handdator

Visa fullständig version : Vad för webbapplikation vill ni ha?

sadjad
2016-05-24, 13:52
Hej på er!
Jag kallar mig själv mig själv för sveriges muskelösaste programmerar och just nu behöver jag er hjälp.

Jag har stor erfarenhet av systemutveckling inom både webb, dator och appar. Nu hade jag tänkt att lära mig lite nya tekniker för mjukvaruutveckling och den tekniken jag hade tänkt att spetsa in mig på under kommande 4 veckor är ASP.NET MVC 6 och 4.5-4.7.

Detta innebär att jag behöver något praktiskt som jag kan applicera mina teoretiska kunskaper på/i.

Då är min fråga till er; finns det någon applikation, hemsida, vad som helst som har med tränings att göra med som ni tycker fattas eller är för dålig som ni saknar?

Så hade jag tänkt att skapa det.
T.ex. bmi kalkylator är ju tråkigt och finns massor utav men något som fattas är t.ex. APK fast för protein?! Bombar mig nu med idéer så utvecklar jag den iden som ni tycker är bäst.

Donner
2016-05-24, 13:55
Skapa en träningsapplikation mha MVC. Gör den mobilvänlig så att man kan använda den under träningen. Schema, utveckling osv.
F.Ö är ASP.NET MVC jäkligt roligt att utveckla i.

sadjad
2016-05-24, 13:58
Skapa en träningsapplikation mha MVC. Gör den mobilvänlig så att man kan använda den under träningen. Schema, utveckling osv.
F.Ö är ASP.NET MVC jäkligt roligt att utveckla i.

Jag använder mig av Bodybuilding.com, deras app på både Iphone och Android samt webbapplikation. Den e väldigt seg och buggar väldigt mycket men fungerar riktigt bra. Blir svårt att skapa något som är bättre, för jag kan skapa något som identiskt men om jag ska skapa något så måste den skilja sig ifrån "källan" på ett sätt så att det är värt att skapa den. Några tankar kring det? iden i sig låter väldigt bra!

Skriver från mobilen så ni får ha överseende med att jag inte skriver så fint

SirreASDF
2016-05-24, 14:50
Bollar lite idéer bara i brist på annat att göra..

Det jag saknar i de (främst mobila) applikationer känner jag spontant att man får välja, antingen anpassningsbar men mer "manuell" eller mindre anpassning men mer automatiska funktioner. Vilket i sig säger sig själv.

Det jag tänker mer konkret, är möjligheten att kunna skapa upp sina egna pass, och sedan ha möjlighet att inkludera "valfri" progression. Alltså att man själv kanske får bygga formlerna för hur progression ska fungera, liknande hur många i dagsläget bygger excelformler för att få progression uträknad.

Är du med på hur jag tänker?

Jag vill t.ex. kunna (rent hypotetiskt då) definiera upp mina träningsdagar, dag 1 innehåller följande övningar: övning 1, övning 2, övning 3 etc.

I övning 1 ska jag jobba mig upp till en tung 3a (säg en fördefinierad startvikt), sedan droppa säg 20% vikt och göra 5x5. Nästa vecka vill jag öka min trea till en fyra eller öka vikten med 2,5/5kg etc.

Alltså inte exakt som min ovan beskrivning, utan möjlighet att kunna definiera upp ökningar etc, själv. Givetvis bör standardökningar finnas med, säg x kilo every n övningstillfälle/dag/vecka/månad.

Vidare är funktioner som generellt kan uppskattas någon form av presentation av tidigare prestationer, JeFit har en smidig sak som räknar ut hur många % av din träning har ägnats till olika muskelgrupper. Sedan även diagram som visar viktkurva, i form av faktiskta 1rm eller estimerade 1rm eller liknande..

Nu har jag som sagt bara försökt bolla idéer, jag personligen är nöjd med google sheets då det tillåter mig total kontroll över allt :)

Blaine
2016-05-24, 16:09
Med tanke på att det dagligen frågas om träningsscheman kanske något åt det hållet skulle underlätta.