Visa fullständig version : Före detta toppsossar vältrar sig i pengar
Sossarna är de största hycklarna på planeten:
http://www.expressen.se/nyheter/lyxvillor-gods-och-snabba-sportbilar/
Man kan ha synpunkter på detta. Men jag kan säga så här. Det svaret jag har till dig. Jag ger ut min bok 31 maj, den är på 500 sidor där förklarar jag min barndom, mitt fackliga jobb och min tid hos Stenbeck och det jag gör nu. Då har jag moraliska och andra förklaringar.
Men inget som du vill säga nu?
– Absolut inte.
Haha. Han tar tillfället i akt att göra reklam för sin kommande bok. En osmakligt opportunistisk man måste jag säga och då är jag ändå entreprenör själv.
TranceII
2016-04-07, 00:54
Sossarna är de största hycklarna på planeten:
http://www.expressen.se/nyheter/lyxvillor-gods-och-snabba-sportbilar/
Jag ser inte nödvändigtvis det som hyckleri alls. Som Stefan Stern säger i artikeln:
" Jag har aldrig trott på lika utfall utan det jag tror på
är likvärdiga förutsättningar, säger Stern på frågan om stora inkomstskillnader."
Det låter som ganska socialdemokratiskt.
Diomedea exulans
2016-04-07, 00:57
De är ju emot att folk blir rika, så det är ju fint av dem att de samlar på sig pengar så inte andra blir rika.
Jag ser inte nödvändigtvis det som hyckleri alls. Som Stefan Stern säger i artikeln:
är likvärdiga förutsättningar, säger Stern på frågan om stora inkomstskillnader."
Grundläggande begrepp för alla socialdemokrater är jämlikhet, demokrati, solidaritet, internationalism och folkstyre som centrala värden. Ett centralt mål är att skapa ett samhälle som ger alla människor likvärdiga möjligheter. Socialdemokrater menar att de stora skillnader i inkomster, förmögenheter och makt som finns mellan människor utgör ett hinder för att varje individ ska nå sin potential. Ett av de viktigaste målen är därför att inkomsterna ska fördelas jämnare.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Socialdemokrati
Old Nick
2016-04-07, 07:07
Det är absolut inte socialdemokratiskt. Det är liberalt. Socialdemokrati handlar om att man skall sky inkomstskillnader och se alla inkomster som är kvar efter skatt som en gåva från staten. Och alla skall ha lika lite.
Allt det här gäller förstås bara medborgarna. Inte socialdemokraterna själva. Så på så vis är väl Stern rätt så socialdemokratisk. Hyckeriet är som en del av partiprogrammet.
filmjölk
2016-04-07, 07:20
Det är inte bara toppen bland sossarna som vältrar sig i stålar, på kommunalnivå här i götet så har de lokala toppsossarna fuskat, myglat och kört svågerpolitik i många år och blivit riktigt rika på kuppen. "Sosseadeln".
+1
Jag ser faktiskt inte vad som är så konstigt med att en sosse skulle använda sina färdigheter att dra in pengar.
S är inte V där pengar innebar att du var bourgare alternativt bytt klass.
Är väl mest svensk jante som inte vill att folk ska hamna före eller ha det bättre. S har väl aldrig varit emot att hårt arbete skulle löna sig ?
+1
Jag ser faktiskt inte vad som är så konstigt med att en sosse skulle använda sina färdigheter att dra in pengar.
S är inte V där pengar innebar att du var bourgare alternativt bytt klass.
Är väl mest svensk jante som inte vill att folk ska hamna före eller ha det bättre. S har väl aldrig varit emot att hårt arbete skulle löna sig ?
Inget fel med att tjäna bra med pengar så länge det inte är på skattebetalarnas bekostnad såsom alltid är fallet inom det politiska maskineriet och överaskande ofta är fallet inom svenskt näringsliv. Sedan stinker det av korruption och nepotism när folk teleporterar sig mellan toppositioner inom politik och näringsliv.
Om det inte är fel att tjäna pengar så förstår jag inte varför du skapade tråden. En sak hade väl varit om du tyckte så och att dessa sossar svek dina ideal. Du borde väl snarare prisa dem för att de visar att det är okej att tjäna pengar.
Eller säljer du dina åsikter för en chans att få gnälla lite extra på de du inte tycker om? :D
Dina politiker tjänar också pengar på skattebetalare. Det är därifrån de får sin lön, oavsett storlek på checken.
PureWhey
2016-04-07, 10:27
Om det inte är fel att tjäna pengar så förstår jag inte varför du skapade tråden. En sak hade väl varit om du tyckte så och att dessa sossar svek dina ideal. Du borde väl snarare prisa dem för att de visar att det är okej att tjäna pengar.
Eller säljer du dina åsikter för en chans att få gnälla lite extra på de du inte tycker om? :D
Dina politiker tjänar också pengar på skattebetalare. Det är därifrån de får sin lön, oavsett storlek på checken.
Haha +1
*slap*
Old Nick
2016-04-07, 10:44
Dubbelmoral förtjänar alltid kritik. Jag är inte nykterist. Men jag skulle aldrig sluta håna en högljudd spritförbudsivrare som ertappades i fyllan med whiskypinne i näven. Antingen lever man som man lär eller så lär man som man lever. Att man skulle applådera folk som gör raka motsatsen är ett märkligt resonemang.
PureWhey
2016-04-07, 10:46
Dubbelmoral förtjänar alltid kritik. Jag är inte nykterist. Men jag skulle aldrig sluta håna en högljudd spritförbudsivrare som ertappades i fyllan med whiskypinne i näven. Antingen lever man som man lär eller så lär man som man lever. Att man skulle applådera folk som gör raka motsatsen är ett märkligt resonemang.
Dock tycker jag man träffar folk varje dag som inte alls följer någon logik i sina beslut och åsikter. Hemskheter.
Det är inte bara toppen bland sossarna som vältrar sig i stålar, på kommunalnivå här i götet så har de lokala toppsossarna fuskat, myglat och kört svågerpolitik i många år och blivit riktigt rika på kuppen. "Sosseadeln".
Men skilj på att fuska och mygla och att bara ha en hög inkomst som man investerar klokt. Socialdemokratin har väl aldrig haft något problem med rika människor som bidrar den statliga ålagda bördan till staten.
Inget fel med att tjäna bra med pengar så länge det inte är på skattebetalarnas bekostnad såsom alltid är fallet inom det politiska maskineriet och överaskande ofta är fallet inom svenskt näringsliv. Sedan stinker det av korruption och nepotism när folk teleporterar sig mellan toppositioner inom politik och näringsliv.
Det stämmer mycket väl. Genom att försvaga ämbetsmannaansvaret rejält så öppnade det dörrarna för godtyckliga affärer där straffen är en klapp på handen i de flesta fall om ens något.
Baskagge
2016-04-07, 11:23
Soussarna brukar vara flitiga på att ta ut full statsrådspension när karriären tar slut. Rätt skönt att gå i pension vid 50. Leva som man lär? Pfff.
Eller så finner jag skatt förkastligt och har därför inga politiker och använder bara sossarna som ett praktexempel.
filmjölk
2016-04-07, 12:35
Men skilj på att fuska och mygla och att bara ha en hög inkomst som man investerar klokt. Socialdemokratin har väl aldrig haft något problem med rika människor som bidrar den statliga ålagda bördan till staten.
Socialdemokratin har sällan haft några problem med att sossepampar vare sig fuskar eller myglar. Däremot blir de jäkligt sura när andra än de själva gör det. Sossarna är ungefär som en maffiakartell.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.