handdator

Visa fullständig version : Resa över finsk-ryska-gränsen?

Yes
2016-03-14, 22:56
Är det någon som gjort det i närtid?

Jag och ett par polare snackar om att åka bil från Helsingfors till St. Petersburg. Ena polaren har gjort resan för 15-20 år sen, och då var det ett helvete att ta sig över gränsen.

Någon som vet hur det funkar idag?

BlötSnö
2016-03-14, 23:10
Jag kollade lite på det där när jag skulle upp till Nordkap för några år sedan, eftersom jag rullade förhållandevis nära ryska gränsen.
Du måste i vilket fall skaffa visum för det. Kanske också för bilen. Ni lär i vilket fall behöva internationellt körkort. Kan det vara så att din polare (eller hans föräldrar) bara bestämde sig sådär för att ta en tripp till S:t Petersburg utan varken godkänt körkort eller visum och därför fick det lite kärvt?

Fredron
2016-03-14, 23:15
Jag vet inte men wikitravel och liknande brukar ha bra koll på sånt.

billmaier
2016-03-14, 23:15
Funkar hyfsat bra nuförtiden. Aldrig korsat gränsen själv, men känner flera som har gjort det och tycks fungera helt okej. Det enda är att ni får vara beredda för långa bilköer speciellt på sommaren. Dessutom behövs en hel del papper:

- Pass
- Visum
- Migrationskort som fylls i vid tullen
- Tulldeklarationsblankett http://eng.customs.ru/images/stories/site_content/files/english.pdf

Dessutom ska din bilförsäkring vara i kraft även i Ryssland. Om bilen inte är registrerad i ditt namn behöver du en fullmakt för att få köra den över gränsen. Och så ska du komma ihåg att alltid ha med dig alla papper, du vet aldrig när milisen vill kolla upp dem.

Yes
2016-03-14, 23:51
Jag kollade lite på det där när jag skulle upp till Nordkap för några år sedan, eftersom jag rullade förhållandevis nära ryska gränsen.
Du måste i vilket fall skaffa visum för det. Kanske också för bilen. Ni lär i vilket fall behöva internationellt körkort. Kan det vara så att din polare (eller hans föräldrar) bara bestämde sig sådär för att ta en tripp till S:t Petersburg utan varken godkänt körkort eller visum och därför fick det lite kärvt?
Vad som gick kärvt var köerna för att komma igenom gränsen, trots kontakter som gjorde det smidigare. 10 timmar hade gränspassagen tydligen tagit...

Funkar hyfsat bra nuförtiden. Aldrig korsat gränsen själv, men känner flera som har gjort det och tycks fungera helt okej. Det enda är att ni får vara beredda för långa bilköer speciellt på sommaren. Dessutom behövs en hel del papper:

- Pass
- Visum
- Migrationskort som fylls i vid tullen
- Tulldeklarationsblankett http://eng.customs.ru/images/stories/site_content/files/english.pdf

Dessutom ska din bilförsäkring vara i kraft även i Ryssland. Om bilen inte är registrerad i ditt namn behöver du en fullmakt för att få köra den över gränsen. Och så ska du komma ihåg att alltid ha med dig alla papper, du vet aldrig när milisen vill kolla upp dem.
Här skiter det sig för oss. Vi ska åka på sommaren och mest troligt med en hyrbil. Det lär blir krångel även om vi har bilförsäkring som gäller i Ryssland...

Fantasten
2016-03-15, 06:59
Att åka med tåg från Helsingfors till St Petersburg är nog det lättaste sättet. Sedan kan ni ju hyra bil där på plats.

Yes
2016-03-15, 19:31
Att åka med tåg från Helsingfors till St Petersburg är nog det lättaste sättet. Sedan kan ni ju hyra bil där på plats.
Det blir krångligt när vi isåfall ska vidare ner genom Europa, och vi tar inte gärna samma väg tillbaka.

Fredron
2016-03-15, 23:47
Det blir krångligt när vi isåfall ska vidare ner genom Europa, och vi tar inte gärna samma väg tillbaka.

Jag vet inte riktigt hur resten av era Europaplaner ser ut men Polen till Ukraina verkade vara 10h väntetid för bilar också, såg ut som det i alla fall.
Så kan finnas fler problemområden när man är i Östeuropa.

Yes
2016-03-16, 01:05
Jag vet inte riktigt hur resten av era Europaplaner ser ut men Polen till Ukraina verkade vara 10h väntetid för bilar också, såg ut som det i alla fall.
Så kan finnas fler problemområden när man är i Östeuropa.
Ukraina och Vitryssland kan man nog räkna med ska vara krångliga. Planen lutar åt att bli Estland, Lettland, Litauen och ta östra Polen för att vända i Lublin, upp genom Warzawa och hem från Gdansk.

Vi funderade på att förskjuta rutten mer i österled. Helsingfors till St. Petersburg, Minsk, Lviv, Warzawa...

Grabbarna som varit i dessa länder tidigare påpekade just problem med gränskontrollerna. Ingen är ju sådär jättesugen på att sitta fast i gränskontroller flera dagar.