handdator

Visa fullständig version : Astaxanthin

kaspen
2016-04-20, 18:23
Var tror ni om dess effekter på hälsan?

Hittade inget relaterat på forumet.

Luca Brasi
2016-04-20, 18:56
Om man äter skitmycket av det...får man fin färg eller?
Laxrosa kanske?

Sverker
2016-04-20, 19:01
Tveksam ifall den tillför något.
En snabb sökning gav ungefär:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22349894

Jag skulle spekulera i att det är ungefär lika effektivt som någon blandning av beta-karoten och vitamin E. Lite antioxidativ och lite antiinflammatorisk.

kvarnis
2016-04-20, 19:09
Verkar inte speciellt vettigt enligt vad som står sammanfattat på examine.com

kaspen
2016-04-20, 19:29
Tveksam ifall den tillför något.
En snabb sökning gav ungefär:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22349894

Jag skulle spekulera i att det är ungefär lika effektivt som någon blandning av beta-karoten och vitamin E. Lite antioxidativ och lite antiinflammatorisk.

Precis vad jag gissar.

Det verkar som att det är ganska exakt samma effekter som av vanlig fiskolja med andra ord, så frågan är om det är någon ytterligare effekt. Jag skulle vilja se en vettig studie där man jämför exempelvis krillolja med fiskolja.

Sverker
2016-04-20, 19:35
Du kan inte jämföra antioxidanter med fiskolja. De har helt olika mekanismer. EPA och DHA är essentiella medan astaxantin inte har någon vitaminaktivitet alls.

Det är för liten skillnad på fiskolja och krillolja för att hitta några skillnader i effekt. Du får nog räkna mg Omega-3 och ta det du förväntar dig vara bäst.

kaspen
2016-04-20, 19:43
Du kan inte jämföra antioxidanter med fiskolja. De har helt olika mekanismer. EPA och DHA är essentiella medan astaxantin inte har någon vitaminaktivitet alls.

Det är för liten skillnad på fiskolja och krillolja för att hitta några skillnader i effekt. Du får nog räkna mg Omega-3 och ta det du förväntar dig vara bäst.

Jag läste nog slarvigt, de effekter jag läste om av astaxanthin handlade mer om kolesterol och liknande, inte om antioxidant-effekter.

Baskagge
2016-04-20, 22:23
Astaxanthin är ju höjt till skyarna som något som ska förändra världen enligt vissa. Det finns studier (möjligen av usel kvalitet) som visar på bättre resultat vid fysisk aktivitet så jag köpte några burkar. Vid det tillfället så körde jag rätt mycket löpning och gym, märkte dock ingen effekt alls. Antioxidanter kan väl snarare försämra resultaten om man tar dem i samband med träningen.

kaspen
2016-04-20, 23:44
Astaxanthin är ju höjt till skyarna som något som ska förändra världen enligt vissa. Det finns studier (möjligen av usel kvalitet) som visar på bättre resultat vid fysisk aktivitet så jag köpte några burkar. Vid det tillfället så körde jag rätt mycket löpning och gym, märkte dock ingen effekt alls. Antioxidanter kan väl snarare försämra resultaten om man tar dem i samband med träningen.

Ja som sagt verkar det vara rätt likt fiskolja. Krill och fiskolja är rätt lika förutom att krillolja verkar tas upp bättre och ha vissa andra fördelar, och hur pass bra astaxanthin fungerar i någon annan mening verkar rätt osäkert. Den studien jag såg på träningsresultat ger jag inte mycket för och det verkar än så länge bara finnas två studier på det.

Jag kör nog på krillolja ändå, inte för astaxanthin utan för att det är en väldigt bra produkt, dels för hälsan men också ur miljösynpunkt.