handdator

Visa fullständig version : 3g/kv protein under deff? + makros

AntonHA
2016-05-08, 19:01
Är det fortfarande så att 3g/kroppsvikt i protein verkar vara optimalt under deff? Jag tänker om det kommit nån senare studie som visar på något annat?

Jag tänkte gå ned ca 5kg med en takt på 0.5kg i veckan. Har lagt in dessa makromål på myfitnesspal:

2430 kcal (ca 500kcal underskott, får utvärdera och se)
243g protein
54g fett
243g kolhydrater

Det jag tänker är om fettintaget är för lågt? Det känns dock som att kolhydratsintaget blir väldigt lågt om jag ska höja fettintaget.

EDIT: Ska man inta kolhydraterna på något speciellt sätt för att prestera så bra under träningen som möjligt eller är det bara att äta utdelat under dagen?

Henke78
2016-05-08, 20:19
Hade hellre valt att klippa ner kolisarna och in med mera fett. Men du får väl pröva dig fram till vad du gillar bäst helt enkelt.
Ät kolhydraterna när du behöver dom som bäst. Dvs runt träning, 2h innan, snabba precis innan och under passet.

LunaSpice
2016-05-08, 22:01
Hade hellre valt att klippa ner kolisarna och in med mera fett. Men du får väl pröva dig fram till vad du gillar bäst helt enkelt.
Ät kolhydraterna när du behöver dom som bäst. Dvs runt träning, 2h innan, snabba precis innan och under passet.

Hade nog gjort likadant. Liggar runt 0.8 - 1 g fett/kg kv, 3 g protein/kg kv och resten kolhydrater. Jag märker ingen större skillnad i ork på styrkepassen på ~150 g kolhydrater jämfört med 250-300 g. Kör jag mkt cardio däremot behöver jag öka upp lite men det är ändå marginellt...

Gerdler
2016-05-08, 22:42
Vad väger du? Vad uppskattar du att du har i BF-%?

AntonHA
2016-05-09, 07:38
Vad väger du? Vad uppskattar du att du har i BF-%?

Pendlar mellan 82-84kg. Gissar på 15% kroppsfett baserat på vad andra medlemmar fått bedömt utifrån bilder.

Gerdler
2016-05-09, 14:31
Pendlar mellan 82-84kg. Gissar på 15% kroppsfett baserat på vad andra medlemmar fått bedömt utifrån bilder.
Låter bra. Annars är ett vanligt misstag att överskatta energiåtgången för balans. Men du har nog ganska bra koll såvida du inte rör dig extremt mycket eller extremt lite.

PureWhey
2016-05-09, 16:11
Kör högre fettintag på vilodagar och carba kring träning.