handdator

Visa fullständig version : Era åsikter om bältesanvändning vid styrkelyftsträning

Niwah
2016-03-03, 17:08
1. Använder ni bälte året runt?
2. Blir träningseffekten lidande av att inte träna med bälte iom. att man känner sig svagare (använder mindre vitk) och inte har samma fart på lyften utan bälte?

När känner ni att bälte är befogat? Över vissa vikter/Bara under toppning/Bara på maxvikter?(Har försökt söka men kolos sökmotor vill inte samarbeta..)

Agitator
2016-03-03, 17:14
Bra hjälpmedel. Aldrig tränat med hjälpmedel dock. Anser att en lyftare utan hjälpmedel är starkare ifall de lyfter samma vikt som en med hjälpmedel.

Fast det är ju enbart ifall utrustningslyftaren lyfter mer med hjälp av hjälpmedel. Maxar den lika mycket utan hjälpmedel så är det lika igen.

Gerdler
2016-03-03, 17:15
1. Nej.
2. Möjligen. Vet ej
3. Har bältet på på arbetsvikter vissa pass under vissa delar av året.

Om du frågar mig varför eller hur jag periodiserar det så svarar jag att det baseras på tre saker:
1. Ifall jag känner för att ta med bältet till gymmet.
2. Ifall jag känner att jag behöver träna med/utan bälte rent allmänt
3. Hur jag känner mig när jag står vid ställningen och bältet i väskan.

Jag har alltså inte direkt nån tanke bakom det, lyfter både med och utan, mest utan, och maxar både med och utan. Jag tror det är bra baserat på min tro på det flygande spaghettimonstret.

AntonHA
2016-03-03, 17:35
2. Blir träningseffekten lidande av att inte träna med bälte iom. att man känner sig svagare (använder mindre vitk) och inte har samma fart på lyften utan bälte?

När känner ni att bälte är befogat? Över vissa vikter/Bara under toppning/Bara på maxvikter?(Har försökt söka men kolos sökmotor vill inte samarbeta..)

Känns som att det är antingen eller som gäller med bälte för att hålla koll på progression. Jag kör aldrig med bälte. Skulle jag slänga in ett topset med bälte då och då men annars inte använda det så vet jag ju inte säkert hur jag utvecklats styrkemässigt

Old Nick
2016-03-03, 17:50
Har alltid bälte när jag böjer. Känns bättre med än utan.

ATJL
2016-03-03, 18:00
Jag kör wendler 531 vanligtvis största delen av året. Använder bältet vid endast topsettet på "3"- passen och de två tyngsta seten på "531"- passen för böj och mark.

Innebär att jag i praktiken kör bälte from 75-80% av 1RM, all övrig träning utan.

PureWhey
2016-03-03, 18:09
1. Ja, från och till.
2. Kanske.

Relevant läsning:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1533266
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10619094

http://www.lafitness.com.br/biblioteca/artigos/muscle-activation-in-the-loaded-free-barbell-squat-a-brief-review.pdf
Muscle activity is not influenced by the use of a weight belt.

Niwah
2016-03-03, 18:10
1. Ja, från och till.
2. Kanske.

Relevant läsning:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1533266
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10619094

http://www.lafitness.com.br/biblioteca/artigos/muscle-activation-in-the-loaded-free-barbell-squat-a-brief-review.pdf

Ty Purre <3

Wibba
2016-03-03, 18:15
Har inte använt mitt bälte på snart 3 år. Vet inte ens om jag får ut nåt av det.

Grundträningsperioder tycker jag ska köras utan bälte. Vid högre intensitet kan det väl vara ett skönt med bälte.

otto12345
2016-03-03, 18:30
grundträningsperioder tycker jag ska köras utan bälte. Vid högre intensitet kan det väl vara ett skönt med bälte.

+1

PureWhey
2016-03-03, 18:36
Varför skall grundträningsperioder köras utan bälte?

Brofessorn
2016-03-03, 19:05
Värmer upp utan bälte, tränar alltid med.

http://www.strengtheory.com/wp-content/uploads/2015/01/Belt-vs2.png
The Belt Bible (http://www.strengtheory.com/the-belt-bible/)

I2815
2016-03-03, 20:40
För mig personligen, med dålig rygg, så undviker jag bälte helt. Jag vill inte "underlätta" min naturliga bålstabilitet det minsta eftersom jag är rädd för skador. Innan ryggen var kass så gav bältet helt klart bättre resultat men vad som var placebo och vad som var på grund av bältet kan jag inte svara på för jag var lite för ung och tränade inte på "rätt" sätt för att avgöra det. Bältet kändes åtminstone väldigt bra när jag var yngre och inte tränade mage eller bål utöver basövningarna. Säger väl inte mycket men det är min personliga erfarenhet. Spontant tycker jag att bälte ska användas som accessoar för att kunna överbelasta. Om du inte är ute efter det så tycker jag att din bålstyrka ska klara av vikten.

King Grub
2016-03-03, 21:57
Använder alltid bälte vid knäböj, frontböj, skivstångsrodd, t-bar och hantelrodd. Kör i princip aldrig marklyft, annars hade jag använd det där också. Raka/rumänska mark kör jag, men där känns det bara i vägen.

tankoovich
2016-03-03, 22:23
Värmer utan och kör arbset med. Kan lyfta mer vikt och lyften blir säkrare, vilket medför bättre träning och minskad skaderisk. WINWIN

Loke
2016-03-04, 02:04
Känns som att det är antingen eller som gäller med bälte för att hålla koll på progression.

Jag förstår att det ofta blir/upplevs så, men jag vill bestämt hävda att det inte behöver vara så. Jag skulle faktiskt säga att just detta, att på något sätt hantera progression i flera snarlika övningar, är en viktig grej att lyckas med för den som vill bli riktigt stark på lång sikt. Kanske är inte just bälteslös träning superviktigt, men det finns mycket annat som iaf jag gjorde för lite eftersom det kom ivägen för progressionen i huvudmomenten... Typiskt dumt.

Oljeblixten
2016-03-04, 06:45
Bälte enligt mig används till maxlyft och set på över 90% av max. Alla andra set bör köras utan för att få bättre träningseffekt och bygga en starkare bål.

OBS: Mina personliga åsikter utan källor. MVH

exevision
2016-03-04, 08:39
Bälte på vid andra vikt stegringen i uppvärmningen och uppåt i knäböj och marklyft. Frontböj ibland, men oftast inte pga att jag kör med lägre intensitet där och vill behålla känslan att kunna spänna bålen bra utan bälte.

MackeJuve
2016-03-04, 08:50

1. Ja.
2. Nja. I första hand är det nog min form som blir lidande. Går ju mestadels att grisa upp vikterna om man verkligen vill. Men i.o.m. att jag vill hålla god form så ja, träningseffekten blir lidande. I alla fall på hög intensitet, annars spelar det mindre roll.

Känner att det är befogat hela tiden. Med reservation för att det inte används på väldigt lätta uppvärmningsvikter(upp t.o.m. 100 kg och 140 kg i knäböj respektive marklyft). Som någon länkade innan så finns det ju snarare bevis på att bålen tränas mer med bälte än utan. Så det gamla argumentet att den tränas sämre med bälte håller inte längre.

Angående att använda bälte hela tiden eller bara ibland så går åsikterna isär bland stora lyftare. Ed Coan gjorde väldigt mycket bälteslöst och upplevde att han fick ut mer av att dra på bältet då och då, eftersom det då blev en så stor effekt. Pete Rubish tycker tvärtom. Han upplever att det känns ovant och dåligt att dra på sig bältet om han har tränat en längre period utan. Därmed använder han bälte hela tiden.

Slaxes
2016-03-04, 09:51
Jag har slutat använda bälte sedan ett halvår tillbaka då det blev stulet :P Har upplevt att min ländrygg mått bättre. Speciellt vid tunga militärpressar. Dock så saknar jag bältet mycket vid tunga skivstångsroddar, då mycket energi går åt till att hålla ländryggen.

bighulken
2016-03-04, 11:40
Bälte enligt mig används till maxlyft och set på över 90% av max. Alla andra set bör köras utan för att få bättre träningseffekt och bygga en starkare bål.

OBS: Mina personliga åsikter utan källor. MVH

+1.....jag tycker same....men bara min åsikt.
Förutom i bänken då.....då (jag) måste vänja in mig att använda bältet där, iom bryggan.
Men har förståelse för att det (för många), känns tryggare att använda bältet, ofta. Men det (kanske), är en falsk, trygghet?........hepp.

MackeJuve
2016-03-04, 13:19
+1.....jag tycker same....men bara min åsikt.
Förutom i bänken då.....då (jag) måste vänja in mig att använda bältet där, iom bryggan.
Men har förståelse för att det (för många), känns tryggare att använda bältet, ofta. Men det (kanske), är en falsk, trygghet?........hepp.

Det är väl ganska bevisat att bålen tränas bättre med bälte? Varför har ni då den åsikten?

Det är en falsk trygghet om man tror att formen blir bra automatiskt och man bara slänger på mer och mer vikt för "jag har ju bälte, då kan jag inte skada mig". Annars håller jag inte med. Merparten har förnuft nog att inse detta kring bälte.

PureWhey
2016-03-04, 13:21
Det är väl ganska bevisat att bålen tränas bättre med bälte? Varför har ni då den åsikten?

S.k. bro science

bighulken
2016-03-04, 15:11
Jo, macke Juve....
Om man använder bältet på rätt sätt, så är det bra för bålen. Dvs, spänner magen/bålen, och således får ett visst tryck, även så att bältet hjälper till att trycka på ländryggen....om man spänner magen utåt.
Där håller jag helt med dig.

Men...sett många som s.k missbrukat bältet.....dvs, använder det i typ alla övningar osv....

Även de som lastat på ordentligt med vikter, i böjen, och sedan kört på, med krummande rygg.
I viss mån , kan man ju ha en krummande rygg, om det är medvetet så, och man vet vad man sysslar med.

Men att ha det så, och man (jag), vet att detta är en nybörjare, ter sig som farligt, tycker jag då.

Då kan det (kanske), vara bra att först, stärka upp bålen, med olika övningar, så att man klarar av att hålla bålen, utan bälte, på en viss vikt. Kanske.

Det tycker i vart fall jag då.....

Sen att jag tränar mark upp till en viss nivå, sedan efter denna nivå, använder bälte, är ju högst individuellt, kanske......

Även så i andra övningar, gör detta mest för att stärka upp (min) ländrygg då, Akilles-rygg........

Ja, jag är medveten om att om man använder bältet , på rätt sätt, så spänner man bålen/buken, och får upp trycket, men jag är också medveten om att det finns de som inte gör så.......

Med vänlig hälsning/.......

MackeJuve
2016-03-04, 15:37
Ja, givetvis ska inte bältet medföra att man struntar i formen och tror att man är odödlig. Det är självklarheter. Där säger ingen emot dig. Sen är vi tillbaka i det här med att "stärka upp bålen innan man använder bälte". Det var det jag och flera gick emot då det finns forskning som visar att bålen aktiveras MER vid användande av bälte. Således bör detta användas om syfte är att aktivera bålen och stärka den i t.ex. en knäböj. Ser man något egenvärde i att kunna göra svintunga knäböj utan bälte får man väl träna utan bälte.

För en nybörjare kanske(?) det finns en poäng med att inte använda bälte det första denne gör. För att lära känna rörelserna utan hjälpmedel. Jag vet inte.

R0B
2016-03-04, 17:56
Ett litet sidospår angående bälte och expanderande buktryck

Pratade för ett bra tag sedan med en tränare där jag hänger, han är duktig, inte specifikt på styrkelyft men jag har hög aktning för honom och han är en frekvent besökare på Eleikos utbildningar så jag anser honom en kunnig person.

Han såg mig dra på mitt bälte och gav mig då kommentaren "akta dig för hemorrojder"
Vilket han förklarade med att en av de här människorna hade påpekat att just styrkelyftare osv lider ofta av hemorrojder för att dom pga sin vana att använda bälte och expanderande buktryck ger för mycket tryck i dom nedre regionerna vilket leder till hemorrojder.

True or false eller mitt i mellan? Vad tror ni?

nukz
2016-03-04, 19:35
Använder alltid bälte vid knäböj, frontböj, skivstångsrodd, t-bar och hantelrodd. Kör i princip aldrig marklyft, annars hade jag använd det där också. Raka/rumänska mark kör jag, men där känns det bara i vägen.

Har du haft ryggproblem eller är det någon annan anledning?

Loke
2016-03-04, 20:22
Men nu gäller det ju att vara försiktig, för "stärka bålen" är ett brett koncept. Vad jag minns är det väl främst två saker som visats: Dels lite högre aktivering i vissa muskler i magen vid bältesanvändning, dels högre IAP vid bältesanvändning. Är detta samma sak som att bälte faktiskt ger bättre "bålträning"? Jag är tveksam. Med bålträning skulle jag säga att motoriken kanske är det främsta som åsyftas. Jag är inte säker på att motoriken med bälte är samma som utan, och att då bara rakt av säga att bälte stärker bålen bättre än utan... Tja, jag tycker väl det är lite överdrivet.

Nu handlar dock tråden om bälte för styrkelyft, och där tycker jag absolut att det mesta av träningen ska vara med bälte. Kanske nån gång varannan vecka eller så skulle jag föreslå att köra utan bälte. Orsaken till att alls göra det är främst att marklyft utan bälte är inget man kan välja bort här i livet, det kommer man göra. Inte minst om man får rykte om sig som den där starka personen i vänskapskretsen. Så valet står mellan att göra det dåligt eller göra det bra, och vill man göra det bra måste man faktiskt träna på det. Men vad vet jag? Gör som ni vill.

MackeJuve
2016-03-04, 20:57
Orsaken till att alls göra det är främst att marklyft utan bälte är inget man kan välja bort här i livet, det kommer man göra. Inte minst om man får rykte om sig som den där starka personen i vänskapskretsen.

Haha va fan :D Utveckla!

Alexton
2016-03-04, 21:42
1) Använder nästan uteslutet bälte på vikter runt 95% rm eller högre. Det är alltså vikter på 200kg + vid 80kg kroppsvikt. Mest för att jag håller bättre buktryck med bälte.
Använder nästan uteslutande bälte på 100% + rm vid böj, alltså endast maxning till skillnad från marklyft.

2) Känner ingen skillnad på fart. För mig handlar det mest om att jag ligger nära mitt max och jag vet att jag lyfter bättre med bälte, mer spelrum för att dra mindre perfekta lyft och ändå få upp vikten.
Kör utan bälte så mycket som möjligt annars då jag ogillar hjälpmedel i onödan.

kvarnis
2016-03-04, 22:23
Har du haft ryggproblem eller är det någon annan anledning?

Marklyft är inte en nödvändig övning för den som bara vill bygga massa.
Har man SL aspirationer är det en annan femma.

Agitator
2016-03-05, 14:41
Men nu gäller det ju att vara försiktig, för "stärka bålen" är ett brett koncept. Vad jag minns är det väl främst två saker som visats: Dels lite högre aktivering i vissa muskler i magen vid bältesanvändning, dels högre IAP vid bältesanvändning. Är detta samma sak som att bälte faktiskt ger bättre "bålträning"? Jag är tveksam. Med bålträning skulle jag säga att motoriken kanske är det främsta som åsyftas. Jag är inte säker på att motoriken med bälte är samma som utan, och att då bara rakt av säga att bälte stärker bålen bättre än utan... Tja, jag tycker väl det är lite överdrivet.

Nu handlar dock tråden om bälte för styrkelyft, och där tycker jag absolut att det mesta av träningen ska vara med bälte. Kanske nån gång varannan vecka eller så skulle jag föreslå att köra utan bälte. Orsaken till att alls göra det är främst att marklyft utan bälte är inget man kan välja bort här i livet, det kommer man göra. Inte minst om man får rykte om sig som den där starka personen i vänskapskretsen. Så valet står mellan att göra det dåligt eller göra det bra, och vill man göra det bra måste man faktiskt träna på det. Men vad vet jag? Gör som ni vill.

Tolkar jag dig rätt, man kan inte välja bort bälte ifall man tränar mark?

Mjölkdrickare
2016-03-05, 15:26
*bs*

Nyland
2016-03-15, 11:02
Jag har samlat på mig en massa poäng på stället där jag köper proteinpulver eftersom de bara har shakers och annat krafs som jag inte är intresserad av. Nu har de även fått in ett bälte och jag funderar på om jag skall plocka upp det då jag är lite sugen på att testa att träna med bälte. Det är av märket Dynamitaze och ser väldigt billigt/plastigt ut, jag antar att det inte är någon vidare kvalite. Dock blir det ju i princip gratis eftersom jag ändå inte har något annat att använda mina poäng till. Kan det vara värt att testa eller kan det snarare ha negativa effekter att använda ett kasst bälte?

Tyrwing
2016-03-15, 11:08
Värmer upp utan, använder bälte till alla arbetsset.

EDIT: Förutom långamarklyft, kommer inte ned i rätt läge med bälte.

PureWhey
2016-03-15, 11:09
Jag har samlat på mig en massa poäng på stället där jag köper proteinpulver eftersom de bara har shakers och annat krafs som jag inte är intresserad av. Nu har de även fått in ett bälte och jag funderar på om jag skall plocka upp det då jag är lite sugen på att testa att träna med bälte. Det är av märket Dynamitaze och ser väldigt billigt/plastigt ut, jag antar att det inte är någon vidare kvalite. Dock blir det ju i princip gratis eftersom jag ändå inte har något annat att använda mina poäng till. Kan det vara värt att testa eller kan det snarare ha negativa effekter att använda ett kasst bälte?

Det kan gå sönder under ett lyft och du kan skada dig.

joyride
2016-03-15, 12:25
Jag skulle undvika att använda ett bälte som jag misstänker är av låg kvalitet.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

LoveMachine
2016-03-15, 13:14
Orsaken till att alls göra det är främst att marklyft utan bälte är inget man kan välja bort här i livet, det kommer man göra. Inte minst om man får rykte om sig som den där starka personen i vänskapskretsen. Så valet står mellan att göra det dåligt eller göra det bra, och vill man göra det bra måste man faktiskt träna på det. l.

Tolkar jag dig rätt, man kan inte välja bort bälte ifall man tränar mark?

*bs*

Jag bedömer att Loke menar att som "den där starka personen i vänskapskretsen" så är det du som kommer få frågan om att hjälpa till att flytta, bara säckar med betong eller annat grisjobb. Då är det bra att kunna "marka" utan bälte på ett korrekt satt.

MackeJuve
2016-03-15, 13:18
Jag bedömer att Loke menar att som "den där starka personen i vänskapskretsen" så är det du som kommer få frågan om att hjälpa till att flytta, bara säckar med betong eller annat grisjobb. Då är det bra att kunna "marka" utan bälte på ett korrekt satt.

Låter långsökt. Hur mycket bättre flyttgubbe kan egentligen bli om man är stark utan bälte?

Anton92
2016-03-15, 13:36
Låter långsökt. Hur mycket bättre flyttgubbe kan egentligen bli om man är stark utan bälte?

Precis. Tror aldrig att jag sett en flyttgubbe utan ett ordentligt Wahlanders-bälte. :d

MackeJuve
2016-03-15, 13:39
Precis. Tror aldrig att jag sett en flyttgubbe utan ett ordentligt Wahlanders-bälte. :d

Min poäng var mer om det ens är värt att ta med den faktorn i argumentationen för träning utan bälte :) Blir jag SÅ mycket bättre på att lyfta saker i vardagen om jag minskar mängden träning MED bälte?