handdator

Visa fullständig version : Pappa tycket ja käkar för mycket!!!

Jonte321
2016-05-03, 15:05
Det har hänt flera gånger speciellt nu när jag börjat min " bulk"
Igår tex. Hade ätit ganska mycket mat (eller mycket enligt föräldrarna)
Sedan tar jag en dusch, kommer sedan ut igen och tar 6 mackor. Så får blir pappa arg och säger att det är så "överdrivet" som jag inte riktigt fattar vad han menar
Förresten är jag ganska ung och är mitt i puberteten så enligt vad jag läst är det normalt att äta mycket
Jag är ju bara hungrig :smash:
Men hur ska jag svara när han säger så?

Määng
2016-05-03, 15:08
Har du försökt förklara att man bör äta mycket när man växer och dessutom tränar samtidigt? Förutsatt att du nu inte äter mängder som en sumobrottare och går med donuts i munnen dygnet runt. Jag kan definitivt förstå att en far som som inte är van ätstörda individer som jag är tycker att det är lite överdrivet.

galtasar
2016-05-03, 15:09
Det kan vara en kostnadsfråga också kanske? inte superbilligt med käk.

Jonte321
2016-05-03, 15:09
Har du försökt förklara att man bör äta mycket när man växer och dessutom tränar samtidigt? Förutsatt att du nu inte äter mängder som en sumobrottare och går med donuts i munnen dygnet runt.

Ja det har jag *popcorn*

Jonte321
2016-05-03, 15:10
Det kan vara en kostnadsfråga också kanske? inte superbilligt med käk.

Han säger att jag ska käka gröt istället vilket jag gör men känns jobbigt att typ endast käka gröt

Määng
2016-05-03, 15:10
Ja det har jag *popcorn*

Vad säger han då?

Jonte321
2016-05-03, 15:12
Vad säger han då?

Jag har aldrig sagt det efter att han fått ett sånt utbrott men han vet om det,

Määng
2016-05-03, 15:14
Jag har aldrig sagt det efter att han fått ett sånt utbrott men han vet om det,

Eftersom du bor hemma får du finna dig i att han kanske inte vill ha ett dubblerat matkonto för att hans son fått för sig att han vill bli biff, har du försökt förklara och det inte hjälper så är det så det är. Du får väl käka gröt och proteinpulver då? Du behöver ju hur som helst inte käka sjuka mängder mat så det klassas som "överdrivet".

blåvitt
2016-05-03, 15:14
Om dina föräldrar inte har en ekonomisk situation som tillåter att du trycker i dig sex kvällsmackor så får du nog tyvärr anpassa dig efter det eller bekosta en del själv. Om det är av andra orsaker får du helt enkelt försöka prata med honom om det och hoppas att det går hem.

timoat
2016-05-03, 15:16
Hade jag varit förälder hade jag också blivit irriterad om det enda min son gjorde var att trycka i sig mat hela tiden. Tur att man inte har ungar.

Loke
2016-05-03, 15:19
Han säger att jag ska käka gröt istället vilket jag gör men känns jobbigt att typ endast käka gröt

Tja, gröt är biligt, mackor är svindyrt. Jag tycker han låter rätt konstruktiv. Hur mycket gröt käkar du per dag?

Swedishviking
2016-05-03, 15:34
Mat är dyrt som fan! jag själv äter mycket mat och jag har faktiskt fått börja tänka om och handla billig mat för att kunna äta så pass mycket jag gör! så jag förstår din fader att han lackar ur! försörja en hel familj på mat och det kanske går runt precis och sedan kommer hans son och säger jag ska bli biff!!

Och börjar äta som fan! och det funkar inte rent ekonomiskt! det jag tycker du borde göra nu är att hitta nåt deltidsjobb eller nåt extrajobb där du kan få in pengar du kan bidra till matkontot därhemma! det skulle nog glädja din fader ska du se...

filmjölk
2016-05-03, 15:39
Går det för ungdomar att skaffa ett extrajobb idag? När jag var tonåring delade jag ut morgontidningen varje söndag och periodvis varje dag utom söndag. Distriktet jag delade tog kanske 1,5 timme och det gav rätt bra inkomst som i ditt fall skulle kunna läggas på mat.

Iofs. blev skolan lidande av detta för mig, men den hade jag ändå inte skött oavsett.

MackeJuve
2016-05-03, 15:47
Går det för ungdomar att skaffa ett extrajobb idag? När jag var tonåring delade jag ut morgontidningen varje söndag och periodvis varje dag utom söndag. Distriktet jag delade tog kanske 1,5 timme och det gav rätt bra inkomst som i ditt fall skulle kunna läggas på mat.

Iofs. blev skolan lidande av detta för mig, men den hade jag ändå inte skött oavsett.

Ja det går fortfarande att dela ut tidningar på söndagar. Jag delade ut reklam. Sinnessjukt dåligt betalt. Alltså absurt. Nu minns jag inte den exakta summan men sett till den tiden det tog så var det en helt sjukt dålig timpeng. Rekommenderar ingen att göra detta så tillvida att ni inte har en bra uppfattning om hur lång tid det tar er att dela ut reklamen och på så sätt kan bedöma om det är värt besväret.

Jonte321
2016-05-03, 15:49
Tja, gröt är biligt, mackor är svindyrt. Jag tycker han låter rätt konstruktiv. Hur mycket gröt käkar du per dag?

Runt 150 gram , det beror på

filmjölk
2016-05-03, 15:52
Ja det går fortfarande att dela ut tidningar på söndagar. Jag delade ut reklam. Sinnessjukt dåligt betalt. Alltså absurt. Nu minns jag inte den exakta summan men sett till den tiden det tog så var det en helt sjukt dålig timpeng. Rekommenderar ingen att göra detta så tillvida att ni inte har en bra uppfattning om hur lång tid det tar er att dela ut reklamen och på så sätt kan bedöma om det är värt besväret.

Reklam är/var skituselt även när jag var ung (på 1400-talet) 1,5 timmes GP gav bättre betalt än 5hs reklam. Jag tror jag fick en 90 spänn för GPn, kanske 70 för reklamen. Iofs kunde man dela ut reklamen senare på dagen och GPn var på morgonen, men tidiga morgnar störde inte mig. Var jag trött skolkade jag bara från skolan:D

Jonte321
2016-05-03, 15:52
Hade jag varit förälder hade jag också blivit irriterad om det enda min son gjorde var att trycka i sig mat hela tiden. Tur att man inte har ungar.

Så jag ska svälta eller ? *kissass*

mangemani
2016-05-03, 15:53
mat är dyrt och det är ju deras pengar du lever på.
samma sak var det för mig då jag var yngre, frukost, lunch och middag var det som mina föräldrar bjöd på, alternativt kvällsfika, ville jag ha mer så fick jag stå för det själv och det var bara rättvist, deras pengar jag levde på, de bestämde och hade mer än rätt att ha invändningar. en utav anledningarna till att jag började med kosttillskott(protein pulver) för det var mest protein som gick åt.
men iaf, så länge du bor hos dina föräldrar och lever på deras pengar så har du inte så mycket att säga emot, tycker de att det blir för mycket, ja då är det bara att sluta eller göra något åt saken själv, att börja och käfta emot och bråka är bara oartigt, poänglöst och idiotiskt då de är snälla nog att låta dig äta deras mat.
sen finns det ju även andra faktorer som spelar in, tex att de kanske är oroliga att du ska bli överviktig, men oavsett vad, så är det de som bestämmer.

Derbel McDillet
2016-05-03, 15:57
Så jag ska svälta eller ? *kissass*

Ät extra mycket i skolan istället eller nåt. Är det så svårt att fatta att dina föräldrar betalar för dig och att du inte har nån mänsklig rätt att äta överdrivet mycket när du inte betalar för dig. Passar det inte får du väl bli vuxen och flytta ut först innan du bestämmer dig för att biffa till dig.

StarkaUlf
2016-05-03, 15:57
Är du hungrig eller äter du bara för kalorierna?

Äter du bara för att få i dig kalorierna så kan du ju göra något som är billigt men kaloritätt. T.ex havregryn, smör/olja, socker, kakao. Blanda och ät. Behövs inga stora mängder, alltså billigt, men du får i dig bra med kalorier. Ta en proteindrink vid sidan om du vill ha protein.

Jonte321
2016-05-03, 15:58
mat är dyrt och det är ju deras pengar du lever på.
samma sak var det för mig då jag var yngre, frukost, lunch och middag var det som mina föräldrar bjöd på, alternativt kvällsfika, ville jag ha mer så fick jag stå för det själv och det var bara rättvist, deras pengar jag levde på, de bestämde och hade mer än rätt att ha invändningar. en utav anledningarna till att jag började med kosttillskott(protein pulver) för det var mest det som gick åt.
men iaf, så länge du bor hos dina föräldrar och lever på deras pengar så har du inte så mycket att säga emot, tycker de att det blir för mycket, ja då är det bara att sluta eller göra något åt saken själv, att börja och käfta emot och bråka är bara oartigt, poänglöst och idiotiskt då de är snälla nog att låta dig äta deras mat.
sen finns det ju även andra faktorer som spelar in, tex att de kanske är oroliga att du ska bli överviktig, men oavsett vad, så är det de som bestämmer.

Hoppas ni inte missuppfatta fel ja skulle aldrig käfta emot mina föräldrar..Antar att jag varit bortskämd hela min uppväxt och har inte riktigt fattat hur det egentligen går till. Sedan vet jag ju såklart att mat kostar men skulle pappa berätta att det handlar mer ekonomiskt skulle jag absolut sluta äta precis när jag blivit hungrig.

Jonte321
2016-05-03, 15:58
Är du hungrig eller äter du bara för kalorierna?

Äter du bara för att få i dig kalorierna så kan du ju göra något som är billigt men kaloritätt. T.ex havregryn, smör/olja, socker, kakao. Blanda och ät. Behövs inga stora mängder, alltså billigt, men du får i dig bra med kalorier. Ta en proteindrink vid sidan om du vill ha protein.

Jag är Hungrig

filmjölk
2016-05-03, 15:59
Ät extra mycket i skolan istället eller nåt. Är det så svårt att fatta att dina föräldrar betalar för dig och att du inte har nån mänsklig rätt att äta överdrivet mycket när du inte betalar för dig. Passar det inte får du väl bli vuxen och flytta ut först innan du bestämmer dig för att biffa till dig.

Man skall äta så jävligt att bambatanterna på skolan avskyr en:)

Jonte321
2016-05-03, 16:06
:)

Fuark
2016-05-03, 16:11
Havregrynsgröt. Går att experimentera med hur mycket som helst och man kan pressa mängder.

Jag åt nästan enbart havregryn, proteinpulver och mjölk i ett och ett halvt år. Det var underbart.

Brofessorn
2016-05-03, 16:12
Ät större delen av ditt dagliga matintag på skolan, det är gratis.

Köp maten för egna pengar.

Ät billigare mat.

KlopFer
2016-05-03, 16:36
Att äta 6mackor låter mera som du är sugen på sockerkicken av brödet. Testa äta kyckling, fisk, kött eller någon "ordentlig" mat när du är hungrig. Gör mycket potatis till som är billigt och du kommer garanterat hamna i matkoma.

Glöm inte att träna också

Jonte321
2016-05-03, 16:37
Att äta 6mackor låter mera som du är sugen på sockerkicken av brödet. Testa äta kyckling, fisk, kött eller någon "ordentlig" mat när du är hungrig. Gör mycket potatis till som är billigt och du kommer garanterat hamna i matkoma.

Glöm inte att träna också

Detta händer inte varje kväll att jag äter 6 mackor lol, ska nog börja äta mer ägg för man blir lite mer mätt på det

Ett Orm
2016-05-03, 17:10
Lite föräldrapsykologi krävs. Du bör äta den maten de lagar , inte mackor eller annat skräp, ät tills maten är slut och då säger du att du inte blev mätt och vill ha mer. Glöm inte berömmet för hur god maten var.

Ingen frisk mor kan stå ut med att maten inte räcker till sina barn och ingen far kan motstå beröm över sina chef-skills.

Sarco
2016-05-03, 17:49
Ett tips kanske kan vara att faktiskt prata konstruktivt med dina föräldrar om det. Ett upplägg skulle kunna vara:

-Kan vi prata om maten, för jag tycker verkligen inte om att vi bråkar om det? Jag känner mig ofta hungrig men jag förstår att det är något ni inte gillar med hur och vad jag äter och det tycker jag är jobbigt. Kan ni förklara för mig varför ni ser det som ett problem - är det ekonomiskt eller oroar ni er för andra saker?

Är det ekonomiskt så vill jag inte vara en belastning. Jag äter gärna havregrynsgröt, ägg etc istället för mackor.

Oroar ni er för kvaliteten på maten, småätning, etc etc? Vad föreslår ni?

.. och så hittar man en lösning som man testar i en månad. Jag tror att rätt många föräldrar blir chockade när de ser att tonårskillar som tränar och är aktiva äter lika mycket som två vuxna och ibland mer.

Över huvud taget tror jag att alla tonåringar och föräldrar vinner oerhört mycket på att våga prata om vad man oroar sig för och vad man egentligen vill.

filmjölk
2016-05-03, 17:52
Lite föräldrapsykologi krävs. Du bör äta den maten de lagar , inte mackor eller annat skräp, ät tills maten är slut och då säger du att du inte blev mätt och vill ha mer. Glöm inte berömmet för hur god maten var.

Ingen frisk mor kan stå ut med att maten inte räcker till sina barn och ingen far kan motstå beröm över sina chef-skills.

Bra tänkt! En annan sak, som åtminstone hade funkat på 40- och 50-talistfarsor är att säga att du behöver äta de där extra fem mackorna för hockeyn/handbollen/fotbollens skull. kroppsbyggande ger/gav de inte mycket för, men hänvisade man till någon acceptabel idrott gick de med på allt.

"-Du borde inte träna såndäringa kroppsbyggning!" följt av "-Men jag gör det för hockeyns skull! Som komplement till det" "-Jaha men då är allt i sin ordning." Då kunde man tom. preppa med farsans goda vetskap om det så vore.

LillisJ
2016-05-03, 18:47
Mycket moralkärringfasoner här inne. Klart som fan man berättar för sina föräldrar om man jämt går hungrig och vill äta mer, det är ju psykiskt påfrestande. Är föräldrarna någorlunda vettiga så löser dom detta utan att ta illa upp för att "maten som erbjuds ej räcker till", han säger ju förhoppningsvis inte att deras mat är äcklig? Grabben väger typ 65kg på 179cm så det är ju ingen stor risk att han blir fet direkt.

Dessutom så vet ingen om det är en ekonomisk fråga förrän han frågar.

Ett Orm
2016-05-03, 18:53
Ja jo, men nu är det troligen också farsgubbens mackor som han ska ha till jobbet han äter upp.

LillisJ
2016-05-03, 19:00
Då är det mer än rätt av fadern att informera varför det är överdrivet, iom att det blivit en diskussion om saken. Två människor borde kunde reda ut en sådan enkel sak genom ett kort snack tycker jag.

StarkaUlf
2016-05-03, 19:17
Ät så mycket som möjligt av maten dom lagar. Ät gärna upp allt. Komplettera med en gröttallrik, något ägg och/eller ett glas mjölk senare på kvällen om du är hungrig. Billigt och bra.

svenbanan
2016-05-03, 19:28

Reklam är/var skituselt även när jag var ung (på 1400-talet) 1,5 timmes GP gav bättre betalt än 5hs reklam. Jag tror jag fick en 90 spänn för GPn, kanske 70 för reklamen. Iofs kunde man dela ut reklamen senare på dagen och GPn var på morgonen, men tidiga morgnar störde inte mig. Var jag trött skolkade jag bara från skolan:D

Svensk Direktreklam hette det skitföretaget jag delade ut reklam för nån gång på åttiotalet. Det var så jävla ruttet betalt att det inte var ett dugg värt att göra det. Dessutom var det helt omöjligt att ha nån styrsel på alla de femtioelva lapparna som skulle i varje brevlåda. Jag hade en sönderregnad pappkartong på min pakethållare. Helt värdelöst. Oftast fick nog bara en tredjedel av hushållen den reklam som alla skulle haft. Min polare "åkte fast" för att han tippade hela skiten i nån container och sade att han delat ut det.

Alla jobb är bättre!

Knaz
2016-05-03, 19:45
Har de med ekonomin att göra tycker jag att det är illa. Skaffar man barn ska man kunna stå för i alla fall den mat ungarna vill äta. Ingen ska behöva gå hungrig.

Jag har själv två ungar nu, två killar. Dom kommer väl äta mig halvt ur huset när puberteten kommer. Kommer aldrig hindra dom pga ekonomin. Blir en annan sak om dom är/på väg att bli överviktiga.

cero
2016-05-03, 19:54
Visa farsan den här tråden så kommer han säkerligen förstå. :D

Jonte321
2016-05-03, 20:00
Japp händer det en gång till ska jag säkerligen visa honom tråden, tycker också han borde fatta att jag måste äta om man är typ 180 och väger knappa 65 kg... #nomnom

mottat
2016-05-03, 20:04
Om man har barn som inte feta borde dom få äta så mycket dom vill. Har man inte råd med det ska man inte skaffa barn.

Barn = upp till 18år.

Jonte321
2016-05-03, 20:08
Känns dock inte som något problem ekonomisk eftersom han inte sagt något men det kanske man inte direkt säger sådär.
Detta händer ju såklart inte varje dag utan endast några gånger då jag är väldigt hungrig (som efter träningen)

Gober
2016-05-03, 20:10
Ät mycket av det som är billigt och mättar bra. Be föräldrarna att koka extra potatis, det är billigt och bra. Får du någon form av månadspeng kan du väl iaf betala några liter mjölk i månaden, mjölk är bra grejer.

Min morsa blev också lite sur men hon var ensamstående med en dagisfrökenlön. Jag köpte en del av maten själv när jag var i övre moppeåldern.

cero
2016-05-03, 20:13
Om man har barn som inte feta borde dom få äta så mycket dom vill. Har man inte råd med det ska man inte skaffa barn.

Barn = upp till 18år.

Tycker det stämmer när det gäller "vanlig mat", men inte att trycka i sig mängder av dyra tillbehör och annat.

Gober
2016-05-03, 20:17

Barn = upp till 18år.

Bäst att vi gör ett kollektivt samtal till soc och ber dem omhänderta en väldigt stor del av Sveriges barn.

Men visst, barn ska givetvis få äta sig mätta. Men då får det ju bli mat som passar plånboken. Och serveras det bra hälsosam mat så kommer den förmodligen också mätta bra.

Loke
2016-05-03, 20:22

Barn = upp till 18år.

Farsan har ju sagt att det går bra att äta gröt? Tvivlar på att han har nåt emot att ungen äter ett kilo havregryn varje dag.

Att låta ungarna äta helt ostyrt, övervikt eller ej, låter idiotiskt. Att få lite insikt i vad som är dyrt och vad som är billigt här är värdefullt.

Knaz
2016-05-03, 20:38
Min morsa blev också lite sur men hon var ensamstående med en dagisfrökenlön. Jag köpte en del av maten själv när jag var i övre moppeåldern.

Min morsa har aldrig gnällt trots att hon som mest var ensamstående med 5 barn. Även hon med en förskolelärarlön.

Så länge ungarna inte är överviktiga ska de få äta. Sen behöver dom ju inte vräka i sig oxfile som om att de inte finns någon morgondag. Men vanlig mat, smörgåsar osv ska de kunna äta.

Luca Brasi
2016-05-03, 20:38
Jag tycker att du ska börja äta mördarsniglar.
http://www.snigelshopen.se/ata-mordarsniglar
Om du börjar med det så kommer din farsa antagligen att låta dig äta så mycket mackor du vill eller så får du fortsätta äta mördarsniglar eftersom det är billigt och bra protein.

Gober
2016-05-03, 20:43
Min morsa har aldrig gnällt trots att hon som mest var ensamstående med 5 barn. Även hon med en förskolelärarlön.

Så länge ungarna inte är överviktiga ska de få äta. Sen behöver dom ju inte vräka i sig oxfile som om att de inte finns någon morgondag. Men vanlig mat, smörgåsar osv ska de kunna äta.

Vi måste nog börja definiera vad "äta så mycket du vill" innebär och vilken typ av mat och hur/när den äts. Missförstå mig inte, givetvis ska ungar få äta sig mätta.

Det är en sak att äta mycket mat när mat serveras och en annan att gå och tömma kyl/skafferi på allt som finns dagarna i ända.

Swedishviking
2016-05-03, 20:45
Ta veckopengen köp billig pasta 7kr paketet/påsen.. 10st 70kr en flarra kerra sedan har du mat så det räcker...

StarkaUlf
2016-05-03, 20:53
Ta veckopengen köp billig pasta 7kr paketet/påsen.. 10st 70kr en flarra kerra sedan har du mat så det räcker...

Pasta, en klick smör och ketchup *drool*

Hittar man en billig ost är det också fint att slänga ner.

anvihl
2016-05-04, 01:12
Smörgåsar med diverse pålägg är ju fan det dyraste vardagsmaten man kan äta. Bara finna sig i om han vill att du äter gröt istället, var glad för att du får mat ;).

Tomten
2016-05-04, 02:58
Smörgåsar med diverse pålägg är ju fan det dyraste vardagsmaten man kan äta. Bara finna sig i om han vill att du äter gröt istället, var glad för att du får mat ;).

Är väl en ganska hård generalisering.

Gröt kan bli rejält dyrt om du äter den med en massa nötter och kryddar den med saffran och använder massa torkad frukt.

Mackor kan bli väldigt billigt om man köper billigt bröd (eller lagar själv) och använder billigt pålägg.

Går att argumentera för att vatten är dyrt... om man bara köper kolsyrat på flaska.

Kabuto
2016-05-04, 03:48
Tycker det stämmer när det gäller "vanlig mat", men inte att trycka i sig mängder av dyra tillbehör och annat.

+1 jag har en på 13 år hemma och det är ganska irriterande om han är "supermätt" efter middagen och lämnar mat på tallriken och typ 1-2 timmar senare gör en hög med mackor.

Lika irriterande före middagen, trycker i sig massa grejer när han ska äta middag om en halvtimme.

Klein
2016-05-04, 04:41
Hur gammal är du? Du får väl barnbidrag tills dess att du är 16 år. Du kan ju begära att få köpa egen mat för dessa pengar. Annars ta ett extraknäck på helgerna. Spendera dessa pengar väl och köp billig kvalitativ mat. Tex lättkvarg, mjölk, yoghurt, vassleprotein.

Du får acceptera att dina föräldrar bestämmer över maten i hemmet så länge du varken köper eller tillagar den. Första steget i att bli vuxen är att ta saken i egna händer.

Kabuto
2016-05-04, 04:47
Föräldrarna får barnbidraget.

Klein
2016-05-04, 05:56
Föräldrarna får barnbidraget.

So? Han kan ju fortfarande försöka förhandla till sig dessa pengar. Han köper själv den mat han anser sig behöva utöver vad som serveras hemma för pengarna i fråga och limpan och pålägget får vara i fred.

shut teh face
2016-05-04, 11:18
Om föräldrarna har såpass ansträngd ekonomi att det är ett problem för någon äter lite extra mackor så ligger nog problemet någon annanstans ...

De borde isf inte ens köpa hem sådan mat och börja endast ha havregryn osv hemma.

Jag tror problemet dock snarare handlar om att det är lite 'dafuq' att ens grabb går och trycker mackor precis efter middagen, jag hade personligen undrat varför man inte åt mer av middagen ex.

Mantus
2016-05-04, 11:26
Om föräldrarna har såpass ansträngd ekonomi att det är ett problem för någon äter lite extra mackor så ligger nog problemet någon annanstans ...

De borde isf inte ens köpa hem sådan mat och börja endast ha havregryn osv hemma.

Jag tror problemet dock snarare handlar om att det är lite 'dafuq' att ens grabb går och trycker mackor precis efter middagen, jag hade personligen undrat varför man inte åt mer av middagen ex.

+1
Mackor är gott men inte nödvändigt. Jag hade nog blivit irriterad om min grabb/dotter smält i sig en herrans massa mackor men inte ätit den mat jag serverat. Särskilt som jag, till skillnad från mina föräldrar, faktiskt hade vinnlagt mig om att servera bra mat ur tränings- och muskeluppbyggnadssyfte. Numer finns ju även kvarg som barn/ungdomar kan sätta i sig för en billig penning om de vill bygga på maten med mer protein. Om det enbart är tal om att äta kalorier kan ts äta sig större på billigare och energitätare livsmedel. Ett kilo jordnötter brukar inte kosta så mycket om det är ett billigare märke och det räcker längre än mackor.

Klart ungdomar gillar mackor, de är ju söta. Ett sätt att minska intaget av mackor hemma är att byta till mörkare bröd. Inget som minskar intaget som att äta sågspånstorra pumpernickel.:d

new
2016-05-04, 13:45
Svensk Direktreklam hette det skitföretaget jag delade ut reklam för nån gång på åttiotalet. Det var så jävla ruttet betalt att det inte var ett dugg värt att göra det. Dessutom var det helt omöjligt att ha nån styrsel på alla de femtioelva lapparna som skulle i varje brevlåda. Jag hade en sönderregnad pappkartong på min pakethållare. Helt värdelöst. Oftast fick nog bara en tredjedel av hushållen den reklam som alla skulle haft. Min polare "åkte fast" för att han tippade hela skiten i nån container och sade att han delat ut det.

Alla jobb är bättre!

Åkte också fast, delade ut i 2-3 mån sen vart jag less och började dumpa i skogen. :smash:

Jonte321
2016-05-04, 14:44

Ja det är nog sant men jag äter middag lol

StarkaUlf
2016-05-04, 14:56
Ja det är nog sant men jag äter middag lol

Ät mer av den. Bli mer än "lagom" mätt. Då behöver du nog inte äta mackor efteråt.

Eller så gör du en matlåda av det som blir över av middagen och äter senare på kvällen igen. Det skulle dom ju uppskatta massor plus att det är supergott och inget går till spillo.

Jonte321
2016-05-04, 15:14
Japp tack för alla svar

G_lund
2016-05-04, 16:02
Köp spaghetti och tryck i dig med lite olivolja och goda kryddor. Kostar inte många kronor.

pepplez
2016-05-04, 16:26
Havregryn är svaret på dina problem. 1 kg kostar typ 10 kr så ingen far kan påstå att det är för dyrt.

Går att göra mycket roligare saker än vanlig gröt i mikron. Smulpaj t.ex., som jag snöat in mig på just nu. 5 dl havregryn, 50-100 gram smör beroende på hur fet man vill känna sig, 0.5-1 dl socker. Mosa samman allt. Lägg frysta blåbär och hallon i en ugnsform, på med 1 hackat äpple och en skivad banan. Häll över havregrysblandningen, strila på flytande honung och på med kanel. Ugnen i 20-30 min, typ 175 grader. Jag tycker den blir godast när den svalnat i kylen dagen efter. Ät med vaniljsås gjord på vaniljkasein och mjölk.

Kaalle
2016-05-05, 09:08
Nudlar 3 för tio om det ej nämnts.
Gå till turken och köp billigt bröd.

Jag hade inga pengar när jag var ung, men lyckades vara fet ändå.

Fordon
2016-05-05, 09:15
Runt 150 gram , det beror på

150 gram gröt är typ 4 matskedar. Inte undra på att du är hungrig :laugh:
En vanlig liten portion på 500 gram risgrynsgröt blir man ju inte överdrivet mätt på.

Rahf
2016-05-05, 09:29
En vanlig liten portion på 500 gram risgrynsgröt blir man ju inte överdrivet mätt på.

Misstänker att TS inte är medveten om hur mycket 150g egentligen är.

anvihl
2016-05-05, 10:35

Han menar givetvis gröt gjort på 150g havregryn.

LillisJ
2016-05-05, 10:55

Fan vilka bicepsuella skedar du måste ha om du lyckas dra 2.5dl havregryn i 4 skedar.

:laugh:

PureWhey
2016-05-05, 10:58
Bicepsuella :D

pepplez
2016-05-05, 12:06
Fan vilka bicepsuella skedar du måste ha om du lyckas dra 2.5dl havregryn i 4 skedar.

:laugh:

2.5 dl? 1 dl havregryn väger typ 30 gram, 35 kanske. 150 gram är alltså nästan 5 dl havregryn, det blir en redig jäkla portion gröt av det.

LillisJ
2016-05-05, 13:52
2.5 dl? 1 dl havregryn väger typ 30 gram, 35 kanske. 150 gram är alltså nästan 5 dl havregryn, det blir en redig jäkla portion gröt av det.

My bad, ännu roligare :D