submarine3
2016-03-28, 16:55
I Berzeliusskolan i Linköping finns i dagsläget en del specialklasser, bland annat inom NO-teknik. Nu ska den nämnda specialinriktningen läggas ner därför att eleverna är för duktiga och det blir ojämt med att alla duktiga elever är i vissa klasser.
Elever i några specialklasser på Berzan får för höga betyg. Det blir inte jämlikt och därför ska eleverna fördelas i alla klasser med hopp om att de ska vara de lok som drar upp meritvärdet.
Borde man inte ha förstått detta när klassen först startades, att studiemotiverade elever skulle söka till specialklasserna?
Var inte det poängen, att elever med intresse av dessa ämnen, skulle få läsa extra och därmed bli duktigare?
Hur kan det vara bra att elever ska agera som "lok" och dra upp meritvärdet? Är inte skolans poäng att lärare ska göra detta samtidigt som eleverna ska utveckla sina egna kunskaper istället för sina klasskamraters?
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/klassen-med-hoga-betyg-far-kritik-1
http://www.corren.se/nyheter/linkoping/var-for-duktiga-klasser-gors-om-om4072221.aspx
Elever i några specialklasser på Berzan får för höga betyg. Det blir inte jämlikt och därför ska eleverna fördelas i alla klasser med hopp om att de ska vara de lok som drar upp meritvärdet.
Borde man inte ha förstått detta när klassen först startades, att studiemotiverade elever skulle söka till specialklasserna?
Var inte det poängen, att elever med intresse av dessa ämnen, skulle få läsa extra och därmed bli duktigare?
Hur kan det vara bra att elever ska agera som "lok" och dra upp meritvärdet? Är inte skolans poäng att lärare ska göra detta samtidigt som eleverna ska utveckla sina egna kunskaper istället för sina klasskamraters?
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/klassen-med-hoga-betyg-far-kritik-1
http://www.corren.se/nyheter/linkoping/var-for-duktiga-klasser-gors-om-om4072221.aspx