. Ofta handlar det om okunskap, och då blir det bättre av att man artigt klargör för personen i fråga varför det kunde vara upprörande eller kränkande.
Att bli kränkt p.g.a. okunskap skadar i min erfarenhet båda sidor och hjälper inte alls.
Om jag är på väg att skriva någon onödig fråga av lathet så skippar jag oftast mitt inlägg. Det är nog sånära jag kommer.
Får man inte skriva att någon är korkad för att ni inte tror att de finns personer som klarar av att bli kallad för korkad eller bara för att ni inte vill ha den stämningen på forumet?
För jag börjar ärligt fundera på om de finns folk som tar illa vid sig av att få höra att man är dum i huvudet.
Samma här. Folk som säger att dom talar ur hjärtat utan att tänka efter är dom som framstår som idioter. Det finns en del av dom på kolo och jag undviker gärna att vara i den skaran.
Tapatalk
Får man inte skriva att någon är korkad för att ni inte tror att de finns personer som klarar av att bli kallad för korkad eller bara för att ni inte vill ha den stämningen på forumet?
För jag börjar ärligt fundera på om de finns folk som tar illa vid sig av att få höra att man är dum i huvudet.
Poängen är väl att personangrepp leder till en ond cirkel som spårar ur trådar inom loppet av några inlägg. Sen är det bra att man tvingar folk uppföra sig någotsånär hövligt.
Men som Masterchief blir jag fundersam över hur vissa får så många varningspoäng. Jag har inte en enda heller.
Vi vill inte ha den stämningen på forumet.
Och det är klart att det finns människor som tar illa vid sig när dom blir kallade för dumma i huvudet, även över internet.
Bara för att tex jag inte tar åt mig om någon som jag inte känner eller ens vet vem det är tycker att jag är blåst så betyder inte det att det är ok att skriva det på detta forumet.
Poängen är väl att personangrepp leder till en ond cirkel som spårar ur trådar inom loppet av några inlägg. Sen är det bra att man tvingar folk uppföra sig någotsånär hövligt.
Men som Masterchief blir jag fundersam över hur vissa får så många varningspoäng. Jag har inte en enda heller.
Tror inte risken för att Diomedea exulans ska kuka ur i en tråd och bli helt skogstokig är speciellt hög men jag förstår vad du menar i trådar om invandring.
Luca Brasi
2016-05-27, 16:49
Länk?:naughty:
Tror inte risken för att Diomedea exulans ska kuka ur i en tråd och bli helt skogstokig är speciellt hög men jag förstår vad du menar i trådar om invandring.
Det är inte att en skriver att någon är korkad som är det största problemet, det är när alla andra också gör det som allt spårar ur i en mängd tråkigheter.
Det kan ta en stund innan jag postar iväg ett inlägg, även när det är kort. Mest för egen del då jag vill undvika slarvfel. Om det är längre inlägg i en diskussion tänker jag efter vad jag skriver så att innehållet håller en hyfsad (logisk) nivå och inte går att vända emot mig.
Jag tror att min ton har blivit lugnare de senaste åren, och nuförtiden struntar jag alls i att skriva inlägg som jag annars (och egentligen innerst inne vill) hade velat posta för att dumförklara eller på annat sätt kritisera någons inlägg. Jag har insett att det tjänar inget till mer än min tillfredsställelse. Jag har endast fått två varningar utdelade under alla år, och de tycker jag inte ens har varit förtjänta. Raderade inlägg har jag däremot haft fler av.
Kan skriva inlägg på flera tusen ord jag sedan bara raderar, hjälper mig att blir av med aggressioner. Finns en moderator här på forumet som fått en diss på över 10 000 ord, opostad *popcorn*.
Men i regel tänker jag efter ungefär 4 dagar efter jag skrivit ett inlägg ;).
Nä, men Dio har en tendens att börja tramsa ibland.
shadowfire
2016-05-27, 17:19
Samma här. Det händer framförallt när jag läser tillbaka inlägget och ser den potentiellt meningslösa diskussionen framför mig.
+1
Jag kan dock ibland tänka att det är på ett sätt en seger för etablissemanget, för då har man ju indirekt lyckats tysta kritiska röster. Min erfarenhet är att jag vinner inget själv på att öppna truten, däremot slår det ofta tillbaka långt senare i ett helt annat fora. Framför allt om det är av känsligare slag (politik samt religion motsvarande LHCF och vaccinationsmotstånd). De fötter jag trampat till på har inte helt sällan varit förbundna med den röv jag sedan fått slicka.
Diomedea exulans
2016-05-27, 17:20
Länk?:naughty:
Borrtagen.
shadowfire
2016-05-27, 17:23
Vi vill inte ha den stämningen på forumet.
Och det är klart att det finns människor som tar illa vid sig när dom blir kallade för dumma i huvudet, även över internet.
Bara för att tex jag inte tar åt mig om någon som jag inte känner eller ens vet vem det är tycker att jag är blåst så betyder inte det att det är ok att skriva det på detta forumet.
you will get banned!
buuuuuurn ;)
Inte för att vara sån, men då är du dum i huvudet.
Är väl ingen hemlighet att modsen är hycklare? ;)
Luca Brasi
2016-05-27, 17:38
Borrtagen.
Såpass.
Är väl ingen hemlighet att modsen är hycklare? ;)
Självklart är vi det. Vi är också människor.
you will get banned!
buuuuuurn ;)
Nej, men möjligtvis varnad.
King Grub
2016-05-27, 18:17
Jag tycker att 99% av befolkningen är dumma i skallen, så det känns överflödigt att skriva eller säga det till någon enskild individ. ;)
tossefar
2016-05-27, 18:20
Nä jag skriver bara dumheter ändå.
Wipflash
2016-05-27, 18:40
Nä du förtjänade helt klart att bli avstängd dock :)
Jag tycker att 99% av befolkningen är dumma i skallen, så det känns överflödigt att skriva eller säga det till någon enskild individ. ;)
*hug*
poppen11
2016-05-27, 18:59
Ni som hävdar att ni inte bryr er om vad som skrivs och vad ni själva skriver - "för att det är på internet, och ej det riktiga livet".
Vad är "riktiga livet" - endast möten/samtal som sker med ett avstånd inom 1 meter? Varför det?
Ni som hävdar att ni inte bryr er om vad som skrivs och vad ni själva skriver - "för att det är på internet, och ej det riktiga livet".
Vad är "riktiga livet" - endast möten/samtal som sker med ett avstånd inom 1 meter? Varför det?
Folk som känner en ordentligt och vet vad de pratar om, dessa personer är ju sånna som man tar på allvar. Falska människor är ju givetvis även de en del av det riktiga livet, men man ska inte ta dom på allvar.
Om min bror skulle säga "Du beter dig som en idiot" till mig om jag gjorde något så skulle ju hans åsikt gå in under kategorin "nyttig information"
King Grub
2016-05-27, 19:10
Det är riktiga livet, men jag bryr mig helt enkelt inte om vad andra tycker, om jag inte har efterfrågat deras åsikt om något. Om någon säger "du är en idiot", så... jaha, liksom. Där ser man. Du betyder inget för mig.
"Du betyder inget för mig" är förresten något som gör folk oerhört arga att få höra. Jag har till och med blivit dödshotad efter det. :D På riktigt. Ett argument på Facebook någon gång. Han skrev ett extremt långt och ilsket inlägg, där det verkligen gick att se i texten hur arg han var när han tryckte på tangenterna. Han måste ha spenderat en halvtimme på det, och det enda han fick till svar var "Du betyder inget för mig". Då gick han upp i limningen och hotade att söka upp mig och slå ihjäl mig. :D
Det var för övrigt en LCHF-are som reagerade... kraftfullt, när jag hävdade att det inte spelade någon speciell roll om man åt kolhydrat eller fett vid ett visst totalt kaloriintag.
Det är riktiga livet, men jag bryr mig helt enkelt inte om vad andra tycker, om jag inte har efterfrågat deras åsikt om något. Om någon säger "du är en idiot", så... jaha, liksom. Där ser man. Du betyder inget för mig.
"Du betyder inget för mig" är förresten något som gör folk oerhört arga att få höra. Jag har till och med blivit dödshotad efter det. :D På riktigt. Ett argument på Facebook någon gång. Han skrev ett extremt långt och ilsket inlägg, där det verkligen gick att se i texten hur arg han var när han tryckte på tangenterna. Han måste ha spenderat en halvtimme på det, och det enda han fick till svar var "Du betyder inget för mig". Då gick han upp i limningen och hotade att söka upp mig och slå ihjäl mig. :D
Det var för övrigt en LCHF-are som reagerade... kraftfullt, när jag hävdade att det inte spelade någon speciell roll om man åt kolhydrat eller fett vid ett visst totalt kaloriintag.
Han hade kanske lågt blodsocker.
Man kan få lite kort stubin då.
;)
poppen11
2016-05-27, 20:28
Men varför skulle ni ignorera just denna process, där ni genom interaktioner - likt i vanliga livet - analyserar andra medlemmar och bedömer naturligtvis deras åsikt efter era erfarenheter av medlemmen (och vad som kommuniceras vid tillfället)?
Agitator
2016-05-27, 21:06
Det har väl blivit lite mer av en balansakt mellan skriva vad man tycker och vad som verkligen kommer ut. Men generellt så tycker jag att jag får ut samma medelande i slutändan, lite bättre paketerat bara efter några snabba omskrivningar av en mening eller två här och där. Försöker att inte fastna för mycket i långa utlägg. Bättre hålla det mer kort och sakligt.
Ja. Jag brukar oftast tänka efter på dels vad det kommer att tillföra diskussionen och dels vad jag kommer kunna få ut av det. Oftast är svaret lågt till obefintligt varpå jag avstår att skriva öht.
Ja. Jag brukar oftast tänka efter på dels vad det kommer att tillföra diskussionen och dels vad jag kommer kunna få ut av det. Oftast är svaret lågt till obefintligt varpå jag avstår att skriva öht.
Ungefär så tänker jag också, eller försöker. Jag var betydligt mer konfrontativ förut. Nu ids jag sällan. Jag har ingen som helst prestige i att vinna en debatt på nätet.
Jag tror dock inte att det handlar så mycket om att folk blir kränkta om de reagerar eller rapporterar inlägg. Man kan ju bara tycka att inlägget är dumt och olämpligt och man vill hålla Kollo städat och trevligt.
Lasse Kongo
2016-05-28, 09:21
Hur "vinner" man då?
Den andra slutar skriva? Ber dig dra åt helvete? Du har sista ordet?
Undrar bara :)
Extremt få saker i mitt liv är automatiserade. Jag ägnar nästan lika mycket aktiv tankeverksamhet åt bl.a. rörelse/positionsändring av kroppsdelar/gång, sinnesintryck, kommunikation, tandborstning etc. som jag gör när jag spelar schack. Ett exempel på detta kan vara att jag har väldigt svårt för att inte aktivt kontrollera min andning samt åt vilket håll jag andas när andra människor är i närheten eller när jag anstränger mig & min kropp behöver mer syre. Allt tar mycket längre tid när man har väldigt få saker som är automatiserade/svårt för att bibehålla de processer man väl har automatiserade så fort stressnivåerna ökar något, exempelvis av sociala påfrestningar. Fler exempel:
"Det finns inte på en karta" att jag kan somna om jag har hudkontakt med en annan människa. Är det för kort avstånd till en annan människa vid sömn; så kommer jag att vakna upp tillfälligt varje gång som jag skall vända på mig, för att kunna göra det så ljudlöst som möjligt.
TL;DR: Ja.
Mvh r3mpuh
Diomedea exulans
2016-05-28, 10:06
En grej som gör att man inte bör ta otrevligheter på nätet på lika stort allvar är att folk har en tendens att bli otrevligare där. Ett "njaa, vet nog inte om jag håller med" IRL blir lätt ett "du är ju för fan helt jävla dum i huvudet" på nätet. Plus att många på nätet trollar. Det gör de väl iofs IRL också, men inte i lika stor utsträckning, tror jag.
Men jag är som du, jag tar det på allvar om någon skriver något till mig på nätet. Nog för att personen inte känner mig, men den har ju ändå en uppfattning baserat på vad jag gör där och då.
filmjölk
2016-05-28, 10:57
En grej som gör att man inte bör ta otrevligheter på nätet på lika stort allvar är att folk har en tendens att bli otrevligare där. Ett "njaa, vet nog inte om jag håller med" IRL blir lätt ett "du är ju för fan helt jävla dum i huvudet" på nätet. Plus att många på nätet trollar. Det gör de väl iofs IRL också, men inte i lika stor utsträckning, tror jag.
Men jag är som du, jag tar det på allvar om någon skriver något till mig på nätet. Nog för att personen inte känner mig, men den har ju ändå en uppfattning baserat på vad jag gör där och då.
Jag tänker mer tvärtom. En otrevlighet på nätet är mer från hjärtat, den otrevlige är inte begränsad av samma eventuella risk för repressalier, man behöver inte ta hänsyn på samma sätt, minskar risken att få dåligt samvete för om någon såras (Såras någon av det man skriver, är det ju lättare att hantera det än att hantera att ha sårat någon öga mot öga) osv. osv.
Visst trollas det, men man kan ju också vara självutlämnande, elak, ärlig osv. på ett helt annat sätt i skrift.
Kallar mig någon för något elakt på nätet så vet jag att någon tycker det, vilket är befriande på något sätt. Många som uttrycker sig så hade inte gjort det i verkligheten, men de tycker ju ändå det där trots att det kanske inte blir sagt.
wintersnowdrift
2016-05-28, 17:57
Ungefär så tänker jag också, eller försöker. Jag var betydligt mer konfrontativ förut. Nu ids jag sällan. Jag har ingen som helst prestige i att vinna en debatt på nätet.
Jag tror dock inte att det handlar så mycket om att folk blir kränkta om de reagerar eller rapporterar inlägg. Man kan ju bara tycka att inlägget är dumt och olämpligt och man vill hålla Kollo städat och trevligt.
Antingen är det jag som vuxit upp och ifrån Kolozzeum, eller så är det Kolozzeum som degenererat sen de glansdagar jag upplevde här för typ 10 år sedan. Jag hade otroligt roligt när jag debatterade t.ex. religion, politik och filosofi här på brädan; det skulle jag aldrig drömma om att försöka göra idag. Det känns rent allmänt som att klimatet på nätet blivit hårdare och mer polariserat. Synd, för jag uppskattade verkligen många av de skarpa hjärnor som finns (fanns?) på det här forumet, och som också kunde konsten att hålla en debatt på en bra nivå.
Antingen är det jag som vuxit upp och ifrån Kolozzeum, eller så är det Kolozzeum som degenererat sen de glansdagar jag upplevde här för typ 10 år sedan. Jag hade otroligt roligt när jag debatterade t.ex. religion, politik och filosofi här på brädan; det skulle jag aldrig drömma om att försöka göra idag. Det känns rent allmänt som att klimatet på nätet blivit hårdare och mer polariserat. Synd, för jag uppskattade verkligen många av de skarpa hjärnor som finns (fanns?) på det här forumet, och som också kunde konsten att hålla en debatt på en bra nivå.
Det är inte bara på det här forumet, det är hela internet i stort.
Som Bärsärk skriver så är det internet i stort, men visst var kolzzeum en trevligare plats förr.
När både vi (nåja, du är inte gammal, tänker på mig själv) och kolozzeum var ungt så var kärntruppen en större del av forumet och det var vi som formade forumet och hur stämningen var.
På ett sätt så saknar jag den tiden, men man låter så jäkla gammal när man säger att det var bättre förr. :D
wintersnowdrift
2016-05-28, 18:13
Det är inte bara på det här forumet, det är hela internet i stort.
Ja, det var precis vad jag skrev att jag också upplever. Internet - och kanske särskilt Kolozzeum - var en fantastisk plats när jag var en 19-årig flicksnärta; jag är inte så säker på att det är det för dagens ungdom.
wintersnowdrift
2016-05-28, 18:19
Som Bärsärk skriver så är det internet i stort, men visst var kolzzeum en trevligare plats förr.
När både vi (nåja, du är inte gammal, tänker på mig själv) och kolozzeum var ungt så var kärntruppen en större del av forumet och det var vi som formade forumet och hur stämningen var.
På ett sätt så saknar jag den tiden, men man låter så jäkla gammal när man säger att det var bättre förr. :D
Jag var typ mindblown av hur roligt det var att "hänga" på Kolozzeum när jag hittade hit back in the days :). Trots att jag verkligen inte tillhörde standardmålgruppen för forumet (eller kanske just därför?). Men det är nog så att samhället i stort är något råare i tonen idag, och på sociala medier förstärks detta tusenfallt.
Luca Brasi
2016-05-28, 18:21
Vad har hänt med internet?
Är den råare tonen verkligen förklaringen till att de flesta kanaler har blivit tråkigare?
Jag var typ mindblown av hur roligt det var att "hänga" på Kolozzeum när jag hittade hit back in the days :). Trots att jag verkligen inte tillhörde standardmålgruppen för forumet (eller kanske just därför?). Men det är nog så att samhället i stort är något råare i tonen idag, och på sociala medier förstärks detta tusenfallt.
Det var beroendeframkallande på något vis.
Jag vet inte hur många resor jag och Jarod gjorde upp till Stockholm bara för att träffa kolofolk. Men många blev det. Och roligt hade vi. :)
Vad har hänt med internet?
Är den råare tonen verkligen förklaringen till att de flesta kanaler har blivit tråkigare?
Det är mer polariserat nu, förr var ju alla som hängde på nätet av samma skrot och korn. Om vi ska vara helt ärliga så var ju internet ganska nördigt förr, eller sitta vid datorn överhuvudtaget var ju extremt nördigt (Minns att jag fick mycket skit för det som yngre från kompisar som gillade att skruva med bilar). Men nu för tiden gör ju verkligen alla det, och de som inte gör det har nu blivit de nördiga.
Jag tror inte samhället är råare nu, jag tror bara vi är mer olika varandra och längre ifrån varandra än vad vi någonsin varit tidigare.
shadowfire
2016-05-28, 18:37
...
Du är gammal iofs :thefinger
Kolo har absolut förändrats genom åren, men det har även klimatet överlag på nätet gjort.
Det jag dock inte ser någon förklaring till riktigt är varför IRL-träffar osv ebbade ut. För inte så många år sedan så annonserades det ut på kolo om träningsträffar och höger och vänster och man hade chansen att träffa flera människor från forumet IRL. På just det sättet kom jag i kontakt med vad som idag är några av mina absolut bästa vänner.
Det gjorde också sitt till för stämningen överlag tror jag. Lättare att förstå jargong och snacket på forumet sedan man fått en uppfattning om personen live.
Du är gammal iofs :thefinger
Kolo har absolut förändrats genom åren, men det har även klimatet överlag på nätet gjort.
Det jag dock inte ser någon förklaring till riktigt är varför IRL-träffar osv ebbade ut. För inte så många år sedan så annonserades det ut på kolo om träningsträffar och höger och vänster och man hade chansen att träffa flera människor från forumet IRL. På just det sättet kom jag i kontakt med vad som idag är några av mina absolut bästa vänner.
Det gjorde också sitt till för stämningen överlag tror jag. Lättare att förstå jargong och snacket på forumet sedan man fått en uppfattning om personen live.
Alla är så upptagna med saker och ting nu för tiden, alla bara skapar en massa påhittade och onödiga sysslor åt sig själv för att känna sig meningsfull. Försök styra upp något med fler än 10 personer och minst 70% av alla inblandade kommer ha scheman som krockar.
Det är därför det inte funkar att bara knacka på hemma hos folk längre utan man måste ringa först. För att ingen är hemma..
Kolozzeum är ju fortfarande ganska bra, men det är ju för att som jag sagt tidigare, många av oss här inne har ungefär nästan samma intresse (i grunden) vilket är träning.
Alla "små" nischade forum brukar få en riktigt go stämning, jag minns exempelvis Sweclockers övriga ämnen innan det lades ner 2005.
Gå det att se vad man blev varnad för utöver att det står typ ''trams''? Jag har en varning men kommer inte ihåg att jag skrivit nått galet. Kan ha gått in nån gång på fyllan? lol
Gå det att se vad man blev varnad för utöver att det står typ ''trams''? Jag har en varning men kommer inte ihåg att jag skrivit nått galet. Kan ha gått in nån gång på fyllan? lol
Du startade en tråd kl 03:02 i oktober 2014 och skrev:
fuck her right in the pussy
Så på fyllan känns inte en bra gissning.
Kolozzeum är ju fortfarande ganska bra, men det är ju för att som jag sagt tidigare, många av oss här inne har ungefär nästan samma intresse (i grunden) vilket är träning.
Alla "små" nischade forum brukar få en riktigt go stämning, jag minns exempelvis Sweclockers övriga ämnen innan det lades ner 2005.
Men vi som varit med från början ser en skillnad mellan då och nu.
Du har ju bara varit medlem i ett år.
Men vi som varit med från början ser en skillnad mellan då och nu.
Du har ju bara varit medlem i ett år.
Jag har varit här och läst lite då och då bra mycket längre än vad jag varit medlem :)
Men vad jag menade var att i allmänhet så är ju kolozzeum fortfarande bra jämfört med andra forum som det gått värre för.
Alla "små" nischade forum brukar få en riktigt go stämning, jag minns exempelvis Sweclockers övriga ämnen innan det lades ner 2005.Övriga ämnen finns så vitt jag vet kvar under rubriken Övrigt: (http://www.sweclockers.com/forum/11-ovrigt) http://www.sweclockers.com/forum/90-ovriga-amnen
Alla människor blir "upptagna" när de blir äldre & skaffar familj/fler & fler åtaganden. Att kolozzeum-träffar inte blir av länge har alltså mer att göra med att kolozzeums moderatortrupp, som styrde upp forumets medlemsträffar, helt enkelt blivit för gamla; än att internet skulle ha blivit "råare". De yngre personer som fortfarande "har tid" för att vara peppade på att besöka forum-träffar, är däremot av fel internet-generation. Forum är inte något gemene ungdom sysslar med då det är för långsamt/icke-stimulerande. Det finns fler "socialmediaplattformar" med betydligt större "direktkontakts-kommunikationskänsla" + oändligt hav med aldrig sinande ström av information att ta del av som ALLA använder; än vad det ens går för en stackars ungdom att bearbeta i realtid; redan här måste ungdomen utesluta "livsfunktioner": Varför skulle någon, _någonsin_ välja att sitta & skriva på ett instängt gammalt dinosauriefenomen vid namn "fo-rum", vars bästa liknelse är en anteckningstavla som är uppladdad online så att andra dinosaurier kan svara på varandras textbaserade post-it-lappar; när jag har tusentals social-media-vänner & hundratals fansidor med roliga meme-bilder/videokanaler med snygga & underhållande människor att titta på/dela med mig av/posta bilder & få bekräftelse via xx likes/kommentarer?
TL;DR^: Forum är gammalmodigt & likaså de upptagna familjedinosaurierna som hänger där.
Mvh r3mpuh
Du startade en tråd kl 03:02 i oktober 2014 och skrev:
Så på fyllan känns inte en bra gissning.
Haha. Trivial trådstart
Finns ju dom av oss som varit här lååååångt innan vad vårt registreringsdatum visar *rolleyes*, vad jag kan komma ihåg är det typ samma som vad det alltid har varit, alltid samma "kom inte här och kom" attityd, om något är det bättre nu bortsett från att det dyker upp lite mer tråkiga trådstarter som spårar ur och att det var mer humor förr.
Har inte tid längre, studierna äter upp all tid i veckorna. Hinner bara kika in på lediga stunder. Lite tråkigt, men så är det. Det är dock mycket snack om liknande saker, känns som trådarna går i cirklar ibland.
Agitator
2016-05-28, 23:03
Alla borde hänga på irc. Forum är bra, men det är för hårt hållet på alla ställen numera, både på gott och ont.
Alla människor blir "upptagna" när de blir äldre & skaffar familj/fler & fler åtaganden. Att kolozzeum-träffar inte blir av länge har alltså mer att göra med att kolozzeums moderatortrupp, som styrde upp forumets medlemsträffar, helt enkelt blivit för gamla; än att internet skulle ha blivit "råare". De yngre personer som fortfarande "har tid" för att vara peppade på att besöka forum-träffar, är däremot av fel internet-generation. Forum är inte något gemene ungdom sysslar med då det är för långsamt/icke-stimulerande. Det finns fler "socialmediaplattformar" med betydligt större "direktkontakts-kommunikationskänsla" + oändligt hav med aldrig sinande ström av information att ta del av som ALLA använder; än vad det ens går för en stackars ungdom att bearbeta i realtid; redan här måste ungdomen utesluta "livsfunktioner":
TL;DR^: Forum är gammalmodigt & likaså de upptagna familjedinosaurierna som hänger där.
Mvh r3mpuh
Men det fanns forumträffar över hela landet, som inte involverade moderatorerna. Ett helt gäng i Göteborg tex.
Dom träffarna som var i Stockholm handlade till en början om att vi mods ville träffa varandra och några medlemmar ur "den inre kretsen", sen utvecklades det av sig själv till att bli större och större. 2006 var den sista stora träffen, men efter den så kände vi att det hade blivit lite för stort och ingen orkade styra upp liknande arrangemang längre. Det kräver en hel del jobb att planera allt.
113429
Wipflash
2016-05-29, 09:30
Vem är hon med den bruna handväskan och blev det nåt liggande med den "inre kretsen" måntro
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.