handdator

Visa fullständig version : Etniskt svenska frivilligsoldater vs ISIL/ISIS vad är motivationen?

filmjölk
2016-05-26, 18:19
Det finns tydligen några etniskt svenska, icke muslimska män (och kvinnor?) som frivilligt åker till en krigszon, och går med Kurdiska styrkor för att kriga mot ISIL/ISIS/IS/Daesh vad nu de kallas.

Nu är det ju nobelt och modigt, många hatar ju IS, men vad jag är ute efter är vad som motiverar en etniskt svensk man att göra något såpass riskabelt? Jag betvivlar att kurderna betalar dem så särskilt bra så jag gissar på andra skäl.

Jag bifogar (förhoppningsvis) en poll, med olika förslag på vad motivationen kan komma ifrån, vad tror ni? Skriv gärna vad ni tror att deras motivation är om det stämmer överens med ett alternativ eller skriv om ni tror något annat.

Den här pollen kommer inte vara så särskilt PK, men jag vill ha diskussion utifrån vad vi tror är deras (de etniskt svenska krigarnas) motivation, och inte om kriget i stort.

Bärsärk
2016-05-26, 18:21
Samma sak i Ukraina, massa högerextrema svenskar som åkte ner dit för att panga ryssar.

Folk är sjuka i huvudet, svårare än så är det inte.

Sheogorath
2016-05-26, 18:25
Utan inbördes ordning:

* Ett dåligt samvete som gör att man känner att man måste uträtta något riktigt heroiskt och osjälviskt för att balansera vågskålen.
* Man är en stridspitt som tycker det här är jävligt fräckt. Kamokläder i ökenfärger osv.
* Man vill döda andra människor och varför inte IS-krigare?
* Man har kurdiska vänner som anslutit sig och vill hjälpa till.

Vissa av dessa mer sannolika än andra, kanske. Jag hittar på fritt.

Minikubik
2016-05-26, 18:40
Tror att visa människor drivs mot den typen av handlingar, av okänd anledning. Skulle själv kunna göra samma sak, det som håller mig här är barnen. Förvisso drömde jag hela min uppväxt om att bli kustjägare för att sedan gå vidare till FN tjänst, i stridande position, följt av ev privat dito eller liknande. Gnager fortfarande att det inte blev så

Yes
2016-05-26, 18:42
Jag tycker vi ska vända på frågan också. Hur kan man inte vilja döda dem?

Steget från att vilja sätta en kula i huvudet på dem till att faktiskt åka ned är förstås stort. Jag skulle tro att det rör sig om den viljan i kombination med känslan att man uträttar något gott, samt givetvis en god dos stridspittighet.

För övrigt är det mycket bra att det finns folk som är beredda att göra det. Hoppas de lyckas dräpa riktigt många.

Alexton
2016-05-26, 18:47
Man kanske har tröttnat på att sverige sitter bredvid och skiter i att total ondska får härja fritt. Borde vara skottpengar på fanskapen.

Du gör världen en bättre plats en kula i taget. Det är inte ens en fråga om grå-skala i detta fall och det är rätt ovanligt.

filmjölk
2016-05-26, 18:56

.

Ööööh? För bara några få år sedan var dessa frihetskämpar, förortsinvandrare som blev ISis-soldater var fullt jämförbara med svenskar som stred i finska vinterkriget. Det var arabisk vår och de kämpade mot despotiska tyranner för demokrati och fan och hans moster. Det är först nu de är onda.

Bara en del av oss har alltid fattat att de var onda, men för bara några år sedan så var det ren rasism att ens påstå det.

VoDaresVins
2016-05-26, 19:02
Då det gäller nordbor skulle jag säga främst viljan att göra något åt saken.
Vore det yankees skulle jag säga äventyr/mordlystnad.

Loke
2016-05-26, 19:06
Utan inbördes ordning:

* Ett dåligt samvete som gör att man känner att man måste uträtta något riktigt heroiskt och osjälviskt för att balansera vågskålen.
* Man är en stridspitt som tycker det här är jävligt fräckt. Kamokläder i ökenfärger osv.
* Man vill döda andra människor och varför inte IS-krigare?
* Man har kurdiska vänner som anslutit sig och vill hjälpa till.

Vissa av dessa mer sannolika än andra, kanske. Jag hittar på fritt.

Tror din lista täcker en del, här är ett par till:

* Man känner att det är något fel i världen och man vill göra något konkret för att slippa den där gnagande oron och ångesten.
*Man har något av en dödslängtan men känner samtidigt att självmord är för skämmigt att ens överväga.

Listan är nog lång och jag tror det kan vara flera samverkande faktorer. Det är nog egentligen lättare att skapa en profil över personerna än att peka på konkreta orsaker.

Sheogorath
2016-05-26, 19:09
Bra där, Loke! :thumbup:

Alkro
2016-05-26, 19:11
Det är ju ganska ofta man ser facebook-kommentarer om att man borde hänga, skjuta eller på annat sätt döda ISIS-anhängare. En reflektion är att dessa människor nog delar ganska mycket gemensamma värderingar med ISIS. De som hatar ISIS och åker ned för att döda ISIS-medlemmar är nog ungefär samma människor som går med i ISIS för att få döda. Skillnaden är väl vilken världsbild man har växt upp med.

Yes
2016-05-26, 19:11
Ööööh? För bara några få år sedan var dessa frihetskämpar, förortsinvandrare som blev ISis-soldater var fullt jämförbara med svenskar som stred i finska vinterkriget. Det var arabisk vår och de kämpade mot despotiska tyranner för demokrati och fan och hans moster. Det är först nu de är onda.

Bara en del av oss har alltid fattat att de var onda, men för bara några år sedan så var det ren rasism att ens påstå det.
Jag syftar på folk som är vid hyfsat sunda vätskor och inte har huvudena fyllda med grått ludd.

Alkro
2016-05-26, 19:14
Sen som en liten inlaga kan man ju bara säga att det där med gott och ont är ju högst subjektivt. Var god se kommunismen som fortfarande har relativt gott anseende i stora delar av världen trots massmord.

Blomkål
2016-05-26, 19:23
Dåligt pålästa, impulsiva personer som vill bekämpa ondska.

Lucipha
2016-05-26, 19:24

Extra stort +1

Tror att visa människor drivs mot den typen av handlingar, av okänd anledning. Skulle själv kunna göra samma sak, det som håller mig här är barnen.

+1 Var finns möjligheten för oss småbarnsföräldrar att bidra?

Lucipha
2016-05-26, 19:26
Dåligt pålästa, impulsiva personer som vill bekämpa ondska.

Nej vi behöver fler bloggande hipsters för att vinna mot extremismen

filmjölk
2016-05-26, 19:38
Ett till inlägg på varför man inte vill döda dem kan ju vara att de i alldeles för många fall är Europeer. Födda här, kanske andra eller tredje generationens invandrare, i mångt och mycket mer europeiska än arabiska. Nu spånar jag bara, det är inget jag själv tycker, utan bara en reflektion. Får man döda dem där, så kanske man även skall få döda dem här, och vill vi ha ett samhälle där vi drar in beväpnade i förorterna och skjuter muslimer?

Yes
2016-05-26, 19:50
Det är ju ganska ofta man ser facebook-kommentarer om att man borde hänga, skjuta eller på annat sätt döda ISIS-anhängare. En reflektion är att dessa människor nog delar ganska mycket gemensamma värderingar med ISIS. De som hatar ISIS och åker ned för att döda ISIS-medlemmar är nog ungefär samma människor som går med i ISIS för att få döda. Skillnaden är väl vilken världsbild man har växt upp med.
Nej. På ena sidan har du "människor" som vill mörda och förslava alla oliktänkande. På andra sidan har du människor som vill stoppa dem. Den moraliska relativism du förespråkar är dock ett stöd för ISIS.

Diomedea exulans
2016-05-26, 20:25
Jag har funderat på att göra det. Att jag fegade ur rationaliserade jag med att jag nog inte skulle hinna göra så mycket nytta. Jag var liksom sämst i gympa hela skolgången, om jag inte ens lyckas ta en bolljävel från någon, hur ska jag då fungera i strid?

Varför jag ville var såklart för att jag inte vill stå och se på och göra ingenting när genomonda människor förstör för oskyldiga.

Sheogorath
2016-05-26, 20:30

Det här är så dumt att jag får cancer i hjärnan. Se Yes' svar.

itzhakskenstrom
2016-05-26, 20:51
3tSfsOv_7dM

Bärsärk
Jag har funderat på att göra det. Att jag fegade ur rationaliserade jag med att jag nog inte skulle hinna göra så mycket nytta. Jag var liksom sämst i gympa hela skolgången, om jag inte ens lyckas ta en bolljävel från någon, hur ska jag då fungera i strid?

Varför jag ville var såklart för att jag inte vill stå och se på och göra ingenting när genomonda människor förstör för oskyldiga.

Strid har inget med styrka att göra, ett vettigt vapen väger i princip inget och stridsutrustning är ju inget måste direkt om du bara åker dit som legosoldat. Hade jag varit legosoldat hade jag haft på mig jeans och skjorta, stridsväst kanske för att ha ammo i men den väger ju inget.

Minikubik
Extra stort +1

Den finns säkert. I mitt fall är barnen dock min räddning från en värld av total galenskap, där kriga mot isis nog hade varit ett mindre bekymmer

Baan
2016-05-26, 20:53
Är det inte typ en kille? Eller finns det fler än ett finger på valfri hand?

Diomedea exulans
2016-05-26, 20:56
Strid har inget med styrka att göra, ett vettigt vapen väger i princip inget och stridsutrustning är ju inget måste direkt om du bara åker dit som legosoldat. Hade jag varit legosoldat hade jag haft på mig jeans och skjorta.

Styrka, nej, är mer uppmärksamhetsförmågan, förmågan att fatta beslut fort och koordinationen jag oroar mig över.

Alkro
2016-05-26, 21:03
Nej. På ena sidan har du "människor" som vill mörda och förslava alla oliktänkande. På andra sidan har du människor som vill stoppa dem. Den moraliska relativism du förespråkar är dock ett stöd för ISIS.

Det jag skrev om handlar om problemet med människor som uttrycker sig svepande i termer om att alla som stödjer ISIS borde avrättas. Den typen av retorik passar bättre inom ISIS. Ni tycker säkert att jag är en naiv och godtrogen idiot men att sänka oss till samma hat som ISIS uttrycker tror jag är fel väg att gå.

I mitt inlägg skrev jag ju dessutom att jag syftade på dem som åker ned för att få döda, sedan tror jag säkert att det finns många som åker ned för att de vill göra gott.

Bärsärk
2016-05-26, 21:13
Styrka, nej, är mer uppmärksamhetsförmågan, förmågan att fatta beslut fort och koordinationen jag oroar mig över.

Du skulle ju kunna ha någon mer stationär tjänst, och som legosoldat så behöver du ju inte oroa dig lika mycket över vem du råkat ha ihjäl eftersom du ändå är där rätt illegalt i vilket fall som helst.

Den amerikanska legosoldatsstyrkan "Black Water" var ju nästan laglösa ett tag i mellanöstern.

shut teh face
2016-05-26, 21:17
- exp
- items

Vad tror ni annars

filmjölk
2016-05-26, 22:30

Något artilleri kanske då? Ladda kanoner med tunga granater (det är kanske det du har styrketränat för i alla år, som Hodor med sin dörr?) förhoppningsvis långt från de ni skjuter på. Dessutom ser man gissningsvis inte så mycket av skadan man åsamkar, så blir nog lättare med PTSD och sånt med färre otäcka minnesbilder.

Diomedea exulans
2016-05-26, 22:49
Du skulle ju kunna ha någon mer stationär tjänst, och som legosoldat så behöver du ju inte oroa dig lika mycket över vem du råkat ha ihjäl eftersom du ändå är där rätt illegalt i vilket fall som helst.

Den amerikanska legosoldatsstyrkan "Black Water" var ju nästan laglösa ett tag i mellanöstern.

Något artilleri kanske då? Ladda kanoner med tunga granater (det är kanske det du har styrketränat för i alla år, som Hodor med sin dörr?) förhoppningsvis långt från de ni skjuter på. Dessutom ser man gissningsvis inte så mycket av skadan man åsamkar, så blir nog lättare med PTSD och sånt med färre otäcka minnesbilder.

Får man välja så??

Luca Brasi
2016-05-27, 09:59
Trist om man blir angripen av Turkiet.

Shqypnia
2016-05-27, 10:11
Karaktärsdrag. En del människor vill kämpa det onda medan andra inte ens hade hjälpt en tiggare i stan om denne låg halvdöd.

Gerdler
2016-05-27, 12:22
Det jag skrev om handlar om problemet med människor som uttrycker sig svepande i termer om att alla som stödjer ISIS borde avrättas. Den typen av retorik passar bättre inom ISIS. Ni tycker säkert att jag är en naiv och godtrogen idiot men att sänka oss till samma hat som ISIS uttrycker tror jag är fel väg att gå.

I mitt inlägg skrev jag ju dessutom att jag syftade på dem som åker ned för att få döda, sedan tror jag säkert att det finns många som åker ned för att de vill göra gott.
Stödjer hur? Om vi talar om folk i förorten som har vax där andra har hjärna och stödjer ISIS i ord men inte i handling så nej, de ska inte dö. De ska utbildas. Men en liten i fiol inom mig spelar triumferande varje gång en drönare dödar en "svensk" ISIS-krigare, en mindre cancer i världen. En mindre återvändare att oroa sig för vad för dyra åtgärder miljöpartiet och vänsterpartiet kommer driva igenom för att de ska känna sig så hemskt välkomna att kriga och våldta här och att tvinga på oss sina ideal.

Det finns väldigt få terrordåd som har gjorts då terroristen överlevt som kostar samhället mer än den tiden terroristen hålls inspärrad. Ta Breivik till exempel. Låter man inte honom göra självmord eller låter honom gå bland medfångarna så de kan ta hand om honom så kostar hans omhändertagande 5 miljoner NOK om året. Dessutom är rättegångskostnaderna över 200 miljoner NOK redan och mer kommer det bli. Varje år han hållits inne så här långt har han kostat så mycket pengar att om det lagts på vård, brandskydd eller vägnätet så hade man kunnat spara 3-5 människoliv om året. Vill man vara human, och det tycker jag man ska vara, så injicerar man något giftigt i hans blod. Det ska inte behövas något mer blodtörstigt. Det är inte öga för öga, tand för tand när vi plockar ut tumörer. Han är en tumör, vi ska inte hata, vi ska eliminera. Samma med ISIS och dess krigare.

Blomkål
2016-05-27, 14:20
Nej vi behöver fler bloggande hipsters för att vinna mot extremismen

Det är i stort sett fakta att IS är skapat eller åtminstone finansierat av USA. Vill man kriga mot ondska är det i fel ände att börja med isis.

Loke
2016-05-27, 14:30
Det är i stort sett fakta att IS är skapat eller åtminstone finansierat av USA. Vill man kriga mot ondska är det i fel ände att börja med isis.

Fast... Vad är det du åsyftar här? Att IS är direkt skapat av USA eller att USAs handlande har bidragit till framväxten av IS?

Diomedea exulans
2016-05-27, 14:36
Fast... Vad är det du åsyftar här? Att IS är direkt skapat av USA eller att USAs handlande har bidragit till framväxten av IS?

Och frågan är hur man bekämpar att USA "hjälper" IS. Skickar arga mail till kongressen?

Teres minor
2016-05-27, 15:23

Ser du allvarligt talat ingen skillnad mellan de bägge parterna?

Alkro
2016-05-27, 15:27
Är dina föräldrar syskon eller vad är ditt problem?

Se tidigare svar, syftar specifikt på de som beger sig till konflikter för att få döda. De personerna skiljer sig nog inte så mycket åt vilket lag de än spelar för.

lillaPiggy
2016-05-27, 15:28
jag tror det finns en stor del politiskt motiverade bland dom etniska svenska som åker ner, speciellt bland dom som slåss för PKK eller YPG

z_bumbi
2016-05-27, 15:55

Åk till valfritt flyktingboende och umgås med de som bor där. Spela fotboll, hjälp dem med läxorna, förklara hur man gör för att köpa medicin på apoteket osv.

anvihl
2016-05-27, 16:22

Enorm skillnad på att vilja stoppa ISIS och faktiskt mörda människor, det andra kan man bara göra regelbundet om man faktiskt gilla att döda folk, det borde betyda att båda parter får utlopp för samma behov fast av olika anledningar.

Sen är det såklart bättre att mörda mördare än oskyldiga.

Bärsärk
2016-05-27, 16:57
Förr i tiden fanns de bönder som red från egen gård på egen häst för att ansluta sig till de stora svenska arméerna och kriga i Europa i stora nordiska kriget.

Äventyrslust, och att man kanske inte har de bästa förutsättningarna hemma.

Lucipha
2016-05-27, 17:35
Åk till valfritt flyktingboende och umgås med de som bor där. Spela fotboll, hjälp dem med läxorna, förklara hur man gör för att köpa medicin på apoteket osv.

Jag har jobbat med det av den anledningen men tröttnade när kollegor och chefer bland annat mörkade sexuella övergrepp pga rädsla för "rasism"

Sverker
2016-05-27, 18:04
Förr i tiden fanns de bönder som red från egen gård på egen häst för att ansluta sig till de stora svenska arméerna och kriga i Europa i stora nordiska kriget.

Äventyrslust, och att man kanske inte har de bästa förutsättningarna hemma.

Knappast. Men Indelningsverket gav säkert mer motiverade soldater till regementena än ren utskrivning av unga män från socken hemma.

Armed Dingo
2016-05-27, 18:27
En sådan här diskussion hade behövt underlag på medelinkomst för de som åker dit. Jag tror många av er har en del poänger, men den absolut viktigaste av dem alla misstänker jag är att de inte har något eller lite att förlora.

Handlar om att fylla sitt liv med ett syfte.. sitta hemma arbetslös, eller jobba på 7-11 månad ut och in eller göra något stort och hedervärt som man själv inte ser som uppnåligt annars? Enkelt val om man är lagd åt det hållet (jag tycker det är en bra sak de gör).

Och som alkro sagt så tror jag också att de inte skiljer sig så fundamentalt från IS-krigare... det handlar om att fylla sina liv med ett syfte. Vem vet vilka lögner de fått höra och hur låg--intelligenta IS-krigare, de som sköter en del av slakten iallafall, kanske är?

Om det finns risk att någon tror att jag inte hatar IS så har jag uttryckt mig dåligt. Bränn dem levande allihop.

Cooks
2016-05-27, 18:33
Det är SDare som vill lösa problemet på plats. Dvs ha ihjäl IS så att inte fler människor flyr och kommer hit.

Skämtåsido,
Ingen aning.

Bärsärk
2016-05-27, 19:17
Knappast. Men Indelningsverket gav säkert mer motiverade soldater till regementena än ren utskrivning av unga män från socken hemma.

Jodå, det finns det berättat om!