handdator

Visa fullständig version : Risk för kontaminerade aminosyror (EAA)

shogunr
2016-04-07, 19:20
Ursäkta om detta är en dum fråga. Men hur ser risken ut för kontaminering i aminosyror och främst syftar jag på EAA för personlig räkning, eftersom det är det som jag skulle vara mest intresserad av i så fall.

Alltså risken för kontaminering i aminosyror och ämnen som helt enkelt är skadliga för kroppen. Är det 110% safe att använda och kontrolleras sådant här noga?

Köper jag så skulle det i så fall vara av någon av dom större vanliga svenska kedjorna.

Någon kanske känner till tillverkningsproceduren och hur riskerna för att sådant eventuellt skulle kunna hamna i produkten ser ut. Läst något om fermentering men säger mig inte mycket.

LillisJ
2016-04-07, 19:22
Vad tänker du ska hända om du får "kontaminerade" aminosyror? Du kan köpa 1000 burkar av svenskt märke och alla kommer vara lika bra.

Luca Brasi
2016-04-07, 19:32
Jag skulle väl tro att man är noga på grund av denna incident?
https://en.wikipedia.org/wiki/Eosinophilia%E2%80%93myalgia_syndrome

Sverker
2016-04-07, 19:48
RASFF är myndigheten för övervakning och stoppande av hälsofarliga livsmedel ( och kosttillskott ) inom EU.

Söker man på https://webgate.ec.europa.eu/rasff-window/portal/?event=searchForm&cleanSearch=1#

Sökning på
dietice food, food supplements, fortiefide foods
ser du exempel på vad som kan förekomma i kosttillskott som tillverkas eller importeras till EU.
Produkter med DMAA, DHEA mfl.

Livsmedelsverket uppmärksammade DNP i en annan produkt.
http://www.livsmedelsverket.se/om-oss/press/nyheter/pressmeddelanden/varning-for-arnold-iron-dream-concentrated-night-time-recover--kan-innehalla-farligt-amne/?_t_id=1B2M2Y8AsgTpgAmY7PhCfg%3d%3d&_t_q=arnold&_t_tags=language%3asv%2csiteid%3a67f9c486-281d-4765-ba72-ba3914739e3b&_t_ip=83.250.188.13&_t_hit.id=Livs_Common_Model_PageTypes_NewsPage/_01aee9a2-b7ca-4fc4-becd-f1ec17249c60_sv&_t_hit.pos=1

Det är bara till att söka. Jag har inte hittat något om produkter med aminosyror.

LillisJ
2016-04-07, 19:53
Haha satan, i Arnolds produkter också. DNP är ju rent av livsfarligt. Troligtvis har dom inte stoppat i ens 50mg per dos dock så man behöver ju inte vara rädd för att dö direkt.

@Ts: Jag tror att risken att just du skulle få kontaminerade aminosyror är lika stor som att kineser skulle sluta äta ris. Drick dina EAA och var glad.

shogunr
2016-04-10, 23:51
Haha satan, i Arnolds produkter också. DNP är ju rent av livsfarligt. Troligtvis har dom inte stoppat i ens 50mg per dos dock så man behöver ju inte vara rädd för att dö direkt.

@Ts: Jag tror att risken att just du skulle få kontaminerade aminosyror är lika stor som att kineser skulle sluta äta ris. Drick dina EAA och var glad.

Jo det är väl antagligen kanske så... vill påpeka att jag tror alltså inte att aminosyror och specifikt EAA är "giftiga" och att risken är stor att man kommer trilla av pinnen inom 20-30 år.

Syftar mer på tillverkningsmetoden och om det används några ämnen/produkter i tillverkningen som kan ge små små spårämnen eller produkterna är helt rena från allt vad främmande ämnen kan vara. Typ som att oekologisk frukt innehåller bekämpningsmedel eller att Hexan används vid framställning av lecitin. Finns säkert fler exempel.

Undra det för att jag dels är rädd om min hälsa och vill veta vad jag stoppar i mig och dels för att jag är nyfiken hur man får fram detta.

Fermentering säger mig inte mycket. Jäsning *hmmmm* låter harmlöst, hur det nu kan gå till. Undra om man kan göra ett studiebesök på en sån fabrik....

Rahf
2016-04-11, 00:26
Antingen köper man tillskott och löper den minimala risk som finns, eller så skippar man det och eliminerar alla faror. Just nu verkar dina farhågor styra mot det irrationella hållet.