handdator

Visa fullständig version : Söndagar

Eljest
2016-04-17, 18:36
Finns det fler här som alltid mår skit under söndagar? Motivationen är låg och dagen spenderas i soffan, vilket leder till att man känner sig som ett överkokt spaghettistrå när dagen är slut. Att man, efter en dags strosande i sin egen svettlukt och allmänna icke tillfredsställande aura, skulle göra något på söndag kväll, är otänkbart. Man vill inte göra något, samtidigt som man känner sig värdelös för att man inte gjort något på hela dagen.

Hur gör ni för att hantera söndagsångest?

LillisJ
2016-04-17, 18:39
Ser alltid fram emot måndag då jag älskar mitt jobb förfärligt mycket, så söndagar ger mig bara lycka :)

Magnus N
2016-04-17, 18:39
Tränar, jobbar med diverse på tomten. Ser någon serie sedan är det inte mycket kvar av dagen.

Ångest finns där inte längre, fanns där väl lite i början av ens jobbliv men nu är det ett faktum och det är bara att gilla

Bärsärk
2016-04-17, 18:43
Tycker söndagarna (helger i allmänhet) går så jävla fort så man hinner knappt få ångest däremot när man lägger sig i sängen och ska sova då brukar skallen börja snurra.

Eljest
2016-04-17, 18:44
Ser alltid fram emot måndag då jag älskar mitt jobb förfärligt mycket, så söndagar ger mig bara lycka :)

Jag älskar också mitt jobb, och ibland jobbar på söndagar. Oavsett, så är det något med en dag i soffan, just en söndag. Jag har ingen energi på söndagar när jag inte jobbar, vill bara sova bort hela dagen. Min träningsmotivation, som ofta är på topp, dör på söndagar. Det är som att min kropp vet att den brukar vara extremt passiv just denna dag. Kanske det är mitt allmäntillstånd vissa dagar, som inte vill lira helt enkelt. Har svårt att acceptera att jag verkligen inte orkar göra något.

Bärsärk
2016-04-17, 18:46
Jag älskar också mitt jobb, och ibland jobbar på söndagar. Oavsett, så är det något med en dag i soffan, just en söndag. Jag har ingen energi på söndagar när jag inte jobbar, vill bara sova bort hela dagen. Min träningsmotivation, som ofta är på topp, dör på söndagar. Det är som att min kropp vet att den brukar vara extremt passiv just denna dag. Kanske det är mitt allmäntillstånd vissa dagar, som inte vill lira helt enkelt. Har svårt att acceptera att jag verkligen inte orkar göra något.

Jag är sådär alla dagar i veckan, varje vecka, varje måndag året runt. Och säkert många andra med mig också.

Eljest
2016-04-17, 18:49
Jag är sådär alla dagar i veckan, varje vecka, varje måndag året runt. Och säkert många andra med mig också.

Hur hanterar du dessa dagar? Idag har jag suttit i bilen hela dagen på väg hem från norra sverige, och sen hemkomsten har jag ätit och suttit i soffan. Vad fan har jag åstadkommit idag? Inte ett skit. Känslan av att vara passiv och tillbakalutad är vidrigt.

StarkaUlf
2016-04-17, 18:56
Tränar på morgonen och sedan jobbar jag några timmar dom flesta söndagarna just nu. Otroligt skönt och dubbel lön *popcorn*

eternallord
2016-04-17, 19:00
Kan relatera lite. Jag är generellt extremt lycklig och lättgående, men söndagar är nog den dagen då jag generellt är lägst. Hjälper inte att det ofta går hand i hand med dom tyngsta bakfyllorna :)

JamesD
2016-04-17, 19:02
Söndagar är fan sämre än måndagar på många sätt.

Jockefoten
2016-04-17, 19:04
Tror många ogillar Söndagar eftersom det är den officiellt näst sämsta dagen i veckan.

Här är listan (sämst överst):
Tisdag
Söndag
Måndag
Onsdag
Torsdag
Lördag
Fredag

BroderJacob
2016-04-17, 19:07
Känner helt och hållet igen mig. Man mår skit för att man inte gör något och känner att man borde göra något, men man har ingen ork att göra något och mår skit för det.
Är typiskt också en glad och positiv person, men söndagar är jag generellt nere, eller har en tendens att bli nere.
Även om jag kanske inte älskar jobbet, så är det inte själva grejen att jag ska gå dit som gör det, mår mkt bättre på måndagar än söndagar.

Har ingen strategi att hantera det, mer än att sitta å må skit å sen är det sex bra dagar igen.

Minikubik
2016-04-17, 19:11
Har inte tid att sitta och må dåligt oavsett dag, på med skygglapparna, ner med huvudet och mangla på

Wzup2u
2016-04-17, 19:15
Spelar mkt på söndagar =) dock blir man seg efter några timmars spelande och tar lite luft alt tränar lite sen fortsätter jag =)... nu tittar jag på e-sport!! awesome... hoppas e-sport blir ännu större i större utbud än just cs.

exevision
2016-04-17, 19:19
Finns ingen dålig dag ;)

Donner
2016-04-17, 19:24
Spelar mkt på söndagar =) dock blir man seg efter några timmars spelande och tar lite luft alt tränar lite sen fortsätter jag =)... nu tittar jag på e-sport!! awesome... hoppas e-sport blir ännu större i större utbud än just cs.

E-sport är bra mycket större än bara cs. Du har t ex hela LoL-scenen som är enorm.
Ont så är söndag för tillfället inga problem för mig då jag går i skolan. Den värsta dagen är varannan fredag, dagen innan jag jobbar.

Eljest
2016-04-17, 19:26
Känner helt och hållet igen mig. Man mår skit för att man inte gör något och känner att man borde göra något, men man har ingen ork att göra något och mår skit för det.
Är typiskt också en glad och positiv person, men söndagar är jag generellt nere, eller har en tendens att bli nere.
Även om jag kanske inte älskar jobbet, så är det inte själva grejen att jag ska gå dit som gör det, mår mkt bättre på måndagar än söndagar.

Har ingen strategi att hantera det, mer än att sitta å må skit å sen är det sex bra dagar igen.

Exakt. Frågan är om man ska ta en dag i veckan framför soffan, med gott samvete? Jag försöker sysselsätta mig med böcker eller liknande men det är svårt när ångesten över att man är "lat" kommer krypande. Är aktiv varje dag i veckan och tränar flertalet timmar varje dag, men en dag i veckan kommer någon slags baksmälla. Kan man motivera en dag i soffan på något sätt? Psykiskt och/eller fysiska fördelar?

Jakobson
2016-04-17, 19:29
Söndag är oftast ladda-batteriet-dag för mig, blir mycket vila och mat

Eljest
2016-04-17, 19:31
Söndag är oftast ladda-batteriet-dag för mig, blir mycket vila och mat

Hur ser en sådan dag ut, vilo-och kostmässigt?

Jakobson
2016-04-17, 19:36
Hur ser en sådan dag ut, vilo-och kostmässigt?

Ingen väckarklocka utan vaknar när jag vaknar, går runt i mjukisbyxor, ligger i soffan och tar igen de filmer jag velat se men inte hunnit, äter god och näringsrik mat som är lättsmält. Att utsätta sig för minimal ansträngning en heldag har hjälpt mig med vardagsstressen :)

Eljest
2016-04-17, 19:42
Ingen väckarklocka utan vaknar när jag vaknar, går runt i mjukisbyxor, ligger i soffan och tar igen de filmer jag velat se men inte hunnit, äter god och näringsrik mat som är lättsmält. Att utsätta sig för minimal ansträngning en heldag har hjälpt mig med vardagsstressen :)

Du har ett helt annat synsätt på vilodagar än mig. Jag ser det som patetiskt att bara kolla på film och äta, utan att prestera något ytterligare. Jag tror det skulle hjälpa mig i vardagsstressen också, om jag lärde mig värdesätta en vilodag. Har du något tips på hur man ska gå till väga? Ligger inte i deff eller liknande, utan vill bara bygga på balans och inte så mycket mer. Känns som att många här ligger på extremt lite kalorier på vilodagar, vet inte om det stämmer, men det är min uppfattning. Detta ger mig lite lätt panik då det känns som man inte ska käka över huvud taget när man vilar.

Jakobson
2016-04-17, 19:55
Du har ett helt annat synsätt på vilodagar än mig. Jag ser det som patetiskt att bara kolla på film och äta, utan att prestera något ytterligare. Jag tror det skulle hjälpa mig i vardagsstressen också, om jag lärde mig värdesätta en vilodag. Har du något tips på hur man ska gå till väga? Ligger inte i deff eller liknande, utan vill bara bygga på balans och inte så mycket mer. Känns som att många här ligger på extremt lite kalorier på vilodagar, vet inte om det stämmer, men det är min uppfattning. Detta ger mig lite lätt panik då det känns som man inte ska käka över huvud taget när man vilar.

Jag var på väg att bli utbränd, det var helt enkelt något jag införde för att hinna återhämta mig, mina dagar i jobb är i snitt 10h ibland 12. Plus träning 6dagar/v och lite mer jobb hemifrån på kvällen, jag har inte råd att inte vila upp mig ordentligt.
Jag äter inte reducerad kalorimängd på vilodag utan ungefär densamma bara mer lättsmält, bara för att du inte är fysiskt aktiv betyder det inte att du måste dra ner på energiintag, om något är det bra att ladda kolhydrater om du kör pass på måndag, vilket jag gör kl 06:30 på måndagsmorgon

Eljest
2016-04-17, 20:17
Jag var på väg att bli utbränd, det var helt enkelt något jag införde för att hinna återhämta mig, mina dagar i jobb är i snitt 10h ibland 12. Plus träning 6dagar/v och lite mer jobb hemifrån på kvällen, jag har inte råd att inte vila upp mig ordentligt.
Jag äter inte reducerad kalorimängd på vilodag utan ungefär densamma bara mer lättsmält, bara för att du inte är fysiskt aktiv betyder det inte att du måste dra ner på energiintag, om något är det bra att ladda kolhydrater om du kör pass på måndag, vilket jag gör kl 06:30 på måndagsmorgon

Tror att jag i viss mån går in i väggen varje söndag. Jag är dålig på att få i mig mat på vardagarna på grund av stress och ligger på underskott under veckodagarna. På söndagen kommer tröttheten och hungern ikapp vilket gör att man känner sig som en svullnade soffpotatis hela dagen, trots att jag äter kanske 2200 kalorier. Borde kanske äta mer och verkligen vila helt, för att undvika att gå in i väggen, light version, nästa söndag,

Jakobson
2016-04-17, 20:45
Tror att jag i viss mån går in i väggen varje söndag. Jag är dålig på att få i mig mat på vardagarna på grund av stress och ligger på underskott under veckodagarna. På söndagen kommer tröttheten och hungern ikapp vilket gör att man känner sig som en svullnade soffpotatis hela dagen, trots att jag äter kanske 2200 kalorier. Borde kanske äta mer och verkligen vila helt, för att undvika att gå in i väggen, light version, nästa söndag,

Ät lättsmält mat så slipper du känna dig tung efter måltid

dmoller
2016-04-17, 21:06
"Everyday is exaclty the same" nästan, imorn är det dips och chipsdag i alla fall!

Nyland
2016-04-18, 03:09

Det verkar som om du har ett väldigt stressigt liv och oftast tar det ett tag att kunna slappna av så du kanske aldrig hinner göra det ordentligt? Alltså, även om du är ledig en dag så är kroppen och hjärnan fortfarande inställd på att du måste jobba, jobba, jobba. Jag tycker det låter som om du behöver semester för att verkligen kunna varva ner.

MackeJuve
2016-04-18, 07:48
Brukar kröka på lördagar och därmed blir söndagarna bakisdagar. Oftast blir det väl i alla fall EN aktivitet(IFK-AIK igår t.ex.) följt av soffhäng. Kan precis som TS känna att det är lite waste of life men det är ju samtidigt upp till mig att göra något. Jag gör ett aktivt val när jag stannar i soffan. Har jag dessutom fyllt upp övriga dagar något sånär med aktiviteter så är jag rätt ok med att söndagen blir innehållslös. För någon månad sedan styrketränade jag i veckorna, gick och la mig tidigt på fredagen, krökade lördagen och slappade söndagen. Då var det lite patetiskt. Nu har jag fullt upp hela tiden så då känns det lite bättre.

Mantus
2016-04-18, 08:04
Finns det fler här som alltid mår skit under söndagar? Motivationen är låg och dagen spenderas i soffan, vilket leder till att man känner sig som ett överkokt spaghettistrå när dagen är slut. Att man, efter en dags strosande i sin egen svettlukt och allmänna icke tillfredsställande aura, skulle göra något på söndag kväll, är otänkbart. Man vill inte göra något, samtidigt som man känner sig värdelös för att man inte gjort något på hela dagen.

Hur gör ni för att hantera söndagsångest?

På söndagar handlar jag och uträttar andra ärenden, gör matlådor för hela veckan och tvättar eventuellt samt städar i ordning köket efter matlagningen. Då finns det inte tid för någon söndagsångest. Det är också ett väldigt bra sätt att hålla sig sysselsatt. Jag brukar slöa fram till lunch och sedan sätter jag igång så får jag både lite slösöndag och en produktiv söndag. Det måste nästan till då jag och min sambo tränar mellan 5-6 dagar i veckan och jag pendlar till arbetet, allt som inte görs på söndagen tenderar att inte riktigt hinnas med.

Eljest
2016-04-18, 19:06
Det verkar som om du har ett väldigt stressigt liv och oftast tar det ett tag att kunna slappna av så du kanske aldrig hinner göra det ordentligt? Alltså, även om du är ledig en dag så är kroppen och hjärnan fortfarande inställd på att du måste jobba, jobba, jobba. Jag tycker det låter som om du behöver semester för att verkligen kunna varva ner.

Ligger mycket i det eftersom jag, enligt mina nära, tränar och jobbar förhållandevis mycket. Dock så gillar verkligen mitt jobb och tycker av denna anledning att jag inte borde vara utmattad. Har funderat på om det är mat och sömn som inte riktigt lirar heller. Somnar ofta sent och äter ofta på tok för lite energi. Allt detta kommer på något sätt ikapp mig på söndagen, när jag inte är uppe i varv.

Lafayette
2022-05-01, 10:32
cofffee

Wilt the Stilt
2022-05-01, 10:38
Söndagar är awesome. Söndagar är sen länge min marklyftdag.

Sen är F1 & NascarCupracen på Söndagar. Cupracen är iofs oftast inpå Måndagnatten vilket är problematiskt..

Dricker inte alkohol så ingen jobbig bakfylla.

Nån god middag på det. Alla tiders.

rooz
2022-05-01, 11:40
Handlar mat, tränat, lagar mat, tvätta. Klart runt 15.00. En långsväng med vovven brukar det också bli. Jag är för dum för att ha ångest.

skyffelmördarn
2022-05-01, 11:47
Sluta ha så roligt på helgen så får du mindre ångest när det roliga tar slut på söndag kväll.

trädgårdsmöbel
2022-05-01, 12:29
Jobbar 4 helger av 6 på rullande schema, så det där med söndagsångest är varjedagsångest. Spelar ingen roll.

Min far har som med det mesta i livet visdomsord i ämnet:

"Söndagsångest kan man leva med, men kommer söndagsångesten redan på lördag och den enda tiden på veckan du mår bra är fredagkväll, så är det dags att byta jobb" inte direkt citat, men ungefär så.

trädgårdsmöbel
2022-05-01, 12:31
Sluta ha så roligt på helgen så får du mindre ångest när det roliga tar slut på söndag kväll.

Det där är dels väldigt tragiskt, men även väldigt sant. Jobbet blir mindre tråkigt om du har ett tråkigare liv utanför jobbet.

Magnus N
2022-05-01, 13:35
Eller så ser man till att ha ett jobb som iaf är helt ok istället för att vara tragiskt fast i ett själlöst jobb?

Okarin
2022-05-01, 13:40

Det här gjorde min (sön)dag.

skyffelmördarn
2022-05-01, 13:44
Eller så ser man till att ha ett jobb som iaf är helt ok istället för att vara tragiskt fast i ett själlöst jobb?

För många är det ju inte jobbet eller företaget i säg utan att det är just ett jobb.

Att hela tiden ha något att förhålla sig till varje dag, år ut och år in.

Gå ner och jobba 50% är ju en lösning på det här men inte alla som klarar av det ekonomiskt.

Magnus N
2022-05-01, 13:46
Visst är det något att man måste förhålla sig till men det underlättar om den verkligheten är något man trivs med än något man hatar

Lafayette
2022-05-01, 13:50
Visst är det något att man måste förhålla sig till men det underlättar om den verkligheten är något man trivs med än något man hatar

Verkligheten är att det är väldigt svårt att hitta något man trivs med och tycker är roligt, det är nog får som är så lyckligt lottade utan de flesta släpar sig till jobbet med en hemskhet i sitt bröst, där är långa trista timmar, ingen vågar öppna sig.

An Iron Soul
2022-05-01, 13:58
Nej. Jag förstår hur bra jag har det. Det är en bra bas. Det innebär inte att jag inte vill förbättra mig eller sluta utvecklas som person. Jag försöker leva mitt liv. Jag vill aldrig behöva känna att jag lever ett liv som jag behöver ta semester ifrån.

Jag är ganska selektiv och överfyller inte min helg/vardag med upplevelser ”bara för att”. Jag försöker verkligen njuta och inte känna mig stressad över saker omkring eller kolla på klockan för att hinna iväg till nästa aktivitet.

Fuck you money är en trygghet. Jag är duktig på mitt jobb och omtyckt. Trots de så slutar jag inte söka jobb hos andra företag. Just för att se vad dom har att erbjuda. De ger också en trygghet. Att andra är intresserade av en.

xriNRhZa-Sw
Lyssna 15:30-17:30

Boktips
https://www.storytel.com/se/sv/books/den-ädla-konsten-of-not-giving-a-f-ck-775245?gclid=EAIaIQobChMI14-doKq-9wIVFwWiAx3J_gD8EAAYASAAEgIDVPD_BwE

skyffelmördarn
2022-05-01, 14:04

Jag har gett upp det där helt och hållet, för mig handlar det nu istället bara om att ha ett yrke där timmarna går relativt fort och arbetsdagen känns kort.

Ett Orm
2022-05-01, 14:45
Enklast är väl att se jobbet som en del av livet och inte bara ett själlöst stopp för att finansiera de andra 8 timmarna.
Jag har ett rätt trist jobb, men jag har ganska ofta roligt ändå med att prata och skoja med arbetskamrater och lyssnar på ljudböcker när jag inte kan prata.
Inte sällan är det tråkigare hemma trots att jag är fri att göra vad jag vill.
Ganska märkligt faktiskt.

Magnus N
2022-05-01, 15:31
Verkligheten är att det är väldigt svårt att hitta något man trivs med och tycker är roligt, det är nog får som är så lyckligt lottade utan de flesta släpar sig till jobbet med en hemskhet i sitt bröst, där är långa trista timmar, ingen vågar öppna sig.

Mer att folk är bekväma och hellre lider än lägger ner lite möda för att framöver ha det mer drägligt i sitt liv.

Dock inte insatt i den offentliga verksamheten. Kanske finns en betydande majoritet där som hatar sina jobb.

shut teh face
2022-05-01, 15:51
Jag trivs bra att göra ingenting alls. Skulle jag känna mig lite meningslös så brukar det räcka med att städa lite så jag känner mig duktig, sen är det lugnt igen.

Vad gör jag när jag är ledig? Musik, promenader, träning, spelar, läser, brädspel med barnen, dricker kaffe. Lagar alltid mat varje dag och vid ledighet kan det bli något mer avancerat som tar 1-2 timmar, då blir det ofta en fin liten öl till och gärna musik.

Men efter 2-3 dagar av detta så kan jag bli lite uttråkad så det är tur att helgen inte är så lång .....

trädgårdsmöbel
2022-05-01, 17:48

Ofta hatar inte personer som säger sig hata det, de hatar inte sitt jobb. Det är mer på nivån "lätt ogilla sitt jobb". Nu finns det ju säkerligen de som genuint verkligen hatar sitt jobb, men de flesta överdriver sitt ogillande bara.

Jag har en ny chef som har förmågan att sakta ner tiden på ett magiskt sätt, 2 timmars möte känns lätt som en heldag. Vid de tillfällena kommer det närmare verkligen hata jobbet men inte hela vägen.

Langster
2022-05-01, 18:31
Jag tror att man måste se en mening med sitt jobb för att kunna njuta av det.
Ja, de flesta dagar har jag roligt och blir stimulerad av mitt jobb. Jag känner att jag bidrar med något - min kunskap, hittar nya kreativa lösningar osv och gör människor nöjda och glada.
Mening behöver inte vara att bota cancer eller mäkla fred i Ukraina, de flesta jobb har en mening, det är därför man blir betald för att utföra dem.
Ser man sitt jobb som ett nödvändigt ont där man utför straffarbete för att ha råd att betala räkningar och öl, då kommer det aldrig att bli kul.
Jag tror dock att det är viktigt att kunna bli bättre på det man gör och utvecklas, det är tyvärr inte alla arbeten som direkt ger den möjligheten.

delta_mats
2022-05-01, 19:05
Enklast är väl att se jobbet som en del av livet och inte bara ett själlöst stopp för att finansiera de andra 8 timmarna.
Jag har ett rätt trist jobb, men jag har ganska ofta roligt ändå med att prata och skoja med arbetskamrater och lyssnar på ljudböcker när jag inte kan prata.
Inte sällan är det tråkigare hemma trots att jag är fri att göra vad jag vill.
Ganska märkligt faktiskt.

Så är det definitivt. Man kan inte uthärda jobbet 5 dagar i veckan och sedan försöka återhämta sig på två dagar, eller hur nu ens arbetsschema ser ut.
Man behöver ju absolut vara tillfreds med sin tillvaro på jobbet för att ha någon form av inre frid.
Sen att man tycker det är skönt med ledighet eller semester är ju en annan sak, det gör nog de flesta som har något annat att syssla med på fritiden.

VoDaresVins
2022-05-02, 06:50
När jag och exet separerade och började ha barnen vecka vecka så lade vi bytesdagarna till fredag. Förstår inte att så många gör bytet på söndagar. Så förutom att helgen är slut och man har jobbveckan framför sig så måste man även lämna barnen. Föredrar då att ta den delen på fredag så har jag åtminstone helgen att se fram emot.

sladdbarn
2022-05-02, 11:22
Jag har barn och hus, söndagar är underbara!