Visa fullständig version : Överviktig katt med tydliga ätstörningar
Jag har två katter varav den ena är ett fetto (han tar ej illa upp av detta så jag tycker det är okej att kalla honom fetto). Det är mest mitt eget fel då han varit utekatt tidigare och mer aktiv. Nu har han fått sadla om till att vara innekatt då jag flyttat vilket gjort att hans fria tillgång till mat gjort honom fet.
Förut funkade det att låta kattmaten stå framme hela tiden men nu stiger vikten direkt jag gör så. För att tvinga fram en viktnedgång köpte jag veterinärfoder som jag ger honom 3-4 gånger per dag. Den andra katten håller sin vikt bra så hon får "vanligt" foder under samma tider. Problemet är att Hank (kattens namn) gnäller åt mig dygnet runt i princip över att han vill ha mat. Enda gångerna det är tyst är timmen efter han fått mat sen är han igång igen. Han äter inga enorma mängder när han väl äter utan snarare väldigt lite. Han får äta 43 gram per dag enligt förpackningen och det brukar bli lite kvar i slutet av dygnet om han får äta fyra gånger.
Att låta honom äta "blötfoder" fasta tider och låta torrfoder stå framme funkar inte eftersom han inte äter det. Att låta torrfoder stå framme dygnet runt fungerar inte överhuvudtaget eftersom han då tjuväter den andra kattens mat och hundmaten.
Är inte van vid katter som inte klarar av att sköta sin egen mat så hur gör jag, måste jag stå ut med detta ständiga gnäll om mat? Kanske skulle ha gjort sig bättre i något speciellt djurforum men orka göra nya användare överallt.
MackeJuve
2016-04-27, 08:57
När du skriver att du förut har låtit kattmaten "stå framme", menar du att han ständigt har mat att äta? Det är något helt nytt för mig. Spontana tanken är att vilken katt som helst skulle bli tjock av det. Vi gav alltid våra katter mat på vissa tider, likt man gör med hundar.
Han hälsar att han vill att ni svarar att han ska få fri tillgång till mat.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160427/9d5adddf9eb5471c53edc07b74775281.jpg
Skickat från min A0001 via Tapatalk
När du skriver att du förut har låtit kattmaten "stå framme", menar du att han ständigt har mat att äta? Det är något helt nytt för mig. Spontana tanken är att vilken katt som helst skulle bli tjock av det. Vi gav alltid våra katter mat på vissa tider, likt man gör med hundar.
Japp jag har låtit den stå framme tidigare. Har aldrig varit ett problem med tidigare katter. Har alltid låtit maten stå framme åt hundarna också och de har alltid varit scenklara.
MackeJuve
2016-04-27, 09:01
Japp jag har låtit den stå framme tidigare. Har aldrig varit ett problem med tidigare katter. Har alltid låtit maten stå framme åt hundarna också och de har alltid varit scenklara.
Okej. Det är som sagt första gången jag hör detta tillvägagångssätt. Ett tag sen vi hade katter nu så har inga direkta råd att ge :)
Okej. Det är som sagt första gången jag hör detta tillvägagångssätt. Ett tag sen vi hade katter nu så har inga direkta råd att ge :)
Har man nu en cane corso eller en grand danois kanske det är en dålig idé men jag har mest haft småa hundar med liten aptit. Funkade dock på gråhund också. :)
MackeJuve
2016-04-27, 09:05
Har man nu en cane corso eller en grand danois kanske det är en dålig idé men jag har bara haft småa hundar.
Okej, kul att lära sig något nytt! Vi har alltid haft hyfsat stora hundar: schäfrar och en golden retriever.
PureWhey
2016-04-27, 09:28
Så har vi/jag alltid gjort med katterna också.
Min katt har också fri tillgång till mat fast han håller vikten fint så jag har inte sett det som ett problem. Dock såg jag nyligen ett youtubeklipp om att katter kan bli mer lugna om man ger dem mat vid speciella tidpunkter, helst ska man leka med dem först eftersom det passar in i deras naturliga beteendemönster. Jaga -> äta -> sova, typ så. Vet inte hur bra det stämmer men här är klippet, tycker Jackson Galaxy verkar seriös och kunnig.
sh_PzBx1MVs
Macroman
2016-04-27, 10:01
Han hälsar att han vill att ni svarar att han ska få fri tillgång till mat.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160427/9d5adddf9eb5471c53edc07b74775281.jpg
Den lilla tjockisen har ju tömt halva förpackningen med chokladbollar också!
Den lilla tjockisen har ju tömt halva förpackningen med chokladbollar också!
Ja, typiskt honom. :(
Diomedea exulans
2016-04-27, 10:12
Av nyfikenhet, hur vet man om en katt har för mycket fett? Det är ju massor päls i vägen, finns det någon riktlinje? Typ "man ska känna revbenen, men inte för tydligt" eller nåt?
Av nyfikenhet, hur vet man om en katt har för mycket fett? Det är ju massor päls i vägen, finns det någon riktlinje? Typ "man ska känna revbenen, men inte för tydligt" eller nåt?
I fallet med Hank the Tank här ovan så hade han en kulmage man kände tydligt och han fick problem att hoppa upp på fönsterbrädor pga grav fetma.
En tjock katt kan man märka av ganska lätt, om den nu inte har en enorm perserpäls. Gångstilen blir slöare, kroppen blir klotformad, och dom tappar akrobatiken, som Määng beskrev.
Låter som att han "tröstäter", det är vanligt att understimulerade katter äter mer för att de helt enkelt inte har något bättre för sig. Eftersom han varit utekatt har ju hans aktivitetsnivå ändrats ganska radikalt.
Jag tror att lösningen är att antingen se till att stimulera honom mer, typ boll med mat så han måste anstränga sig för att få mat, mer lek eller dylikt.
Eller att du inför en konsekvens på att tigga om mat, typ vattenspruta, stänga in honom i ett annat rum eller liknande. Risken med det är att han kommer tycka du suger och börjar kissa i soffan och annat klassiskt jävelskap.
Min katt har också fri tillgång till mat fast han håller vikten fint så jag har inte sett det som ett problem. Dock såg jag nyligen ett youtubeklipp om att katter kan bli mer lugna om man ger dem mat vid speciella tidpunkter, helst ska man leka med dem först eftersom det passar in i deras naturliga beteendemönster. Jaga -> äta -> sova, typ så. Vet inte hur bra det stämmer men här är klippet, tycker Jackson Galaxy verkar seriös och kunnig.
sh_PzBx1MVs
Ska ta en titt.
Låter som att han "tröstäter", det är vanligt att understimulerade katter äter mer för att de helt enkelt inte har något bättre för sig. Eftersom han varit utekatt har ju hans aktivitetsnivå ändrats ganska radikalt.
Jag tror att lösningen är att antingen se till att stimulera honom mer, typ boll med mat så han måste anstränga sig för att få mat, mer lek eller dylikt.
Eller att du inför en konsekvens på att tigga om mat, typ vattenspruta, stänga in honom i ett annat rum eller liknande. Risken med det är att han kommer tycka du suger och börjar kissa i soffan och annat klassiskt jävelskap.
Ska kolla på lite stimuleringsgrejer! Bestraffning vågar jag inte ge mig på då han är nog obstinat redan som det är. Säger man åt honom surt så går han och skiter i kattlådan direkt för att han vet att jag hatar att tömma den.
Beställde dessa:
http://media.mediazs.com/bilder/catit/design/senses/foderlabyrint/2/400/229878_catit_design_1_12_2.jpg
http://media.mediazs.com/bilder/catit/design/senses/play/leksaksrls/2/400/250836_top_seller_400x400_2.jpg
MinLillaPyjamas
2016-04-27, 12:32
Den nedre ser spännande ut. Vad ska man söka på för att hitta de där?
Den nedre ser spännande ut. Vad ska man söka på för att hitta de där?
cat design senses leksaksräls
Simonser
2016-04-27, 13:36
Hank kanske bara är kåt.
Hank kanske bara är kåt.
Hank är kastrerad så han har inte såna djuriska drifter!
HMS Laestander
2016-04-27, 15:11
Säger man åt honom surt så går han och skiter i kattlådan direkt för att han vet att jag hatar att tömma den.
Fyfan vad kul.
Om man säger till min hund på skarpen drar han bara tillbaka öronen och ser förnärmad ut tills man klappar honom igen..
Luca Brasi
2016-04-27, 15:14
Min ena katt brukar plocka ut strumpor i strumplådan och lägga dem runt matskålen när torrfodret är slut eller av fel märke.
grondahl
2016-04-27, 18:20
Beställde dessa:
http://media.mediazs.com/bilder/catit/design/senses/foderlabyrint/2/400/229878_catit_design_1_12_2.jpg
http://media.mediazs.com/bilder/catit/design/senses/play/leksaksrls/2/400/250836_top_seller_400x400_2.jpg
Den nedre är den enda kattleksak som våra katter leker med regelbundet, resten dissar de. Även små barn finner den underhållande
Oljeblixten
2016-04-27, 20:11
Jag har två katter varav den ena är ett fetto (han tar ej illa upp av detta så jag tycker det är okej att kalla honom fetto). Det är mest mitt eget fel då han varit utekatt tidigare och mer aktiv. Nu har han fått sadla om till att vara innekatt då jag flyttat vilket gjort att hans fria tillgång till mat gjort honom fet.
Förut funkade det att låta kattmaten stå framme hela tiden men nu stiger vikten direkt jag gör så. För att tvinga fram en viktnedgång köpte jag veterinärfoder som jag ger honom 3-4 gånger per dag. Den andra katten håller sin vikt bra så hon får "vanligt" foder under samma tider. Problemet är att Hank (kattens namn) gnäller åt mig dygnet runt i princip över att han vill ha mat. Enda gångerna det är tyst är timmen efter han fått mat sen är han igång igen. Han äter inga enorma mängder när han väl äter utan snarare väldigt lite. Han får äta 43 gram per dag enligt förpackningen och det brukar bli lite kvar i slutet av dygnet om han får äta fyra gånger.
Att låta honom äta "blötfoder" fasta tider och låta torrfoder stå framme funkar inte eftersom han inte äter det. Att låta torrfoder stå framme dygnet runt fungerar inte överhuvudtaget eftersom han då tjuväter den andra kattens mat och hundmaten.
Är inte van vid katter som inte klarar av att sköta sin egen mat så hur gör jag, måste jag stå ut med detta ständiga gnäll om mat? Kanske skulle ha gjort sig bättre i något speciellt djurforum men orka göra nya användare överallt.
Testa mata med Mush eller annat färskfoder. :) Vi har en aktiv innekatt som får det ihop med BARF och han håller vikten mycket bra och funkar mycket bättre på det än på torrfoder. PM:a om du vill ha tips!
Diomedea exulans
2016-04-27, 22:05
Fyfan vad kul.
Om man säger till min hund på skarpen drar han bara tillbaka öronen och ser förnärmad ut tills man klappar honom igen..
Ibland när min tupp springer efter mig i tron att jag har mat, och han sedan fattar att jag inte har mat, så ger han ifrån sig ett snabbt morrande/stönande som låter extremt förnärmat. Det blir extra effektfullt eftersom de ju alltid har ett förnärmat ansiktsuttryck.
mangemani
2016-04-27, 22:17
om en katt blir överviktig eller inte har inget med att man lämnar mat konstant framme för sig att göra, vissa sorters katter har lättare att lägga på sig mer hull än andra bara och de som nu har det måste man vara lite mer uppmärksamma med, ge mat vid vissa tidpunkter osv.
detta är ju såklart något man bör ha kollat upp innan man skaffade katten och började mata den.
om en katt blir överviktig eller inte har inget med att man lämnar mat konstant framme för sig att göra, vissa sorters katter har lättare att lägga på sig mer hull än andra bara och de som nu har det måste man vara lite mer uppmärksamma med, ge mat vid vissa tidpunkter osv.
detta är ju såklart något man bör ha kollat upp innan man skaffade katten och började mata den.
I det här fallet gick det ju att låta maten stå framme till en början. Att kolla upp det innan hade alltså inte hjälpt. Hur kollar man upp en sån sak innan man ens skaffat katten?
Testa mata med Mush eller annat färskfoder. :) Vi har en aktiv innekatt som får det ihop med BARF och han håller vikten mycket bra och funkar mycket bättre på det än på torrfoder. PM:a om du vill ha tips!
Jag har fått ner vikten rätt bra med veterinärfodret. Enda problemet nu är egentligen att han gnäller att han vill ha mat hela tiden. Ska börja med stimulansgrejerna först.
I det här fallet gick det ju att låta maten stå framme till en början. Att kolla upp det innan hade alltså inte hjälpt. Hur kollar man upp en sån sak innan man ens skaffat katten?+1. Lycka till med att kolla upp det innan du ens skaffat katten/hunden/djuret. Och aven om det ar ett fullvuxet djur man skaffar och man fragar tidigare agarna om sant ar det inte minsta lilla garanti for att djurets beteendet haller i sig efter miljobytet.
Jag har fått ner vikten rätt bra med veterinärfodret. Enda problemet nu är egentligen att han gnäller att han vill ha mat hela tiden. Ska börja med stimulansgrejerna först.Stimulans lar vara vagen att ga, kommer sakert ta ett bra tag att bli av med dock.
Jag har en amstaff, till henne kan maten sta framme dygnet runt och hon ater bara nar det behagar henne och i bra mangder.
En polares amstaff daremot, som vi ofta tar hand om, hade nog atit ihjal sig om han bara fick chansen. Han ar en javla pest mellan maltiderna och det enda som fungerar ar att halla honom sysselsatt nonstop med promenader och diverse hjarngympa om man ar inomhus.
Diverse leksaker och "pussel" till djuren brukar fungera bra, ett tag i alla fall, da de flesta memorerar tillvagagangssattet valdigt snabbt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.