handdator

Visa fullständig version : Hjälp med kosttillskott

AlexGBG
2016-04-01, 19:49
Tja,

Här efter ett par års frånvaro.

Håller på med en liten deff, och börjat om att träna igen.

Mitt mål för tillfället är att gå ner från min nuvarande vikt på runt 89kg (gått ner från runt 96-97kg redan genom lite kostomläggning och promenader) målet är att sluta på runt 82kg.

Är 183 cm lång.

Är alltså för närvarande rätt fet, inte så mkt muskler, och pinsamt svag.

Jag vill hur som helst fortsätta tappa lite fett, vilket är huvudsyftet med träningen just nu, sekundärt att bli lite starkare, samt bygga muskler.

Vad ska jag köra för tillskott? När jag tränade senast var det kreatin och aminosyror som gällde, dock har jag läst lite om att aminosyror kanske inte är optimalt(?) vid muskelbyggande.

Jag behöver alltså tips i stil med följande
"Kör med kreatin och vassleprotein, ät kreatinet innan träning, och proteinet efter) eller liknande.

Just nu kör jag en fasteperiod på 16h varje dygn, skippar frukosten och äter en sen lunch.

PureWhey
2016-04-01, 19:51
Kör med kreatin, vassle om du inte får i dig tillräckligt med protein ifrån kosten, omega-tillskott om du inte får i dig tillräckligt med omega ifrån kosten, möjligen multivitamin och möjligen D-Vitamin.

Ta förslagsvis kreatinet med en portion vassle efter träning.

AlexGBG
2016-04-02, 04:12
Kör med kreatin, vassle om du inte får i dig tillräckligt med protein ifrån kosten, omega-tillskott om du inte får i dig tillräckligt med omega ifrån kosten, möjligen multivitamin och möjligen D-Vitamin.

Ta förslagsvis kreatinet med en portion vassle efter träning.

Tack, precis vad jag behövde.

AlexGBG
2016-04-02, 06:15
En grej till förresten, varför tar man kreatinet efter träningen och inte innan? Jag har för mig att jag alltid käkade mitt kreatin innan träningen förut, och också, någon speciell typ av kreatin man bör rikta in sig på?

Märken går tyvärr inte att tipsa på då jag inte bor i Sverige :/

Sverker
2016-04-02, 06:26
Näringsfönstret. Att musklerna direkt efter träningen är extra känsliga och tar lättare upp kreatinet. Ungefär som med glukos eller att proteinsyntesen är förhöjd efteråt.

Kreatinet man tar efter träningspasset används under nästa träningspass.

AlexGBG
2016-04-02, 09:51
Näringsfönstret. Att musklerna direkt efter träningen är extra känsliga och tar lättare upp kreatinet. Ungefär som med glukos eller att proteinsyntesen är förhöjd efteråt.

Kreatinet man tar efter träningspasset används under nästa träningspass.

Perfekt. Tack för svaret!

Hur länge kommer musklerna lagra kreatinet?

Med detta optimala™ ser jag fram emot att kunna bidra till armtråden och langa upp lite grymma rippade biceps mot slutet av nästa vecka, eventuellt i början på veckan efter.

z_bumbi
2016-04-02, 11:26
Hur länge kommer musklerna lagra kreatinet?

De ökade mängder kreatin man får av att inta tillskott brukar avta gradvis under ca en månads tid efter att man slutat med tillskottet.

PureWhey
2016-04-02, 12:29
HMB är ett tillskott jag skulle köpa också om det finns för bra pris. Köpte precis 500g för 140:-, blir dyrare i kapslar. Ta 5 gr innan träning på träningsdagar och sprid ut det på vilodagar.

AlexGBG
2016-04-02, 13:36
De ökade mängder kreatin man får av att inta tillskott brukar avta gradvis under ca en månads tid efter att man slutat med tillskottet.

Det var ju ett bra tag, vilket gör att inta tillskottet efter träning "make sense".

Tack du med för ett bra svar. Jag har mycket att lära/komma ihåg efter mina år av träningsfrånvaro.

AlexGBG
2016-04-02, 13:37
HMB är ett tillskott jag skulle köpa också om det finns för bra pris. Köpte precis 500g för 140:-, blir dyrare i kapslar. Ta 5 gr innan träning på träningsdagar och sprid ut det på vilodagar.

Får kolla upp vad som finns, och vad priset är här, så alltid bra med ett referenspris, men här i Thailand där jag bor är det mesta som är importerat nästan alltid dubbelt så dyrt som i Sverige :/

PureWhey
2016-04-02, 15:57
Steroider ges ut som godis i Thailand, var försiktig så du vet vad du får i dig...

AlexGBG
2016-04-03, 12:48
Steroider ges ut som godis i Thailand, var försiktig så du vet vad du får i dig...

Ja, jag ska ha det i åtanke.

Ska försöka ta mig iväg i morgon under lunchen för att shoppa lite.

Kreatin
Vassle
HMB
Omegakapslar

Multivitamin har jag redan som jag kör med.

När jag senast tränade lite mer seriöst körde jag även med CLA, är det något som också är värt att satsa på nu för tiden?

Något annat som kan vara bra att ha? Har inget emot att spendera lite pengar nu för att ge mig lite extra skjuts framåt?

BCAA läste jag att det inte var någon ide att satsa på, men EAA, eller är det samma sak där?

Några prestationshöjande substanser att rekommendera, i samma stil som dessa http://shop.kolozzeum.com/sv/prestationshojande/ ?

När jag tränade sist körde jag också med casein, är det något som man bör ta på kvällen fortfarande, eller är det ingen bra ide med tanke på att jag också fukoserar på att gå ner i vikt för tillfället?

AlexGBG
2016-05-10, 15:27
Jag ville bara ta tillfället i akt och tacka för tipsen, dom i samband med träning ger storstilade resultat, och det känns som att tipset om HMB var ett riktigt bra tips.
Började med det för 2 veckor sen (dom inte är så lätta att få tag i här, finns bara en ÅF), och har alltså nu tränat i ungefär 6 veckor. Årspersonbästa varje vecka i ett flertal övningar, och dom största ökningarna har kommit senaste veckorna, efter påbörjan av HMB.

Jag kör med
Träning på tom mage, förutom HMB och PWO
Efter träning HMB + kreatin + vassle + Omegatillskott + multivitamin + CLA sen lunch och ev. lite mer protin.
Middag + HMB + Vassle

Några av dom bästa ökningarna är nog följande:

Hantelrodd upp från 18 kg (som iofs. var gamla gymmets största hantlar) till dryga 40 x 8 reps.

Bänk upp 20kg på två veckor, har dock ingen passare så det har nog alltid funnits lite mer att kräma ur där, från 60kg x 4 till 80kg x 2 reps.

Bicepscurl med stång, från 25kgx6 och fail till 33kgx8x3 set

Ökat biceps omkrets med 2 cm på 3 veckor och så vidare.

King Grub
2016-05-10, 15:32
99% av ökningarna beror på att du börjat träna igen. ;)

Kaalle
2016-05-10, 15:43

Finns ingen inhemsk produktion av kosttillskott förutom proteinpulver.
Du menar att dom importerar och sen pillar upp kapslarna och tillsätter lite anabåla?

Kolla iherb.com Alex.

AlexGBG
2016-05-10, 15:48
Du menar att dom importerar och sen pillar upp kapslarna och tillsätter lite anabåla?

Kolla iherb.com Alex.

Yes, har kollat iherb och där finns det också, dock bara kaliumvarianten vad jag kan se, får överväga det om ekonomin blir sämre, hittade MuscleTech Clear caps här till lägre pris än i Sverige, så jag kör nog på det ett tag till, och sen eventuellt storhandlar jag när jag är i Sverige på semester :)

Kaalle
2016-05-10, 15:52
Yes, har kollat iherb och där finns det också, dock bara kaliumvarianten vad jag kan se, får överväga det om ekonomin blir sämre, hittade MuscleTech Clear caps här till lägre pris än i Sverige, så jag kör nog på det ett tag till, och sen eventuellt storhandlar jag när jag är i Sverige på semester :)

Nice, akta dig för anabåla bara. Samt ladyboys, HIV är katabolt.

PureWhey
2016-05-10, 16:20

Kolla iherb.com Alex.

Ja, exakt det menade jag. Duktig.