Visa fullständig version : Program för medlemshantering
Finns det något bra program för att organisera x-antal (ca 1000) medlemmar?
Önskvärd funktion är att kunna lista dom i aktiva/inaktiva, utan att behöva ändra detta manuellt. Sen såklart namn, kontaktuppgifter osv
Inget som körs online heller.
Jag har googlat men inte hittat något som funkar bra.
svenbanan
2016-05-14, 20:06
Jag antar du pratar om administrering av kolo. Pratar du om nåt som user manager i vBulletin fast du vill få in användardatat i nåt externt program?
Jag har själv ingen erfarenhet av vbulletin, men kanske kan du exportera användardata från SQL-datatbasen till excel?
Jockefoten
2016-05-14, 20:10
Jag antar du pratar om administrering av kolo. Pratar du om nåt som user manager i vBulletin fast du vill få in användardatat i nåt externt program?
Jag har själv ingen erfarenhet av vbulletin, men kanske kan du exportera användardata från SQL-datatbasen till excel?
Jag skulle gissa med att det har och göra med ideell gymverksamhet eller liknande.
Jag antar du pratar om administrering av kolo. Pratar du om nåt som user manager i vBulletin fast du vill få in användardatat i nåt externt program?
Jag har själv ingen erfarenhet av vbulletin, men kanske kan du exportera användardata från SQL-datatbasen till excel?
Svar nej. :)
Jag skulle gissa med att det har och göra med ideell gymverksamhet eller liknande.
Helt korrekt. :thumbup:
westleage
2016-05-14, 20:43
Excel klarar uppgiften och mycket mer därtill. Nackdelen är väl att det kan kräva en del arbete att få till de funktioner man vill om man inte är van.
Excel klarar uppgiften och mycket mer därtill. Nackdelen är väl att det kan kräva en del arbete att få till de funktioner man vill om man inte är van.
Det är där jag är. :)
westleage
2016-05-14, 22:24
Jag gjorde ett enkelt ark här:
http://www.filedropper.com/jrgen
Det går att filtrera på aktiva/ej aktiva:
https://www.youtube.com/results?search_query=excel+filter
Dessutom kan man i kolumnen Aktiv endast välja Ja eller Nej:
https://www.youtube.com/results?search_query=excel+drop+down+list
Det finns ju även en excel-tråd här på forumet.
Skulle rekommendera byte av till XenForo, där kan man se och administrera sånt ganska enkelt iaf. Fast det är också manuellt förstås. vBulletin är ju annars rätt klassiskt, men aldrig använt det som admin så kan inte uttala mig om det har samma möjligheter, eller om du är ute efter något mer automatiserat.
Jag skulle gissa med att det har och göra med ideell gymverksamhet eller liknande.
Skulle rekommendera byte av till XenForo, där kan man se och administrera sånt ganska enkelt iaf. Fast det är också manuellt förstås. vBulletin är ju annars rätt klassiskt, men aldrig använt det som admin så kan inte uttala mig om det har samma möjligheter, eller om du är ute efter något mer automatiserat.
Inte kolo som sagt. :)
Jag gjorde ett enkelt ark här:
http://www.filedropper.com/jrgen
Det går att filtrera på aktiva/ej aktiva:
https://www.youtube.com/results?search_query=excel+filter
Dessutom kan man i kolumnen Aktiv endast välja Ja eller Nej:
https://www.youtube.com/results?search_query=excel+drop+down+list
Det finns ju även en excel-tråd här på forumet.
När det kommer till excel så är jag http://files.gamebanana.com/img/ico/sprays/noob_2.png :)
Inte kolo som sagt. :)
Allt jag kan är forumadmin, wordpress, webbdesign/photoshop. Men det torde ju finnas extensions, ifall det nu är ett forum. Vet att både vBulletin och XenForo har en helvetisk massa extensions. Finns ju gigantiska forum, så det bör ju finnas sätt att hantera medlemmar en masse, rent logiskt. Om det nu är någon av dessa ramverk.
westleage
2016-05-14, 22:53
Allt jag kan är forumadmin, wordpress, webbdesign/photoshop. Men det torde ju finnas extensions, ifall det nu är ett forum. Vet att både vBulletin och XenForo har en helvetisk massa extensions. Finns ju gigantiska forum, så det bör ju finnas sätt att hantera medlemmar en masse, rent logiskt. Om det nu är någon av dessa ramverk.
Hehe, tror du får läsa igenom tråden en gång till...
Hehe, tror du får läsa igenom tråden en gång till...
Missade att det inte var online. Antog att det var till hemsida med användare. Gjort mycket lite arbete med databaser, tyvärr. Enbart fört in/ändrat/kollat uppgifter i en kunddatabas/betalningsdatabas, minns inte vad det hette. Men det var ändå rackel. Finns dock säkert många sådana program om man googlar "free business database" eller dylikt?
Finns det något bra program för att organisera x-antal (ca 1000) medlemmar?
Önskvärd funktion är att kunna lista dom i aktiva/inaktiva, utan att behöva ändra detta manuellt. Sen såklart namn, kontaktuppgifter osv
Inget som körs online heller.
Jag har googlat men inte hittat något som funkar bra.
Jag tror att detta är enkelt löst i excel (westleage kanske redan gett all info, jag kunde inte se länkarna härifrån just nu).
När du menar "lista dem i aktiva/inaktiva utan att behöva gör det manuellt" - Menar du att du helt enkelt ska kunna klicka i en ruta (t.ex.) så att de markeras som inaktiva, eller ska de plocka den infon från en extern källa och uppdatera därefter?
Jag tror att detta är enkelt löst i excel (westleage kanske redan gett all info, jag kunde inte se länkarna härifrån just nu).
När du menar "lista dem i aktiva/inaktiva utan att behöva gör det manuellt" - Menar du att du helt enkelt ska kunna klicka i en ruta (t.ex.) så att de markeras som inaktiva, eller ska de plocka den infon från en extern källa och uppdatera därefter?
Det är ju det där med att orden enkelt och excel inte finns i min vokabulär. :D
När någon köper ett kort så blir denne automatiskt "icke medlem" när kortet gått ut.
Naturligtvis måste man manuellt klicka "aktiv" när medlemskapet köps, men när tiden gått ut så förs medlemmen automatiskt över till inaktiv medlem.
Så att man på ett enkelt vis kan hålla reda på exakt hur många medlemmar som finns aktiva. Vi har månad, kvartal, halvår och helårskort att köpa och vårt tagsystem erbjuder inte den möjligheten.
Man skall helst kunna fylla i kontaktuppgifter också såklart.
Jockefoten
2016-05-15, 10:08
Jag byggde en åt dig.
https://drive.google.com/file/d/0B6rL1jisvQWpYzZTZXlTRXRJb0U/view?usp=sharing
Det du behöver göra när du lägger till nya medlemmar är att kopiera (ctrl+c) Återstående dagar och status till nästa rad (ctrl+v) resten sköter excel.
Jag byggde en åt dig.
https://drive.google.com/file/d/0B6rL1jisvQWpYzZTZXlTRXRJb0U/view?usp=sharing
Det du behöver göra när du lägger till nya medlemmar är att kopiera (ctrl+c) Återstående dagar och status till nästa rad (ctrl+v) resten sköter excel.
Ja, det borde ju funka utmärkt. Jag bugar och tackar ödmjukast. :)
Kul att Herr Löwgren fick vara med. Väntar fortfarande på det spöt han skulle ge mig fö. :D
PureWhey
2016-05-15, 10:35
Hahaha :D
Agitator
2016-05-15, 11:56
Jag byggde en åt dig.
https://drive.google.com/file/d/0B6rL1jisvQWpYzZTZXlTRXRJb0U/view?usp=sharing
Det du behöver göra när du lägger till nya medlemmar är att kopiera (ctrl+c) Återstående dagar och status till nästa rad (ctrl+v) resten sköter excel.
Man kan ju göra en till tabell där man får välja mellan de olika alternativen för korten. Så slipper man ctrl c: med mera.
Medlemmen som gjorde forumloggan gjorde och sålde program för mindre gym. Jag har glömt både användarnamn och vad han heter på riktigt. Det jag kommer ihåg utöver forumloggan och dataprogrammen var att han bodde på någon gård och hade hästar.
Fast det är antagligen en skaplig investering och kräver också avtal om både kundsupport och uppdateringar.
LoveMachine
2016-05-15, 15:01
Jag byggde en åt dig.
https://drive.google.com/file/d/0B6rL1jisvQWpYzZTZXlTRXRJb0U/view?usp=sharing
Det du behöver göra när du lägger till nya medlemmar är att kopiera (ctrl+c) Återstående dagar och status till nästa rad (ctrl+v) resten sköter excel.
Mycket bra och funkis exempel, men... Datumformatering för i helvete. Efter att ha bott i USA ett tag så har mitt hat mot allt som inte stavas ISO ökat exponentiellt.
Jockefoten
2016-05-15, 15:11
Mycket bra och funkis exempel, men... Datumformatering för i helvete. Efter att ha bott i USA ett tag så har mitt hat mot allt som inte stavas ISO ökat exponentiellt.
Det är google som pajar formatet. Om du laddar hem programmet och kikar i excel så ska det vara ärorika ISO-standard. :D
Agitator
2016-05-15, 16:10
Lägg till en till tabell för månadskort, kvartal, halvår samt årskort så slipper jörgen control cea & vea
Jockefoten
2016-05-16, 21:02
Uppdaterade den.
https://drive.google.com/file/d/0B6rL1jisvQWpYWx1cmNRZFhyNEk/view?usp=sharing
Nu behöver du bara skriva in efternamn i första tomma raden i tabellen klicka på enter och så kommer excel själv att göra en ny rad med alla formler. Sen skriver du in Datum för medlemskap och i kolumn Månader så har jag gjort en lista där du kan välja 1,3,6 & 12 månader.
För saken skull så ja la in en räknare av antal medlemmar och antal aktiva medlemmar.
westleage
2016-05-16, 21:42
Snyggt :thumbup:
Agitator
2016-05-16, 22:19
Uppdaterade den.
https://drive.google.com/file/d/0B6rL1jisvQWpYWx1cmNRZFhyNEk/view?usp=sharing
Nu behöver du bara skriva in efternamn i första tomma raden i tabellen klicka på enter och så kommer excel själv att göra en ny rad med alla formler. Sen skriver du in Datum för medlemskap och i kolumn Månader så har jag gjort en lista där du kan välja 1,3,6 & 12 månader.
För saken skull så ja la in en räknare av antal medlemmar och antal aktiva medlemmar.
Snyggt!
Tips till jörgen är då att ctrl c ctrl v på datumen. Eller lära sig ett snabbkommando ctrl+;
rätt smidigt att bara ställa sig på cellen för datum kortet/kontot ska gälla ifrån och trycka shift ctrl till vänster och ; för att få dagens datum i rätt format, ifall nu jörgen använder excel.
Går ju fixa dropdown meny på det där också eller att den lägger till datum varje gång man skriver in namnet första gången man tabbar till nästa cell.
Kul med folk som gillar excel!
Uppdaterade den.
https://drive.google.com/file/d/0B6rL1jisvQWpYWx1cmNRZFhyNEk/view?usp=sharing
Nu behöver du bara skriva in efternamn i första tomma raden i tabellen klicka på enter och så kommer excel själv att göra en ny rad med alla formler. Sen skriver du in Datum för medlemskap och i kolumn Månader så har jag gjort en lista där du kan välja 1,3,6 & 12 månader.
För saken skull så ja la in en räknare av antal medlemmar och antal aktiva medlemmar.
This I like! :thumbup:
Uppdaterade den.
https://drive.google.com/file/d/0B6rL1jisvQWpYWx1cmNRZFhyNEk/view?usp=sharing
Nu behöver du bara skriva in efternamn i första tomma raden i tabellen klicka på enter och så kommer excel själv att göra en ny rad med alla formler. Sen skriver du in Datum för medlemskap och i kolumn Månader så har jag gjort en lista där du kan välja 1,3,6 & 12 månader.
För saken skull så ja la in en räknare av antal medlemmar och antal aktiva medlemmar.
Jag säger tack som fan. Det kommer att funka sjukt bra. :bow::bow:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.