Visa fullständig version : Gymskor när man har "pronation"?
sneezymf
2016-05-04, 21:26
Hallå! Kollade på ett converse idag för att ha på gymmet (då jag sett att väldigt många rekommenderar sådana)
Grejen är att jag pronerar/trampar inåt med mina fötter och har både löparskor med upphöjning och även inlägg i dessa.
Jag gjorde lite efterforskning och hitta bara några fåtal som säger att man inte skall använda inlägg när man tyngdlyfter.
När jag testade conversen såg jag att jag pronera väldigt mycket och blev lite orolig om detta är dåligt när jag marklyfter/squattar.
Någon som pronerar här? Ni som använder inlägg i vardagen/löpning, hur gör ni på gymmet?
TL;DR: Jag pronerar, behöver jag inlägg eller speciella skor på gymmet?
MVH
Jag pronerar, men använder tyngdlyftningsskor för det mesta av gymträningen. Sulan är superstyv vilket hjälper i dom allra flesta övningar; den typen av sko är väldigt stabil i allmänhet.
Är du orolig så använd inlägg. Jag hade gjort det om ekonomin tillåtit.
sneezymf
2016-05-04, 22:31
Jag pronerar, men använder tyngdlyftningsskor för det mesta av gymträningen. Sulan är superstyv vilket hjälper i dom allra flesta övningar; den typen av sko är väldigt stabil i allmänhet.
Är du orolig så använd inlägg. Jag hade gjort det om ekonomin tillåtit.
Tack för svar! Men bör man vara orolig? Jag har alltid använt gympadojor i gymmet utan inlägg och har väl inte direkt känt av något dåligt. Varför jag blev orolig och började googla lite på det var om man kunde få skador på lång sikt av det.
Hittade som sagt i första inlägget bara några få svar, vilket de påstod att det var bättre att inte ha några inlägg.
Om du får problem märks det främst i knäna och då inom någon vecka. Men jag skulle som minsta åtgärd välja bort Chuck Taylor's som gymsko, i det här fallet.
Man påstod alltså att det var bättre utan inlägg, men kunde inte utveckla varför? Var det utbildade skribenter, eller IQ-fågelholk med hårdkår-filosofi maskerat som faktabaserade uttalanden?
Det heter inte squattar ffs.
För att vara lite trevligare och tillföra tråden något så kör jag med en egen sula och ett par Adidas Power perfect. Passar bra till böj och bänk. Mark körs utan skor.
Kallsone
2016-05-05, 08:39
Jag är väldigt plattfotad och pronerar precis som du. Jag har vanliga tyngdlyftarskor utan inlägg när jag böjer. Det blir inget problem när jag böjer eftersom jag "vrider" foten utåt och trycker knäna utåt.
Annars har jag börjat mer med barfota skor och hoppas kunna bygga upp en stabilare fot. Vid löpning har jag helt slutat med skor med pronationsstöd och istället tittat på min löpteknik och har inga problem sedan några år tillbaka. I min värld är pronationsstöd och inlägg inte en lösning.
sneezymf
2016-05-08, 21:05
Jag är väldigt plattfotad och pronerar precis som du. Jag har vanliga tyngdlyftarskor utan inlägg när jag böjer. Det blir inget problem när jag böjer eftersom jag "vrider" foten utåt och trycker knäna utåt.
Annars har jag börjat mer med barfota skor och hoppas kunna bygga upp en stabilare fot. Vid löpning har jag helt slutat med skor med pronationsstöd och istället tittat på min löpteknik och har inga problem sedan några år tillbaka. I min värld är pronationsstöd och inlägg inte en lösning.
Tack för svar! Vad för tyngdlyftarskor har du? Finns det mycket sådana skor? Är inte så mycket på stadium och liknande butiker nu för tiden så har ingen koll om det finns en sjö full av tyngdlyftarskor eller om det är ovanligt med dom!
Jag tror även precis som du, efter lite googling, att inlägg inte är en så värst bra lösning. Men mina löparskor med inlägg är de första skor/anledningen till att jag kan ens ta raska promenader i backar utan att få riktigt ont i fötterna. Svårt att hitta profesionell hjälp i Sverige som inte rekommenderar inlägg dock..
Tack vare CrossFits popularitet har Intersport numera ett gäng lyftarskor ute i butiker, med priser som är helt ok om än inte billigast. Stadium är det sämre med.
robiiiinnnn
2016-07-05, 08:51
Tack så mycket! Får man med dessa inlägg när man köper lyftarskorna eller köper man dem till skorna :)?
robiiiinnnn
2016-07-05, 14:55
Men för *** hade svarat i fel tråd....
Tack så mycket! Får man med dessa inlägg när man köper lyftarskorna eller köper man dem till skorna :)?
Haha, kan däremot säga att du får inte med inlägg till lyftarskor :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.