Visa fullständig version : BCAA sämre än kolhydrat vid diet för att förlora kroppsfett
King Grub
2016-05-11, 17:20
Trots att originalstudiens slutsatser var motsatsen. En genomgång av resultaten visar dock att kolhydratgruppen förlorade mer kroppsfett och slapp sänkningen av RMR som BCAA-gruppen drabbades av.
http://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12970-016-0128-9
Här är originalstudien, som var finansierad av Scivation. http://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12970-015-0112-9
Slutsatsen i den var att BCAA "the BCAA group exhibited a significant decrease in fat mass that was not observed in the CHO group" trots att kolhydratgruppen förlorade mycket mer kroppsfett...
Nu har alltså Scheonfeld och Aragon gjort en analys av den studien, och slutsatsen blir snarare att BCAA förhindrar fettförlust, inte bevarar fettfri massa, och att till och med socker är ett bättre val än BCAA.
http://postimg.org/image/5bcimavdt/
Känns som att "BCAA" blir mer säljande för varje sådan studie som visas.
Jonas Lundberg
2016-05-12, 00:28
Äntligen kommer dom fram till det jag sagt i minst 5 år. *popcorn*
Shqypnia
2016-05-12, 08:27
Härligt med denna studie! Men det är en lång väg var tills alla i branschen ska sluta framhäva BCAA som det bästa som hänt.
Folk måste förstå att de får resultat trots BCAA intaget och inte pga det.
I Tyngre träningssnack diskuteras den enda (?) stora studien på bcaa vs eaa och där är väl slutsatsen att det förmodligen inte är någon större skillnad, men att eaa förmodligen är lite bättre. Nu handlar det väl endast om att stimulera mps i samband med träning och inget annat om jag inte minns fel. Men att bcaa är verningslöst i samband med träning är väl inte bevisat som många vill påstå, eller?
Själv har jag alltid kört på proteinpulver eller eaa då jag tänker att man missar (kanske) någonting man utesluter aminosyror. Men det händer att jag dricker bcaa då det är gott, upplever viss mental energi (placebo eller ej) och jag inte betalar allt för stora slantar för det. Men om det faktiskt skullevilja sig ha negativa effekter så är det ju bara att lägga ner.
King Grub
2016-05-12, 09:29
I den studien som diskuterades där undersöktes bara stimulansen av proteinsyntesen. Det är inte samma sak som faktisk nybildning av protein. BCAA stimulerar proteinsyntesen kraftfullt... men om det faktiskt händer något efter den stimulansen är en annan sak.
spoonchest
2016-05-12, 09:44
#rip #nocco
Tomas Tryffel
2016-05-12, 11:00
#rip #nocco
Detta, eller riktigt feta skygglappar på fansen *popcorn*
Detta, eller riktigt feta skygglappar på fansen *popcorn*
Underskatta inte instagrammaffians förmåga att bortse från saker när de får lite pengar för att marknadsföra saker.
Underskatta inte heller antalet människor som hellre lyssnar på fitnessfolk på nätet än på vetenskap.
Paperbasket
2016-05-12, 12:11
Vetenskapliga studier kommer vanligtvis inte ut bland "vanligt" folk och Ulla 50+ kommer aldrig ställa sig framför energidryckerna och tänka "Hmm, när jag läste på jissn.com vad stod det då om BCAA?
Troligen har ambassadörerna för exempelvis NOCCO inte heller någon aning om studier som dessa.
Att folk här tar del av denna studien är endast för att King Krub postar länk till den, imo.
Sheogorath
2016-05-12, 12:24
Fast kosttillskottsförsäljarna är snabba att haka på. Direkt när den där jämförande studien av EAA och BCAA kom ut så lanserades en Nocco/Celcius/Whatever med EAA och ALLT som innehöll titeln BCAA började reas ut till höger och vänster både i butiker och på nätet. Det pågår fortfarande.
King Grub
2016-05-12, 12:30
Kosttillskottsindustrin har i alla fall lyckats med konststycket att lura på folk värdelöst pulver för miljarder i något tiotal år. :thumbup:
Sheogorath
2016-05-12, 12:51
Man får bara säga: bra jobbat! :thumbup:
Jonas Lundberg
2016-05-12, 15:12
Man måste se BCAA som energi och då närmast socker.
10 g BCAA innehåller 40 kcal, så i stort sett ingenting.
Hur det används i kroppen beror helt på hur mycket man äter dagligen...lång historia.
Brist på energi, då kommer det sannolikt att omvandlas till glukos.
För mycket energi, då läggs det bara på toppen där.
Har man brist på just dessa aminosyror, då fyller det sin funktion. Men om man äter 2-3 g fullvärdigt protein/kg kroppsvikt och dag, då har man inte brist på några aminosyror.
Allt är en stor marknadsföringsbluff, som alla fitnessflickor mm gärna hakar på för att få vara ett ansikte utåt. Utan att veta något mer om BCAA. Kanske knappt vet att det är tre aminosyror som man ändå får i sig via protein.
Man måste se BCAA som energi och då närmast socker.
10 g BCAA innehåller 40 kcal, så i stort sett ingenting.
Hur det används i kroppen beror helt på hur mycket man äter dagligen...lång historia.
Brist på energi, då kommer det sannolikt att omvandlas till glukos.
För mycket energi, då läggs det bara på toppen där.
Har man brist på just dessa aminosyror, då fyller det sin funktion. Men om man äter 2-3 g fullvärdigt protein/kg kroppsvikt och dag, då har man inte brist på några aminosyror.
Allt är en stor marknadsföringsbluff, som alla fitnessflickor mm gärna hakar på för att få vara ett ansikte utåt. Utan att veta något mer om BCAA. Kanske knappt vet att det är tre aminosyror som man ändå får i sig via protein.
Inte så konstigt dock då det inte sällan är väldigt fina och välsvarvade tjejer som agerar skyltdockor utåt åt t ex BCAA.
typ https://www.instagram.com/p/BFV8fHwCGSG/?taken-by=fitnessjulia
Sparven från Minsk
2016-05-14, 06:28
Inte så konstigt dock då det inte sällan är väldigt fina och välsvarvade tjejer som agerar skyltdockor utåt åt t ex BCAA.
typ https://www.instagram.com/p/BFV8fHwCGSG/?taken-by=fitnessjulia
Skicka studien till henne på insta :)
PureWhey
2016-05-14, 09:35
Skicka studien till henne på insta :)
Behöver man översätta den till svenska först?
Armed Dingo
2016-05-14, 15:20
Meeh jag fnissar ju redan när någon handlar NOCCO av mig. How will I survive now
baystone
2016-05-15, 08:39
En sökning på #nocco resulterade i väldigt många tränade män också så inte är det bara fitnessflickor som fastnar för det inte [emoji14]
Skickat från min A0001 via Tapatalk
Shqypnia
2016-05-15, 08:50
NOCCO höjs också till skyarna (tyvärr) av Tyngre vilket är lite tråkigt.
PureWhey
2016-05-15, 09:34
Tyngre vill dessutom inte publicera artiklar där man behandlar b.la. denna studien - dvs negativa saker om BCAA. He-he
StarkaUlf
2016-05-15, 09:44
Klart att dom (Tyngre) inte vill sprida dåliga studier när dom själva säljer tonvis av BCAA.
Meeh jag fnissar ju redan när någon handlar NOCCO av mig. How will I survive now
Fast det kanske finns de som handlar nocco för att de tycker det är gott? :P
En studie för Armsman här på forumet att läsa! :)
PureWhey
2016-05-15, 10:40
Klart att dom (Tyngre) inte vill sprida dåliga studier när dom själva säljer tonvis av BCAA.
Då kanske man skall undra över de andra artiklarna också? *popcorn*
Tveksam till att Tyngre tjänar storkovan på Nocco, om marginalen är som på Celcius är det nog inget man blir rik på.
Oavsett om BCAA skulle göra någon nytta eller ej så är ju mängden aminosyror i en Nocco för liten. Jag tror de flesta dricker Nocco för att det i "fitnessvärlden" är en trendig dryck, dvs en trendig Red Bull. Effekten av koffein är tillräcklig för de flesta, eventuell övrig effekt bryr sig nog ingen om.
Säg vad ni vill men jag är iaf väldigt imponerad över hur både Celcius och Nocco lyckades bygga upp sina företag med extremt smart och billig marknadsföring.
Enda anledningen till att dricka BCAA-drycker är väl i princip om man blir sponsrad alternativt får riktigt billigt, men som standard är de rejält dyra också.
Underskatta aldrig effekten av placebo.
Den kan vara nog så potent.
Armed Dingo
2016-05-16, 10:33
Det håller jag inte med om.
Ungefär lika potent som BCAA.
En hel del oklarheter i originalartikeln...
Härliga klassiska misstag som multipla t-test av olika slag, type II errors och avsaknad av ES samt inkonsistenta resultat... Författarna har f.ö. svarar på responsen och ändrat en del.
Jakobson
2016-05-18, 17:44
Skulle någon kunna säga om dessa påståenden stämmer eller är felaktiga om man utgår från studien?
Tack på förhand :)
113366
113365
Det där är en reklamtext som hänvisar till olika referenser som du inte fått med.
Referenserna är säkert bra men texten är luddigt. Kreatinkinas och laktatdehydrogenas är två viktiga enzymer som SKA finnas i musklerna. Finns ingen direkt koppling till grenade aminosyror med de två enzymerna:confused:.
Jakobson
2016-05-18, 18:42
Det där är en reklamtext som hänvisar till olika referenser som du inte fått med.
Referenserna är säkert bra men texten är luddigt. Kreatinkinas och laktatdehydrogenas är två viktiga enzymer som SKA finnas i musklerna. Finns ingen direkt koppling till grenade aminosyror med de två enzymerna:confused:.
Tack för att du tog dig tid,
Jag kan bifoga resten också.
Det jag mest vill få fram är om man kan se denna text som missvisande eller att det är falsk marknadsföring :)
113368
PureWhey
2016-05-18, 19:36
Nvm, såg ej allt på mob.
King Grub
2016-05-18, 20:44
Pengarna i sjön.
Hur är det med EAA, värt att slösa pengarna på det? =D
Jakobson
2016-05-18, 22:08
Skulle någon kunna säga om dessa påståenden stämmer eller är felaktiga om man utgår från studien?
Tack på förhand :)
113366
113365
Pengarna i sjön.
Skulle du vilja peka på det som är missvisande i texten? Skulle vara till stor hjälp
Hur är det med EAA, värt att slösa pengarna på det? =D
Förmodligen också bortkastat men eventuellt kan det finnas en poäng vid lågt kalori/proteinintag. Möjligtvis kan man tänka sig att signalen från BCAA på nåt sätt ökar upptaget av proteinet om man använder det rätt. Men vad jag vet har ingen undersökt det här så huruvida det här ger nåt resultat i praktiken låter jag vara osagt.
wilhelmblomgren
2016-05-19, 00:32
Härligt med denna studie! Men det är en lång väg var tills alla i branschen ska sluta framhäva BCAA som det bästa som hänt.
Folk måste förstå att de får resultat trots BCAA intaget och inte pga det.
Så sant!
Om man har BCAA hemma så borde en rimlig förbrukning av dessa kunna vara t.ex. som måltidstryck, då det är godare än vatten + eventuellt skulle intaget kunna öka upptaget av andra aminosyror?
King Grub
2016-06-20, 05:07
eventuellt skulle intaget kunna öka upptaget av andra aminosyror?
Despite the popularity of BCAA supplements we find shockingly little evidence for their efficacy in promoting MPS or lean mass gains and would advise the use of intact proteins as opposed to a purified combination of BCAA that appear to antagonize each other in terms of transport both into circulation and likely in to the muscle
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4558471/
Med tillräckligt små doser BCAA borde man kringgå denna effekt? Alltså att ta t.ex. 0.5 skopa istället för 2. Vad säger herrskapet om denna idé?
edit: Vad fan ska jag göra med mina 700 gram BCAA jag köpte på REA (typ 70% nedsatt pris)?!?!?!?
Sheogorath
2016-06-21, 13:28
Med tillräckligt små doser BCAA borde man kringgå denna effekt? Alltså att ta t.ex. 0.5 skopa istället för 2. Vad säger herrskapet om denna idé?
edit: Vad fan ska jag göra med mina 700 gram BCAA jag köpte på REA (typ 70% nedsatt pris)?!?!?!?
Du funderade inte på varför ALLA sedan några månader rear ut BCAA-produkter till höger och vänster? ;)
Fick du det billigt så svider det väl inte så mycket att slänga skiten.
Jag är ganska övertygad om att det går att tillsätta bcaa till en vanlig måltid med blandade proteinkällor utan att man varken kan mäta eller uppleva några skillnader i muskelpåverkan. Självklart så länge man inte vräker på med bcaa så det närmar sig proteinmängden i den övriga måltiden.
PureWhey
2016-06-21, 15:35
Vad skulle poängen vara med det?
Anders The Peak
2016-06-21, 17:07
Berika måltiden och höja det anabola gensvaret :)
Av trådtiteln kan man säkert dra slutsatsen att BCAA är effektivare energigivare jämfört med kolhydrat (glukos/fruktos?)
Slippa slänga 700 g aminosyror som istället kan räknas till det totala intaget.
King Grub
2016-06-21, 18:19
Problemet är att vanligt protein från en blandad kost redan maximerar muskeluppbyggnaden. Och BCAA minskar inte muskelnedbrytningen, annat än möjligen vid intag under långvarig ansträngning. Det blir i stället energi, helt enkelt. Men absolut, att slänga det låter onödigt.
Jag kommer påbörja en lågdosering av BCAA vid måltider för att försöka med hjälp av ett väldigt lågt BCAAintag få till effekterna som alla drömt om med BCAA:t. Genom den låga doseringen kommer jag få upp en anabol peak som då genom det normala "matproteinet" sedan gör att den maximala muskeluppbyggnaden kan bli aningen längre genom att först gå upp. Tänk en börskurs som spikar rakt uppåt och sedan bibehåller en högre nivå innan den sedan sjunker.
Min tanke är att 2 gram BCAA som dryck ska ge denna lilla anabola boost, samtidigt som jag undviker att slänga mina 700 gram.
Sheogorath; hehe jag köpte det precis när utförsäljningen startade! Alltså när nya bibeln kring BCAA skrevs och BCAA gick från opti till fetmabildande över en natt i vårt allas medvetande.
PureWhey
2016-06-23, 00:25
Jag kommer påbörja en lågdosering av BCAA vid måltider för att försöka med hjälp av ett väldigt lågt BCAAintag få till effekterna som alla drömt om med BCAA:t. Genom den låga doseringen kommer jag få upp en anabol peak som då genom det normala "matproteinet" sedan gör att den maximala muskeluppbyggnaden kan bli aningen längre genom att först gå upp. Tänk en börskurs som spikar rakt uppåt och sedan bibehåller en högre nivå innan den sedan sjunker.
Min tanke är att 2 gram BCAA som dryck ska ge denna lilla anabola boost, samtidigt som jag undviker att slänga mina 700 gram.
Sheogorath; hehe jag köpte det precis när utförsäljningen startade! Alltså när nya bibeln kring BCAA skrevs och BCAA gick från opti till fetmabildande över en natt i vårt allas medvetande.
Läste du inte det grub skrev i inlägget ovan?
Sohlsken
2016-06-23, 01:45
Så detta innebär att BCAA är, typ, värdelöst i sammanhanget, snarare än att kolhydrater är bra?
Eller hjälper kolhydrater? I så fall vilken mängd? Räcker en skiva knäckebröd?
Så detta innebär att BCAA är, typ, värdelöst i sammanhanget, snarare än att kolhydrater är bra?
Eller hjälper kolhydrater? I så fall vilken mängd? Räcker en skiva knäckebröd?
Äter du låt säga 100-150g kolhydrater lär du bränna mer fett och bevara mer muskelmassa än om du åt en skiva knäckebröd då du presterar bättre.
I den studien som diskuterades där undersöktes bara stimulansen av proteinsyntesen. Det är inte samma sak som faktisk nybildning av protein. BCAA stimulerar proteinsyntesen kraftfullt... men om det faktiskt händer något efter den stimulansen är en annan sak.
men är inte proteinstyntes= Cellens nybildning av proteiner där aminosyror pusslas ihop till peptider för att sedan bli färdiga proteiner som bygger upp vävnad i våra kroppar.
Och om jag inte läste fel så ökade BCAA gruppen mer i vikter än vad CHO gruppen gjorde även om CHO gruppen förlorade mer fett så blev BCAA gruppen starkare, är det inte det som är ganska optimalt vid viktnedgång även om det tar längre tid att gå ner i fett.
King Grub
2016-06-23, 10:49
men är inte proteinstyntes= Cellens nybildning av proteiner där aminosyror pusslas ihop till peptider för att sedan bli färdiga proteiner som bygger upp vävnad i våra kroppar.
Proteinsyntesen kan stimuleras utan att det händer något vad gäller nybildning av protein.
Proteinsyntesen kan stimuleras utan att det händer något vad gäller nybildning av protein.
Hur kan man stimulera nybildning av proteiner utan att det händer någon nybilding av proteiner, eller har jag fattat proteinsyntes fel.
King Grub
2016-06-23, 11:17
Även om translationen initieras av leucin behövs andra komponenter för att något faktiskt skall hända.
Vilka komponenter då? Mer aminosyror eller mer variation av dem?
och vad är din synpunkt på det nedanför
Och om jag inte läste fel så ökade BCAA gruppen mer i vikter än vad CHO gruppen gjorde även om CHO gruppen förlorade mer fett så blev BCAA gruppen starkare, är det inte det som är ganska optimalt vid viktnedgång även om det tar längre tid att gå ner i fett.
Tack för svar och förlåt om jag är tjatig men du är ju kung på sådant här. :)
Vad innebär det då att proteinsyntesen "stimuleras"? Jag trodde det betydde att kroppen kickar igång just "nybildning av protein".
Att du fått fram en ritning på proteinet du skall bygga.
Men sedan krävs alla aminosyrorna. De skall sedan vara "aktiverade" dvs att det finns tillräckligt med energi så att de kan sättas ihop till ett nytt protein.
exevision
2016-06-23, 18:10
Det vara en riktigt bra liknelse!
King Grub
2016-06-23, 18:12
Jak hålla med!
Men sedan krävs alla aminosyrorna. De skall sedan vara "aktiverade" dvs att det finns tillräckligt med energi så att de kan sättas ihop till ett nytt protein.
Bra förklaring!
Läste du inte det grub skrev i inlägget ovan?
Jo självklart. Läste du vad jag skrev?
borde man inte isåfall kunna dricka bcaa för att starta stimuleringen och sedan typ 10-30 min senare äta en protein rik måltid. Eller tvärtom?
King Grub
2016-06-23, 23:37
Den proteinrika måltiden innehåller redan tillräckligt av alla aminosyror för maximal muskeluppbygggnad.
ok, någon som kan svara på detta då:
Korvryttaren
2016-06-25, 11:59
Den proteinrika måltiden innehåller redan tillräckligt av alla aminosyror för maximal muskeluppbygggnad.
Får man vara så fräck att fråga om det extra bcaa/eaa ger någon extra effekt vid bruk av steroider?
Upplever att intag av 50g+ aminosyror under dagen plus 300+ fullvärdigt protein från kosten.
En fråga. Någon nämnde i början att kosttillskottsindustrin lurat alla oss stackare, tror att det var King Grub som skrev det, gäller det proteinpulver också? Eller bör man fortsätta med proteinet som vanligt?
mvh,
/ noob
King Grub
2016-06-27, 17:09
Ja, det är vanligt även bland proteinpulver. Dock inte att proteinet i sig är värdelöst. Proteinet i proteinpulver är perfekt och passar utmärkt för muskeluppbyggnad. Där ligger fusket i att tillverkare tillsätter värdelösa aminosyror som gör att proteinmängden per 100 gram ser högre ut på pappret än den egentligen är, och att om du tar en mängd pulver som ger 25 gram protein, så får du inte dom 25 grammen muskeluppbyggande protein du tror du får, utan kanske bara 20 gram, eftersom proteinpulvret är utspätt med aminosyror som inte har muskeluppbyggande effekt. Det är inte lögn, eftersom man skriver ut på innehållsförteckningen att dessa aminosyror ingår. Man förlitar sig på att köparen inte läser innehållsförteckningen eller inte förstår vad det är han läst.
Ett annat fusk är tillverkare som helt enkelt ljuger på innehållsförteckningen. Man skriver att produkter innehåller 80 gram protein per 100 gram, men gör man ett laboratorietest så visar det sig att pulvret bara innehåller 70 gram.
Men som sagt, proteinet i sig i proteinpulver är utmärkt, och det finns tillverkare som inte fuskar med siffrorna.
Wow... Tack för svar King!
BobaFett
2016-06-27, 22:01
Har läst Gudiols bok forma kroppen 2 och han verkar inte hålla med om att BCAA är värdelöst som det anses här på kolozzeum. Han skriver att man kan tänkas ha någon fördel genom att inta BCAA/EAA direkt före/efter passet för att senare äta en komplett måltid någon timme senare. Alltså att proteinpulser efter träningen är bättre än stora intag på en gång som vid en vanlig måltid och att EAA/BCAA möjligen har en ännu bättre (om än liten) effekt än t.ex. vassle i det ändamålet.
Han nämner inget om att det skulle vara någon skillnad mellan EAA och BCAA.
Vet att han nyligen sagt att EAA är något bättre för translationen jämfört med BCAA men absolut inte värdelöst.
Kan det vara så att vi på kolo drar lite för höga växlar på enstaka studier?
...eller är Gudiol köpt av tyngre etc?
King Grub
2016-06-27, 22:14
Det är tvärtom -det är dom som inbillar sig att BCAA är något att ha som drar höga växlar på studier tagna ur kontext.
Jag vet att Lyle McDonald kallade BCAA ett "bullshit supplement" för idioter. :D
BobaFett
2016-06-27, 22:18
Det är tvärtom -det är dom som inbillar sig att BCAA är något att ha som drar höga växlar på studier tagna ur kontext.
Jag vet att Lyle McDonald kallade BCAA ett "bullshit supplement" för idioter. :D
Ok, men Gudiol verkar vettig i övrigt. Känner inte till mycket om Lyle, är han någon man lyssnar på alltså?
Har läst Gudiols bok forma kroppen 2 och han verkar inte hålla med om att BCAA är värdelöst som det anses här på kolozzeum. Han skriver att man kan tänkas ha någon fördel genom att inta BCAA/EAA direkt före/efter passet för att senare äta en komplett måltid någon timme senare. Alltså att proteinpulser efter träningen är bättre än stora intag på en gång som vid en vanlig måltid och att EAA/BCAA möjligen har en ännu bättre (om än liten) effekt än t.ex. vassle i det ändamålet.
Han nämner inget om att det skulle vara någon skillnad mellan EAA och BCAA.
Vet att han nyligen sagt att EAA är något bättre för translationen jämfört med BCAA men absolut inte värdelöst.
Kan det vara så att vi på kolo drar lite för höga växlar på enstaka studier?
...eller är Gudiol köpt av tyngre etc?
Lyssnar man på podar med honom så verkar han vara av samma åsikt som kolo.
Luca Brasi
2016-06-27, 22:51
Vad skulle hända om man enbart åt kollagen komplementerat med BCAA som proteinkälla?
PureWhey
2016-06-27, 22:52
Ok, men Gudiol verkar vettig i övrigt. Känner inte till mycket om Lyle, är han någon man lyssnar på alltså?
Är det något han skrivit som publicerats av Tyngre eller? (Om det är något utöver boken dvs)
BobaFett
2016-06-28, 10:38
Är det något han skrivit som publicerats av Tyngre eller? (Om det är något utöver boken dvs)
Ja. Senast var det om att translationen var något bättre för EAA vs BCAA. Då verkar det som att han rekommenderar EAA före BCAA men han menar att det inte är stor skillnad. Han sa i podden att det inte verkar finnas någon mening att rekommendera BCAA före EAA längre men jag har inte hört honom nämna det som sägs på kolozzeum om att BCAA är helt värdelöst.
Han är troligtvis smart och vill vara vän med kosttillskottsföretagen. Han får ju större spridning. Kan vara bra att inte komma med för starka påståenden emot deras största inkomstkälla.
...eller så har vi helt enkelt fel och han har rätt.
King Grub
2016-06-28, 10:40
Han har inte tillgång till någon annan data.
BobaFett
2016-06-28, 10:52
Han har inte tillgång till någon annan data.
Nej men han analyserar flera studier och jämför, sen gör han en slutsats. Oftast kommer han fram till att vi inte vet något typ. Det behövs mer forskning etc.
Problemet här på kolo är att folk bara ser en aspekt och drar slutsatser på inkomplett information. Folk tittar på den senaste studien och avfärdar alla tidigare studier. Det måste du hålla med om.
Du har säkert rätt men för mig som inte är lika insatt blir det lite svårt att veta vem man ska lyssna på.
King Grub
2016-06-28, 11:08
Jag har också läst alla studier och dragit en slutsats. Stuart Phillips som har gjort en hel del av studierna har säkert analyserat saken innan han säger att BCAA är ett "complete waste of money".
Jag skrev tidigare, och det var inte ett skämt även om många tydligen trodde det, att BCAA kan vara användbart om man är över 70 eller vegan. Annars finns det ingen evidens som pekar på några effekter av BCAA-tillskott.
När jag pratade med Jacob och nämne McDonalds "bullshit"-uttalande svarade han att nog inte har helt fel. ;)
shut teh face
2016-06-28, 11:47
Ja, det är vanligt även bland proteinpulver. Dock inte att proteinet i sig är värdelöst. Proteinet i proteinpulver är perfekt och passar utmärkt för muskeluppbyggnad. Där ligger fusket i att tillverkare tillsätter värdelösa aminosyror som gör att proteinmängden per 100 gram ser högre ut på pappret än den egentligen är, och att om du tar en mängd pulver som ger 25 gram protein, så får du inte dom 25 grammen muskeluppbyggande protein du tror du får, utan kanske bara 20 gram, eftersom proteinpulvret är utspätt med aminosyror som inte har muskeluppbyggande effekt. Det är inte lögn, eftersom man skriver ut på innehållsförteckningen att dessa aminosyror ingår. Man förlitar sig på att köparen inte läser innehållsförteckningen eller inte förstår vad det är han läst.
Ett annat fusk är tillverkare som helt enkelt ljuger på innehållsförteckningen. Man skriver att produkter innehåller 80 gram protein per 100 gram, men gör man ett laboratorietest så visar det sig att pulvret bara innehåller 70 gram.
Men som sagt, proteinet i sig i proteinpulver är utmärkt, och det finns tillverkare som inte fuskar med siffrorna.
Har du några exempel på någon som inte fuskar med siffrorna? Eller hör det till det allra billigaste skräpet?
PureWhey
2016-06-28, 12:29
Har du några exempel på någon som inte fuskar med siffrorna? Eller hör det till det allra billigaste skräpet?
Fuskar eller spikar?
Tree Fiddy
2016-06-28, 13:04
Jag har också läst alla studier och dragit en slutsats. Stuart Phillips som har gjort en hel del av studierna har säkert analyserat saken innan han säger att BCAA är ett "complete waste of money".
Jag skrev tidigare, och det var inte ett skämt även om många tydligen trodde det, att BCAA kan vara användbart om man är över 70 eller vegan. Annars finns det ingen evidens som pekar på några effekter av BCAA-tillskott.
När jag pratade med Jacob och nämne McDonalds "bullshit"-uttalande svarade han att nog inte har helt fel. ;)
Vad hade du gjort om du hade en burk BCAA och inte var över 70 eller vegan? Måltidsdryck? Slängt? PWO?
BobaFett
2016-06-28, 13:27
McDonalds bullshit uttalande? Hänger inte med, kan du utveckla?
OK, frågan är om man kan lita på Gudiol i annat? Man blir ju lite misstänksam när man får veta att vissa "forskare" förfalskar data etc. Nu kunde man i för sig ana att Jacob Wilson är en lurendrejare men man börjar ju undra om det finns fler. Säger inte att gudiol är det men det här om BCAA är verkligen konstigt.
PureWhey
2016-06-28, 13:47
Han forskar ju inte och förfalskar data, kanske förskönar sin åsikt att passa industrins då han står armkrok med Tyngre.
Har jag påpekat förut i någon tråd också. Gör man så med en sak är det en slippery slope, vad mer förskönar man?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
shut teh face
2016-06-28, 13:51
Fuskar eller spikar?
Både och.
exevision
2016-06-28, 14:14
..
Korvryttaren
2016-06-28, 15:13
OK, frågan är om man kan lita på Gudiol i annat? Man blir ju lite misstänksam när man får veta att vissa "forskare" förfalskar data etc. Nu kunde man i för sig ana att Jacob Wilson är en lurendrejare men man börjar ju undra om det finns fler. Säger inte att gudiol är det men det här om BCAA är verkligen konstigt.
Lyle McDonald anser att BCAA är "bullshit supplement" och den mannen vet vad han talar om även om hans attityd är katastrofal emellanåt.
BobaFett
2016-06-29, 10:55
Haha jag trodde det hade nåt med hamburgare att göra :laugh:
Nu hänger jag med :d
BobaFett
2016-06-29, 10:57
Har jag påpekat förut i någon tråd också. Gör man så med en sak är det en slippery slope, vad mer förskönar man?
Exakt min tanke.
forslund
2016-06-29, 11:34
Exakt min tanke.
Det handlar ju om att Tyngre/Gudiol inte rakt ut vill säga att BCAA är bortkastade pengar, eftersom de troligtvis tjänar fina pengar på deras BCAA-burkar (och samarbetet med Nocco etc.).
Varje gång frågan dyker upp i en podd dansar de runt ämnet och ibland hänvisas det till deras podd(ar) med William Apró där det tämligen tydligt framgår att EAA är bättre och BCAA värdelöst. Det avsnittet är dock på en djupare nivå än de flesta klarar av så "sanningen kommer inte ut" på samma sätt då.
Men med det sagt tycker jag Gudiol är en av få värda att lyssna på.
En fråga. I ljuset av detta, vilket proteinpulver rekommenderar ni? King Grub?
Finns det något proteinpulver utan en massa nonsense-tillsatser i form av aminosyror osv.?
King Grub
2016-06-30, 16:53
Jag uttalar mig bara om produkter jag provat (smak och pris avgör, innehållet är ju bara att läsa innehållsförteckningen), men proteinpulver jag använt på senaste åren och tyckt om är MyProtein Impact Whey, Body Science Whey 100% och PureSwe Whey och Star Nutritions Whey-80. Inga av dessa innehåller onödiga tillsatser.
Jag uttalar mig bara om produkter jag provat (smak och pris avgör, innehållet är ju bara att läsa innehållsförteckningen), men proteinpulver jag använt på senaste åren och tyckt om är MyProtein Impact Whey, Body Science Whey 100% och PureSwe Whey och Star Nutritions Whey-80. Inga av dessa innehåller onödiga tillsatser.
Tusen tack! :)
BobaFett
2016-06-30, 18:17
Det handlar ju om att Tyngre/Gudiol inte rakt ut vill säga att BCAA är bortkastade pengar, eftersom de troligtvis tjänar fina pengar på deras BCAA-burkar (och samarbetet med Nocco etc.).
Varje gång frågan dyker upp i en podd dansar de runt ämnet och ibland hänvisas det till deras podd(ar) med William Apró där det tämligen tydligt framgår att EAA är bättre och BCAA värdelöst. Det avsnittet är dock på en djupare nivå än de flesta klarar av så "sanningen kommer inte ut" på samma sätt då.
Men med det sagt tycker jag Gudiol är en av få värda att lyssna på.
Jo så är det naturligtvis.
Hur är det då med att ta EAA före passet under deffen? Ger det ingen effekt på halvfull mage?
King Grub
2016-06-30, 19:52
Jo, men ingen skillnad jämfört med samma totala mängd EAA från vad som helst under hela dygnet som helhet.
Korvryttaren
2016-07-01, 07:07
Jo, men ingen skillnad jämfört med samma totala mängd EAA från vad som helst under hela dygnet som helhet.
Varför lägger då så många ner pengar på eaa/bcaa före, under och efter sina pass?
StarkaUlf
2016-07-01, 07:18
Varför lägger då så många ner pengar på eaa/bcaa före, under och efter sina pass?
För att dom inte vet bättre och följer råden dom får av sina instagram-gurus.
BobaFett
2016-07-01, 07:18
För att de tror på reklamen.
PureWhey
2016-07-01, 08:16
Varför tror så många på Gud? Folk vet inte bättre helt enkelt.
conundrum
2016-07-27, 19:17
McDonald verkar inte rata det i sin artikelserie över kosttillskott i alla fall http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/supplements-part-2.html/
King Grub
2016-07-27, 19:38
2010, innan man upptäckte att BCAAs proteinsyntesstimulerande effekt inte innebar faktiskt ökad nybildning av muskelprotein.
conundrum
2016-07-27, 21:41
2010, innan man upptäckte att BCAAs proteinsyntesstimulerande effekt inte innebar faktiskt ökad nybildning av muskelprotein.
Man tycker ju att han skulle uppdatera informationen om han är mån om att upprätthålla sin trovärdighet. Är det bara något han mumlat i fyllan åt dig eller var kommer påståendet ifrån?
King Grub
2016-07-27, 21:43
Det har vi pratat om ett flertal gånger på Facebookgruppen Bodyrecomposition och med Brad Schoenfeld på hans sida.
Du verkar bitter över att ha kastat bort tusentals kronor på värdelöst pulver?
Luca Brasi
2016-07-27, 21:49
http://www.bodyrecomposition.com/wp-content/uploads/BradSchoenfeldCover-222x300.jpg
Appropå Brad.
Vad tror ni om den här boken?
conundrum
2016-07-28, 10:27
Till skillnad från något om BCAA så finns det av McDonald en recension av boken på http://www.bodyrecomposition.com/training/science-development-muscle-hypertrophy-brad-schoenfeld.html/
På hans forum verkar det heller inte ha diskuterats något om nyheterna kring BCAA, kanske han har flyttat till stängda diskussionsgrupper på facebook numera.
shut teh face
2016-07-28, 10:49
Till skillnad från något om BCAA så finns det av McDonald en recension av boken på http://www.bodyrecomposition.com/training/science-development-muscle-hypertrophy-brad-schoenfeld.html/
På hans forum verkar det heller inte ha diskuterats något om nyheterna kring BCAA, kanske han har flyttat till stängda diskussionsgrupper på facebook numera.
Ja det är en stängd grupp, jag vet inte om man kan bli medlem eller inte. Jag har iaf ansökt nu. :d
Du verkar bitter över att ha kastat bort tusentals kronor på värdelöst pulver?
Underskatta inte placeboeffekten...
Kaukasuskokosnöt
2017-02-16, 21:21
Om man ska använda BCAA/EAA som en placebo då och då när man tränar utan att ha ätit inom ett par timmar, vilken ratio bör man då välja?
Om jag fattat den senaste forskningen rätt är det leucinet som är den viktiga aminosyran. Gör man då bäst i att välja 8:1:1? Eller är även denna att kasta pengarna i sjön?
StarkaUlf
2017-02-16, 22:04
Använda något som du vet är värdelöst för att få en placebo-effekt? *jorgen*
Om man ska använda BCAA/EAA som en placebo då och då när man tränar utan att ha ätit inom ett par timmar, vilken ratio bör man då välja?
Om jag fattat den senaste forskningen rätt är det leucinet som är den viktiga aminosyran. Gör man då bäst i att välja 8:1:1? Eller är även denna att kasta pengarna i sjön?
Det här är ju signatur-material.
Maverick
2017-02-16, 22:41
:laugh: Då kan man slå på kvällens film med ett leende :d
Kaukasuskokosnöt
2017-02-17, 09:33
Okej, placebo var fel ord. Menar att jag ibland kan få en kick av att dricka något annat än vatten samt att vissa smaker är bra törstsläckare. Jag bryr mig inte om jag endast får 0,01% bättre resultat om du förstår vad jag menar.
Bjuder på den, hehe! :smash:
Söker fortfarande svar på frågan, om någon vet vilken ratio som är minst sämst? *rolleyes*
King Grub
2017-02-17, 09:39
2:1:1 är den alla studier baseras på och det finns inga belägg för att något annat skulle vara effektivare. En väldigt hög leucinratio gör det till ett leucintillskott i stället (det blir ju mycket mindre av dom andra två), och bara leucin aktiverar proteinsyntesen mycket mindre än alla tre BCAA i 2:1:1-ration. Sedan är den faktiska nybildningen av muskelprotein av ett isolerat BCAA/leucintillskott sannolikt obefintlig oavsett ratio.
Shqypnia
2017-02-17, 11:21
Jag kan konstantare att färglada vattenflaskor har minskat rejält dock på mitt gym. Det hade varit intressant att se hur BCAA försäljningen har sett ut under 2016.
exevision
2017-02-17, 20:58
Jag kan konstantare att färglada vattenflaskor har minskat rejält dock på mitt gym. Det hade varit intressant att se hur BCAA försäljningen har sett ut under 2016.
Undrar hur mycket kolozzeum har påverkat. ;)
Kaukasuskokosnöt
2017-02-18, 08:16
2:1:1 är den alla studier baseras på och det finns inga belägg för att något annat skulle vara effektivare. En väldigt hög leucinratio gör det till ett leucintillskott i stället (det blir ju mycket mindre av dom andra två), och bara leucin aktiverar proteinsyntesen mycket mindre än alla tre BCAA i 2:1:1-ration. Sedan är den faktiska nybildningen av muskelprotein av ett isolerat BCAA/leucintillskott sannolikt obefintlig oavsett ratio.
Okej! Tack för svar! :)
Hur är det med EAA då, är det någon speciell sammansättning som är bäst där?
exevision
2017-02-18, 10:58
Okej! Tack för svar! :)
Hur är det med EAA då, är det någon speciell sammansättning som är bäst där?
Dessa kanske kan ge dig en antydan om hur det ligger till med EAA:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=5684006
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=207393
Om jag tolkar det rätt så verkar det som att om dosen leucin är mycket större än de övriga EAA så förkortas tiden för MPS.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.