handdator

Visa fullständig version : Tiggare från Rumänien - Människohandel

r1kkie
2016-04-20, 08:28
Aftonbladet har publicerat en artikel om just människohandel gällande romer där dem blir hitlurade om jobb jada jada, men tvingas sedan att jobba och begå brott.
Hur utbrett tror ni detta är av alla som sitter och tigger idag?
Jag själv skulle säga lätt över 75%.

Frågan är ju vad man ska göra för att komma åt problemet, svenska samhället "hjälper" ju till genom att låta detta förtsätta.

http://tiggarslavarna.story.aftonbladet.se/

timoat
2016-04-20, 08:48
Aftonbladet har publicerat en artikel om just människohandel gällande romer där dem blir hitlurade om jobb jada jada, men tvingas sedan att jobba och begå brott.

Frågan är ju vad man ska göra för att komma åt problemet, svenska samhället "hjälper" ju till genom att låta detta förtsätta.

Det här är nog ett avslutat kapitel. Dessvärre är tiggarna numera en accepterad del av svenska samhället.

Yes
2016-04-20, 09:38
Det här är nog ett avslutat kapitel. Dessvärre är tiggarna numera en accepterad del av svenska samhället.
Njae, opinionen håller ändå på att vända och det är på gång lagändringar för att göra det lättare att riva deras läger. Det lär på det hela taget bli mindre lönsamt med tiggeri och då borde problemet minska.

Sen tror jag för all del inte på en återgång till hur det var innan Rumänien gick med i EU. På så vis lär tiggarna vara en bestående del i stadsbilden.

TomasB
2016-04-20, 11:44

Trodde vi (jag och Aftonbladet) var rörande överens att organiserat tiggeri var rent dravel och en ren lögn?

Organiserat tiggeri är en råtta i pizzan
http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/anderslindberg/article20819696.ab

Beholder
2016-04-20, 11:48
Trodde vi (jag och Aftonbladet) var rörande överens att organiserat tiggeri var rent dravel och en ren lögn?

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/anderslindberg/article20819696.ab

Det är väl inte mer än rätt att ändra uppfattning när ny information blir tillgänglig.

Yes
2016-04-20, 11:50
Det är väl inte mer än rätt att ändra uppfattning när ny information blir tillgänglig.
Informationen är knappast ny.

ARMSTARK
2016-04-20, 11:56

Jo, om man blundar och håller för öronen och hojtar "Lalalalalalala-jag lyssnar inte!" när information som inte passar dyker upp.

TomasB
2016-04-20, 11:57

Problemet var väl snarast att man avfärdade teorin med "organiserat tiggeri" på grunden att påståendet kom från SD. Att påståendet var sant var sekundärt i relation till vem upphovsmakaren av påståendet var.

Det är liksom själva grunden i "Agendadriven journalistik". Man har en agenda och om bevisen talar emot så får man helt enkelt ändra bevisen.

Och som brukligt i dylika diskussioner vill jag påtala att jag inte röstar SD. Inte ens nära.

Macroman
2016-04-20, 12:16

Nej, det kommer förbjudas helt tror jag.

SL i Sthlm har beslutat om hårdare regler i tunnelbana, tåg, buss etc igår och om det inte hjälper kommer det förbjudas helt enligt dom. Gäller bara inom deras områden dock. Landstinget i Sthlm styrs ju av alliansen med Sthlms kommuns styrs av de rödgröna dårarna med stöd av galningarna i FI.

timoat
2016-04-20, 12:20
Och som brukligt i dylika diskussioner vill jag påtala att jag inte röstar SD. Inte ens nära.

Detta är ekvivalent med att skiva "no homo" efter att man berömmer en av samma kön för deras utseende.
Nej, det kommer förbjudas helt tror jag.

SL i Sthlm har beslutat om hårdare regler i tunnelbana, tåg, buss etc igår och om det inte hjälper kommer det förbjudas helt enligt dom. Gäller bara inom deras områden dock. Landstinget i Sthlm styrs ju av alliansen med Sthlms kommuns styrs av de rödgröna dårarna med stöd av galningarna i FI.

Tror du verkligen detta kommer att sättas i system öht? Ska de ha patruller på alla tåg som motar bort dem eller avvisar dem? Kan du tänka dig ramaskriet från vänstern? "Nazityskland!"

HenrikJ
2016-04-20, 12:24
Klart att folk skor sig på arbetare och att tiggarna utnyttjas. Men det är svårslaget hyckleri att säga att man vill förbjuda tiggeri för tiggarnas skull. Vi bör sätta åt de som utnyttjar dem, precis som vi ska sätta åt slavdrivare i andra branscher, och inte arbetarna/tiggarna som redan utnyttjas.

Macroman
2016-04-20, 12:30
Tror du verkligen detta kommer att sättas i system öht? Ska de ha patruller på alla tåg som motar bort dem eller avvisar dem? Kan du tänka dig ramaskriet från vänstern? "Nazityskland!"

The Power of Incentives är starkt. Vänstern sa precis samma sak när vi införda gränskontroller dvs att det kommer inte påverka flyktingströmmarna öht. Nu ett halvår senare så har migranterna minskat med 95 %.

Detta kommer sprida sig som en löpeld i Rumänien vilket kommer minska tillströmningen. Sedan kommer de nog till viss del öka antalet väktare antar jag. Vänstern har inte tolkningsföreträde längre i dessa frågor det är väldigt tydligt nu tycker jag så det spelar ingen roll vad de skriver och tycker längre. ingen litar på dom ändå.

Alexton
2016-04-20, 12:43
Egentligen ingen nyhet. För flera år sedan gick polischefen i Uppsala ut och sade just detta.
Han fick en blåslampa i rumpan från politiker och drog tillbaka sitt uttalande.

känns alltid drygt att veta att polisen inte kan säga sin verklighet utan att piskas till rätt pk åsikter.
Alltid trevligt när folk som hävdade just detta får rätt några år senare.

Yes
2016-04-20, 13:02

Det är svårt att sätta en siffra och utan att ha tillräckligt med fakta går det bara att spekulera. Min uppfattning är det börjat med fattiga hustlers som tagit sig hit och att med tiden har verksamheten tagits över av organiserade brottslingar.

Samtidigt stöds det av politiker och föreningar som försöker bli höga på sin egen godhet och sniffa varandras fisar.

HenrikJ
2016-04-20, 13:30
The Power of Incentives är starkt. Vänstern sa precis samma sak när vi införda gränskontroller dvs att det kommer inte påverka flyktingströmmarna öht. Nu ett halvår senare så har migranterna minskat med 95 %.

Detta kommer sprida sig som en löpeld i Rumänien vilket kommer minska tillströmningen. Sedan kommer de nog till viss del öka antalet väktare antar jag. Vänstern har inte tolkningsföreträde längre i dessa frågor det är väldigt tydligt nu tycker jag så det spelar ingen roll vad de skriver och tycker längre. ingen litar på dom ändå.

Flyktingmotståndet minskar i alla partier utom två http://som.gu.se/digitalAssets/1571/1571551_demker_synen_pa_invandrare_och_migration.p df och det är en trend som har hållt i sig väldigt länge nu. Finns all anledning att tro (och för min del, hoppas) att invandringen kommer att vara fortsatt hög och att sidan för hög invandring kommer att avgå med segern i slutändan. :)

TomasB
2016-04-20, 13:42
Detta är ekvivalent med att skiva "no homo" efter att man berömmer en av samma kön för deras utseende.

Nja. Att vara gay är ju inget negativt - alls. Att vara SD, pjta. Låt oss säga såhär, om jag röstade på SD - skulle jag vara väldigt väldigt väldigt tyst om det på min arbetsplats.

Macroman
2016-04-20, 14:08
Flyktingmotståndet minskar i alla partier utom två http://som.gu.se/digitalAssets/1571/1571551_demker_synen_pa_invandrare_och_migration.p df och det är en trend som har hållt i sig väldigt länge nu. Finns all anledning att tro (och för min del, hoppas) att invandringen kommer att vara fortsatt hög och att sidan för hög invandring kommer att avgå med segern i slutändan. :)

Den är från 2015. Gissar att det mesta materialet kommer från innan kollapsen i oktober och november. 70 % är ju helt emot mer invandring i en senare mätning (ökning från 56 % tror jag dvs en ökning med 25 % på några månader). Jag tror att vi i princip kommer stänga helt för lång tid famöver främst genom olika åtgärder som att man tex måste arbeta x antal år för tillgång till våra transfereringssystem.

Skulle gärna höra en analys varför mångkultur och hög invandring från länder som skiljer sig extremt mkt från Sverige är en bra idé. Enlighten me!

timoat
2016-04-20, 14:44
Nja. Att vara gay är ju inget negativt - alls. Att vara SD, pjta. Låt oss säga såhär, om jag röstade på SD - skulle jag vara väldigt väldigt väldigt tyst om det på min arbetsplats.

Att vara gay kan ju visst vara negativt, beroende på vart du är, precis på samma sätt som att "erkänna" att man sympatiserar med SD kan vara på din arbetsplats. Poängen är att dessa uttryck vidarestigmatiserar båda grupper, på olika sätt.

Märk väl när du tyckte du var i behov att använda det, du upplyste bara om ett fenomen som sker i pressen bara för att själv i nästa mening fortsätta i samma bana. Du är ju inte ens på din arbetsplats, utan ett forum där majoriteten om inte direkt röstar på SD har samma åsikter som många av deras. Det är inte guilty by association på dom åsikterna!

Fuark
2016-04-20, 14:52
Det är helt ärligt en tiggare utanför varje butik från Malmö upp till Umeå (troligtvis ännu högre), finns t.o.m på Öland. Undrar hur mycket en casual tiggare drar in på en dag, måste vara helt vansinniga belopp de drar in allt som allt.

Yes
2016-04-20, 15:01
Det är helt ärligt en tiggare utanför varje butik från Malmö upp till Umeå (troligtvis ännu högre), finns t.o.m på Öland. Undrar hur mycket en casual tiggare drar in på en dag, måste vara helt vansinniga belopp de drar in allt som allt.
Jag tror inte det är så mycket längre. Förr var det mycket vanligare att jag såg folk ge pengar till tiggarna. Nu har det klart avtagit.
Utanför ICA där jag bor kan det inte vara mer än 1/100 som ger nåt. Brukar inte kolla så noga, men det lär inte vara några stora valörer.

Om du däremot basar över ett hundratal tiggare lär det ju fortfarande bli stora pengar. Särskilt i Rumänien där medellönen är typ 3500kr/mån.

Gerdler
2016-04-20, 15:03
För mig är det oväsentligt för min åsikt om 0% eller 100% av tiggeriet(romernas) är organiserat. Det är extremt ineffektivt att låta folk resa fram och tillbaka över halva Europa, sitta/gå och tigga för småpengar hela dagarna, istället för att på något sätt åstadkomma något, och sen leva här med höga kostnader för mat och annat.

De borde naturligtvis få hjälp av sitt hemland av två skäl. Dels för att det är faktiskt deras ansvar, inte vårt. Men också för att det är tokmycket effektivare än att de ska resa fram och tillbaka, stå/sitta ute i kylan hela dagarna och bo i smuts och handla dyr svensk mat. Och ett sätt att lösa det kan ju vara att förbjuda tiggeri i Sverige och sen skicka Sida till Rumänien och säga åt dem att tills de förmår att ta hand om sitt eget folk så betraktar vi dem som ett u-land.

Macroman
2016-04-20, 15:12
För mig är det oväsentligt för min åsikt om 0% eller 100% av tiggeriet(romernas) är organiserat. Det är extremt ineffektivt att låta folk resa fram och tillbaka över halva Europa, sitta/gå och tigga för småpengar hela dagarna, istället för att på något sätt åstadkomma något, och sen leva här med höga kostnader för mat och annat.

De borde naturligtvis få hjälp av sitt hemland av två skäl. Dels för att det är faktiskt deras ansvar, inte vårt. Men också för att det är tokmycket effektivare än att de ska resa fram och tillbaka, stå/sitta ute i kylan hela dagarna och bo i smuts och handla dyr svensk mat. Och ett sätt att lösa det kan ju vara att förbjuda tiggeri i Sverige och sen skicka Sida till Rumänien och säga åt dem att tills de förmår att ta hand om sitt eget folk så betraktar vi dem som ett u-land.

Jag har för mig att jag läst av en auktoritet på området att i romers kultur jämställs tiggeri med arbete och ses inte som något särskilt negativt öht.

benya
2016-04-20, 15:13
Jag tror bestämt att en del av er älskar dem! De ger er ngt att störa er på, klaga och diskutera kring, fylla upp er vardag så ni reflekterar mindre över egen verklighet, å samtidigt få er själva å må lite bättre över er egen situation.

Gerdler
2016-04-20, 15:16
Jag tror inte det är så mycket längre. Förr var det mycket vanligare att jag såg folk ge pengar till tiggarna. Nu har det klart avtagit.
Utanför ICA där jag bor kan det inte vara mer än 1/100 som ger nåt. Brukar inte kolla så noga, men det lär inte vara några stora valörer.

Om du däremot basar över ett hundratal tiggare lär det ju fortfarande bli stora pengar. Särskilt i Rumänien där medellönen är typ 3500kr/mån.

Det där låter som medellönen för en läkare. Har för mig att SVTs genomgång fick fram att de flesta tiggarna varierade inkomsten dels mellan plats och person men också från dag till dag väldigt mycket men att det oftast låg mellan 20 och 500kr på en dag. Jag förstår inte vem som ger men de finns, ofta vänsterfolk, vilket är passande då vänstern i Sverige tigger bidrag och sedan ger det till vänstertiggare från andra länder.

Gerdler
2016-04-20, 15:30
Jag tror bestämt att en del av er älskar dem! De ger er ngt att störa er på, klaga och diskutera kring, fylla upp er vardag så ni reflekterar mindre över egen verklighet, å samtidigt få er själva å må lite bättre över er egen situation.

Klart jag tycker om dem. De är ju människor, de flesta av dem i varje fall. Det finns några fall jag sett och som andra i min närhet berättat om då de har gått in i affärer och gett sig på små kvinnor och hotat dem för att få dem att köpa grejer till dem. En av mina kollegor blev hotad på det sättet. Samtidigt hälsar jag ofta artigt på tiggarna jag frekventerar och avböjer hundra gånger av hundra att ge. Alla tiggarna jag går förbi dagligen är trevliga, en spelar musik (om än rätt dåligt) och säger hej till alla som går förbi. Jag tror säkert det finns de som uppskattar att jag är trevlig och andra som svär över min snålhet eller vad de nu tror det beror på att jag inte ger dem pengar men det gör mig inget. Oavsett vad så har min konsekvensanalys kommit fram till att den samlade nyttan av tiggeriet inte kommer i närheten av vad den tär på och kostar folk och samhälle.

timoat
2016-04-20, 15:30

Lika full av skit som vanligt i de här diskussionerna. Har du nåt vettigt att säga eller är du bara här för att baita?

Yes
2016-04-20, 15:49
Wow, du borde bli psykolog.
Jag trivs annars bra med min vardag. Den där delen där jag måste avhysa tiggare är inte så farlig. Där är det mest aktivisterna som kan gå en på nerverna, medan tiggarna aldrig varit något problem.
Visst, det stör mig lite varje gång jag ska till ICA och någon ropar "hej hej, tack så mycket!" efter mig, och jag tycker inte heller om misären jag ser varje gång jag passerar t-centralen.
Det är inte särskilt trevligt, vilket jag tror alla kan hålla med om. Det är däremot inget jag brukar klaga på för att det skulle få min vardag att kännas bättre. Min vardag är fantastiskt bra.
Ditt argument, om man ens kan kalla det så, är mest ett patetiskt försök till psykologiserande.

Det där låter som medellönen för en läkare. Har för mig att SVTs genomgång fick fram att de flesta tiggarna varierade inkomsten dels mellan plats och person men också från dag till dag väldigt mycket men att det oftast låg mellan 20 och 500kr på en dag. Jag förstår inte vem som ger men de finns, ofta vänsterfolk, vilket är passande då vänstern i Sverige tigger bidrag och sedan ger det till vänstertiggare från andra länder.
Det var siffran jag fick fram genom lite googlande. Hur väl den stämmer vet jag inte.
När du säger att du inte förstår vilka som ger kan jag påpeka att det finns både politiker och föreningar som ser till att de har husvagnar/husbilar att bo i, oavsett om dessa olovligen ockuperar mark. Sen förser de gärna tiggarna med mat, kläder och annat de kan behöva. Utöver det har du vad de faktiskt lyckas tigga ihop.

HenrikJ
2016-04-20, 15:55
Skulle gärna höra en analys varför mångkultur och hög invandring från länder som skiljer sig extremt mkt från Sverige är en bra idé. Enlighten me!

Det får du inte, eftersom frågan är felställd i mina ögon. Jag är inte intresserad av vad som är "bra för Sverige" osv. Jag är intresserad av den enskilda människans rätt att röra sig fritt. Om priset blir att svenska språket marginaliseras eller att det blir färre röda stugor i världen så gör det mig inget alls. Många tycker att det är ett problem, men jag gör inte det.

HenrikJ
2016-04-20, 15:58
Jag har för mig att jag läst av en auktoritet på området att i romers kultur jämställs tiggeri med arbete och ses inte som något särskilt negativt öht.

Naturligtvis är det ett arbete. Jag hade inte kallat det kul och förströelse att sitta på gatan och vädja till andras välvilja. Det är nog något av det sista jag vill göra. Hade eventuellt övervägt att ta mitt eget liv istället.

Hövdingen
2016-04-20, 16:00

Har du missat att regeringen sänkt invandringen ganska dramatiskt?

andeem
2016-04-20, 16:01
Vill man hjälpa ”på plats” kan kan med fördel swisha en hundring till Hjärta till hjärta ibland. http://hjartatillhjarta.se/

Carlo Fatface
2016-04-20, 20:22

Du tillhör ju en av dem som störs fruktansvärt över de gånger det diskuterats liknande ämnen så varför läser och postar du i dem då? Dessutom med tydligt syfte att provocera?

Låt mig gissa;någon postar några artiklar eller undersökningar som du inte har ngt svar på och du springer lipande till modsen...:laugh:

Gerdler
2016-04-20, 22:52
Naturligtvis är det ett arbete. Jag hade inte kallat det kul och förströelse att sitta på gatan och vädja till andras välvilja. Det är nog något av det sista jag vill göra. Hade eventuellt övervägt att ta mitt eget liv istället.
Har inte ett dugg med saken att göra. Ett arbete kräver att man utför/producerar/förmedlar en tjänst, kunskap eller en vara. Det måste finnas en värdeökning i något led. Om de spelar musik kan man möjligen tänka sig att det är en tjänst de utför till ett pris som kunden bestämmer själv.

r1kkie
2016-04-21, 06:28
För en 10-15 år sen såg man ofta folk med invandrarbakgrund, möjligtvis romer sitta utanför gallerior, mataffärer och spelade musik, typ dragspel. Då gjorde dem ju något för att få pengar av folk men nu sitter det bara ett mähä å säger hej hej. Va fan, gör nått istället. :d

r1kkie
2016-04-21, 07:30
Postar denna här också då jag tycker den passar in här:

För er som inte vill gå in på aftonbladet:
Rumänske Ioan Bucur, 61, lurades i höstas till Sverige och tvingades under hot att tigga åt en landsman. När tiggandet inte gav tillräckligt med pengar tvingades han i stället att stjäla.
Bucur stal eltandborstar, rakblad, sprit, juldekorationer och mobiltelefoner, vilket Aftonbladet har berättat om i ett tidigare reportage.
Under sin tid i Sverige bodde Ioan Bucur i en bil i Västberga, intill härbärget Ny Gemenskap. Och det var också här stora delar av stöldgodset såldes, enligt Bucur.
– Allt byttes mot kontanter på Ny Gemenskap, säger han.
Ioan Bucur pekar ut en man i 40-årsåldern med rumänsk bakgrund som är anställd på Ny Gemenskap.
– Det var han som köpte.
Till en början har vi svårt att tro på uppgifterna. Ny Gemenskap är en ideell förening med kristen värdegrund som har drivit härbärge i över 40 år. De senaste åren har verksamheten allt mer riktats in mot utsatta EU-migranter. Föreningen erbjuder mat och dryck och en möjlighet att duscha och tvätta kläder. Bara under 2015 tog man emot 4,5 miljoner kronor i bidrag från Stockholms stad och i november beslutade Stockholms stad om ett extra bidrag på 146 000 kronor för arbetet med EU-migranter under vintern. Man tar även emot gåvor från allmänheten genom ett kontrollerat 90-konto.
Anställd köper stöldgods
Men uppgifterna om Ny Gemenskap når oss också från annat håll. Flera rumänska tiggare som Aftonbladet har varit i kontakt med uppger att handeln med stöldgods pågår öppet och att härbärgets egen personal är inblandad. En del av de stulna varorna säljs vidare direkt i Sverige medan annat skickas till Rumänien, där det finns en blomstrande marknad för stulen hemelektronik.
Vi tar hjälp av den rumänske tiggaren Romeo, som egentligen heter något annat. Romeo beger sig till Ny gemenskaps dagverksamhet, utrustad med en begagnad Iphone 6, som Aftonbladets IT-tekniker har rensat på all information. Och en dold mikrofon.
Utanför det herrgårdsliknande härbärget i Västberga står en klunga rumänska män och röker i den kyliga marsmorgonen. Fem bilar står parkerade, varav alla utom en har körförbud. Ett par av bilarna har madrasser och filtar och fungerar som bostad.
– Vem är du? frågar en av männen.
Romeo visar upp ett papper, som vi gett honom, från en läkare som säger att han behöver tillgång till dusch efter en operation.
Det blir inträdesbiljetten.
Intervjuats om hjälparbetet
Inne i huset sitter ett tjugotal andra rumäner, alla utom två är män. Där finns också den rumänsktalande anställde som Ioan Bucur tidigare har pekat ut som delaktig i handeln, och en rumänsktalande kvinna som också är anställd av föreningen.
Mannen och kvinnan har i flera tidningsintervjuer berättat om sitt arbete för att hjälpa utsatta rumäner.
Nu kretsar samtalen kring kriminalitet. Det handlar om var man kan stjäla mobiltelefoner, Ipads, bärbara datorer, eltandborstar och whiskyflaskor. Och om huruvida det är enkelt att snatta på elkedjan Mediamarkt.
– Vem kan ordna kvinnor för prostitution? frågar en man.
En 26-åring berättar om hur han misshandlade en annan rumän för att ta över hans tiggarplats, som han nu har sålt vidare.
– När jag slog honom i huvudet… boom… ramlade han ner på marken som död. Sedan slog jag honom igen i ansiktet, fy fan vad jag slog honom. Jag kände att mina Adidasskor klistrades fast i hans ansikte, säger han framför de båda anställda.
Aftonbladet känner till 26-åringens identitet. Han dömdes i december till böter för att ha stulit drivmedel och misstänks nu av polisen för misshandeln av en annan rumän i södra Stockholm i mars.
Köper mobilen
Romeo, Aftonbladets medarbetare, går fram till den manlige anställde på Ny Gemenskap och säger att han har en mobiltelefon som han vill sälja.
Den anställde ber honom att följa med in till duscharna och börjar granska telefonen.
– Du har strulat med mobilen. Du har försökt att rensa den, säger den anställde.
– Nej, nej. Jag tog ut simkortet.
– Du har gett den till någon för att rensa den. Jag ser det direkt.
Romeo säger att han har hittat mobilen på ett diskotek. Ny Gemenskaps anställde tror honom inte.
– Kom igen… Kom inte till mig med sådana historier.
– Jag svär. Jag ljuger inte.
– Kolla, om du vill komma till mig… alla killar från Rumänien kommer hit. Vi känner varandra. Alla här stjäl, ingen hittar telefoner på samma sätt som du.
Den anställde mannen beklagar att priserna på Iphone har sjunkit. Efter en kort förhandling ger han Romeo 740 kronor i handen för telefonen, som han lägger in i ett skåp.
– Kom tillbaka när du har annat att erbjuda. Jag köper, jag fixar, säger han.
Polisen ovetande
Peter Enell, inspektör på Citypolisen, känner inte till att härbärgen används som hälericentraler. Han säger att de flesta tiggare i Stockholm är här frivilligt, utan kriminella syften. Men det finns de som begår brott.
– Ofta är man ute efter mobiler och andra lättåtkomliga stöldobjekt, säger han.
När Aftonbladet konfronterar Ny Gemenskaps platschef Anna Malmqvist med uppgifterna förnekar hon att det skulle pågå någon handel med stulna föremål i huset.
– Det händer så klart att det stjäls saker här, men att det skulle pågå någon öppen handel med stöldgods och att våra egna anställda skulle vara inblandade är helt uteslutet..
Bland EU-migranter i Stockholm talas det mycket om att man kan sälja och köpa mobiltelefoner här.
– Det går så mycket rykten.
Samtalen bland era besökare kretsar mycket kring kriminalitet. Hur ser du på det?
– Det är inget jag känner till. Men jag talar inte rumänska, säger Anna Malmqvist.
Ni har anställda som talar rumänska. Vad har de berättat för dig?
– Inget om något sådant.
Varför är det nästan bara manliga EU-migranter som kommer hit?
– Det är ett problem, men kvinnorna är ute och tigger på dagarna.
Efter att ha lyssnat på ljudfilen kan Anna Malmqvist bekräfta att det är hennes anställde som köper telefonen.
– Jag känner igen hans röst. Det är oerhört allvarligt. Jag är djupt chockad och kommer genast att vända mig till styrelsen med de här uppgifterna.
Några timmar senare återkommer Anna Malmqvist på telefon. Hon säger att den anställde har gett en "annan version" av händelsen och att hon nu "inte är säker" på Aftonbladets uppgifter.
– Vi utreder givetvis detta. Men det är så mycket maffiametoder i den här branschen, olika grupper som strider mot varandra.
Hur menar du då?
– Jag har blivit uppmanad att inte säga för mycket. Jag kan inte den här världen och jag vill inte kunna den.
Du ansvarar för en verksamhet som tar emot miljontals kronor från allmänheten. Är det inte din skyldighet att kunna den här världen?
– Utifrån de förutsättningar vi har gör vi ett bra jobb.
Åsa Lindhagen (MP) är socialborgarråd i Stockholm. Hon reagerar starkt på uppgifterna.
– EU-medborgare är en utsatt grupp och det är viktigt att erbjuda stöd. Men det här är oerhört allvarligt. Vi kommer att starta en utredning omedelbart, säger hon.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22653082.ab

Känns bra att våra skattepengar går till organiserad brottslighet. Hallelulja!

timoat
2016-04-21, 07:40
Postar denna här också då jag tycker den passar in här:

För er som inte vill gå in på aftonbladet:
Rumänske Ioan Bucur, 61, lurades i höstas till Sverige och tvingades under hot att tigga åt en landsman. När tiggandet inte gav tillräckligt med pengar tvingades han i stället att stjäla.
Bucur stal eltandborstar, rakblad, sprit, juldekorationer och mobiltelefoner, vilket Aftonbladet har berättat om i ett tidigare reportage.
Under sin tid i Sverige bodde Ioan Bucur i en bil i Västberga, intill härbärget Ny Gemenskap. Och det var också här stora delar av stöldgodset såldes, enligt Bucur.
– Allt byttes mot kontanter på Ny Gemenskap, säger han.
Ioan Bucur pekar ut en man i 40-årsåldern med rumänsk bakgrund som är anställd på Ny Gemenskap.
– Det var han som köpte.
Till en början har vi svårt att tro på uppgifterna. Ny Gemenskap är en ideell förening med kristen värdegrund som har drivit härbärge i över 40 år. De senaste åren har verksamheten allt mer riktats in mot utsatta EU-migranter. Föreningen erbjuder mat och dryck och en möjlighet att duscha och tvätta kläder. Bara under 2015 tog man emot 4,5 miljoner kronor i bidrag från Stockholms stad och i november beslutade Stockholms stad om ett extra bidrag på 146 000 kronor för arbetet med EU-migranter under vintern. Man tar även emot gåvor från allmänheten genom ett kontrollerat 90-konto.
Anställd köper stöldgods
Men uppgifterna om Ny Gemenskap når oss också från annat håll. Flera rumänska tiggare som Aftonbladet har varit i kontakt med uppger att handeln med stöldgods pågår öppet och att härbärgets egen personal är inblandad. En del av de stulna varorna säljs vidare direkt i Sverige medan annat skickas till Rumänien, där det finns en blomstrande marknad för stulen hemelektronik.
Vi tar hjälp av den rumänske tiggaren Romeo, som egentligen heter något annat. Romeo beger sig till Ny gemenskaps dagverksamhet, utrustad med en begagnad Iphone 6, som Aftonbladets IT-tekniker har rensat på all information. Och en dold mikrofon.
Utanför det herrgårdsliknande härbärget i Västberga står en klunga rumänska män och röker i den kyliga marsmorgonen. Fem bilar står parkerade, varav alla utom en har körförbud. Ett par av bilarna har madrasser och filtar och fungerar som bostad.
– Vem är du? frågar en av männen.
Romeo visar upp ett papper, som vi gett honom, från en läkare som säger att han behöver tillgång till dusch efter en operation.
Det blir inträdesbiljetten.
Intervjuats om hjälparbetet
Inne i huset sitter ett tjugotal andra rumäner, alla utom två är män. Där finns också den rumänsktalande anställde som Ioan Bucur tidigare har pekat ut som delaktig i handeln, och en rumänsktalande kvinna som också är anställd av föreningen.
Mannen och kvinnan har i flera tidningsintervjuer berättat om sitt arbete för att hjälpa utsatta rumäner.
Nu kretsar samtalen kring kriminalitet. Det handlar om var man kan stjäla mobiltelefoner, Ipads, bärbara datorer, eltandborstar och whiskyflaskor. Och om huruvida det är enkelt att snatta på elkedjan Mediamarkt.
– Vem kan ordna kvinnor för prostitution? frågar en man.
En 26-åring berättar om hur han misshandlade en annan rumän för att ta över hans tiggarplats, som han nu har sålt vidare.
– När jag slog honom i huvudet… boom… ramlade han ner på marken som död. Sedan slog jag honom igen i ansiktet, fy fan vad jag slog honom. Jag kände att mina Adidasskor klistrades fast i hans ansikte, säger han framför de båda anställda.
Aftonbladet känner till 26-åringens identitet. Han dömdes i december till böter för att ha stulit drivmedel och misstänks nu av polisen för misshandeln av en annan rumän i södra Stockholm i mars.
Köper mobilen
Romeo, Aftonbladets medarbetare, går fram till den manlige anställde på Ny Gemenskap och säger att han har en mobiltelefon som han vill sälja.
Den anställde ber honom att följa med in till duscharna och börjar granska telefonen.
– Du har strulat med mobilen. Du har försökt att rensa den, säger den anställde.
– Nej, nej. Jag tog ut simkortet.
– Du har gett den till någon för att rensa den. Jag ser det direkt.
Romeo säger att han har hittat mobilen på ett diskotek. Ny Gemenskaps anställde tror honom inte.
– Kom igen… Kom inte till mig med sådana historier.
– Jag svär. Jag ljuger inte.
– Kolla, om du vill komma till mig… alla killar från Rumänien kommer hit. Vi känner varandra. Alla här stjäl, ingen hittar telefoner på samma sätt som du.
Den anställde mannen beklagar att priserna på Iphone har sjunkit. Efter en kort förhandling ger han Romeo 740 kronor i handen för telefonen, som han lägger in i ett skåp.
– Kom tillbaka när du har annat att erbjuda. Jag köper, jag fixar, säger han.
Polisen ovetande
Peter Enell, inspektör på Citypolisen, känner inte till att härbärgen används som hälericentraler. Han säger att de flesta tiggare i Stockholm är här frivilligt, utan kriminella syften. Men det finns de som begår brott.
– Ofta är man ute efter mobiler och andra lättåtkomliga stöldobjekt, säger han.
När Aftonbladet konfronterar Ny Gemenskaps platschef Anna Malmqvist med uppgifterna förnekar hon att det skulle pågå någon handel med stulna föremål i huset.
– Det händer så klart att det stjäls saker här, men att det skulle pågå någon öppen handel med stöldgods och att våra egna anställda skulle vara inblandade är helt uteslutet..
Bland EU-migranter i Stockholm talas det mycket om att man kan sälja och köpa mobiltelefoner här.
– Det går så mycket rykten.
Samtalen bland era besökare kretsar mycket kring kriminalitet. Hur ser du på det?
– Det är inget jag känner till. Men jag talar inte rumänska, säger Anna Malmqvist.
Ni har anställda som talar rumänska. Vad har de berättat för dig?
– Inget om något sådant.
Varför är det nästan bara manliga EU-migranter som kommer hit?
– Det är ett problem, men kvinnorna är ute och tigger på dagarna.
Efter att ha lyssnat på ljudfilen kan Anna Malmqvist bekräfta att det är hennes anställde som köper telefonen.
– Jag känner igen hans röst. Det är oerhört allvarligt. Jag är djupt chockad och kommer genast att vända mig till styrelsen med de här uppgifterna.
Några timmar senare återkommer Anna Malmqvist på telefon. Hon säger att den anställde har gett en "annan version" av händelsen och att hon nu "inte är säker" på Aftonbladets uppgifter.
– Vi utreder givetvis detta. Men det är så mycket maffiametoder i den här branschen, olika grupper som strider mot varandra.
Hur menar du då?
– Jag har blivit uppmanad att inte säga för mycket. Jag kan inte den här världen och jag vill inte kunna den.
Du ansvarar för en verksamhet som tar emot miljontals kronor från allmänheten. Är det inte din skyldighet att kunna den här världen?
– Utifrån de förutsättningar vi har gör vi ett bra jobb.
Åsa Lindhagen (MP) är socialborgarråd i Stockholm. Hon reagerar starkt på uppgifterna.
– EU-medborgare är en utsatt grupp och det är viktigt att erbjuda stöd. Men det här är oerhört allvarligt. Vi kommer att starta en utredning omedelbart, säger hon.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22653082.ab

Känns bra att våra skattepengar går till organiserad brottslighet. Hallelulja!

Blåögda naiva svenska fruntimmer. Finns det nåt mer irriterande när de har maktposition?

Macroman
2016-04-21, 09:02
Det får du inte, eftersom frågan är felställd i mina ögon. Jag är inte intresserad av vad som är "bra för Sverige" osv. Jag är intresserad av den enskilda människans rätt att röra sig fritt. Om priset blir att svenska språket marginaliseras eller att det blir färre röda stugor i världen så gör det mig inget alls. Många tycker att det är ett problem, men jag gör inte det.

Intressant. Du ogillar nationalstater förstår jag. Hur ser skattebasen ut i ditt drömsamhälle? Eller är du kanske är ultraliberal?

timoat
2016-04-21, 09:10

Du ser inga problem med att länders olika kulturer homogeniseras? Hur ser din perfekta framtid ut? Är din favoritglass vanilj?

Vad du som västerlänning tycker om saken har inget med diskussionen att göra. Du har helt andra värderingar. Läs på lite om romsk kultur ffs. Och varför likaställer du arbete med något som är "kul och förströelse?"

filmjölk
2016-04-21, 09:59
En vis filosof sa en gång (fritt översatt): "-Det mest värdefulla du har i denna värld är ditt eget folk."

Baan
2016-04-21, 12:30
Låter som en ganska dum och naiv teori att romerna tror att de får jobb här när de flesta (rätta mig om jag har fel) knappt kan läsa och skriva? Det kanske är en bra story att dra istället för att säga som det är - jag kommer hit för att ni har mer pengar än de som ger pengar i Rumänien?

Jag skulle gissa att det förekommer en del utnyttjande och organisation bakom det hela. Det är väl mer eller mindre påvisat att efterblivna och handikappade utnyttjas. Sen är kanske inte de flesta i den kategorin, och i det fallet finns det kanske företagsamhet: någon som äger en bil eller liknande som tar pengar för att köra hit andra, eller på annat sätt är "chef" över tiggarna. För mig är det inget konstigt egentligen, det är som vilken annan "affärsverksamhet" som helst. Det är kanske inte helt snyggt men om man vill hjälpa fattiga romer genom att tillåta dem tigga får man nog inse att man får acceptera att de organiserar sig också.

ARMSTARK
2016-04-21, 12:36
Kommer ni inte ihåg personen (en vanlig svenne banan) som skulle testa att sätta sig på en plats där det brukade sitta tiggare? Det tog inte lång tid innan det kom fram några herrar som talade om att platsen var upptagen och han skulle flytta på sig om han inte skulle råka illa ut. Organiserat eller inte, det sitter en på varje plats och ingen får inkräkta på den platsen.

Macroman
2016-04-21, 13:11
Låter som en ganska dum och naiv teori att romerna tror att de får jobb här när de flesta (rätta mig om jag har fel) knappt kan läsa och skriva? Det kanske är en bra story att dra istället för att säga som det är - jag kommer hit för att ni har mer pengar än de som ger pengar i Rumänien?

Självklart är det så. I Expressens reportage nere i Rumänien så framgick det ganska tydligt att det var så.