Visa fullständig version : Fulknepen runt Windows 10 - årets PR-fiasko
Jag är nog inte ensam om att ha råkat ut för det oändliga tjatet, gnället och gapandet från Microsoft om att uppgradera till Windows 10. Det räcker inte att säga nej tack till det tydligen så oändligt generösa erbjudandet. Senast i raden var dock höjden av fräckhet när man gav sig på någon sorts omvänd uppgraderingskampanj och konstaterade att om man inte tackar nej så byter Microsoft operativsystem.
Det här måste ju vara årtusendets jävla fiasko, jag har aldrig tänkt tanken att byta operativsystem riktigt, men nu börjar man ju undra om man verkligen ska ha Windows om det ska hålla på så här.
Vad fan är grejen med Windows 10 överhuvudtaget förresten, det måste ju vara någonting som gör det eländiga företaget så otroligt angelägna om att alla ska ha det.
http://vignette1.wikia.nocookie.net/en.futurama/images/7/7e/Brainslug.jpg/revision/latest/scale-to-width-down/250?cb=20090504195508
Suuuper Naaaajs...
Win10 är supernajs.
64Qq31ucGy0
Andy.da.wohoo
2016-05-20, 20:31
Vad är problemet med Windows 10? Tycker också det är najs.
King Grub
2016-05-20, 21:30
Jag ångrar inte alls att jag bytte upp mig till 10.
Det handlar inte om preferenser om Windows 10 som sådant utan Microsofts bedrövliga beteende i att så aggressivt pracka på eländet på folk som inte vill ha det. Det är ju rimligt att om du inte vill ha Windows 10 så ska inte skiten dra igång bara för att du lämnat datorn på. Det finns hur många anledningar som helst att inte uppgradera operativsystem hur som helst vid en godtycklig tidpunkt.
Sedan finns det förstås en anledning till att Microsoft gör detta, det är ju inte så att man blivit väldigt generösa helt plötsligt, men det är kanske en annan sak.
King Grub
2016-05-20, 21:41
Microsoft vill oss bara väl. Det är därför dom samlar in information om vad vi har på våra datorer och vad vi gör med över 4000 anslutningar till Microsoftservrar per dygn i Windows 10. Så att dom kan anpassa sina produkter efter våra preferenser. :thumbup:
Iom att microsoft redan är dominanta på marknaden har de säkert kommit på att det är billigare om alla har samma version än att hålla på att underhålla flera olika eftersom det inte är så många privatanvändare som köper det senaste ändå. Många köper ju en burk med OS i och har kvar det tills man byter.
Microsoft vill oss bara väl. Det är därför dom samlar in information om vad vi har på våra datorer och vad vi gör med över 4000 anslutningar till Microsoftservrar per dygn i Windows 10. Så att dom kan anpassa sina produkter efter våra preferenser. :thumbup:
Helvete med porrdata det kommer bli...
Går det ladda hem W10 med pirat-version av W7 än eller?
Går det ladda hem W10 med pirat-version av W7 än eller?
Går ju att köpa en legit kopia av windows 10 professional på nätet för ~250 kronor. Visserligen "grey market" men spelar ju knappast roll när det är windows.
Jag tackade nej varje dag i ett par månader, tills jag en dag brutalt rycktes ur min spelsession och datorn startades om för uppgradering.
Jag blev lite purken, men operativsystemet som sådant fungerar bra.
Vad är problemet med Windows 10? Tycker också det är najs.
Min startmeny och aktivitetsfält har slutat fungera sen typ två månader tillbaka. Varenda gång jag råkar trycka på den får jag upp en ruta där det står att den har slutat fungera och att det skall åtgärdas tills nästa gång jag loggar in och en knapp med "Logga ut". Den rutan går inte att stänga ner.
Edit: På min laptop som också fick W10 så har ljudet försvunnit helt. Förut fungerade att ladda ner och installera lite drivrutiner men sen slutade det också att fungera.
I övrigt har jag inga problem med Windows 10. Lika bra som W7 och oändligt bättre än W8.
Funkar toppen här med, valt bort en del av sakerna man kunde vid installation om insamlandet av data etc.
Att det skulle vara ett PR fiasko tvivlar jag på.
King Grub
2016-05-21, 08:31
valt bort en del av sakerna man kunde vid installation om insamlandet av data etc.
Det är dock bara ett spel för gallerierna. Loggar man antalet anslutningar och överföringar till Microsoft under ett dygn med eller utan valen man kan göra så sjunker antalet från kanske 5000 till 3000, men det skickas fortfarande mängder med data.
Vad gör ni på er dator som ni är oroliga över att MS ska få reda på? Eller är det bara en ren principsak?
Diomedea exulans
2016-05-21, 09:11
Vad gör ni på er dator som ni är oroliga över att MS ska få reda på? Eller är det bara en ren principsak?
Jag är orolig att de ska få reda på att jag är Batman.
Varför skall vi anamma nyare tekniker?
Det var bättre förr?
Internet är bara en fluga?
Varför hackar spelen på mitt grafikkort?
Jag är orolig att de ska få reda på att jag är Batman.
Jag är orolig över att de ska få reda på att jag kollar på porr och är precis (nästan) som alla andra.
Diomedea exulans
2016-05-21, 09:44
Jag är orolig över att de ska få reda på att jag kollar på porr och är precis (nästan) som alla andra.
En grej nästan alla gör är ladda ner illegalt. Kan Windows göra något åt det? Känns inte som om de skulle orka bry sig om att polisanmäla en...
Luca Brasi
2016-05-21, 20:31
En grej nästan alla gör är ladda ner illegalt. Kan Windows göra något åt det? Känns inte som om de skulle orka bry sig om att polisanmäla en...
http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/02768/geoff-pugh-3_2768696b.jpg
Diomedea exulans
2016-05-21, 20:37
Vad menar du?
Luca Brasi
2016-05-21, 20:54
Vad menar du?
Hör du drönaren?
Booom!
Ristretto
2016-05-21, 20:57
Hör du drönaren?
Booom!
:laugh:
Diomedea exulans
2016-05-21, 21:56
Hör du drönaren?
Booom!
:laugh:
Fattar inte.
Det är självklart, särskilt principiellt sett, väldigt oroväckande att privata företag samlar på sig fler uppgifter om dig, i många fall på direkt olagliga sätt, än vad du själv har tillgång till. Det är väldigt billigt för stora företag att lagra och processa enorma mängder information om dig och andra. Det är problematiskt på samma sätt som t.ex. tankeläsare i Marvel universe X-men är problematiskt (för att ta till en analogi som många kanske känner igen).
Det är självklart, särskilt principiellt sett, väldigt oroväckande att privata företag samlar på sig fler uppgifter om dig, i många fall på direkt olagliga sätt, än vad du själv har tillgång till. Det är väldigt billigt för stora företag att lagra och processa enorma mängder information om dig och andra. Det är problematiskt på samma sätt som t.ex. tankeläsare i Marvel universe X-men är problematiskt (för att ta till en analogi som många kanske känner igen).
Vad är deras end-game då? Att ha ihjäl mig? Ta över mitt liv?
http://www.zdnet.com/article/microsoft-tries-to-clear-the-air-on-windows-10-privacy-furor/
Vad är deras end-game då? Att ha ihjäl mig? Ta över mitt liv?
Det behövs inget end game. Jag tror inte att de är superskurkar, däremot är de ett företag som är ute efter maximal vinst och om man som vinstdrivande företag har en massa information liggandes tenderar man att använda den. I vissa fall för syften som de man tagit informationen av inte hade godkänt och som kan komma att bryta mot skyddslagar som t.ex. personuppgiftslagen.
Det mest olustiga är att veta att väldigt ingående uppgifter som kan knytas till dig finns lagrade för obestämd tid och när som helst kan användas till vad som helst.
sabenada
2016-05-22, 05:29
Jag är inte lika orolig för vad Microsoft och andra privata företag får reda på som jag är för olika staters säkerhetstjänster, och inte främst för egen del. Man kan nog tryggt utgå från att allt som Microsoft, Google och Apple samlar in även når NSA, CIA och liknande organisationer. Det kan senare användas till utpressning av dissidenter eller företagsledare. Säg att Säpo får tillgång till en SD-politikers gmail och sökhistorik och upptäcker att hon har herpes och gillar strypsex, till exempel. Kan lätt tänka mig att de skulle använda det. De ringer ju redan upp folk för vad de skrivit på Facebook.
Jag är inte lika orolig för vad Microsoft och andra privata företag får reda på som jag är för olika staters säkerhetstjänster, och inte främst för egen del. Man kan nog tryggt utgå från att allt som Microsoft, Google och Apple samlar in även når NSA, CIA och liknande organisationer. Det kan senare användas till utpressning av dissidenter eller företagsledare. Säg att Säpo får tillgång till en SD-politikers gmail och sökhistorik och upptäcker att hon har herpes och gillar strypsex, till exempel. Kan lätt tänka mig att de skulle använda det. De ringer ju redan upp folk för vad de skrivit på Facebook.
Okej men om man inte gillar strypsex och inte skriver saker på facebook, eller är politiker; behöver man verkligen vara orolig då? Allt jag skriver och gör är ju även något jag skulle stå för om så konfronterad med en kamera utanför dörren.
Jag förstår varför det för en viss typ av människor kan vara mindre fördelaktigt att bli lätt övervakad, men för en helt vanlig svensson?
Diomedea exulans
2016-05-22, 09:29
Okej men om man inte gillar strypsex och inte skriver saker på facebook, eller är politiker; behöver man verkligen vara orolig då? Allt jag skriver och gör är ju även något jag skulle stå för om så konfronterad med en kamera utanför dörren.
Jag förstår varför det för en viss typ av människor kan vara mindre fördelaktigt att bli lätt övervakad, men för en helt vanlig svensson?
Jag börjar misstänka att du och jag, Bärsärk, är väldigt ovanliga. Vi har inget mer komprometterande än porr på våra datorer. Med tanke på hur mycket folk ogillar att bli övervakade verkar det som om 99 % av befolkningen sitter med info om grov kriminalitet på sina laptops.
Jag börjar misstänka att du och jag, Bärsärk, är väldigt ovanliga. Vi har inget mer komprometterande än porr på våra datorer. Med tanke på hur mycket folk ogillar att bli övervakade verkar det som om 99 % av befolkningen sitter med info om grov kriminalitet på sina laptops.
Känner mig nästan stött över att behöva vara såhär vanlig, jag ska fanimej ladda ner lite dinosaurieporr senare ikväll så ska Storebror få se på grejer!
King Grub
2016-05-22, 09:40
Nej, om ni inte tycker att det känns på något sätt oroväckande eller obehagligt att det faktum att ni är övervakade och att era vanor registreras för kanske all framtid och delas bland multinationella företag och statliga säkerhetstjänster så är det ju inga problem för er.
sabenada
2016-05-22, 10:06
För din egen del kanske det inte finns någon omedelbar hotbild, men poängen är att datainsamlingen kan vara dåligt för samhället i stort, inklusive dig, eftersom det ger rådande maktintressen en klubba att slå uppstickare i huvudet med. Din favoritpolitiker kanske tystas, och en ny tjänst som du hade uppskattat kanske aldrig får se dagens ljus.
För övrigt kan personer som inte är måltavlor idag vara det i framtiden. Just nu kanske inte Dios intresse för japansk tentakelporr är något problem för honom, men om 10 år när han leder ett globalt ankköttsimperium så kan det vara det.
Ristretto
2016-05-22, 10:13
Fattar inte.
Dom spionerar på dig och helt plötsligt kommer en attack från en drönare. Så tolkade jag det, men jag kanske hittade på själv. :)
Nej, om ni inte tycker att det känns på något sätt oroväckande eller obehagligt att det faktum att ni är övervakade och att era vanor registreras för kanske all framtid och delas bland multinationella företag och statliga säkerhetstjänster så är det ju inga problem för er.
Allt det där är ju egentligen bara dubbelplusbra (som det heter på nyspråk) :D.
svenbanan
2016-05-22, 10:18
Problemet är ju inte att man sitter med massor av komprometterande uppgifter på datorn. Det är ju bara det att det är olustigt att M$ (eller vilket företag som helst) kan sitta på all möjlig info och korsreferera alla möjliga grejer och få nån typ av fullständig bild över alla ens vanor och beteenden.
Såvitt jag vet är det enda illegala på min burk diverse nedladdade filmer och spel och liknande skit. Inget jag är särskilt nervös över.
Däremot skulle jag inte vilja att det fanns en publik websida som vem som helst kunde titta på med en kartbild och en blipp som visar var jag befinner mig i realtid. Samt att varje kortköp står listat tillsammans med all övrig ekonomisk info. Alla inlägg på "anonyma" internetforum korsrefererade mot ens riktiga namn etc.
Helt enkelt olustigt.
Jag skulle inte heller vilja ha en webkamera i sovrumet som registrerar mina sexuella avvikelser... ;)
en ny tjänst som du hade uppskattat kanske aldrig får se dagens ljus.
Fast i just den frågan är det nog snarare tvärt om, massor av dagens tjänster, serier, filmer osv har blivit till genom övervakning av våra intressen.
Netflix analyzed and cross-referenced the minutely-tracked watching preferences of millions of customers to generate a formula for a hit. “Netflix doesn’t know merely what we’re watching, but when, where and with what kind of device,”... “It keeps a record of every time we pause the action — or rewind, or fast-forward — and how many of us abandon a show entirely after watching for a few minutes.” Armed with that knowledge, the company determined it had a lot of viewers who liked or would like the original BBC miniseries, and that those viewers are also suckers for movies starring Kevin Spacey or directed by David Fincher ... That made a sufficiently compelling case for Netflix to plunk down a reported $100 million for 26 episodes of a “House of Cards” remake starring Spacey under Fincher’s direction.
sabenada
2016-05-22, 11:19
Fast i just den frågan är det nog snarare tvärt om, massor av dagens tjänster, serier, filmer osv har blivit till genom övervakning av våra intressen.
Självklart kan det öppna möjligheter också, men det är svårt att säga hur mycket som har stoppats just eftersom dessa tjänster inte finns och därmed inte kan pekas ut.
Hade tevemonopolet brutits om sossarna hade suttit på komprometterande information om Stenbecks sexliv i slutet på 80-talet? Antagligen inte lika tidigt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.