Visa fullständig version : Borde jag verkligen ha ångest över det här?
Går rakt på sak.
Jag tränar, 2 timmar per dag i form av intensiv styrketräning. Har även ett jobb där jag sitter ner max 1 h per arbetspass. Stora delar av mitt vakna dygn är jag alltså i någon form av rörelse. Men, när jag är ledig och inte har något speciellt på agendan, sitter jag framför dator. Det kan bli 5 timmar sammanlagd stillasittande per dag, utöver måltidsintag vid bordet. Detta ger mig extrem ångest mot bakgrund av hur dåligt stillasittande är för hälsan över lag, samt att man hört alla skräckhistorier om människor som rör på sig för lite och äter för mycket. Ibland orkar jag helt enkelt inte röra på mig konstant, utan känner ett behov av att sitta still. När jag suttit ner i 1 h kommer ångesten och jag känner mig som en förslappad valross.
Hur hade ni gjort/tänkt i min situation?
King Grub
2016-05-03, 19:27
Ställ dig upp och gör 20 knäböj en gång per timme om du oroar dig. Det räcker.
Räcker för vad? Omgående ångestdämpande för att jag inte förbrukar någon energi över huvud taget och känner mig som en deltagare i Biggest Loser, eller andra långsiktiga positiva hälsoeffekter?
Räcker för vad? Omgående ångestdämpande för att jag inte förbrukar någon energi över huvud taget och känner mig som en deltagare i Biggest Loser, eller andra långsiktiga positiva hälsoeffekter?
Det räcker för att bryta den negativa effekten av att sitta ner.
MasterChief
2016-05-03, 19:31
Lär dig hantera känslan istället...klart fan du ska kunna sitta stilla några timmar utan att få ångest.
Går rakt på sak.
Jag tränar, 2 timmar per dag i form av intensiv styrketräning. Har även ett jobb där jag sitter ner max 1 h per arbetspass. Stora delar av mitt vakna dygn är jag alltså i någon form av rörelse. Men, när jag är ledig och inte har något speciellt på agendan, sitter jag framför dator. Det kan bli 5 timmar sammanlagd stillasittande per dag, utöver måltidsintag vid bordet. Detta ger mig extrem ångest mot bakgrund av hur dåligt stillasittande är för hälsan över lag, samt att man hört alla skräckhistorier om människor som rör på sig för lite och äter för mycket. Ibland orkar jag helt enkelt inte röra på mig konstant, utan känner ett behov av att sitta still. När jag suttit ner i 1 h kommer ångesten och jag känner mig som en förslappad valross.
Det finns förvisso många studier som pekar på att stillasittande i sig är skadligt även om man rör sig resten av tiden. Om man börjar fundera på mekanismer så är det väl sannolikt så att stillasittande ger sämre aktivering av postural muskulatur, detta får väl sedan metabola effekter som leder till ökad risk för hjärt/kärlsjukdom.
Man får ju dock komma ihåg att det finns svagheter i de flesta vetenskapliga studier och att alla resultat inte kan översättas direkt till alla individer. Om jag var du skulle jag inte oroa mig över de där 5 timmarna då du i övrigt rör mycket på dig och verkar vara allmänt hälsosam.
Kom ihåg att populationsstudier inte alltid innebär en sanning för individen.
Ställde mig genast upp och gjorde 20 knäböj efter att ha läst det här inlägget.
Ställde mig genast upp och gjorde 20 knäböj efter att ha läst det här inlägget.
Jag gjorde 11 sen satte jag mig igen.
Det räcker för att bryta den negativa effekten av att sitta ner.
Tror egentligen det till stor del handlar om att jag inte vill känna mig inaktiv. Det känns som jag inte förbränner ett dyft och ett tvång att röra på sig på något sätt ligger och gnager i bakhuvudet. Kan gå till affären 5 kilometer bort för att handla ett packet tuggummi, för att jag får ångest av att sitta ner. En bidragande orsak till min ångest är all skräckpropaganda till att vi blir allt fetare, att vi äter för mycket och rör oss för lite. Jag är en lång och smal individ så borde egentligen inte alls bli speciellt påverkad av allt som har med fetma att göra, men blir det ändå.
Jag känner samma, fast jag tänker mig att det är sund ångest. Typ som när man glömt borsta tänderna.
En promenad på 4-5km brukar hjälpa och det känns som att jag har gjort någonting iaf! :)
MasterChief
2016-05-03, 19:55
Tror egentligen det till stor del handlar om att jag inte vill känna mig inaktiv. Det känns som jag inte förbränner ett dyft och ett tvång att röra på sig på något sätt ligger och gnager i bakhuvudet. Kan gå till affären 5 kilometer bort för att handla ett packet tuggummi, för att jag får ångest av att sitta ner. En bidragande orsak till min ångest är all skräckpropaganda till att vi blir allt fetare, att vi äter för mycket och rör oss för lite. Jag är en lång och smal individ så borde egentligen inte alls bli speciellt påverkad av allt som har med fetma att göra, men blir det ändå.
Och det är därför du ska öva på att inte göra något.
mangemani
2016-05-03, 19:57
lär dig att koppla av.
träningen och jobbet räknas, man behöver inte vara aktiv genom hela dagen för att det ska vara positivt för hälsan.
dock så kan stilla sittandet bidra till stelhet samt att om du även sitter dåligt, bidra till skador i längden, därför kan det vara nyttigt att ta en break från sittandet och bara göra lite enkla gymnastik övningar så att allt inte stelnar till.
Jag känner samma, fast jag tänker mig att det är sund ångest. Typ som när man glömt borsta tänderna.
En promenad på 4-5km brukar hjälpa och det känns som att jag har gjort någonting iaf! :)
Bör kanske tillägga att jag har tränat och lagat mat några timmar, så jag absolut inte totalt inaktiv. Men i jämförelse med en dag på jobbet där jag går i snitt 2 mil om dagen, så är mina stillasittandeperioder om 4 h ganska omfattande i jämförelse. Det är kontrasten som blir för stor.
Borde jag äta mindre när jag är mindre aktiv? Jag äter för dåligt med kalorier, det är jag medveten om, men om jag hade dragit ner intaget ännu mer hade kanske en del av ångesten försvunnit, för stunden. Äter ni lika mycket beroende på hur aktiva/inaktiva ni är på dagarna? Ponera att ni inte deffar eller liknande.
Bör kanske tillägga att jag har tränat och lagat mat några timmar, så jag absolut inte totalt inaktiv. Men i jämförelse med en dag på jobbet där jag går i snitt 2 mil om dagen, så är mina stillasittandeperioder om 4 h ganska omfattande i jämförelse. Det är kontrasten som blir för stor.
Ja då verkar du ha lite mer ångest än mig!
Jag känner bara så om jag gjort nada
Låter som optinoja i en annan skepnad och du behöver inte bekymra dig. Trots att det kanske är jättelite bättre att göra 20 knäböj i timmen tycker jag att du ska strunta i det för att lära dig spänna av när du vilar. När jag steg upp vid sju och var gående/stående fram tills 17:00 för att då gå och styrketräna i två timmar så la jag alla sådana tankar bakom mig när jag väl satte mig i soffan för kvällen efter träningen. Då brukade jag kort, under någon halvminut, bara sluta ögonen och andas lite och tänka att dagens krav var över och då skulle jag bara ta det lugnt.
Låter som optinoja i en annan skepnad och du behöver inte bekymra dig. Trots att det kanske är jättelite bättre att göra 20 knäböj i timmen tycker jag att du ska strunta i det för att lära dig spänna av när du vilar. När jag steg upp vid sju och var gående/stående fram tills 17:00 för att då gå och styrketräna i två timmar så la jag alla sådana tankar bakom mig när jag väl satte mig i soffan för kvällen efter träningen. Då brukade jag kort, under någon halvminut, bara sluta ögonen och andas lite och tänka att dagens krav var över och då skulle jag bara ta det lugnt.
Ja, det där med att göra 20 knäböj i timmen är ju ett ganska säkert sätt att utveckla någon form av tvångssyndrom om man redan har den här typen av problem.
Stillasittande är farligt. Men om du har ett aktivt jobb och dessutom tränar väldigt mycket har du knappast något att oroa dig för. Låter mer som du behöver jobba med din ångest än din fysiska aktivitet. Men vill du vara lite optimal med hälsan så kör inte enbart styrketräning utan även någon form av intensiv konditionsträning, inte utöver din styrketräning utan byt ut något pass.
Finns det fler saker du har liknande ångest över i livet, eller bara detta? Kanske borde du prata med någon. Klart som fan att man ska kunna sitta still ett tag utan att bli orolig. Speciellt du som lever aktivt i övrigt.
Å andra sidan skulle jag också vilja ha något som stoppar mig från att spendera timma efter timma framför datorn. Inte just för hälsan, för det orkar jag inte tänka på när det gäller just detta, men allt annat i livet man hade kunnat göra istället.
*jorgen*
Stillasittande är farligt. Men om du har ett aktivt jobb och dessutom tränar väldigt mycket har du knappast något att oroa dig för. Låter mer som du behöver jobba med din ångest än din fysiska aktivitet. Men vill du vara lite optimal med hälsan så kör inte enbart styrketräning utan även någon form av intensiv konditionsträning, inte utöver din styrketräning utan byt ut något pass.
Tränar crossfit så ungefär 30-40 min av mina pass utgörs av högintensiva wodar. Det kardiovaskulära är jag inte speciellt orolig för, jag är självutnämnd kostexpert med inriktning på energiunderskott och väldigt noga med vad jag äter. Har fettfobi och äter kalorisnålt, kan vara en av anledningarna till att jag har ångest nu när jag tänker efter.
Finns det fler saker du har liknande ångest över i livet, eller bara detta? Kanske borde du prata med någon. Klart som fan att man ska kunna sitta still ett tag utan att bli orolig. Speciellt du som lever aktivt i övrigt.
Å andra sidan skulle jag också vilja ha något som stoppar mig från att spendera timma efter timma framför datorn. Inte just för hälsan, för det orkar jag inte tänka på när det gäller just detta, men allt annat i livet man hade kunnat göra istället.
*jorgen*
Har ångest över väldigt mycket. I det stora hela kan man säga att jag har ångest av att förlora saker, både materiella och icke materiella. Jag har varit modell och har ångest över att förlora mitt utseenede, att jag ska bli fet eller råka ut för en olycka. Har ångest över att förlora mitt nuvarande jobb, som jag praktiskt taget lever för. Har ångest för om jag helt plötsligt skulle förlora min mamma. Listan är oändlig. Mitt liv är egentligen perfekt, jag har fått allt och lite till, därför är jag rädd att förlora det.
Tränar crossfit så ungefär 30-40 min av mina pass utgörs av högintensiva wodar. Det kardiovaskulära är jag inte speciellt orolig för, jag är självutnämnd kostexpert med inriktning på energiunderskott och väldigt noga med vad jag äter. Har fettfobi och äter kalorisnålt, kan vara en av anledningarna till att jag har ångest nu när jag tänker efter.
Det låter väl som nämnts att du lider av någon form av semi-ortorexi. Eftersom att du verkar vara lite halvt medveten om det så är det nog något du bör fundera på att göra något åt. Det handlar ju som du nu själv skriver inte om hälsan. Om träning och kost är ångestladdat så är det ju varningssignaler.
Det låter väl som nämnts att du lider av någon form av semi-ortorexi. Eftersom att du verkar vara lite halvt medveten om det så är det nog något du bör fundera på att göra något åt. Det handlar ju som du nu själv skriver inte om hälsan. Om träning och kost är ångestladdat så är det ju varningssignaler.
Det gör jag helt klart. Har en historia av ätstörningar. Prestationsidrott var dock det som räddade mig, fick ett mål utöver ätstörningen. Har, efter 1 ett års relativt sund tid, börjat falla tillbaka i gamla banor.
Det gör jag helt klart. Har en historia av ätstörningar. Prestationsidrott var dock det som räddade mig, fick ett mål utöver ätstörningen. Har, efter 1 ett års relativt sund tid, börjat falla tillbaka i gamla banor.
Men då vet du ju själv vad problemet är och att du genast bör ta tag i det för att inte falla tillbaka rejält. Fast ibland är det kanske bra att få något bekräftat utav andra.
Varför inte söka professionell hjälp?
Men då vet du ju själv vad problemet är och att du genast bör ta tag i det för att inte falla tillbaka rejält. Fast ibland är det kanske bra att få något bekräftat utav andra.
Tror inte jag kommer falla tillbaka rejält. Jag äter kalorisnålt, men inte på en alarmerande nivå. Ligger på ett underskott om max 300-500 kcal om dagen (tror jag). Angående ångesten av stillasittande så är min nästa fråga om det finns någon fördel med total vila, sätt ur ett prestationsperspektiv vad gäller jobb ovh träning?
Ja, det där med att göra 20 knäböj i timmen är ju ett ganska säkert sätt att utveckla någon form av tvångssyndrom om man redan har den här typen av problem.
Precis. Tjugo knäböj i timmen kanske låter som en skitsak men det är just i småsakerna som folk med ångest/dragning till ocd trillar dit.
Du måste lära dig koppla bort hur "bra" du har det och att du har fått allt och lite till. Att älta, även det positiva, blir en last. Jag har själv gjort misstaget då livet har varit bra. Tillslut var jag tvungen att repetera flera gånger om dagen hur fantastiskt livet var istället för att bara njuta av det. Jag sa till och med åt mig själv att jag bara skulle njuta men det blev bara värre.
Som en som stundtals kan oroa sig för diverse sjukdomar/åkommor och som nog till viss del förstår din oro kan jag säga att det är nog oron/ångesten i sig du ska ta itu med.
Om du ändå vill ändra på något i din livsstil så se till att resa dig upp en gång i halvtimmen och gå/rör på dig en minut. Se till att ha en bra stol att sitta i och att du sitter med en fördelaktig hållning. Men som sagt, oron/ångesten i sig ser jag som ett större problem. Det finns hjälp att få, en hel del vårdcentraler har psykologer som jag har för mig kan erbjuda uppemot 20 behandlingar med KBT.
Själv jobbar man stillasittande 8 timmar om dagen, kör ca 2 timmars träning och likförbannat sätter sig vid kolozzeum när man kommer hem :P
King Grub
2016-05-03, 20:45
Kanske, men samtidigt är det rekommenderat att man bryter av stillasittande någon gång per timme på det sättet, går upp och rör på sig, och gör det till en vana när man sitter ner längre än så. Att träna hårt och vara fysiskt aktiv övriga tider av dygnet motverkar inte negativa hälsoeffekter av stillasittande.
Kanske, men samtidigt är det rekommenderat att man bryter av stillasittande någon gång per timme på det sättet, går upp och rör på sig, och gör det till en vana när man sitter ner längre än så. Att träna hårt och vara fysiskt aktiv övriga tider av dygnet motverkar inte negativa hälsoeffekter av stillasittande.
Under fem timmars stillasittande går man ju på toaletten och pissar minst en eller två gånger, hämtar vatten/kaffe, kanske brer en macka eller står och lagar mat någon kvart. Det måste väl ändå räcka?
Tror egentligen det till stor del handlar om att jag inte vill känna mig inaktiv. Det känns som jag inte förbränner ett dyft och ett tvång att röra på sig på något sätt ligger och gnager i bakhuvudet. Kan gå till affären 5 kilometer bort för att handla ett packet tuggummi, för att jag får ångest av att sitta ner.
Borde jag äta mindre när jag är mindre aktiv? Jag äter för dåligt med kalorier, det är jag medveten om, men om jag hade dragit ner intaget ännu mer hade kanske en del av ångesten försvunnit, för stunden.
... jag är självutnämnd kostexpert med inriktning på energiunderskott och väldigt noga med vad jag äter. Har fettfobi och äter kalorisnålt [...]. Har ångest över väldigt mycket. I det stora hela kan man säga att jag har ångest av att förlora saker, både materiella och icke materiella. Jag har varit modell och har ångest över att förlora mitt utseenede, att jag ska bli fet eller råka ut för en olycka. Har ångest över att förlora mitt nuvarande jobb, som jag praktiskt taget lever för. Har ångest för om jag helt plötsligt skulle förlora min mamma. Listan är oändlig. Mitt liv är egentligen perfekt, jag har fått allt och lite till, därför är jag rädd att förlora det.
Har en historia av ätstörningar. [...] Har, efter 1 ett års relativt sund tid, börjat falla tillbaka i gamla banor.
Om ens hälften av det här är sant har du ett allvarligt problem. Dels verkar du ha fallit tillbaka i din ätstörning, men det verkar ju också som om du skulle ha någon mer generell form av ångest om det är så att du på allvar går runt och oroar dig över att förlora jobbet, att dina förändrar skall dö osv. så att det handikappar dig.
Tror inte jag kommer falla tillbaka rejält.
Nej, det tror ju ingen. Tom folk som ligger tvångsinlagda brukar hävda att de inte är SÅ allvarligt sjuka, de äter ju trots allt litet grand. Ibland.
Seriöst, du har ett problem, och du visar gång på gång i det du skriver (inte minst genom hur du försöker bortförklara det) att det är för stort för dig att hantera ensam. SÖK HJÄLP. Kurator på vårdcentralen, läkare, företagshälsovården, privat psykolog, whatever. Det är ingen skam att vara sjuk.
Hur tänker du dig att ditt liv ser ut om tio år om du fortsätter som nu? Du har livet att vinna och bara din inbillade kontroll (det är inte kontroll att vara kontrollerad av sin sjukdom) att förlora.
Under fem timmars stillasittande går man ju på toaletten och pissar minst en eller två gånger, hämtar vatten/kaffe, kanske brer en macka eller står och lagar mat någon kvart. Det måste väl ändå räcka?
Beror på hur lång tid det tar om du bara går ut och tar ett snabbt glas vatten och sen tillbaks så tror jag inte det räcker men om du står upp och brer mackor i ett par minuter så borde det vara tillräckligt.
filmjölk
2016-05-03, 22:30
Den här hetsen över stillasittande är helt absurd. Ni tränar ju allesammans. De flesta av er har rutor på magen och stora muskler i övrigt. Ni kommer inte bli sjuka, katabola eller avlida för att ni suttit på röven ett par timmar eller legat i soffan i 10 timmar utöver de 10 ni legat i sängen.
Det är vad du gör på gymmet och vad du stoppar i kroppen som är avgörande för dina resultat, inte om du står istället för sitter eller ligger resterande tid.
King Grub
2016-05-04, 00:24
Den här hetsen över stillasittande är helt absurd. Ni tränar ju allesammans. De flesta av er har rutor på magen och stora muskler i övrigt. Ni kommer inte bli sjuka, katabola eller avlida för att ni suttit på röven ett par timmar eller legat i soffan i 10 timmar utöver de 10 ni legat i sängen.
Det är vad du gör på gymmet och vad du stoppar i kroppen som är avgörande för dina resultat, inte om du står istället för sitter eller ligger resterande tid.
Det där är inkorrekt. Att sitta still är skadligt oberoende av vad och hur mycket man tränar.
Jupp, men att ha ångest så fort man sitter still är knappast hälsosamt och något man absolut borde söka professionell hjälp för om det inte går över.
Kanske, men samtidigt är det rekommenderat att man bryter av stillasittande någon gång per timme på det sättet, går upp och rör på sig, och gör det till en vana när man sitter ner längre än så. Att träna hårt och vara fysiskt aktiv övriga tider av dygnet motverkar inte negativa hälsoeffekter av stillasittande.Ska påminna dig om att ta en paus varje timme när du precis startat upp Dark Souls 4 i solid 4k första gången och tänker sträck-spela i 10 timmar :cool:
Hur ser det ut hälsomässigt om man står och arbetar hela dagen?
King Grub
2016-05-04, 12:38
Samma svar som när du ställde den frågan 16 januari förra året.
shut teh face
2016-05-04, 12:40
Om man går och hämtar en kanelgiffel en gång i timmen, är det fortfarande positivt eller hade det varit bättre att sitta kvar och strunta i giffeln?
King Grub
2016-05-04, 12:41
Kanelgifflar väger upp för alla negativa effekter av vad det än handlar om.
shut teh face
2016-05-04, 17:27
Kanelgifflar väger upp för alla negativa effekter av vad det än handlar om.
Som jag misstänkte alltså. Tack.
Sohlsken
2016-05-04, 17:56
Tänk dig att du läser detta, men det är någon annan som har skrivit det. Hur skulle du besvara dem?
Jag äter för dåligt med kalorier, det är jag medveten om, men om jag hade dragit ner intaget ännu mer hade kanske en del av ångesten försvunnit, för stunden. Äter ni lika mycket beroende på hur aktiva/inaktiva ni är på dagarna? Ponera att ni inte deffar eller liknande.
Kan tillägga att jag personligen, lärt mig av min mor, tycker att det är bra för själen att sitta och inte göra ett skit en hel dag ibland.
Borderlands for the win.
Samma sekund som du börjar få ångest har det gått från ett problem, till någonting du mest troligt behöver hjälp med. Jag har kämpat med binge eating disorder, och det var ångest som fan att inte äta när någon erbjöd mig mat, även om jag tyckte att det var äckligt, eller var mätt, eller helt enkelt var nöjd. Igår tackade jag nej när min make erbjöd mig pringles. Eller nej, jag åt tre, vid tre olika tillfällen, och kände mig nöjd.
Detta har tagit mig år, men det första steget var att erkänna att ångesten var ett problem och ett seriöst hinder i min vardag.
Nej, du borde inte känna ångest över att sitta still ibland. Ångest förhindrar att hantera situationer logiskt, och logik är hälsosamt.
Rolfarsson
2016-05-05, 00:30
Så länge du inte sitter 5 timmar i sträck så behöver du inte nojja, jag vill ha för mig att man tar bort dom flesta negativa effekterna som stillasittande har på hälsan om man går upp och rör på sig några minuter runt varje halvtimme.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.