handdator

Visa fullständig version : Både sockerintag och fettintag i unga år kopplat till övervikt

King Grub
2016-03-10, 08:31
Background:

The importance of dietary sugar compared with fat in the development of obesity is currently a topic of debate.

Objective:

We aimed to identify dietary patterns (DPs) characterized by high sugar content, high fat content, or both and their longitudinal associations with adiposity during childhood and adolescence.

Methods:

Participants were 6722 children from the ALSPAC (Avon Longitudinal Study of Parents and Children) who were born in 1991–1992. DPs were characterized by percentage of total energy intake (%E) from free sugars, %E from total fat, and dietary energy density (DED) and fiber density by using reduced rank regression at 7, 10, and 13 y of age. Total body fat mass was measured at 11, 13, and 15 y of age. Regression analyses were used to adjust for dietary misreporting, physical activity, and maternal social class.

Results:

Two major DPs were identified: higher z scores for DP1 were associated with greater DED, greater %E from free sugars and total fat, and lower fiber density; higher z scores for DP2 were associated with greater %E from free sugars but lower %E from total fat and DED. A 1-SD increase in z score for DP1 was associated with a mean increase in the fat mass index z score of 0.04 SD units (95% CI: 0.01, 0.07; P = 0.017) and greater odds of excess adiposity (OR: 1.12; 95% CI: 1.0, 1.25; P = 0.038). DP2 was not associated with adiposity.

Conclusions:

An energy-dense DP high in %E from total fat and free sugars is associated with greater adiposity in childhood and adolescence. This appears to confirm the role of both fat and sugar and provides a basis for food-based dietary guidelines to prevent obesity in children.

Free Sugars and Total Fat Are Important Characteristics of a Dietary Pattern Associated with Adiposity across Childhood and Adolescence. J. Nutr. March 9, 2016.

http://jn.nutrition.org/content/early/2016/03/09/jn.115.224659.full.pdf+html

unsuspected
2016-03-10, 21:14
Det hade jag kunnat räkna ut också ;)

LunaSpice
2016-03-11, 13:02
Det hade jag kunnat räkna ut också ;)

Jag jobbar i ett projekt med obesa barn och deras familjer för att styra upp bl.a, aktivering, vikt, självkänsla och hela livssituationen. Okunskapen hos framförallt föräldrar är skrämmande låg kan jag säga. Ju fler såna här studier som kan påvisa rent vetenskapligt gång efter gång desto bättre tror jag.

Perramja
2016-03-11, 18:57
Föga förvånande. Lördagsgodis med läsk och tilltugg på kvällen är vad jag är uppväxt med, resten av veckorna var det bra husmanskost. Kommer köra på samma princip med min son när han blir lite större!

LunaSpice
2016-03-11, 19:45
Föga förvånande. Lördagsgodis med läsk och tilltugg på kvällen är vad jag är uppväxt med, resten av veckorna var det bra husmanskost. Kommer köra på samma princip med min son när han blir lite större!

Så gör jag med son som snart är 3. Han börjar tjata om nästa lördag redan på söndag morgon. :D

Bossebäver
2016-03-11, 19:51

Jag med, det går alldeles utmärkt att bli fet ändå.

Perramja
2016-03-11, 20:44
Jag med, det går alldeles utmärkt att bli fet ändå.

Inte i min familj iaf, men kanske är them superial genetics ;)

unsuspected
2016-03-11, 22:01
Jag jobbar i ett projekt med obesa barn och deras familjer för att styra upp bl.a, aktivering, vikt, självkänsla och hela livssituationen. Okunskapen hos framförallt föräldrar är skrämmande låg kan jag säga. Ju fler såna här studier som kan påvisa rent vetenskapligt gång efter gång desto bättre tror jag.

Har själv varit hela livet men ändrade min livstil för nästan 10år sen men fortfarande inte nått målvikten.
För mina föräldrar var det nog inte okunskap utan mer att de var skilda och bodde hos min pappa som ofta jobbade sent och fick pengar att köpa mat.