handdator

Visa fullständig version : Har bönor och linser lika bra kolhydrater som mer traditionella kolhydratskällor?

Diomedea exulans
2016-05-10, 22:44
Vi bodybuilders brukar ju oftast äta någon animalisk proteinkälla, som kyckling eller nötkött, med kolhydrater vid sidan om, t ex i form av ris, pasta eller potatis. Min fråga är om bönor och linser har lika bra kolhydrater. Då kan man ju välja dem istället för ris/pasta/potatis och få massor protein på köper.

Väl mött.

Sohlsken
2016-05-10, 23:09
Följer.

Ha i åtanke att de flesta bönor och linser inte innehåller komplett protein, så då behöver du kompensera med jordnötter el. dylikt beroende på legym. Om det inte är edamamebönor. Sjukt gott också.

Diomedea exulans
2016-05-10, 23:26
Följer.

Ha i åtanke att de flesta bönor och linser inte innehåller komplett protein, så då behöver du kompensera med jordnötter el. dylikt beroende på legym. Om det inte är edamamebönor. Sjukt gott också.

Jag tänkte mig ändå mest bönor/linser med kött till, så man får meeegamycket protein.

Bob90
2016-05-10, 23:38
Jag tänkte mig ändå mest bönor/linser med kött till, så man får meeegamycket protein.

Lite OT, men angående protein från vegetabilier.. Tar kroppen upp protein till en likvärdig nivå som från animaliska källor?

Eller är det ungefär som att kalla bark för kolhydrater?

Cletus
2016-05-10, 23:52
Vi bodybuilders brukar ju oftast äta någon animalisk proteinkälla, som kyckling eller nötkött, med kolhydrater vid sidan om, t ex i form av ris, pasta eller potatis. Min fråga är om bönor och linser har lika bra kolhydrater. Då kan man ju välja dem istället för ris/pasta/potatis och få massor protein på köper.

Väl mött.

Bättre kolhydrater i vilket avseende? Det finns inget riktigt kvalitativt behov gällande kolhydrater. Glukos är glukos.

Lite OT, men angående protein från vegetabilier.. Tar kroppen upp protein till en likvärdig nivå som från animaliska källor?

Nej vegetabiliska proteiner digereras inte till samma nivå som animaliska. Man digererar runt 75-80% av dom vegetabiliska och uppåt 95% av dom animaliska.

Diomedea exulans
2016-05-10, 23:55
Bättre kolhydrater i vilket avseende? Det finns inget riktigt kvalitativt behov gällande kolhydrater. Glukos är glukos.

Vet inte. Alla avseenden?

Har för mig jag har läst att stärkelserika kolhydrater är bäst att äta, generellt, och att socker är dåligt, så nog är inte en kolhydrat = en kolhydrat?

Sohlsken
2016-05-10, 23:58
Kan tänka mig att det skiljer hur kroppen hanterar det. Har än inte hittat någon potatis som gör mig väderspänd, till skillnad från bönor.

Prova och se vilken du bäst håller dig mätt på, kanske?

Cletus
2016-05-11, 00:06
Vet inte. Alla avseenden?

Har för mig jag har läst att stärkelserika kolhydrater är bäst att äta, generellt, och att socker är dåligt, så nog är inte en kolhydrat = en kolhydrat?

Kan tänka mig att det skiljer hur kroppen hanterar det. Har än inte hittat någon potatis som gör mig väderspänd, till skillnad från bönor.

Prova och se vilken du bäst håller dig mätt på, kanske?

Stärkelse och socker kommer fortfarande att metaboliseras på samma sätt och bli glukos. Att socker är mindre nyttigt är ju uppenbart men det var ju inte heller frågan.

Att bönor gör dig "väderspänd" har med kemiska strukturen i livsmedlen att göra, vi saknar enzymer för att bryta ned kostfiber och det leder till diverse gaser etc. Det har ingenting med "potatis är bättre än bönor" att göra. Kostfiber har visat sig vara mer mättande än stärkelse även om det säkert kan vara individuellt också.

Sohlsken
2016-05-11, 00:29
Det har ingenting med "potatis är bättre än bönor" att göra.

Ursäkta :) jag var lite oklar. Menade att använda det som ett exempel på att det är skillnad mellan de två, jag menade inte att den ena är bättre än den andra.

Rahf
2016-05-11, 01:12
Stärkelse och socker kommer fortfarande att metaboliseras på samma sätt och bli glukos. Att socker är mindre nyttigt är ju uppenbart men det var ju inte heller frågan.

Att bönor gör dig "väderspänd" har med kemiska strukturen i livsmedlen att göra, vi saknar enzymer för att bryta ned kostfiber och det leder till diverse gaser etc. Det har ingenting med "potatis är bättre än bönor" att göra. Kostfiber har visat sig vara mer mättande än stärkelse även om det säkert kan vara individuellt också.

Rätta mig om jag har fel: stärkelse sitter väl inte på 50/50 glukos/fruktos som socker gör? Det är väl en polysackarid med en kedja av glukos?

Diomedea exulans
2016-05-11, 07:49
. Att socker är mindre nyttigt är ju uppenbart men det var ju inte heller frågan.

Det är väl visst frågan? Om någonting är mindre nyttigt så är det ju sämre.

cero
2016-05-11, 07:54

Du kan t ex kombinera baljväxter med spannmål för att få fullvärdigt protein. Sedan finns det ju soja som anses vara fullvärdigt också.

LunaSpice
2016-05-11, 10:17
Bönor och linser är ypperliga kolhydratskällor med högt fiberintag och lågt GI. Massvis med andra nyttigheter, antinutrienter, antioxidanter. :D

Donkens
2016-05-11, 10:45
Du kan t ex kombinera baljväxter med spannmål för att få fullvärdigt protein. Sedan finns det ju soja som anses vara fullvärdigt också.

Ärtprotein i kombination med veteprotein eller risprotein, blir det fullvärdigt?

Jag letar mig runt då enda sedan jag började lasta på med mjölkprodukter, vassle kasein m.m så har jag fått reaktioner i kroppen som klåda m.m.

Soja vet ja inte om då ja hört att det inte ska vara bra för mycket hos män?

Cletus
2016-05-11, 12:56
Det är väl visst frågan? Om någonting är mindre nyttigt så är det ju sämre.

Frågan gällde inte socker. Men okej, då är ju ris och pasta uppenbarligen sämre eftersom det inte innehåller kostfiber eller fullkorn.

Zekerna
2016-05-11, 12:59
Varför bönor när ris och pasta är så jävla gott ;)?

Tycker folk gör det så jävla svårt för sig, varför inte bara äta det kött och kolhydrater man tycker passar en själv bäst fast som är inom ramarna? Sen kan man ju alltid lägga på mer konditionsträning om man nu ligger på överskott och inte vill detta.

Filipb
2016-05-11, 14:23

Tycker folk gör det så jävla svårt för sig, varför inte bara äta det kött och kolhydrater man tycker passar en själv bäst fast som är inom ramarna? Sen kan man ju alltid lägga på mer konditionsträning om man nu ligger på överskott och inte vill detta.

Pasta innehåller ju tyvärr inte så mycket micronutrienter, men jag ser din poäng ;)

Diomedea exulans
2016-05-11, 16:11

Jag skrev ju det i startinlägget: För att bönor har mer protein.

Men jag vet ju inte vad som "passar mig". Om jag presterar lite sämre ett pass än ett annat så vet jag inte om det är för att jag åt fel kolhydrater, sov för dåligt, inte blev tillräckligt arg under passet, jobbade för hårt på tomten dagen innan, osv. Skulle vara kul att höra vad vetenskapen har att säga innan man börjar experimentera.

Och nej, man kan inte alltid lägga på mer konditionsträning. Det finns gränser för hur mycket tid man har, hur mycket lederna tål och hur mycket tristess som är rimligt att stå ut med.

Zekerna
2016-05-11, 16:15
Pasta innehåller ju tyvärr inte så mycket micronutrienter, men jag ser din poäng ;)

Inte direkt det jag ville komma fram till, men du förstod ju i vart fall så vi är lite på samma plan :)

Zekerna
2016-05-11, 16:15
Jag skrev ju det i startinlägget: För att bönor har mer protein.

Men jag vet ju inte vad som "passar mig". Om jag presterar lite sämre ett pass än ett annat så vet jag inte om det är för att jag åt fel kolhydrater, sov för dåligt, inte blev tillräckligt arg under passet, jobbade för hårt på tomten dagen innan, osv. Skulle vara kul att höra vad vetenskapen har att säga innan man börjar experimentera.

Och nej, man kan inte alltid lägga på mer konditionsträning. Det finns gränser för hur mycket tid man har, hur mycket lederna tål och hur mycket tristess som är rimligt att stå ut med.

Experimentera? I alla år och dagar har det varit äta och gymma, kan lova dig att du kommer gå upp i vikt om du äter och gymmar. Well, intervaller på cykel? Inte så farligt för leder och inget jättetid du läger på det.

Diomedea exulans
2016-05-11, 16:18
Experimentera? I alla år och dagar har det varit äta och gymma, kan lova dig att du kommer gå upp i vikt om du äter och gymmar. Well, intervaller på cykel? Inte så farligt för leder och inget jättetid du läger på det.

Jag vill inte gå upp i vikt.

Nej, det kanske inte är helt fruktansvärt att konditionsträna extra, men om man byter ut pasta mot bönor så får man ännu mer proteiner per kalori.

Sohlsken
2016-05-11, 16:41
Hursomhelst har du inspirerat mig att prova bönor.

Diomedea exulans
2016-05-11, 16:55
Hursomhelst har du inspirerat mig att prova bönor.

Kör hårt, du kommer tacka mig när du fiser en gång i kvarten.

Sverker
2016-05-11, 16:57
Ärtprotein i kombination med veteprotein eller risprotein, blir det fullvärdigt?

Jag letar mig runt då enda sedan jag började lasta på med mjölkprodukter, vassle kasein m.m så har jag fått reaktioner i kroppen som klåda m.m.

Du får problem med ärtor och ris. Mängden lysin blir lite lidande i alla kombinationer. Tyvärr behövs bara pyttelite mjölkprotein som lite riven ost, keso eller ett lite glas mjölk för att få en perfekt kombination. Nu vill du undvika mjölk så jag skulle köra sojabönor och ris istället för ett perfekt kombination.
I sojan finns sk fytoöstrogener eller isoflavoner. Frågar du mig så TROR jag att dessa östrogenliknande ämnen snarare är possitiva och blockerar kroppseget östrogen än att det skulle verka som östrogen i oss och ge breda höfter och valpnosar till bröst.

Diomedea exulans
2016-05-11, 16:58

Såvitt jag har läst ska det vara helt ofarligt, man måste äta sjuka mängder sojabönor för att få i sig en skadlig mängd.

King Grub
2016-05-11, 17:03
cfIUk22q7Tw

Diomedea exulans
2016-05-11, 17:08
Gillar att "oligosaccharides" låter som "illegal saccharides".

cero
2016-05-11, 17:09
Någon som testat om linser ger lika mycket gaser som bönor? In the name of science!

cero
2016-05-11, 17:17
cfIUk22q7Tw

Dom som inte får gaser av bönor, var tar allt vägen då?

Diomedea exulans
2016-05-11, 17:20
Dom som inte får gaser av bönor, var tar allt vägen då?

För egen del kommer det ibland ut som skitsnack.

Sohlsken
2016-05-11, 17:25
Kör hårt, du kommer tacka mig när du fiser en gång i kvarten.

Eller min make *popcorn*

Någon som testat om linser ger lika mycket gaser som bönor? In the name of science!

Linser är värre för mig. Våga vägra linssoppa!

z_bumbi
2016-05-11, 18:22
Eftersom du tänker äta kött och baljväxter ser jag ingen anledning att fundera på proteinkvalitet och det speciellt om du siktar på att få i dig mer protein än tidigare.
Så länge man inte äter så mycket bönor att magen inte klarar av det så är det en bra idé för de flesta att ha med sådana i dieten.

Ha i åtanke att de flesta bönor linser inte innehåller komplett protein, så då behöver du kompensera med jordnötter el. dylikt beroende på legym.

Om man ska komplettera pga lågt proteinintag eller annat så är inte jordnötter något man bör fundera på att använda. Det är gott men proteinet i dem är ganska svårt att kompletta så man får en fullvärdigt källa.

Diomedea exulans
2016-05-11, 19:49
Eftersom du tänker äta kött och baljväxter ser jag ingen anledning att fundera på proteinkvalitet och det speciellt om du siktar på att få i dig mer protein än tidigare.

Det gjorde jag inte heller, det var ett sidospår som andra gled in på senare. ;) Det var kolhydraterna jag oroade mig över.

Cletus
2016-05-11, 20:20
Rätta mig om jag har fel: stärkelse sitter väl inte på 50/50 glukos/fruktos som socker gör? Det är väl en polysackarid med en kedja av glukos?

Stärkelse är en polysackarid, sackaros är ca 50/50 fruktos och glukos, ja. Men allt kommer att fosforyleras till glukos-6-fosfat och gå in i glykolysen eller lagras som glykogen.

Diomedea exulans
2016-05-11, 20:32
Så, för att sammanfatta svaret på frågeställningen: Det går bra, men smakar sämre och får en att fisa mer?

z_bumbi
2016-05-11, 20:34
Det gjorde jag inte heller, det var ett sidospår som andra gled in på senare. ;) Det var kolhydraterna jag oroade mig över.

Kolhydraterna är inte heller något problem så länge du klarar av fibrerna. Tittar man på en "normal" diet för "normalpersonen" är bönor oftast ett positivt tillskott.
Fast jag ser inte bönor som en ersättning för pasta eller ris utan som ett komplement.

JacobHeitmann
2016-05-12, 11:00
För egen del kommer det ibland ut som skitsnack.

:D

Seriöst så är det bara en period man fiser större mängder, efter några veckor så lugnar det ner sig.

anvihl
2016-05-12, 16:04
Jupp tar ett tag att vänja sig vid en högre fibermängd, förslagsvis gör man det lite åt gången, typ ökar med 10g om dagen första veckan, sen 10g till veckan efter osv.

jonkii
2016-05-12, 22:44
Linser och bönor är väldigt mycket mer hälsofrämjande än ris och pasta iaf..

jonkii
2016-05-13, 10:31
Sen kan man ju slänga in lite quinoa, amaranth och hirs också :)

CoolHandLuke
2016-05-15, 16:36
Det det är nog ingen optimal kolhydratskälla för akut maximal prestanda. Baljväxter är något hormetiska iom att de har en hel del antinutrienter i sig och är lite svårsmälta. Precis som fullkornsgryn, råa grönsaker etc. Alla suveräna för allmänhälsan och långlivnadshet(?). Men det är inget jag skulle ladda med innan tävling, match eller tungt träningpass. Men definitivt efterråt.

Bönor behöver dock blötläggas länge, eventuellt fermenteras och kokas länge för att bli bra basmat, tycker jag. Tänk ärtsoppa, bruna bönor, indiska linsgrytor osv. Det är inga underkokta salladsbuffeprydnadsgrejer, som har en tendens att orsaka mer gasbildning än nödvändigt. Jag brukar koka alla typer av baljväxter tills de blir mosiga.

Problemet är det kan bli lite för mosigt för att hälla av vätskan och man behöver reducera ner. Kan ta ganska lång tid att göra. Det jag brukar göra istället är att slänga i något lättkokt matgryn (typ bulgur, matvete, ris, quinoa, couscous etc) mot slutet av kokningen som suger i sig överflödig vätska. Det brukar väl bli en okokt viktratio av 2:1 mellan bönor och gryn.