Visa fullständig version : Kvinnor mer promiskuös än någonsin
submarine3
2016-04-16, 17:56
http://www.dailymail.co.uk/femail/article-1093011/Women-far-promiscuous-men-says-shock-new-study.html
"Young women are becoming more promiscuous, with more sexual partners than men, researchers have found.
By the age of 21 they have had sex with an average of nine lovers.
Young women are also twice as likely to be unfaithful, with 50 per cent admitting they have cheated on a partner - half at least twice. "
Jaha? Nice att tjejer kanske kan ta sig mer frihet o göra vad dom vill istället för att behöva bry sig så mycket om samhället kallar dom saker pga att dom ligger med många.
Angående otrohet så har jag blivit lite chockad över hur vanligt det faktiskt verkar vara, både bland killar o tjejer.
Skulle även säga att det är lättare för tjejer att få ligga = dom borde generellt ligga med fler?
submarine3
2016-04-16, 18:06
Jaha? Nice att tjejer kanske kan ta sig mer frihet o göra vad dom vill istället för att behöva bry sig så mycket om samhället kallar dom saker pga att dom ligger med många.
I regel är det oftast tjejer som skambelägger andra tjejer för deras sexuella vanor, ej män.
80% av kvinnorna fightas om 20% av männen, resterande 80% av män slåss för resterande 20% av kvinnornas uppmärksamhet.
Ett mönster man även ser "i naturen".
It was determined that the bottom 80% of men are competing for the bottom 22% of women and the top 78% of women are competing for the top 20% of men.
http://40.media.tumblr.com/4ac553aee7ae6ddf45eabdfb87dd3588/tumblr_inline_nlr0141dvg1s2aj59_500.jpg
Sverige är väl dessutom ett av världens mest lössläppta länder?
Visst att kvinnor ligger runt mer nuförtiden men jag tror dessutom att mäns antal sexpartners sjunker. Förut har jag hört något om att 20 % av männen ligger med 80 % av kvinnorna och den andelen män som får ligga kommer nog sjunka mer och mer.
För er som läst mina poster kanske jag känns som en hycklare men jag gillar inte alls sexualiseringen av samhället och tycker kvinnlig promiskuösitet som utmålas som något häftigt är jävligt tråkigt. Kan en tjej göra det utan att spela player och säga det till alla så gärna, bara hon inte gör det som en reaktion på påtryckningarna utifrån.
Synen på sex idag är dekadent och pervers. Berättar man om en belly-to-bellymissionär så börjar folk undra om man är kristen *grr*
I regel är det oftast tjejer som skambelägger andra tjejer för deras sexuella vanor, ej män.
80% av kvinnorna fightas om 20% av männen, resterande 80% av män slåss för resterande 20% av kvinnornas uppmärksamhet.
Ett mönster man även ser "i naturen".
http://40.media.tumblr.com/4ac553aee7ae6ddf45eabdfb87dd3588/tumblr_inline_nlr0141dvg1s2aj59_500.jpg
Du säger att det är i regel så att tjejer skambelägger. Men du visar inte vart du fått din info. Spela roll var det kommer ifrån det är fel iaf? Men jag misstänker att det går ner mer o mer.
Angående din fina graf som du länkat in som säkert är baserad på en vetenskaplig studie om hur kvinnor väljer män /s. Så ser jag inget konstigt i det heller. Man tar väl det bästa man kan hitta och få? Dvs den personen man finner mest attraktiv (detta inkluderar inte endast utseende men det har såklart en stor roll).
submarine3
2016-04-16, 18:13
Visst att kvinnor ligger runt mer nuförtiden men jag tror dessutom att mäns antal sexpartners sjunker. Förut har jag hört något om att 20 % av männen ligger med 80 % av kvinnorna och den andelen män som får ligga kommer nog sjunka mer och mer.
För er som läst mina poster kanske jag känns som en hycklare men jag gillar inte alls sexualiseringen av samhället och tycker kvinnlig promiskuösitet som utmålas som något häftigt är jävligt tråkigt. Kan en tjej göra det utan att spela player och säga det till alla så gärna, bara hon inte gör det som en reaktion på påtryckningarna utifrån.
Synen på sex idag är dekadent och pervers. Berättar man om en belly-to-bellymissionär så börjar folk undra om man är kristen *grr*
Män får ligga i mindre utsträckning ja, eller snarare: Det procentantal män som får ligga minskar, "konkurrensen" bland män blir hårdare och hårdare och vi har fler män än på väldigt lång tid som är oskuld upp i hög ålder och ofta aldrig får någon partner.
Jag tror egentligen inte någon man gillar kvinnlig promiskuösitet, eller snarare: väldigt få män vill att sin flickvän/fru/mor till framtida barn ska ha ett promiskuöst förflutet. Dock är det "inne" idag att tycka så.
submarine3
2016-04-16, 18:15
Du säger att det är i regel så att tjejer skambelägger. Men du visar inte vart du fått din info. Spela roll var det kommer ifrån det är fel iaf? Men jag misstänker att det går ner mer o mer.
Det har gjorts två studier på "slut-shaming", som jag kan leta upp senare. Där visade det sig att kvinnor hade tre gånger så stor sannolikhet att slut-shama jämfört med män.
Angående din fina graf som du länkat in som säkert är baserad på en vetenskaplig studie om hur kvinnor väljer män /s. Så ser jag inget konstigt i det heller. Man tar väl det bästa man kan hitta och få? Dvs den personen man finner mest attraktiv (detta inkluderar inte endast utseende men det har såklart en stor roll).
Det har visat sig att kvinnor rankar 80% av män som "under snittet" i diverse poller.
Hur blir ett samhälle med ständigt ökad manlig konkurrens om kvinnorna?
Bra. Desto större storknullare dom är och desto mer lössläppta dom är, desto roligare är det att ****** med dom. Dom har lärt sig vad dom gillar och hur dom ska åstadkomma det, man används mer eller mindre som en sexleksak och sen kan man gå hem (Y).
submarine3
2016-04-16, 18:17
Bra. Desto större storknullare dom är och desto mer lössläppta dom är, desto roligare är det att ****** med dom. Dom har lärt sig vad dom gillar och hur dom ska åstadkomma det, man används mer eller mindre som en sexleksak och sen kan man gå hem (Y).
Jo, för den attraktiva singelkillen som vill leva "player livsstil" är det väl roligt i ett par 5 år. Frågan är om det är positivt för samhället i helhet när det kommer till hur lyckliga människor är och hur stabila förhållanden blir, familjebildning etc.
Jo, för den attraktiva singelkillen som vill leva "player livsstil" är det väl roligt i ett par 5 år. Frågan är om det är positivt för samhället i helhet när det kommer till hur lyckliga människor är och hur stabila förhållanden blir, familjebildning etc.
Så du menar för att en person ligger runt i 20-25 så har man större risk att vara otrogen när man väl skaffar en seriös partner o bildar familj? Jag tror mer på att det är tvärtom. En person som aldrig haft flera partners utan binder sig till "första bästa" har större chans att vara otrogen när dom väl får chansen.
Hur blir ett samhälle med ständigt ökad manlig konkurrens om kvinnorna?
Hur vet du att konkurrensen har ökat?
Nu vet jag så klart inte vad anvihl vill ha i sängen men sådant som han skrev är sånt jag nästan bara hör på internet eller i Aschbergs gästsoffa. Talar jag för mig och i stort sett alla mina manliga vänner och bekanta så stoppar man in *u*en i en tjej, dunkar på ett par minuter och sen är det klart. Hennes självförtroende, starka kvinnlighet och vilja är skitsamma och gör vare sig bu eller bä när det ska liggas.
Min erfarenhet säger dessutom att de lättaste brudarna är de minst rörliga i sängen. De får sin bekräftelse av att vara madrass och det räcker. Den lilla skaran som ligger runt för att de älskar sex med nya partners är så pass försvinnande liten att jag inte orkar spekulera i de.
Att det däremot, som du skriver, sabbar deras psyken är helt rätt.
Det är inget fel om flickor och kvinnor får prova på lite olika grejer och se vad de gillar. Det samma gäller män. Man blir inte sämre med mer kunskap och erfarenhet. Naturligtvis ska det göras av egen fri vilja. Det stora problemet jag ser är väl snarare än att 20% av männen har sex med 80% av kvinnorna är att dels en del av kvinnorna väljer att inte ha sex och en stor del av männen misslyckas med att ha sex. Det finns rätt många fler killar/män som är villiga att ha sex och många av dem kommer aldrig få det. 50 kilos övervikt och försök ragga upp nån på krogen, gymmet, badoo/tinder eller whatever. Det går ju inte om man är kille. Om en tjej/kvinna med 50 kilos övervikt försöker så får hon ligga var hon än går och hon kan ganska säkert få en kille/man av större fysisk attraktion än hon själv ganska enkelt.
ARMSTARK
2016-04-16, 18:32
Det märkliga är att män som beter sig promiskuöst är grisar medans kvinnor som gör samma sak hejas på "You go Girl". Samma med alkoholistiska beteendet att hänga på krogen x dagar i veckan. Är det verkligen jämställdhet att förstöra sig själv lika mycket som det andra könet?
Armed Dingo
2016-04-16, 19:21
Tycker sådana här diskussioner är väldigt torftiga. Vad spelar det för roll vad andr människor gör med sina egna könsorgan?
Gillar du inte slampiga tjejer? Träffa inga slampiga tjejer då. Har en magkänsla av att du ändå inte gör det, så att ligga hemma och tänka på andras slampighet är väldigt onödigt, det verkar nästan ligga avundsjuka i det.
PureWhey
2016-04-16, 19:23
Tycker sådana här diskussioner är väldigt torftiga. Vad spelar det för roll vad andr människor gör med sina egna könsorgan?
Gillar du inte slampiga tjejer? Träffa inga slampiga tjejer då. Har en magkänsla av att du ändå inte gör det, så att ligga hemma och tänka på andras slampighet är väldigt onödigt, det verkar nästan ligga avundsjuka i det.
Jay-Z sitter på svaren
If you feelin' like a pimp nigga, go and brush your shoulders off
Ladies is pimps too, gon' brush your shoulders off
Niggas is crazy baby, don't forget that boy told you
Get, that, dirt off your shoulder
Det fetade är jag klart tveksam till,är nog mer en gammal skröna.
Så du menar för att en person ligger runt i 20-25 så har man större risk att vara otrogen när man väl skaffar en seriös partner o bildar familj? Jag tror mer på att det är tvärtom. En person som aldrig haft flera partners utan binder sig till "första bästa" har större chans att vara otrogen när dom väl får chansen.
Nej. Motsatsen är bevisad i flera studier. Fler sexpartners =större chans till otrohet.
ARMSTARK
2016-04-16, 19:48
Fast livet är inte en Hollywood film, du vet inte vem som är slampig och vem som är seriös. I verkligheten gifter du dig med slampan och begär skilsmässa när hon legat med sin chef och några av dina polare.
Jakobson
2016-04-16, 19:55
Det jag spontant tänker är ökningen av könssjukdomar. Men visst är det så att brudar ligger kors och tvärs, har aldrig varit så lätt att få ligg som idag, nu behöver man inte ens ta kontakt själv utan damerna gör jobbet, men för ca 5 år tillbaka i tiden fick man stå i och strö komplimanger och ha sig för att ens få halva inne. Så jag är nöjd, bara att komma ihåg gummi i alla fickor, bilen, väskan osv så man är förberedd :)
Armed Dingo
2016-04-16, 20:43
Fast livet är inte en Hollywood film, du vet inte vem som är slampig och vem som är seriös. I verkligheten gifter du dig med slampan och begär skilsmässa när hon legat med sin chef och några av dina polare.
Hahaha. Vad pratar du om?
Diomedea exulans
2016-04-16, 21:08
Kvinnor är inte det minsta promiskuösa, gott och väl 99 % av alla jag raggar på tackar nej.
PureWhey
2016-04-16, 21:12
Kvinnor är inte det minsta promiskuösa, gott och väl 99 % av alla jag raggar på tackar nej.
Diomedea exulans
2016-04-16, 21:18
Men jag tillhör ju de attraktivaste 2-3 procenten av alla män, så jag motbevisar det.
submarine3
2016-04-16, 21:37
aaa jag antog också det först men det har visat sig att desto fler partner kvinnan haft innan förhållande/giftermål, desto större risk att hon begär skilsmässa och desto större risk att hon är otrogen i förhållandet.
aaa jag antog också det först men det har visat sig att desto fler partner kvinnan haft innan förhållande/giftermål, desto större risk att hon begär skilsmässa och desto större risk att hon är otrogen i förhållandet.
Du påstår mycket.
submarine3
2016-04-16, 22:48
Du påstår mycket.
Troligtvis för att jag lägger allt för mycket tid på att läsa om saker som de flesta inte tänkt på eller bryr sig om, således agerar mer efter vad det feministiska klimatet som man ändå borde kunna säga vi har idag, sagt åt dom.
Gällande antalet sexuella partners hos kvinnor och sannolikhet för skilsmässa:
http://i.imgur.com/DnMjpl3.jpg
https://www.reddit.com/r/PurplePillDebate/comments/30dkn2/women_who_have_had_more_sexual_partners_prior_to/
https://xsplat.wordpress.com/2012/03/27/causation-or-correlation-women-with-higher-partner-counts-divorce-and-cheat-more/
En av många studier som visar att kvinnor slut-shamar andra kvinnor mer, än vad män gör:
http://medicalxpress.com/news/2013-05-women-promiscuous-female-peers-friends.html
För den som är intresserad, varför promiskuöst beteende kan vara ohälsosamt både för män och kvinnor i ett samhälle:
http://www.intpforum.com/showthread.php?t=11622
Statitisken talar sitt tydliga språk: ju fler partners man haft och ju tidigare man hade sin sexuella debut, desto större chans för otrohet, missnöje över sexliv, och skiljsmässa.
Vad man nu än lägger in för värdering i detta så är det ett faktum att barn far illa av en dysfunktionell relation mellan mor och far. Barn med ensamstående mammor är därtill mycket mer sannolika att fara illa än barn i normala familjer vare sig föräldrarna är biologiska eller adoptivföräldrar. Barn med biologisk mamma och icke-biologisk far är allra mest sannolika att fara illa.
http://49.media.tumblr.com/31c857747861a4ade63a9032592ad54d/tumblr_n3bx8k55JH1tp0p3zo1_500.gif
submarine3
2016-04-17, 00:06
Statitisken talar sitt tydliga språk: ju fler partners man haft och ju tidigare man hade sin sexuella debut, desto större chans för otrohet, missnöje över sexliv, och skiljsmässa.
Vad man nu än lägger in för värdering i detta så är det ett faktum att barn far illa av en dysfunktionell relation mellan mor och far. Barn med ensamstående mammor är därtill mycket mer sannolika att fara illa än barn i normala familjer vare sig föräldrarna är biologiska eller adoptivföräldrar. Barn med biologisk mamma och icke-biologisk far är allra mest sannolika att fara illa.
Japp.
Jag tycker vi är på väg mot ett håll som är mycket negativt för ett land. Jag minns när jag själv var liten, vilket ändå inte är jättemånga år sedan. När jag tex gick i förskolan så var det väldigt ovanligt att barnens mamma och pappa inte bodde ihop, då var man ändå 7-8år.
Idag? Det verkar som att personer skaffar barn till höger och vänster för att sedan göra slut, sen skaffar man ny, sen slut, ny, sen slut ... snart har barnet 12 platsfarsor etc ... fan det känns som att hela samhällssystemet blivit så kaotiskt, ungar ska ha fjorton olika mormor och morfar, det finns ingen "stark kärna" längre.
Låter ju skitbra för könssjukdomar. Jag undrar hur relationen till hur duktiga vi är på att skydda oss är. På något vis tror jag inte att det är jättenoga med skydd i alla lägen hos alla som ligger runt mycket, samtidigt som det ofta är att gå till vårdcentralen och lösa det utan större men. Kan bli trist den dagen något riktigt allvarligt börjar gå.
Det fetade är jag klart tveksam till,är nog mer en gammal skröna.
Håller med helt klart men hoppas det börjar släppa enligt den här grejen.
Förhoppningsvis så stämmer detta å tjejerna har börjat ta för sig mer utan å behöva å tänka på att någon kommer kalla dom för h-ordet och samhällets "normer" om hur en kvinna/tjej bör vara. Å jag ser inte hur det kan blir problem med detta som visa här. Det är problem som alltid har funnit å alltid kommer finnas sålänge folk ligger med varandra.
Undersökningar verkar inte stödja din tes iaf:
http://www.huffingtonpost.com/2014/08/21/more-sexual-partners-unhappy-marriage_n_5698440.html
Och poängen som de tar upp, att det även kan bero på att man blir mer medveten om vilka val man har och vad man vill få ut av ett förhållande.
Om detta är en faktor, då borde medvetenheten i befolkningen öka och denna medvetenhet tyder ju isåfall, om något, på att långa förhållanden / äktenskap och att vara trogen en partner inte är vad människor vill.
Man kan ta lite olika pespektiv på det hela, bara man är medveten om vilka andra saker man måste inse om man argumenterar för en ståndpunkt.
Jag personligen ser denna trend som att vi lever i ett friare samhälle (på detta planet). Frihet får konsekvenser, för alla. Det kan finnas fördel med att begränsa friheten i vissa fall. Det har samhällen gjort förut då de sett problemet med för mycket frihet. Vi gör detta idag via all skatt vi betalar och de lagar och regler vi infört som begränsar människors interaktion via en utomstående auktoritet som bl a har våldsmonopol för att upprätthålla dessa begränsningar. Vi har dock släppt kontrollen på den sexuella begränsningen, dels via lagar, men inte i närheten så mycket som den kulturella förändringen på området.
Jag ser fördelar med friheten, men också nackelar. Jag personligen är för denna frihet på detta planet för jag har själv upplevt förändringen och det har även hjälpt mig att inse mer om min egen natur och vad jag vill ha. Och jag kan ju inte argumentera emot att även killar är mindre intresserade av partnerskap pga denna förändring. Min attityd till relationer har förändrats totalt sen jag var yngre och samhället inte var i närheten så promiskuöst som det är nu.
Den här kan vara intressant för många tror jag:
7vqRbScCIPU
Vill lägga till ett perspektiv för att driva hem min poäng om att "mer frihet" inte alltid kan anses positivt.
Ta en titt på politiska värderingar i USA (väljer USA eftersom det är en lätt modell att generalisera)
Right wing innebär typ:
Att du vill ge folket mer ekonomisk frihet. Mindre skatter och bort med kraven på minimilöner för arbetsgivare, inget tvång till att köpa en sjukförsäkring som kanske inte är anpassad för just dina behov.
Men också att du vill begränsa social frihet. Abort ses som omoraliskt, vi ska inte legalisera droger (även om det kanske minskar problem associerat med förbud), vi kan inte "låta bögar gifta sig", m.m.
Left wing innebär typ:
Att du vill begränsa folks ekonomiska frihet. Minimilöner bör höjas så att företag "inte utnyttjar arbetstagare" (som istället får svårt att hitta jobb ^^). De rika är giriga och de bör skattas högre för då kan vi hjälpa de fattiga via olika statliga medel. Skulle de rika försöka hitta kryphål för att undvika att betala vad som är "deras plikt till samhället" ja då satsar vi mer pengar på att "ta fast dom jävlarna".
Men samtidigt att du vill ge mer social frihet. Vem som helst ska kunna gifta sig med vem som helst, oavsett kön, läggning osv. Du ska själv bestämma vad du får stoppa i din kropp, det är din rättighet att välja vilka risker du vill utsätta dig för så länge som du inte aktivt utsätter andra för risker. "My body my choice" i abortfrågan.
Nu är det väl relativt tydligt att jag har egna värderingar i detta med tanke på hur jag väljer uttrycker mig i dessa politiska sakfrågor och jag tycker att left wing har bättre koll på vissa frågor och right wing har bättre koll på andra.
Men båda sidor anser att frihet är bra i vissa fall, men att kontroll är bättre i andra. Promiskuitet är en sådan fråga där man kan tycka antingen det ena eller det andra. Det är inget som säger att frihet är överlägset på just denna fråga. Det är en åsikt, inte fakta.
Jag ser fördelar med friheten, men också nackelar. Jag personligen är för denna frihet på detta planet för jag har själv upplevt förändringen och det har även hjälpt mig att inse mer om min egen natur och vad jag vill ha. Och jag kan ju inte argumentera emot att även killar är mindre intresserade av partnerskap pga denna förändring. Min attityd till relationer har förändrats totalt sen jag var yngre och samhället inte var i närheten så promiskuöst som det är nu.
Saken är ju den att sex före äktenskap hörde till ovanligheterna förr i tiden. Män gifte sig för att få ligga. Kvinnor gifte sig för att få försörjning (och ligga). Idag finns ju inte incitamentet. Mycket tack vare välfärdsstaten som gör kvinnor oberoende av barnets far.
Jag personligen är för frihet givet alla omständigheter vi har idag och även de erfarenheter jag har av världen och den självreflektion jag har fått tack vare den sexuella frihet vi har och hur den har utvecklats och hur det har påverkat folks interaktion gentemot mig över tid. Det låter väldigt vagt men det är ganska många faktorer man väger in i det här men jag vill väl egentligen bara säga "min erfarenhet har gett mig dessa åsikter och synen på sex i samhället har varit med att påverka mina erfarenheter och därmed även mina åsikter".
Men jag kan absolut förstå de som förespråkar kontroll på det här området. Både via regler och opinion. Jag kan t om förstå de som vill skambelägga vissa beteenden för att "få dem på bättre tankar". Jag menar alltså att jag har förståelse för moralpredikan. Ibland vet vissa bättre än andra vad som är bra för dig. Föräldrar uppfostrar sina barn och samhället i stort pekar fingar på vissa saker. Vi sysslar med detta redan som jag nämnt och vi tycker det är legitimt på vissa områden. Företag som hittar kryphål i lagstiftningen för att komma undan regleringar som är tänkta att förbättra villkoren för anställda skambelägger vi. Trots att de inte gör något olagligt i dessa fall. Vi skambelägger också folk som utnyttjar systemet genom att slippa arbeta men ta ut olika bidrag trots att de skulle kunna arbeta, trots att de inte gör något olagligt.
Jag kan t om ibland förstå företag och rika människor som begår vissa ekonomiska brott pga att jag tycker de blir orättvist behandlade av samhället via de omoraliska lagar som är skapade för att göra det svårare för dem. Jag kan också förstå de drogliberala personer som begår brottet att bruka och kanske även sälja vissa droger pga de omoraliska lagar som är skapade för att göra det svårt för dem att leva det liv som de vill leva.
Men jag kan absolut förstå de som förespråkar kontroll på det här området. Både via regler och opinion. Jag kan t om förstå de som vill skambelägga vissa beteenden för att "få dem på bättre tankar". J
Det behövs ju ingen kontroll. Man behöver bara avskaffa välfärdsstaten så kommer folk att sluta ****** runt som kaniner av två anledningar:
1. Ration mellan risk och belöning förskjuts mot riskhållet.
2. Oansvariga personers barn kommer att svälta ihjäl och deras gener kommer att minska kraftigt i frekvens i genpoolen.
Saken är ju den att sex före äktenskap hörde till ovanligheterna förr i tiden. Män gifte sig för att få ligga. Kvinnor gifte sig för att få försörjning (och ligga). Idag finns ju inte incitamentet. Mycket tack vare välfärdsstaten som gör kvinnor oberoende av barnets far.
Jag håller i stort sett med men vill expandera eftersom jag tror många inte ser helheten.
Nu kan kvinnor få ligga både utanför och innanför äktenskapet. Samt få försörjning innanför och utanför äktenskapet. Möjligheter finns både innanför och utanför helt enkelt. Motargument brukar vara att kvinnor självklart kan försörja sig själva och ja det stämmer. Men kvinnor överlag attraheras av en man som är driven och ambitiös (läs - tjänar mer pengar än henne av olika anledningar). Kvinnor som blir framgångsrika ekonomiskt får därför svårt för att attraheras av män eftersom poolen av attraktiva män minskar enormt.
Därför har inte män samma möjlighet att bli försörjda av kvinnor eftersom denna situation väldigt sällan skapar den nödvändiga attraktionen från kvinnans sida att vilja vara tillsammans med mannen.
Män kan nu få ligga både innanför och utanför äktenskapet de också. Men eftersom kvinnor har mer frihet på att ligga utanför äktenskapet kan de välja och vraka mer och därför blir det mer konkurrens mellan männen att få ligga, men samtidigt ökar den totala tillgången på sex så det går att få ligga om man vill (inte för alla men de flesta). Förr i tiden hade man inte denna möjlighet på samma sätt eftersom män som "gjorde henne på smällen" fick ansvaret att ta hand om henne och försörja henne. Vilket ledde till försiktighet (lol, nej för unga killar kan inte hålla kûken i styr ^^), vilket ledde till att äktenskap och monogama förhållanden upprättades väldigt snabbt eftersom tjejen som råkat bli gravid hade ett akut behov av att bli försörjd och här pekade hela samhället finger på de båda att hålla ihop och hjälpa varandra.
Tjejen hade heller inte samma sexuella erfarenhet som tjejer har idag och inte möjlighet att jämföra olika partners med varandra och denna avsaknad av erfarenhet verkar skapa potentialen för henne att bli lycklig i förhållandet. Samtidigt fick killen en sorts garanti att få ligga då det var ett stort stigma mot att ha sex utanför förhållandet, ffa för kvinnan. Killen uppskattade denna "lojalitet" som han fick i utbyte mot att han tog hand om tjejen.
Idag behöver inte killar ta hand om nån tjej i samma utsträckning, dels pga preventivmedel som förhindrar graviditeter. Killar kan få sex utanför äktenskapet utan några konsekvenser. Lägger man till de ojämlika lagarna kring skilsmässor där kvinnan har en hel drös med fördelar som gör att mannen får ett fortsatt ansvar för hennes försörjning efteråt (samt riskerar att inte få se sina barn så mycket som de förtjänar). Då blir även äktenskap något som ses som en dum idé för många män.
Så för män så slipper män ta ansvar för kvinnor ekonomiskt utanför äktenskapet. Men innanför äktenskapet blir det i praktiken så att de får dra det större lasset (kvinnor tjänar mer pengar själva nu så lasset blir inte lika stort förstås), men de garanteras ingen lojalitet eftersom samhället tar hand om kvinnan i fallet att hon vill ut senare istället för att skambelägga kvinnor för att inte vara sin man trogen i vått och torrt. Och mannen fortsätter i praktiken ta ansvar efter skillsmässan utan någon sexuell ersättning (det vore befängt och omöjligt i detta fall, men realistiskt med den traditionella modellen då kvinnan inte har så stor möjlighet att lämna äktenskapet).
Det behövs ju ingen kontroll. Man behöver bara avskaffa välfärdsstaten så kommer folk att sluta ****** runt som kaniner av två anledningar:
2. Oansvariga personers barn kommer att svälta ihjäl och deras gener kommer att minska kraftigt i frekvens i genpoolen.
Håller helt och hållet med. Det är en brutal lösning men den fungerar i det långa loppet. Den växande välfärdsstaten och de enorma summor pengar som går åt till regleringar som är tänkt att hjälpa, men snarare stjälper håller på att krascha hela samhället på många håll i världen gör att välfärdsstaten blir omöjlig att upprätthålla. Så det är inte så att vi har något val egentligen. Det är en naturlig konsekvens. Som Margaret Thatcher sa "the problem with socialism is that sooner or later you run out of other peoples money". Vilket folk redan nu upplever men det kommer bli värre.
Sen kan man lägga till att alla pengar som genereras och sugs upp av staten och de ekonomiska krascher som sker regelbundet utnyttjas av makter på högre ort genom att trycka mer pengar, rädda banker från ekonomiska misstag, skuldsätta nationer mer och på så sätt sakta, via inflation göra folk fattigare och mer bereonde av systemen. Ju mer beroende de blir desto mer kostar välfärdssamhället och en oändlig spiral av ökade kostnader skapas för att undvika att folk ska försöka klara sig själv ute i "naturen"
Syftar på svält som du nämnde samt garanterad tillgång till sjukvård med mera. Saker som samhället tror att vi kan ge till alla utan att vi i långa loppet betalar ett pris för detta. Vi sveper vissa problem under mattan till senare och incitamenten för att ta ansvar för sina handlingar blir färre och färre medans ansvarsfullt beteende och innovation som hjälper samhället inte belönas i samma utsträckning.
https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Frlv.zcache.com%2Fbenjamin_franklin _quote_bumpert_sticker_bumper_sticker-rc10d58aad0ee45d8a6003cce67ce58b9_v9wht_8byvr_700. jpg&f=1
Vi har alldeles för lite naturlig selektion. Folk tror vi existerar utanför naturen men det gör vi inte. Naturen kommer ikapp snart och kommer att göra en massiv och dramatisk selektion för att vi försökt åsidosätta den så länge.
TranceII
2016-04-17, 13:39
Enda problemet med den nyliberala cirkelrunk som finns på Internet är att det inte fungerar i praktiken och är lika verklighetsfrånvänd som de värsta kommunisterna.
Ett välfärsamhälle fungerar bra helt enkelt. Det är absurt att man tror att man kan skapa ett vettigt samhälle där folk svälter ijhäl.
Luca Brasi
2016-04-17, 13:50
Tänk att en tråd om kvinnlig promiskuitet kan vara så bedövande tråkig och deprimerande.
Scratch89
2016-04-17, 18:45
Jag som nybliven singel tycker att det är bra! :D
För att vara lite allvarlig har jag själv insett att jag inte är monogam (snarare polyamorös), och att det troligen är samhället/vanor/whatever som pekar på att tvåsamhet är något att sträva efter. Hade varit riktigt nice att ha x antal tjejer man umgås med helt utan krav mot varandra, där båda är med på noterna och gör samma sak.
Jakobson
2016-04-17, 19:21
Jag håller i stort sett med men vill expandera eftersom jag tror många inte ser helheten.
Nu kan kvinnor få ligga både utanför och innanför äktenskapet. Samt få försörjning innanför och utanför äktenskapet. Möjligheter finns både innanför och utanför helt enkelt. Motargument brukar vara att kvinnor självklart kan försörja sig själva och ja det stämmer. Men kvinnor överlag attraheras av en man som är driven och ambitiös (läs - tjänar mer pengar än henne av olika anledningar). Kvinnor som blir framgångsrika ekonomiskt får därför svårt för att attraheras av män eftersom poolen av attraktiva män minskar enormt.
Därför har inte män samma möjlighet att bli försörjda av kvinnor eftersom denna situation väldigt sällan skapar den nödvändiga attraktionen från kvinnans sida att vilja vara tillsammans med mannen.
Män kan nu få ligga både innanför och utanför äktenskapet de också. Men eftersom kvinnor har mer frihet på att ligga utanför äktenskapet kan de välja och vraka mer och därför blir det mer konkurrens mellan männen att få ligga, men samtidigt ökar den totala tillgången på sex så det går att få ligga om man vill (inte för alla men de flesta). Förr i tiden hade man inte denna möjlighet på samma sätt eftersom män som "gjorde henne på smällen" fick ansvaret att ta hand om henne och försörja henne. Vilket ledde till försiktighet (lol, nej för unga killar kan inte hålla kûken i styr ^^), vilket ledde till att äktenskap och monogama förhållanden upprättades väldigt snabbt eftersom tjejen som råkat bli gravid hade ett akut behov av att bli försörjd och här pekade hela samhället finger på de båda att hålla ihop och hjälpa varandra.
Tjejen hade heller inte samma sexuella erfarenhet som tjejer har idag och inte möjlighet att jämföra olika partners med varandra och denna avsaknad av erfarenhet verkar skapa potentialen för henne att bli lycklig i förhållandet. Samtidigt fick killen en sorts garanti att få ligga då det var ett stort stigma mot att ha sex utanför förhållandet, ffa för kvinnan. Killen uppskattade denna "lojalitet" som han fick i utbyte mot att han tog hand om tjejen.
Idag behöver inte killar ta hand om nån tjej i samma utsträckning, dels pga preventivmedel som förhindrar graviditeter. Killar kan få sex utanför äktenskapet utan några konsekvenser. Lägger man till de ojämlika lagarna kring skilsmässor där kvinnan har en hel drös med fördelar som gör att mannen får ett fortsatt ansvar för hennes försörjning efteråt (samt riskerar att inte få se sina barn så mycket som de förtjänar). Då blir även äktenskap något som ses som en dum idé för många män.
Så för män så slipper män ta ansvar för kvinnor ekonomiskt utanför äktenskapet. Men innanför äktenskapet blir det i praktiken så att de får dra det större lasset (kvinnor tjänar mer pengar själva nu så lasset blir inte lika stort förstås), men de garanteras ingen lojalitet eftersom samhället tar hand om kvinnan i fallet att hon vill ut senare istället för att skambelägga kvinnor för att inte vara sin man trogen i vått och torrt. Och mannen fortsätter i praktiken ta ansvar efter skillsmässan utan någon sexuell ersättning (det vore befängt och omöjligt i detta fall, men realistiskt med den traditionella modellen då kvinnan inte har så stor möjlighet att lämna äktenskapet).
Mycket beror ju även på moraliska gränser och religon, med det menar jag att detta fenomen är begränsat rent geografiskt, då det inte förekommer i Mellanöstern (muslimskt) och Sydamerika (katolskt)
Luca Brasi
2016-04-17, 19:34
Katolicismens byggstenar är synd och förlåtelse,upprepa till sista smörjelsen.
Jakobson
2016-04-17, 19:40
Katolicismens byggstenar är synd och förlåtelse,upprepa till sista smörjelsen.
Abortförbud och motståndet mot preventivmedel säger sitt
Luca Brasi
2016-04-17, 20:44
Abortförbud och motståndet mot preventivmedel säger sitt
http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2064787/Catholics-likely-commit-adultery-Church-England-faithful.html
Jakobson
2016-04-17, 20:49
http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2064787/Catholics-likely-commit-adultery-Church-England-faithful.html
Vet inte om man kan förlita sig på en undersökning gjord på en dejtingsite i uk
Diomedea exulans
2016-04-17, 21:46
Hade varit riktigt nice att ha x antal tjejer man umgås med helt utan krav mot varandra, där båda är med på noterna och gör samma sak.
Tvi vale, hade hellre levt i celibat isåfall.
Anton Fräs
2016-04-17, 22:05
För att vara lite allvarlig har jag själv insett att jag inte är monogam (snarare polyamorös), och att det troligen är samhället/vanor/whatever som pekar på att tvåsamhet är något att sträva efter. Hade varit riktigt nice att ha x antal tjejer man umgås med helt utan krav mot varandra, där båda är med på noterna och gör samma sak.
Couldn´t agree more.
submarine3
2016-04-17, 23:14
http://uk.businessinsider.com/how-men-drive-women-cheat-can-prevent-husbands-wives-2016-2?r=US&IR=T
39% of women have admitted to physically cheating in their marriage. Psychotherapist M. Gary Neuman gives some tips on how to prevent your wife from being unfaithful.
40 jävla procent, jesus christ!
Decline of the west
Tvåsamhet är ingen social konstruktion utan en biologisk drift med stora fördelar för alla parter:
1. Mannen säkerställer att han är far till kvinnans barn.
2. Kvinnan säkerställer att mannen satsar alla resurser på henne och hennes barn.
3. Barnen får bästa möjliga behandling av de vuxna människorna i deras liv.
Det är win/win/win. Men det är klart är det inga barn med i spelet så blir ju dessa saker mindre viktiga. Och är det en välfärdsstat med i spelet så blir de ju också mindre viktiga.
Scratch89
2016-04-18, 00:45
Tvi vale, hade hellre levt i celibat isåfall.
Jaså? Hur så?
http://uk.businessinsider.com/how-men-drive-women-cheat-can-prevent-husbands-wives-2016-2?r=US&IR=T
40 jävla procent, jesus christ!
Decline of the west
Fast du får tänka på att minst hälften av alla människor är idioter så egentligen är 40% mindre än man kunnat förvänta sig. :)
Diomedea exulans
2016-04-18, 10:36
Jaså? Hur så?
Jag är monogam. Om jag gillar en tjej tillräckligt mycket för att vilja ha sex fler än en gång så vill jag inte ha sex med någon annan, och vill sannerligen inte att hon ska ha sex med någon annan. Har testat att dejta tjejer som "inte vill ha något seriöst i början", och fastän jag verkligen försökt tvinga mig själv att vara cool med det så har det snabbt lett till kraftig depression. :)
PureWhey
2016-04-18, 11:17
Fast du får tänka på att minst hälften av alla människor är idioter så egentligen är 40% mindre än man kunnat förvänta sig. :)
Haha, så sant.
Macroman
2016-04-18, 11:47
Det finns ju en rationell förklaring till att män ogillar att kvinnor är promiskuösa. Det hänger naturligtvis ihop med att han som partner då inte kan vara säker på att hans "barn" verkligen är hans "barn". Även om det är andra tider nu med preventivmedel etc så ändrar man inte så lätt på detta eftersom det förmodligen är inprogrammerat i mäns gener.
Slartibartfast
2016-04-18, 11:58
Intressant för dom som vill läsa mer om saken ur ett antropologiskt/evolotionärt perspektiv.
http://ecx.images-amazon.com/images/I/51mkfPFqCQL._SX330_BO1,204,203,200_.jpg
http://www.amazon.com/Sex-Dawn-Stray-Modern-Relationships/dp/0061707813/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1460976977&sr=8-1&keywords=sex+at+dawn
PureWhey
2016-04-18, 11:58
Christopher Ryan har vart på Joe Rogans pod x gånger om man vill lyssna på honom också.
Macroman
2016-04-18, 13:01
Det här känns som väldigt optimalt om man är hyfsat ung förutsatt at man bor själv förstås. Frågan är vad som är optimalt när man blir äldre?
Jag är inte heller monogam, men bor inte heller själv. Fungerar fin-fint.
sweetkarolina
2016-04-20, 16:05
Troligtvis för att jag lägger allt för mycket tid på att läsa om saker som de flesta inte tänkt på eller bryr sig om, således agerar mer efter vad det feministiska klimatet som man ändå borde kunna säga vi har idag, sagt åt dom.
Gällande antalet sexuella partners hos kvinnor och sannolikhet för skilsmässa:
https://www.reddit.com/r/PurplePillDebate/comments/30dkn2/women_who_have_had_more_sexual_partners_prior_to/
https://xsplat.wordpress.com/2012/03/27/causation-or-correlation-women-with-higher-partner-counts-divorce-and-cheat-more/
En av många studier som visar att kvinnor slut-shamar andra kvinnor mer, än vad män gör:
http://medicalxpress.com/news/2013-05-women-promiscuous-female-peers-friends.html
För den som är intresserad, varför promiskuöst beteende kan vara ohälsosamt både för män och kvinnor i ett samhälle:
http://www.intpforum.com/showthread.php?t=11622
Allt kan ju ofta bevisas med statistik... Varför har en tjej ett stort antal sexpartners i ung ålder, kan det finnas ett samband med att man själv kommer ifrån ett dysfunktionellt hem, har lite "daddy-issues", söker bekräftelse från andra män/killar och att man tar med sig de problemen i livet som gör att man även har svårt att vara trygg inom ett äktenskap.
Och varför har en tjej inga sexuella partners före äktenskapet, det enda jag slås av är ju att man kanske tillhör en religion inom vilket det inte anses OK och gör man det finns det väl en viss risk att samma religösa åskådning inte direkt hurrar för skilsmässor.
Det kan givetvis finnas andra anledningar till hur man fungerar sexuellt/promiskuöst men det var en tanke som slog mig.
Sen tror jag inte problemen med huruvida killar ser sina framtida fruars fd sexliv är några problem egentligen. Det handlar ju bara om att normen flyttas. Om medel nu är på 9 sexuella partners så kommer det ju fortfarande finnas en population som har haft färre än 9 partners (pryda flickor) och en population som haft fler än 9 partners (slampor :)) Den enda skillnaden är ju att den där siffran i mitten inte är samma som när en annan var ung.
På våra far/mor-föräldrars tid så kanske man förväntade sig att ens partner var oskuld fram till bröllopet, men det finns väl ingen idag som förväntar sig att man ska träffa på en oskuld som är +20? Det gjorde iaf inte jag när jag var 20...
Allt kan ju ofta bevisas med statistik... Varför har en tjej ett stort antal sexpartners i ung ålder, kan det finnas ett samband med att man själv kommer ifrån ett dysfunktionellt hem, har lite "daddy-issues", söker bekräftelse från andra män/killar och att man tar med sig de problemen i livet som gör att man även har svårt att vara trygg inom ett äktenskap.
Det finns nog en viss positiv korrelering där ja. Ens föräldrar under uppväxten är en mall för vad en normal relation är.
Det finns nog en viss positiv korrelering där ja. Ens föräldrar under uppväxten är en mall för vad en normal relation är.
Heh, du skulle träffa mig och min bror...
Jag har visserligen sett en förändring när det gäller dagens ungdom. Jag har några vänner med barn i tonåren, och som ungarna håller på existerade inte ens på min tid. Då är jag inte särskilt gammal, men som det liggs runt idag fanns över huvud taget inte när jag var i den åldern. Kvinnor som män. Jag vet inte om det är någon skillnad.
För egen del har jag väl börjat ligga runt efter 25-nånting, medan jag vet att det finns 15-16-åringar som haft mer action än mig på 33 år.
Det fanns inte på min tid. Nog för att det fanns tjejer alla visste var lätta, men då snackade vi liksom om lite hanky panky bakom ett buskage - inte om att ha legat med halva byn.
Jag vet inte om det är oroväckande utveckling. Jag tror snarare det är mer naturligt med större sexuell frihet. Däremot kan jag lätt konstatera att det är inte som när jag växte upp.
Heh, du skulle träffa mig och min bror...
Jag har visserligen sett en förändring när det gäller dagens ungdom. Jag har några vänner med barn i tonåren, och som ungarna håller på existerade inte ens på min tid. Då är jag inte särskilt gammal, men som det liggs runt idag fanns över huvud taget inte när jag var i den åldern. Kvinnor som män. Jag vet inte om det är någon skillnad.
För egen del har jag väl börjat ligga runt efter 25-nånting, medan jag vet att det finns 15-16-åringar som haft mer action än mig på 33 år.
Det fanns inte på min tid. Nog för att det fanns tjejer alla visste var lätta, men då snackade vi liksom om lite hanky panky bakom ett buskage - inte om att ha legat med halva byn.
Jag vet inte om det är oroväckande utveckling. Jag tror snarare det är mer naturligt med större sexuell frihet. Däremot kan jag lätt konstatera att det är inte som när jag växte upp.
Jag tror att värderingarna skiftar mot ökad sexuell frihet i takt med att folket får mer och mer saker utan ökad motprestation. Med andra ord är det ekonomisk tillväxt och expanderande välfärdsstat som gör människor mer promiskuösa. Nackdelen är att folk med låg IQ drar mycket större reproduktiva fördelar än folk med hög IQ av det materiella överflödet. Och när genomsnittslig IQ hos befolkningen sjunkit nog mycket så kommer ekonomin och välfärden att krascha och värderingarna att skifta i motsatt riktning i takt med att kortsiktigt tänkande personer rensas bort från genpoolen.
Med andra ord: Ju mindre viktig faderns investering i familjen uppfattas som, desto mer promiskuösa blir kvinnor och män.
Har man inget bättre för sig en torsdag när det är stiltje på kontoret kan man alltid ägna sig åt att läsa sexstudier på nätet.cofffee
En fördel kan dock vara att använda sig av en något mer tillförlitlig källa än random "Lifestyle" magazine.
Källa 1:
http://www.dailymail.co.uk/femail/article-1093011/Women-far-promiscuous-men-says-shock-new-study.html
Young women are becoming more promiscuous, with more sexual partners than men, researchers have found.
The study was carried out to launch More's safe sex campaign, which starts this week.
More magazine celebrates women of style and substance who influence others. As sophisticated, accomplished people who like to be in the know and ahead of the curve, these readers turn to More for smart, stylish guidance about beauty, fashion, money, career, health, relationships and what's happening in the larger world.
Källa 2:
The Lancet began as an independent, international weekly general medical journal founded in 1823 by Thomas Wakley. Since its first issue (October 5, 1823), the journal has strived to make science widely available so that medicine can serve, and transform society, and positively impact the lives of people.
http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736%2813%2962535-0/fulltext
And so, in 1986, in the middle of an AIDS crisis, the first and largest study of sexual behaviour in a general population was born—the National Survey of Sexual Attitudes and Lifestyles (Natsal).
Natsal-1 was so informative, two more studies were done, one in 2000 (Natsal-2) and one in 2010–12 (Natsal-3).
“The Natsal studies were the first, and remain by some distance the most important, large-scale population-based surveys on sexual behaviours and attitudes both in the UK and globally”.
In addition to driving health strategies and programmes, Natsal has been instrumental in understanding the reality of sex in the population. “Another important function of Natsal is to correct myths and misinterpretations relating to sexual behaviour that might be conveyed either by people in the media, or by smaller or less reliable surveys of sexual lifestyles”, says Wellings. “For example, two surveys in young women's magazines in the last decade put the proportion of young women having sex before 16 years as 50–80%, while Natsal showed it was actually 25%.” The danger with these incorrect rates is that young people may think this is normal behaviour and that they are behind the curve.
Resultat från Natsal-3 (scrolla ner till Articles, finns sex (:d) stycken som behandlar olika områden):
http://www.thelancet.com/journals/lancet/issue/vol382no9907/PIIS0140-6736%2813%29X6059-3
Finns massor med information om man har tid och lust. Till exempel att män (alla åldersgrupper) i genomsnitt haft 14 sexpartners medan motsvarande siffra för kvinnor är 7, dvs. män är dubblet så slampiga som kvinnor vilket inte borde komma som en överraskning för någon :naughty: (även om flera män i tråden verkar ha en annan uppfattning). Skillnaden är iofs. betydligt mindre i de yngre åldrarna men män ligger (:d) högre i alla grupper.
Tabell för män:
http://www.thelancet.com/cms/attachment/2010700425/2032707112/si2.gif
Tabell för kvinnor:
http://www.thelancet.com/cms/attachment/2010700425/2032707113/si3.gif
Dock kan submarine3 mfl. trösta sig med att kvinnor verkar komma (:d) ikapp männen. Även analsex är på stark uppgång vilket kan vara glädjande för den som tycker det är roligt att ägna sig åt.
In men, we noted little change between Natsal-2 and Natsal-3 in number of female sexual partners over the lifetime, number of female sexual partners in the past year, or numbers of individuals who had had a sexual experience with another man (table 4). The proportion of men reporting having had at least two sexual partners with whom condoms were not used in the past year decreased from Natsal-2 to Natsal-3 (table 4). Anal sex with a female partner in the past year was the only behaviour reported to increase in prevalence in men between the two surveys (table 4).
In women, we recorded increases between Natsal-2 and Natsal-3 in the reported number of male sexual partners over the lifetime, reporting of anal sex with a male partner in the past year, reporting of ever having had sexual experience or contact with another woman, reporting of ever having had a sexual experience with genital contact with another woman, and reporting of at least one female sexual partner in the past 5 years (table 4).
http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736%2813%2962035-8/fulltext
Och varför har en tjej inga sexuella partners före äktenskapet, det enda jag slås av är ju att man kanske tillhör en religion inom vilket det inte anses OK och gör man det finns det väl en viss risk att samma religösa åskådning inte direkt hurrar för skilsmässor.
Sambandet håller även om man tar bort extremerna.
ARMSTARK
2016-04-21, 07:29
Fast på 70-talet lågs det friskt, kanske inte i alla samhällsklasser och i alla byhålor men genomsnitts tonåringen i storstäderna och förorten. Då var sex inte snuskigt, det var ingen som smiskade varandra eller körde i röven. Det var mer hippietänk med kärlek och vänskap som drivkraft för sex. Faktiskt låg man med varandra som kompisar, bara för att det var najs och man gillade varandra. :)
sweetkarolina
2016-04-21, 09:23
Sambandet håller även om man tar bort extremerna.
Jo men det känns som att vissa här vill hävda att slampiga flickor (dvs de med många sexpartners) blir sämre fruar (dvs otrogna och skilsmässa) som ett orsakssamband. Alltså att det är pga slampigheten som de blir sämre fruar.
Jag menar att det statiska sambandet kanske inte beror på just slampigheten, utan snarare att det kan finnas underliggande orsaker till slampigheten som är verkan även till de senare effekterna i livet.
Jag upplever diskussionen som ett försök att rättfärdiga vissa killars åsikt om att deras tjejer ska ha haft få (eller inga) tidigare sexpartners.
Alltså är man mån om att ens partner ska vara trogen och inte ta ut skilsmässa borde man väl ragga ett par snäpp neråt i attraktionsskalan, jämfört med sig själv då. Fånga en gravt överviktig, gärna fysiskt handikappad och jävligt otrevlig brud så har man nog livslång ensamrätt, jämfört med om man försöker sig på en attraktiv, trevlig och charmig livspartner. Då finns ju alltid risken att någon annan också inser vilken 10-poängare du hittat. *facepalm*
För övrigt tycker jag det ofta är lite mycket hybris kring det här med sex. Så länge det sker mellan två samtyckande vuxna människor, vad är problemet?
Diomedea exulans
2016-04-21, 09:43
Jag menar att det statiska sambandet kanske inte beror på just slampigheten, utan snarare att det kan finnas underliggande orsaker till slampigheten som är verkan även till de senare effekterna i livet.
Jag håller med, och om man är bra på att välja fru borde man kunna hitta någon som inte har massor otrohetsriskskapande (det där kommer ge fett med poäng i Alfapet) issues, oavsett om hon legat med 5 eller 500.
filmjölk
2016-04-21, 09:51
Inte läst tråden, bara titeln. För att vara slampigare än någonsin, så måste man ha någon att vara slampig med. De flesta är heterosexuella, så är kvinnor slampigare än någonsin är även män det.
Ligger snittet på antalet sexpartners kvinnor haft högt är även antalet männen haft högt, det är rätt logiskt. Sedan kan det mycket väl vara så att kvinnor vanligtvis har fler än män, det betyder bara att ett färre antal män har ännu fler. Genomsnittet borde ändå bli likadant vilket gör kvinnor och män lika slampiga.
Jo men det känns som att vissa här vill hävda att slampiga flickor (dvs de med många sexpartners) blir sämre fruar (dvs otrogna och skilsmässa) som ett orsakssamband. Alltså att det är pga slampigheten som de blir sämre fruar.
Jag upplever diskussionen som ett försök att rättfärdiga vissa killars åsikt om att deras tjejer ska ha haft få (eller inga) tidigare sexpartners.
Sant. Sambandet gäller dessutom för män också, inte bara kvinnor, verkar som en del missar det.
filmjölk
2016-04-21, 10:30
Eller så har hon legat med många för att hon inte träffat någon hon lyckats/eller velat vara ihop med under längre tid. Då kryper siffran upp. Behöver inte vara slampighet eller att hon mår dåligt för det.
mangemani
2016-04-21, 11:04
tror inte den här tråden bidrar till något bra alls. tror den bara späder på fördomar som folk har mot andra och får folk att bli mer paranoida när de väl har skaffat sig ett förhållande.
finns ingen här som vet hur alla kvinnor tänker och resonerar bara för att de har legat med många och nu har valt ett seriöst förhållande, ingen vet tex om tjejen har varit så i sitt forna liv men nu tänkt om och vill satsa på 1 kille, ingen vet, det är bara gissningar.
Fast så här ser ju sambandet ut om man faktiskt orkar kolla länken:
https://xsplat.files.wordpress.com/2012/03/sex-partners-fidelity-first-marriage-graph.jpg?w=1677&h=876
Det är alltså inte så linjärt som folk verkar tro när de skriver i tråden. Rådet om man skall gå efter detta är väl att antingen satsa på en oskuld (lycka till ;)) eller så tar man någon som haft 5-20 sexpartners (alltså majoriteten av kvinnorna). De man skall undvika är de som haft få (<5) eller många (>20) partners. Eller så skiter man i det och tar den man trivs bäst med oavsett antalet tidigare sexpartners. Det sistnämnda låter som en bättre strategi på individnivå tycker jag iaf.
wintersnowdrift
2016-04-22, 09:50
"Förr i tiden" känns lite vagt preciserat men nej, sex före äktenskapet var knappast ovanligt. Däremot var det betydligt mer skambelagt. Du kanske har hört begreppet oäkting? Även prostitution existerade då som nu.
Ja, för i stater med obefintlig/mycket liten offentlig välfärd så knullar folk absolut inte runt och befolkningen minskar stadigt pga barn som svälter ihjäl. Eller hur var det nu igen...?
Utan bistånd svälter de ihjäl....
filmjölk
2016-04-22, 10:52
"Förr i tiden" känns lite vagt preciserat men nej, sex före äktenskapet var knappast ovanligt. Däremot var det betydligt mer skambelagt. Du kanske har hört begreppet oäkting? Även prostitution existerade då som nu.
...?
Oäktingar har jag intrycket (kanske felaktigt) av att det var mest överklassmän som skaffade sig med underklasskvinnor. Inget som alla gjorde utan mer begränsat. Så blev underklasskvinnan ensam mor, och i bästa fall försörjd i smyg av överklassmannens dåliga samvete.
Lite som när slavägare skaffar barn eller bara har sex med slavinnor, och de barnen och de kvinnorna sedan får det relativt bättre än de andra slavarna men inte räknas på riktigt, utan blir ett slags statusmässigt mellanting.
Macroman
2016-04-22, 11:31
Oäktingar har jag intrycket (kanske felaktigt) av att det var mest överklassmän som skaffade sig med underklasskvinnor. Inget som alla gjorde utan mer begränsat. Så blev underklasskvinnan ensam mor, och i bästa fall försörjd i smyg av överklassmannens dåliga samvete.
Lite som när slavägare skaffar barn eller bara har sex med slavinnor, och de barnen och de kvinnorna sedan får det relativt bättre än de andra slavarna men inte räknas på riktigt, utan blir ett slags statusmässigt mellanting.
Haha, knappast. I majoriteten av fallen var det underklasskvinnor som fick oäktingar med underklassmän. Men ditt scenario är ju mer intressant som klasskampsberättelse iofs. Därmed inte sagt att det inte förekom vilket det garanterat gjorde.
BelowAverage
2016-04-22, 11:37
Tror det rumlades runt rätt duktigt efter logdanserna :d
filmjölk
2016-04-22, 11:37
Haha, knappast. I majoriteten av fallen var det underklasskvinnor som fick oäktingar med underklassmän. Men ditt scenario är ju mer intressant som klasskampsberättelse iofs. Därmed inte sagt att det inte förekom vilket det garanterat gjorde.
Jag vet inte om att ha en sunkig affär med greven, föda hans oäkta barn och få lite slantar och ett något mindre obekvämt jobb är så mycket till klasskamp:D
filmjölk
2016-04-22, 11:50
LOL! På tal om mer promiskuösa kvinnor. Jag sitter och kollar igenom lite ansökningar för timjobb. En av de unga damerna har ett foto där hon tittar snett bakåt över en naken axel. Detta på en jobbansökan!
(Jag skall givetvis meddela chefen att hon borde få jobbet. Det är min rekommendation.)
Macroman
2016-04-22, 12:02
Jag vet inte om att ha en sunkig affär med greven, föda hans oäkta barn och få lite slantar och ett något mindre obekvämt jobb är så mycket till klasskamp:D
Det är väl ett utmärkt exempel på en väl genomförd och listig klasskamp... ;)
Macroman
2016-04-22, 12:03
LOL! På tal om mer promiskuösa kvinnor. Jag sitter och kollar igenom lite ansökningar för timjobb. En av de unga damerna har ett foto där hon tittar snett bakåt över en naken axel. Detta på en jobbansökan!
(Jag skall givetvis meddela chefen att hon borde få jobbet. Det är min rekommendation.)
Göm fotot (om det går...) så är saken biff!
Diomedea exulans
2016-04-22, 13:08
Tror du har kollat för mycket på Game of Thrones.
filmjölk
2016-04-22, 13:25
:D Kan ligga något i det.
wintersnowdrift
2016-04-22, 13:26
Inom överklassen (även bland kungligheter) har det periodvis varit socialt accepterat för männen att ha utomäktenskapliga förbindelser med kvinnor av lägre klass. Dessa illegitima avkommor har ibland fått ett bättre liv tack vare sina förmögna fäder, men inte haft samma rätt till titlar, gods och arv som legitima (inomäktenskapliga) barn. Att detta skulle vara en majoritet av alla oäkta barn är dock en felaktig föreställning. Nog för att adeln låg runt en hel del, men det gjorde definitivt den stora majoriteten av befolkningen vilka har varit bönder och senare arbetare också.
Om man ägnar sig åt släktforskning brukar man förr eller senare (ofta förr) hitta ett antal "oäktingar" med okända fäder i sin stamtavla.
:D
Fullt SÅ promiskuös tror jag dock aldrig att mänskligheten har varit.
PureWhey
2016-04-22, 14:44
Haha, vafan.
Ännu mer vagt är "knappast ovanligt". Det måste ju ställas i relation till dagens standard. Det spilldes förvisso mindre tid förr i världen då kvinnor kunde giftas bort eller iaf lovas bort innan de ens var könsmogna. Så det var ju inte så mycket att de var pryda som att de redan var tagna. Och den katolska kyrkan tillät inte skiljsmässa.
Ja, för i stater med obefintlig/mycket liten offentlig välfärd så knullar folk absolut inte runt och befolkningen minskar stadigt pga barn som svälter ihjäl. Eller hur var det nu igen...?
1. Jag pratar inte om minskning av mängden barn. Jag pratar om fler barn för smarta än för korkade personer.
2. Det gäller så klart inte geografiska områden som inte har hårda vintrar.
Luca Brasi
2016-04-22, 15:25
Njaa...
Eller köp denna bok och skriv en tråd sen.
http://www.historiskamedia.se/bok/kungliga-slaktband-e-bok/
wintersnowdrift
2016-04-22, 15:44
Ännu mer vagt är "knappast ovanligt". Det måste ju ställas i relation till dagens standard. Det spilldes förvisso mindre tid förr i världen då kvinnor kunde giftas bort eller iaf lovas bort innan de ens var könsmogna. Så det var ju inte så mycket att de var pryda som att de redan var tagna. Och den katolska kyrkan tillät inte skiljsmässa.
Barnäktenskap och dylikt var framför allt något som de högre stånden ägnade sig åt eftersom familjeallianser var av stor politisk vikt. Random bondflickor blev sällan bortgifta som 7-åringar.
1. Jag pratar inte om minskning av mängden barn. Jag pratar om fler barn för smarta än för korkade personer.
2. Det gäller så klart inte geografiska områden som inte har hårda vintrar.
1. Det finns även någonting som kallas "preventivmedel". Om du inte har tänkt förbjuda dessa så får du nog svårt att kontrollera både promiskuitet och befolkningssammansättning.
2. :confused: Menar du att svält endast existerar i icke-tropiska klimatzoner? Utveckla gärna.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.