Visa fullständig version : Tidernas högsta energibehov
Vilken individ och/eller vilken folkgrupp har haft det högsta energibehovet, alltså flest antal kalorier per dag för energibalans, tror du?
Jag har hört något från min läkare gällande skogshuggare i norden under tidigt 1900-tal har haft ett enormt energibehov, ca 6000 kcal per dag för kaloribalans. Vet inte huruvida detta påstående stämmer eller inte.
OBS. Enskilda elitidrottare i någorlunda nutid ingår inte. Det ska vara folkgrupper på platser, med livsstil eller yrke som fordrar mycket energi.
Väntar med spänning på tankar, fakta och diskussion
Jag kommer spontant att tänka på eskimåer, men har ingen fakta att komma med.
Hövdingen
2016-03-19, 21:08
Jag skulle gissa på de första jordbrukarna.
Går nog inte sätta riktigt specifika platser men, yrken som specialstyrkor inom militären, däckstaplare, flyttkarl, postutdelare på cykel i hus utan hiss, elitidrottare m.m
& sen hur mkt de jobbar per dag spelar ju in också.
Jag kommer spontant att tänka på eskimåer, men har ingen fakta att komma med.
Jag skulle gissa på de första jordbrukarna.
Varför skulle eskimåer ha speciellt högt energibehov? Att jaga känns betydligt mindre energikrävande än jordbruk, eller?
Medelålders
2016-03-19, 21:14
Jag tror att din läkare är hyfsat rätt ute. Långa arbetsdagar bestående av skogshuggning med såg och yxa är något av det mest slitsamma man kan hålla på med. Kallt väder och snö gör naturligtvis saken ännu jävligare.
Jag högg skog i norden en gång. Det var jobbigt.
Skämt å sido, tror att alla stackars jävla statare i jordbruket på 1700- och 1800-talet (innan det mekaniserades) som jobbade med kroppen 16-20 (?) timmar om dygnet varje dag året om gjorde av med en hel del energi. I alla fall räknat per år.
Oavsett vad. När jag grinar illa på gymmet för att det är tungt, eller är lite trött under deff så bruket jag tänka på dessa, våra förfäders förfäder och hur jävla jobbigt de hade det, oavsett om de var skogshuggare, fiskare eller jordbrukare. Då brukar det göra mindre ont och man orkar lite till.
Jag högg skog i norden en gång. Det var jobbigt.
Skämt å sido, tror att alla stackars jävla statare i jordbruket på 1700- och 1800-talet (innan det mekaniserades) som jobbade med kroppen 16-20 (?) timmar om dygnet varje dag året om gjorde av med en hel del energi. I alla fall räknat per år.
Låter inte helt osannolikt. Frågan är, om det nu kan vara så att de hade ett kopiöst energibehov, hur i helvete de tryckte 5000+ kcal per dag i form av spannmål? Kan tänka mig att många jordbrukare under den tid du nämner inte frossade i feta mejeriprodukter. Huvuddelen av kosten bestod väl i stort sett av gröt?
Varför skulle eskimåer ha speciellt högt energibehov? Att jaga känns betydligt mindre energikrävande än jordbruk, eller?
För de befinner sig i nästintill konstant kyla.
Magnus N
2016-03-19, 21:27
Låter inte helt osannolikt. Frågan är, om det nu kan vara så att de hade ett kopiöst energibehov, hur i helvete de tryckte 5000+ kcal per dag i form av spannmål? Kan tänka mig att många jordbrukare under den tid du nämner inte frossade i feta mejeriprodukter. Huvuddelen av kosten bestod väl i stort sett av gröt?
Åts väl en hel del potatis/rovor/bröd med kött/sill/korvar, fläsk etc.
Hövdingen
2016-03-19, 21:33
Ja och arbetsdagarna blev betydligt längre. Nästan en fördubbling om jag minns rätt. Om ämnet intresserar dig kan jag rekommendera: http://www.bokus.com/bok/9789127140400/sapiens-en-kort-historik-over-manskligheten/
Det står ganska mycket om övergången från jägare/samlare till jordbrukssamhälle.
Tycker den mänskliga utvecklingen är intressant så jag ska kolla upp detta.Tack för tipset!
Måste raljera lite över min kära morfar som jobbade som skogshuggare hela sitt liv! Vid 75 bast så hade "grabben" minst lika stora underarmar som mig och jag är rätt stolt över mina. Han kunde stå och klyva ved med yxa en hel dag utan att klaga och leka med sina barnbarn på kvällen utan att verka det minsta trött. Han åt vad jag kan minnas mycket fläsk, lingonsylt, pannkakor och grädde. Dog dock sadly vid 85, men var relativt fortfarande fysiskt aktiv och pigg!
Satan vilken hjälte!
Om jag skulle estimera hans kalori intag baserat på minnet så kanske det max låg på 5000-6000 kalorier.
Jag tog inte deras sysslor med i åtanke. Givetvis går det åt mer energi beroende på sysslor och livsstil, men jag tänkte mer generellt att de lever i ett oerhört kallt klimat och har ett högt energibehov endast på grund av det. Men som sagt, jag har ingen fakta att komma med.
PureWhey
2016-03-19, 22:01
Skulle tro någon stor idrottare, typ sumobrottare eller strongmen. Detta då dom är enormt stora, rör på sig och har tillgång till mat.
E: Lär iofs vara någon som väger typ 300kg
Skulle tro någon stor idrottare, typ sumobrottare eller strongmen. Detta då dom är enormt stora, rör på sig och har tillgång till mat.
E: Lär iofs vara någon som väger typ 300kg
*hug*
OBS. Enskilda elitidrottare i någorlunda nutid ingår inte. Det ska vara folkgrupper på platser, med livsstil eller yrke som fordrar mycket energi.
svenbanan
2016-03-19, 23:25
Sumobrottare som gått över till att träna ultramaraton kanske?
Brofessorn
2016-03-19, 23:26
Finns det inte något jägarfolk i Afrika som springer ihjäl sina byten?
Vattenflaska
2016-03-19, 23:50
Skogshuggare från förr, för att få i sig energi så ska tydligen amerikanskt fläsk stått på menyn då det innehöll mycket fett och energi. Fick det berättat för mig av en skogshistoriker.
http://pub.epsilon.slu.se/4278/1/Von_Stedingk_H_1996.pdf.
High1ander
2016-03-20, 01:12
Slavar på pyramiderna eller liknande, kanske inte en bra bas, då de som behövde 5000-6000 kalorier säkert dog för snabbt pga. brist på mat/energi/överarbetning. Om det ska vara ett jobb som man "klarar stabilt i 20+ år" så skulle jag tippa på något liknande skogshuggare under sent 1800-tidigt 1900 tal, mest för innan dess tror jag inte man haft råd/tillgång till mat snabbt eller bra nog för att klara jobba så mycket, och efter det så har man börjat med korta arbetstimmar, etc...
T.ex. så tror jag att på 1700-talet så jobbade man så mycket man orkade, men eftersom bristen på mat/energi för bönder/skogshuggare var bristfällig så fick jobbet anpassas efter det också. Som sagt, det som räknas är ju en jobbnivå som kan bibehållas utan att man magrar och dör.
Kött och protein var ju i många fall en lyxvara, så knappast något en skogshuggare kunde käka varje dag, inte för att kött är det bästa sättet att få i sig mycket kalorier, men tänker mest på att kosten behövde nog vara hyffsat varierad i fett-kol-protein...
svenbanan
2016-03-20, 11:14
Jag hörde nånstans att senaste rönen kring pyramidbyggandet var att de som byggde inte alls var slavar utan typ betald arbetskraft. Hur de nu kommit fram till detta...
Lär ju dock ha bränt lika många kalorier ändå. ;)
Fördelen mot idag var väl att det de åt inte var så jävla sönderodlat eller sönderprocessat. Samt så fick de nog den maten i form av kött och fisk etc de behövde för att klara sina uppgifter, det var deras enda lön. Men de njöt nog inte allt för ofta när de fyllde kroppen med energi.
Är från en lantbrukarfamilj i Småland med skogsgård, det var som sagt inte tal om att äta massa fläsk varje dag förr, vad dom levde på var fan absurda mängder bröd som bas, givetvis sovel när det fanns tillgång, men bröd, gröt och liknande var basen där iaf med ordentliga mängder smör, ägg och mjölk.
Sovel, världens bästa sak och ord.
MasterChief
2016-03-22, 12:55
Cykelbud har en rätt hög förbrukning. Hur hög beror såklart på stad och stil men när jag själv jobbade som cykelbud i Stockholm i början av 90-talet så låg jag runt 5000-6000 kcal om dagen. Vilket fan var värre än att cykla åtta timmar om dagen i regn, rusk, kyla och snöstorm. Jag kunde aldrig äta speciellt mycket under cyklandet utan man drack rätt mycket energidryck (Pripps Plus pulver). Sedan när man kom hem åt man som en jävla häst och var eller mindre sänkt (trött och fullproppad med mat). Idag har de vettigare arbetsförhållanden tror jag. På den tiden var det helt stört och alla kollegor var elitcyklister. Jag pallade inte länge innan jag slängde in handduken. Som grädde på moset var man ju det mest hatade objektet i stan och man fick bära en kollektiv skuld för alla förseelser som samtliga cykelbud åstadkommit i hela världen.
Diomedea exulans
2016-03-22, 13:29
Är från en lantbrukarfamilj i Småland med skogsgård, det var som sagt inte tal om att äta massa fläsk varje dag förr, vad dom levde på var fan absurda mängder bröd som bas, givetvis sovel när det fanns tillgång, men bröd, gröt och liknande var basen där iaf med ordentliga mängder smör, ägg och mjölk.
Jag vågar gissa att det där brödet räckte för att täcka in 2 g protein/kg kroppsvikt.
filmjölk
2016-03-22, 16:38
Det här vet jag inte om det är sant eller en skröna, men jag drar den ändå. En gubbe som hade som jobb att bära upp tunga säckar med mjöl på 50kg (eller 100?) för en trappa. Detta skall han ha sysselsatt sig med 12timmar om dagen 6 dagar i veckan. Bära upp en säck, gå ner, ta en ny om och om igen. Fysiskt tungt och själadödande tråkigt.
Undrar vilket kaloribehov det skulle innebära? (Efter många år blev han ersatt av en hiss)
Jag skulle kunna tänka mig att gårdagens spår/väg- läggare hade det ganska hårt. De är ändå jobb som kräver arbete även om förutsättningarna är bra, samma sak gäller för gårdagens skogshuggare. Folk såsom flyttkarlar och bönder har under stora tider det väldigt lätt.
Soldater ligger i snitt på 3 MRE per dag i fält det är minimum av 4800kcal. Misstänker att om de är på extra krävande uppdrag så är det mer.
Combat divers ligger på runt 4600 bara under träningstiden.
filmjölk
2016-03-22, 17:38
Min morfar var bonde och smällfet. Visst, det var tidiga morgnar och långa dagar men det verkar ha vart ganska soft. Gå upp tidigt och äta vetekrans med kaffe. Titta när anställda mjölkar korna. Äta en bastant frukost efter det. Sedan köra runt med en traktor och plöja på åkern nån timme, sedan fika med kaffe, saft och bullar. Titta till de anställda med korna, skälla lite på dem och sedan käka lunch och sova nån timme.
Efter det titta till hur de sköter hönsen och grisarna. Skälla lite på folk innan de får gå hem. Fika igen. Sitta med pappersarbete en stund, käka middag. Sedan maniskt fixa med ved så att den ligger staplat på optimalt sätt. Sedan äta mackor och lyssna på radio/titta på tv/ondgöra sig över granngården.
Jag tror det är mer ansträngande att laga all den maten, diska, osv. som en bonde konsumerar än att vara bonden. Mormor jobbade förmodligen hårdare och hon gick sällan utanför huset och trädgården.
Diomedea exulans
2016-03-22, 18:13
Jag skulle kunna tänka mig att gårdagens spår/väg- läggare hade det ganska hårt. De är ändå jobb som kräver arbete även om förutsättningarna är bra, samma sak gäller för gårdagens skogshuggare. Folk såsom flyttkarlar och bönder har under stora tider det väldigt lätt.
Jag har varit flyttkarl. Det blev rätt mycket lastbilsåkande, så man lyfte inte möbler i åtta timmar. Själva flyttandet var inte alltid jättetungt heller, man försökte ju göra det så ergonomiskt och lätt som möjligt.
Jag har varit flyttkarl. Det blev rätt mycket lastbilsåkande, så man lyfte inte möbler i åtta timmar. Själva flyttandet var inte alltid jättetungt heller, man försökte ju göra det så ergonomiskt och lätt som möjligt.
Precis vad jag menade, men tack för instämmandet.
MangeByggarn
2016-03-22, 20:56
Jobbar som brevbärare och har fan gått ner 5 kilo sen jag började.
shut teh face
2016-03-23, 22:39
Porrskådis
Macroman
2016-03-24, 14:15
Skogshuggare från förr, för att få i sig energi så ska tydligen amerikanskt fläsk stått på menyn då det innehöll mycket fett och energi. Fick det berättat för mig av en skogshistoriker.
http://pub.epsilon.slu.se/4278/1/Von_Stedingk_H_1996.pdf.
Kul och intressant att läsa! :)
Macroman
2016-03-24, 14:18
Jag vågar gissa att det där brödet räckte för att täcka in 2 g protein/kg kroppsvikt.
Hur undvek de att bli katabola!?? :confused:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.