Visa fullständig version : Laddning och tömning
BokstavenX
2016-04-08, 21:36
1.Kör proffs/atleter tömningar ibland när dom vill se mer hårda ut då och då?
2. En hel del atleter trycker ju i sig nutella, kola sås osv osv sista dygnet.. Varför är detta positivt och skulle ni själva rekommendera att görq det tillsammans med torra kolhydrater och protein som ris, kyckling?
3. Ska man sluta köra med kreatin sista veckan?
4. Är HIIT cardio något o köra nu under tömningen eller är de långsam cardio det mest effektiva?
5. Har precis tagit bort min olivolja och får alltså inte i mig något direkt fett i mig förutom från kycklingen. Är det viktigt att ha med fettet?
6. Är kvarg dåligt att köra när man tar bort sitt vätskeintag?
1. Verkar korkat. Tömning och laddning sliter på kroppen.
2. Var och en salig på sin tro. Kanske funkar för dem. Själv skulle jag aldrig äta något onödigt extra och fett. Magen ska vara platt.
3. Ja. Dumt att ha en massa kreatinin snurrande i kroppen.
4. Kör det du orkar. Högre tempo förbränner mer glykogen, vilket är målet.
5. Fett mättar under tömningen men tar plats under laddningen. Du avgör själv.
6. Du behöver inget protein alls. Skippa.
BokstavenX
2016-04-09, 09:41
Okej tack för ditt svar! Vad är bäst det bästa sättet o trycka i sig dagen efter om man vill behålla denna formen någurlunda?
1. Nej, möjligtvis inför fotningar.
2. För att få i sig lite fett alternativt snabba kolhydrater direkt innan scenen. Finns olika sätt att göra det på.
3. Nej. Antingen kör du hela veckan (vilket jag nästan alltid gör) eller så slutar du tidigare, typ två veckor innan.
4. Under tömning rekommenderas ofta att du inte kär cardio öht för det sliter på benen.
5. Jag anser att jag inte får samma tryck utan fett så adderar alltid en del. Dessutom kan det användas i perioder när energiintaget måste ökas på.
6. Kan påverka magen. Annars beror det på hur var i tömning/laddningen du ligger och hur lång denna är.
Men jag rekommenderar ingen att göra tömning/laddning själv, kroppen svarar olika så man måste ha någon som kan agera.
BokstavenX
2016-04-09, 10:13
Vad är det som är så riskabelt? Vad kan hända? Kan man göra något för att göra det lite mildare för att inget ska hända?
- Du kan vända upp och ned på kroppen och kraftig förvärra formen.
- Migrän och trötthet. Det finns anledning till att liggunderlägg är populärt under tävlingar.
- Kramper, oregelbundet hjärta, medvetslöshet etc.
Gör som en helt vanlig dag men sluta drick 5-6h innan eventet bara.
BokstavenX
2016-04-09, 13:54
Ok:) Jag gör detta som en hobbytömning egentligen och vill testa mina gränser och köra så bra det går innan jag påbörjar en tävling osv. Men för att undvika problemen som kan uppstå. Vad tror ni om att laddningen påbörjas från uppstigning till middag istället för ett dygn eller mer som man brukar göra? Och att jag ökar mitt salt intag osv från middagen och ett par dagar framåt långsamt?
Alltså är det bara på skoj så kan du ju experimentera. Formen behöver ju inte bli bra. Kramper och migrän går över. Pressar du dig inte allt för långt så ska hjärta klara sig också.
Men på din beskrivning så förstår jag inte riktigt hur du tänker lägga upp det. Man kan lägga upp ett på massor av olika sätt.
Och det är sällan laddningen som är problemet gör dåligt mående, det påverkar mest formen.
BokstavenX
2016-04-09, 14:44
Vad tror ni om mitt schema? (Bara kolhydrat, salt och vatten intag)
Fre - 200g ris. 4L vatten. Extra salt
Lör - 170g ris. 6L vatten. Extra salt
Sön - 150g ris. 7L vatten. Extra salt
Mån - 120g ris. 8L vatten. Extra salt
Tis - 80g ris. 8L vatten. Extra salt
Ons - 50g ris. 9L vatten. Salt första måltiden, sedan kapar jag allt salt.
Tors - Minst 800g ris. 0.5-1L vatten. Inget salt (Avslutar runt tidig kväll)
Vad tycks om att köra lätt pumpträning under laddningen eller ska man skippa all träning?
Tankar om detta? :)
Kolhydraterna troligtvis för höga för att tömma ordentlig och få en superkompensation.
Mängden salt är omöjlig att avgöra av det där.
Vatten sista dagarna kanske är okej men man behöver avgöra det utifrån formen.
Kolhydrater sista dagen är på tok för låga för att du ska fylla upp ordentligt. Speciellt om du äter snålt i övrigt.
Träning får man avgöra på kroppen men allmänt så är det lättare att förlora på det.
Tror du får bättre resultat av.
Fre-ons ät, drick, salta normalt.
Torsdag sluta drick 6h innan eventet. Ät dubbelt så mycket kolhydrater som vanligt.
Sen bygger detta ju på att du redan är i bra form.
BokstavenX
2016-04-10, 13:12
Okej! Tack för att du/ni orkar svara på mina dumma frågor:) Men finns det något mer än ris/potatis/banan som du kan rekommendera att fylla upp med?
Och som sagt, jag vill gärna ha kvar denna formen så länge som möjligt. Vad tycker du jag ska köra på torsdag kväll som är gott och funkar o äta om man inte vill trycka i sig pizza, hamburgare osv? Sushi? Och att öka saltet och kolhydraterna/protein/fett intaget långsamt dagarna efter för o sedan bygga upp under en längre period?
Vilka kolhydrater som helst du önskar. Snabbare ju närmare eventet.
Formen du har efter en tömning räcker på sin höjd till dagen efter.
Ät samma sak som du gjorde innan tömningen, i samma mängd.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.