Visa fullständig version : Angående muskelbyggande med kaloriunderskott
Jag har kollat runt lite här och fann en massa olika svar angående detta ämne, min fråga i sig är alltså om man kan öka i muskelmassa under kaloriunderskott eller om detta bara är fysiskt möjligt under ett kaloriöverskott?
Om tillräcklig info inte har utgetts för att svara kan jag fylla på med det om det är nödvändigt.
King Grub
2016-04-19, 13:13
Ja, det kan man.
Sheogorath
2016-04-19, 13:13
Det går och är fysiologiskt lättare ju mindre muskler du byggt redan, och/eller om du har ett kraftigt fettöverskott på kroppen att ta av.
Ja, det kan man.
Alright tack för svaret, har precis börjat gymma för bara några månader sedan så har hört att man lägger på sig muskler nästan oavsett vad man gör då!
Det går och är fysiologiskt lättare ju mindre muskler du byggt redan, och/eller om du har ett kraftigt fettöverskott på kroppen att ta av.
Ok, jag var väldigt smal innan men gjorde en s.k grisbulk och gainade 12 kg på 8-10 veckor, frågan är hur mycket som var fett av detta vilket är svårt att säga! Men känner för att deffa nu inför sommaren om jag alternativt ska ut och resa etc.
Ok, jag var väldigt smal innan men gjorde en s.k grisbulk och gainade 12 kg på 8-10 veckor, frågan är hur mycket som var fett av detta vilket är svårt att säga! Men känner för att deffa nu inför sommaren om jag alternativt ska ut och resa etc.
Det var en jädrans grisning. Tänk på att du bara kan lägga på dig ett par kilo ren muskelmassa per år, så av de 12 är nog inte jättemycket muskler :).
Det var en jädrans grisning. Tänk på att du bara kan lägga på dig ett par kilo ren muskelmassa per år, så av de 12 är nog inte jättemycket muskler :).
Jo självfallet, även om jag ökat ca 2 cm runt armarna kan det ju vara fett också självfallet även om den känns betydligt hårdare än när jag började. Det du pratar om är 4 kg ren muskelmassa, man lägger fortfarande på sig s.k fettfri massa som är lätt sagt vatten då en muskel består till 70 % av vatten. Så därav går man inte bara upp muskelmassa utan även fettfri massa, du ser säkert folk på gymmet som är ordentligt stora efter 3-4 års träning som ser ut att ha mycket mer än bara några få kg muskler och detta beror på den fettfria massan. (Rätta mig gärna om jag har fel).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.