Visa fullständig version : Göra egen kefir, av kefir..?
turppeden
2016-03-06, 09:55
Vad jag funderar över är ifall man kan addera en del färdig kefir till mjölk för att göra sin egen, istället för att köpa startkultur vilken är mycket dyrare.
Blir det för lite bakterier så att den får stå för länge?
Om det nu fungerar, borde det även gå med yoghurt och fil antar jag.
Tänkte nämligen prova detta på andra typer av mjölk än komjölk ifall det fungerar.
Tack på förhand!
I yoghurtmaskin borde det fungera fint. Fråga i facebookgruppen "matnörderi på veganskt vis" så finns det med stor sannolikhet någon som prövat!
Filmjölk och yoghurt går bra från paket.
Kefir är jag lite osäker på, skall ju vara kefirgryn (en matris besående av diverse bakterier och svampar). Om det är "riktig" kefir de säljer i affärerna så borde det bildas efter ett tag, fast man får kanske köra ett antal "cykler". Kefir skall enligt traditionen inte säljas, utan endast ges bort. Finns att hitta mot fraktkostnad på diverse forum, t.ex. alternativ.nu.
Både kefir och filmjölk görs i rumstemperatur, yoghurt behöver varmare.
All mjölk (t.ex.getmjölk och fårmjölk) går bra.
turppeden
2016-03-06, 14:03
Tack så mycket för svaren. Ska absolut prova detta! *drool*
Det ska inte vara några problem att starta med vanlig kefir. Mjölken du tillsätter förmodar jag är steril så den enda bakterie som kan propagera är de som redan finns i din kefir.
Finns gott om bakterier i mjölken som går att köpa i affären, den är definitivt inte steril. Kan ju köpa UHT mjölk men det tycker jag smakar dåligt. Det är viktigt vid all fermentering av mjölkprodukter att laktobakterierna växer till sig relativt fort och förhindrar andra bakterier från att växa.
Finns gott om bakterier i mjölken som går att köpa i affären, den är definitivt inte steril. Kan ju köpa UHT mjölk men det tycker jag smakar dåligt. Det är viktigt vid all fermentering av mjölkprodukter att laktobakterierna växer till sig relativt fort och förhindrar andra bakterier från att växa.
Verkar som att du har rätt:
http://www.sciencedaily.com/releases/2014/04/140408161947.htm
Bäst att använda så färsk mjölk som möjligt då. Själv gör jag yoghurt med opastöriserad mjölk som är full av bakterier och det har gått bra med 1 del yoghurt och 4 delar färsk opastöriserad mjölk. Blir klar på 16 timmar eller så vid 22 graders rumstemperatur.
Har aldrig prövat yoghurt själv. Har läst att det skall vara varmare, men det går alltså bra med 22?
Avundsjuk på att du får tag på opastöriserad, skulle jag helst också köpa direkt från bonde.
Har aldrig prövat yoghurt själv. Har läst att det skall vara varmare, men det går alltså bra med 22?
Är inte helt säker på temperaturen. Det är en varm sommar där jag bor. Kanske är så mycket som 25 grader inomhus. Sedan beror det väl på den specifika kulturen. Min yoghurtkultur är från kaspiska havet. I dess ungdom fälldes en hel del vassle ut men nu för tiden håller den ihop bra. Kanske är det sommarvärmen som gör det eller så har den muterat.
Iom att du kör på "riktig" mjölk så har du nog en blandning av bakterier som har anpassats till dina förhållanden, dvs de stammar som växer bäst tar över efter ett tag.
Hur håller du liv i den under vintern om du inte gör nya batcher?
turppeden
2016-03-13, 14:05
1 del kefir med 4 delar sojamjölk i rumstemperatur ca 20h, blev väldigt gott. Inte lika fin konsistens som köpt kefir, lite grynigare och lösare. Men godare!
Bollperra
2016-04-04, 12:42
Vad jag funderar över är ifall man kan addera en del färdig kefir till mjölk för att göra sin egen, istället för att köpa startkultur vilken är mycket dyrare.
Blir det för lite bakterier så att den får stå för länge?
Om det nu fungerar, borde det även gå med yoghurt och fil antar jag.
Tänkte nämligen prova detta på andra typer av mjölk än komjölk ifall det fungerar.
Tack på förhand!
Det ska inte vara några problem, kanske är bäst med obearbetad mjölk däremot.
Det ska inte vara några problem att starta med vanlig kefir. Mjölken du tillsätter förmodar jag är steril så den enda bakterie som kan propagera är de som redan finns i din kefir.
Jag kan ingenting om kefir mer än att den är fermenterad med både mjölksyrabakterier och någon jästsvamp. Jag antar att det krävs lie trixade för att få de båda olika organismerna att jäsa mjölken. Justera tempen upp eller ned i olika skeenden. Men det är bara antaganden.
Säkert lättare att börja med en vanlig yoghurt och få den att surna utan att släppa vassle och bli jämn och slät.
CoolHandLuke
2016-04-08, 09:45
Säkert lättare att börja med en vanlig yoghurt och få den att surna utan att släppa vassle och bli jämn och slät.
Behöver inte yoghurt lite högre temperatur? Det finns ju sånna där yoghurtmaskiner som håller tempen i alla fall.
Lättast är nog vanlig svensk fil tror jag. Fast jag läste någonstans att konsistensen blir mer som en filbunke när man gör det själv. Men filbunke är inte fel det heller.
Jag antar att det krävs lie trixade för att få de båda olika organismerna att jäsa mjölken. Justera tempen upp eller ned i olika skeenden. Men det är bara antaganden.
Nepp. Går bra i rumstemperatur. Dock kan den bakterie/jäst-matris som man utgår från behöva ett antal "rundor" på sig att anpassa sig till den mjölk och temperatur som man har hemma hos sig.
Behöver inte yoghurt lite högre temperatur? Det finns ju sånna där yoghurtmaskiner som håller tempen i alla fall.
Lättast är nog vanlig svensk fil tror jag. Fast jag läste någonstans att konsistensen blir mer som en filbunke när man gör det själv. Men filbunke är inte fel det heller.
Temperatur har redan disskuterats i tråden. Vanligtvis behöver, som du säger, yoghurt lite högre temp.
Fil blir kanonbra att göra egen i rumstemperatur. Utkomsten beror på vilka bakterielusker man börjar med. Exemplevis blev konsistensen de första rundorna som jag gjorde, utgående från köpefilmjölk, mer lik långfil. Efter ett par "rundor" blev det mer normal filkonsistens.
Lite trådkapning då min fråga egenligen handlar om fil, men även kefir är ju gott...
Detta är ju synnerligen intressant, fil finns inte att köpa där jag bor, och jag tycker bättre om fil än yoghurt, så att starta igång ett sånt här projekt skulle vara roligt.
Någon som har erfarenhet om vad som händer om man har ännu varmare? Typ 30-35 grader?
Om man vill komma mot något som liknar fjällfil, som är lite syrligare, och lite fetare är den också om jag inte missminner mig, är det bara att starta på fjällfil då?
Hur mycket fil bör man äta för att kunna hålla en sats levande? Eller funkar det även bra med små batcher som man sen använder 1/4 av för nästa batch?
Inte provat såpass hög temperatur och vet inte vad fjällfil är. Du får experimentera. Tänk som sagt på att det kan ta ett par batcher innan bakteriekulturen anpassar sig till dina förhållanden.
Små batcher går bra. Brukar bara behövas någon matsked eller två av fil till en liter mjölk. Håller sig ganska bra i kylskåp. Det som blir dåligt först är fettet som härsknar, laktobakterierna är bra på att hålla andra bakterier borta.
CoolHandLuke
2016-04-18, 17:52
Temperatur har redan disskuterats i tråden. Vanligtvis behöver, som du säger, yoghurt lite högre temp.
Fil blir kanonbra att göra egen i rumstemperatur. Utkomsten beror på vilka bakterielusker man börjar med. Exemplevis blev konsistensen de första rundorna som jag gjorde, utgående från köpefilmjölk, mer lik långfil. Efter ett par "rundor" blev det mer normal filkonsistens.
Måste hoppat till slutet och missat. Sorry. :)
Långfil är gott det också. Efter några omgångar får man väl sin egen "lokala" fil typ?
Fjällfil smakar lite som Arla's nya långsyrad fil. Man får köra med gammaldags/lant mjölk och låta den syra lite längre helt enkelt för att få lite mer bett. Det är väl inga problem när man gör det själv förmodar jag? Eller finns det risk för problem ju längre man låter den vara? Det är lite så när man syrar grönsaker i alla fall: Längre tid -> godare -> större risk för mögel.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.