Visa fullständig version : Era bästa glassrecept i glassmaskin!
Har införskaffat mig en Wilfa IceCreamMaker! Rymmer 1.5 liter!
Dela gärna med er av era bästa glassrecept!
Här kommer mitt!
300g Nöt kvarg (180kcal)
1dl Nötcreme Tyngre Kasein (120kcal)
3dl Osötat Mandelmjölk (45Kcal)
1tsk Xantan gummi (0)
10st krossade suketter (0)
Totalt Kcal 345 kcal
Självklart använd fantasin när det kommer till smakerna! Ska själv byta ut Nötcreme smaken mot vanilj idag!
Ersätter alltså Lindahls Kvarg Nötcreme mot Vaniljsmak och byter ut Nötcremekasienet mot Vaniljdrömmar!
Funderar också på att toppa med lite 20% Milda visp och dressa lite strössel på :D
Hur står sig detta lågfett-, lågsocker-, högprotein-recept smakmässigt mot vanlig glass?
Hur står sig detta lågfett-, lågsocker-, högprotein-recept smakmässigt mot vanlig glass?
Inte att jämföra med en premiumglass baserad på ägg, grädde och socker! Men absolut en god dessert! Dock fel att kalla det glass, kanske mer "frozenyoghurt"!
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=133181
Nu har jag lite mer information att dela med mig med!
Efter mycket laborerande med lite olika smak varianter av grundreceptet:;
1. Laktosfrigrädde
2. Ägg
3. Florsocker/socker
Har märkt att det är ett litet projekt! Letar efter den här slående varianten när du bara "tippar i" en prefabricerande produkt.
Därför har jag nu provat att i början av mina middagsförberedelser satt på maskinen (den går verkligen snabbt ner till -36 grader) och tippat ner diverse mjöklbaserade produkter. Alla satser jag gjort, har varit mellan 500ml-600ml stora
1. Lindahls Naturella Laktosfria kvarg blandat med 1dl lätt mjölk för att få lite mer rinnande konstisens. Droppade ner ett gäng av Myproteins utsökta smakdroppar, i detta fall blev det PeanutButter smak. Min favorit förövrigt.
Resultat; Blev helt okay, kanske lite isig. 1dl laktosfri vispgrädde skulle nog råda bot på det.
2. Skånemejeriers kvargyoghurt, Ananas och kokos smak. Den var lös nog för att bara tippa i. Också redan smaksatt.
Resultat; Blev väldigt gott. Den var lite mer liknande mjukglass och har en härlig kombination av lite syrlighet och sötma. Men framförallt enkelt
3. Mini yoggi blåbärssmak, eller heter den Lätt? Hur som haver var det den varianten med endast 4.5g socker per 100g yoghurt.
Resultat; Denna blev riktigt lyckad. Verkligen krämig och go. Söt och perfekt "glasscoopar glass". nästa gång kommer jag hälla ner 1/2 tsk kantan gummi och 1/2 sked guargummi. För att dryga ut smältningstiden en aning. Den blev snabbt rinnig om du inte äter den tillräckligt fort.
4. Lindahls vanliga grekiska yoghurt med 10% fett. Utan smak, Smaksatte med Myproteins sötningsdroppar med smak av vanilj.
Resultat; Den här blev verkligen toppen och kommer definitivt göras igen. Men med dubbla droppar sötningsmedel för att få den här goda "käftsmälls smaken" av kall glass!
Ikväll ska jag prova att göra glass på 2st milda 20% visp från milda (totalt 5dl) och några droppar med toffee smak, också från Myprotein!
Hör av mig ang resultatet!
bear.flowertwig
2016-05-01, 07:57
Jag har lagt ner försöken till lightglass som blir rätt särskilt bra. Gör rum i dieten och gör gärna något från den här sidan: http://glassriket.se
Det här är en sockerfriglass med grymt god smak: http://bakasockerfritt.se/recept-kategorier/item/kramig-lakritsglass-med-brynt-smor
Tyvärr blir konsistensen rätt isig och trist.
vicarious
2016-05-01, 08:47
Jag har lagt ner försöken till lightglass som blir rätt särskilt bra.
Samma här. Att ta lite mindre grädde än vanligt och använda björksocker (xylitol) istället för vanligt socker är det som har blivit bäst för mig. Lite mindre energi än vanlig glass utan att tumma för mycket på smak eller konsistens.
Frusen kvarg eller yoghurt är inte glass.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.