handdator

Visa fullständig version : Är detta innehållet bra? (protein bar)

MatteÖhult
2016-03-14, 13:35
Mjölkprotein, Hydrolyserat gelatin, Glycerin, Vegetabilisk olja, Chokladbitar (9%) (Kakaomassa, Socker, Sojalecitin), sojaprotein, Kakaopulver, Havremjöl, Kostfiber (Gum Acacia), Bakpulver, Smakämne, Salt, Sötningsmedel (Sucralose).

dvs, kvalitet på protein osv, vet att det har varit mycket tjaffs om att de flesta protein bars bara innehåller skit? men denna innehåller ju bara mjölkprotein? det är väl bra? =)

Sheogorath
2016-03-14, 13:50
Hade varit bra att veta hur mycket mjölkprotein det är i förhållande till hydrolyserat gelatin, men det bådar sällan gott att man använt en "proteinfiller" på det sättet, om det nu inte har någon funktion som jag inte känner till. :)

vicarious
2016-03-14, 14:01
Mjölkprotein, Hydrolyserat gelatin, Glycerin, Vegetabilisk olja, Chokladbitar (9%) (Kakaomassa, Socker, Sojalecitin), sojaprotein, Kakaopulver, Havremjöl, Kostfiber (Gum Acacia), Bakpulver, Smakämne, Salt, Sötningsmedel (Sucralose).

dvs, kvalitet på protein osv, vet att det har varit mycket tjaffs om att de flesta protein bars bara innehåller skit? men denna innehåller ju bara mjölkprotein? det är väl bra? =)

Nej. Gelatin är värdelöst. Att de ens använder gelatin visar på att de medvetet fyller ut sina bars med skit, ett billigt trick. Köp inte.

Wzup2u
2016-03-14, 20:31
Mkt skräpbars på marknaden riktigt mkt.
Början ingrediensinnehåller med tex: gelatin/kollagen osv är det ingen hit direkt.

vassle/kassein är en bra start på innehållsförteckningen.

Läs noggrannt innan du köper, alternativt skit i vilket om du tänkt äta en bar då och då som något gott =)...

Bossebäver
2016-03-14, 22:41

Du vet att över 9% av proteinet är värdelöst, skulle inte förvåna mig om det är uppemot 50% av skiten.

Är du redo att köpa en dyr godisbit med ett reellt proteininnehåll i stil med en snickers?

Beemel
2016-03-15, 09:51
Du vet att över 9% av proteinet är värdelöst, skulle inte förvåna mig om det är uppemot 50% av skiten.

Är du redo att köpa en dyr godisbit med ett reellt proteininnehåll i stil med en snickers?

Det var väl 9% chokladbitar? Det säger ju inget om ration gelantin.

Däremot håller jag med föregående talare innehåller en "proteinprodukts" innehållsförteckning massa gelantin och/eller kollagen så väljer iallafall jag bort den

StarkaUlf
2016-03-15, 09:59

Däremot håller jag med föregående talare innehåller en "proteinprodukts" innehållsförteckning massa gelantin och/eller kollagen så väljer iallafall jag bort den

Det säger att det är minst 9% kollagen också, eftersom man anger listan av ingredienser efter hur mycket varan innehåller av varje. Alltså mest mjölkprotein följt av kollagen. Allt innan chokladen är på minst 9%.

King Grub
2016-03-15, 09:59

Ingredienserna måste stå i fallande ordning. Det som står först finns det mest av. Om 9% av vikten utgörs av chokladbitar och gelatinproteinet står före chokladbitarna i innehållsförteckningen, betyder det att det finns mer gelatinprotein än 9% av vikten. Kanske mycket mer, men minst 9.1%.

Beemel
2016-03-15, 11:29
Ja självklart är det så.
Ursäkta att jag uttryckte mig otydligt/fel.
Det jag syftade på med "ration" var Bossebävers misstanke att det skulle kunna vara upp mot 50% gelantin, vilket det matematiskt omöjligen kan vara.

Bossebäver
2016-03-15, 17:37
Ja självklart är det så.
Ursäkta att jag uttryckte mig otydligt/fel.
Det jag syftade på med "ration" var Bossebävers misstanke att det skulle kunna vara upp mot 50% gelantin, vilket det matematiskt omöjligen kan vara.

Jag sa inte uppemot 50% gelatin, jag sa att uppemot 50% av proteinet kan vara värdelöst, vilket skulle ske om gelatinets andel av proteinbaren skulle närma sig mjölkproteinets andel, vilket det mycket möjligen kan göra.

Beemel
2016-03-15, 20:11
Jag sa inte uppemot 50% gelatin, jag sa att uppemot 50% av proteinet kan vara värdelöst, vilket skulle ske om gelatinets andel av proteinbaren skulle närma sig mjölkproteinets andel, vilket det mycket möjligen kan göra.

Fast du pratade först om 9% (av totalvikten) för att sedan prata om 50%, villet gjorde att iallafall jag tolkade det som att du fortfarande syftade på totalvikten hos produkten.
Well well my mistake you are Chuck Norris, i stand corrected.

z_bumbi
2016-03-15, 20:27
Finns det ingen vanlig förteckning över fett, kolhydrater och protein?

F Ultra
2016-03-15, 22:43
Finns det ingen vanlig förteckning över fett, kolhydrater och protein?

Kvittar ju stort då kollagenet ingår i proteinet i näringsförteckningen. Om jag får gissa utifrån ingredienslistan så pratar vi om MyProteins "Double Chocolate Chip" Proteinkaka och då har den:

Innehåll Per 100g:
Energi Kcal: 423Kcal
Energi Kj: 1789Kj
Protein: 50g
Kolhydrater: 26g
(varav socker): 9.7g
Fett: 13.3g
(varav mättat): 5.2g
Fiber: 1.9g
Natrium: 0.36mg

Så upp till 25g av dessa 50g protein kan ju vara helt värdelöst.

Bossebäver
2016-03-16, 01:12
Fast du pratade först om 9% (av totalvikten) för att sedan prata om 50%, villet gjorde att iallafall jag tolkade det som att du fortfarande syftade på totalvikten hos produkten.
Well well my mistake you are Chuck Norris, i stand corrected.

över 9% av proteinet är värdelöst

Jag förstår inte vad som är fel. 9% av proteinet är värdelöst då mer än 9% av totalvikten består av gelatin. säg att ration sedan är att kakan består av 40% mjölkprotein och 40% gelatin. Detta skulle göra 40% av kakans protein värdelöst, vilket är vad jag menar med "uppemot 50% av skiten". Jag har alltid pratat om mängden protein och dess "användbarhet".

Observera att jag inte vet mer än någon annan om kakans innehåll mer än att det är över 9% gelatin, men det skulle inte förvåna mig om det är mycket. I vilket fall skulle jag hålla mig borta från skiten, om inte annat så för att jag rent principiellt inte vill stödja företag som försöker lura konsumenter.

Beemel
2016-03-16, 05:55
Jag förstår inte vad som är fel. 9% av proteinet är värdelöst då mer än 9% av totalvikten består av gelatin. säg att ration sedan är att kakan består av 40% mjölkprotein och 40% gelatin. Detta skulle göra 40% av kakans protein värdelöst, vilket är vad jag menar med "uppemot 50% av skiten". Jag har alltid pratat om mängden protein och dess "användbarhet".

Observera att jag inte vet mer än någon annan om kakans innehåll mer än att det är över 9% gelatin, men det skulle inte förvåna mig om det är mycket. I vilket fall skulle jag hålla mig borta från skiten, om inte annat så för att jag rent principiellt inte vill stödja företag som försöker lura konsumenter.

Minst
9% choklad
9% olja
9% glycerin

Så även om gelantinet och mjölkproteinet skulle vara 50-50 sinsemellan så blir det inga 40% (troligare kanske 30) och än mindre 50% (vilket var det jag ursprungligen reagerade på och ansåg var en överdrift)
Och om det är 50-50 fördelning så innebär det ju också att det vettiga proteininnehållet ganska vida överstiger en snickers.

Men nu börjar detta bli ointressant. Vi är ju överens om att kakan garanterat innehåller massa gelantin och därmed troligen är en skitprodukt vilket var det TS ville ha svar på.

F Ultra
2016-03-16, 22:58
Minst
9% choklad
9% olja
9% glycerin

Så även om gelantinet och mjölkproteinet skulle vara 50-50 sinsemellan så blir det inga 40% (troligare kanske 30) och än mindre 50% (vilket var det jag ursprungligen reagerade på och ansåg var en överdrift)
Och om det är 50-50 fördelning så innebär det ju också att det vettiga proteininnehållet ganska vida överstiger en snickers.

Men nu börjar detta bli ointressant. Vi är ju överens om att kakan garanterat innehåller massa gelantin och därmed troligen är en skitprodukt vilket var det TS ville ha svar på.

De har väl dock troligen räknat proteinet (50g per 100g) från just mjölken och gelatinet så det kan mycket väl vara så att 50% av det uppmätta proteinet kommer från gelatin, vilket också låter hyffsat nära andra bars (de flesta bars som innehåller enbart mjölkprotein och inte gelatin innehåller ju ca 20% protein så att de här spikat upp det till fantasisiffran 50% mha gelatinet låter ju rimligt).

HenrY
2016-03-16, 23:20
Reagerade också på detta när jag köpte en bar från Maxim häromveckan... Jävla gelatin skit stod först i ingrediens listan, verkade jävligt suspekt!

Beemel
2016-03-17, 05:06
De har väl dock troligen räknat proteinet (50g per 100g) från just mjölken och gelatinet så det kan mycket väl vara så att 50% av det uppmätta proteinet kommer från gelatin, vilket också låter hyffsat nära andra bars (de flesta bars som innehåller enbart mjölkprotein och inte gelatin innehåller ju ca 20% protein så att de här spikat upp det till fantasisiffran 50% mha gelatinet låter ju rimligt).

Ja 50% av proteinet. Inte av totalvikten på produkten vilket var det som diskuterades.

StarkaUlf
2016-03-17, 10:08
Ja 50% av proteinet. Inte av totalvikten på produkten vilket var det som diskuterades.

Jag har alltid pratat om mängden protein och dess "användbarhet".

:Virro

Beemel
2016-03-17, 11:10
:Virro

De 9% som hänvisas till är av totalvikten.. Så ja det är virrigt.
känns dock som det blev en lite stor sak av detta....
så känns om vi kan släppa den diskusionen nu.

Ber om ursäkt för att jag är en ingenjör med bokstavskombinationer son inte tillåter missbruk av siffror och statistik.

Bossebäver
2016-03-17, 13:16
De 9% som hänvisas till är av totalvikten.. Så ja det är virrigt.
känns dock som det blev en lite stor sak av detta....
så känns om vi kan släppa den diskusionen nu.

Ber om ursäkt för att jag är en ingenjör med bokstavskombinationer son inte tillåter missbruk av siffror och statistik.

som ingenjör borde du förstå att totalvikten och proteinet korrealerar. Om gelatin står för över 9% av TOTALVIKTEN så är också över 9% av PROTEINET värdelöst. ca 50% av PROTEINET kan vara värdelöst om gelatinets andel av TOTALVIKTEN närmar sig mjölkproteinets andel.

Är vi färdiga med hårklyverierna nu?

Beemel
2016-03-17, 13:57
som ingenjör borde du förstå att totalvikten och proteinet korrealerar. Om gelatin står för över 9% av TOTALVIKTEN så är också över 9% av PROTEINET värdelöst. ca 50% av PROTEINET kan vara värdelöst om gelatinets andel av TOTALVIKTEN närmar sig mjölkproteinets andel.

Är vi färdiga med hårklyverierna nu?

Jag har inte sagt mot något av ovanstående.
och ja. Jag har varit klar från första inlägg.