Visa fullständig version : Är vi alla bara ett sneslag ifrån att bli helt galna?
Ibland undrar man ju, tillsynes helt vanliga människor som begår grova hemska brott. Är det något som slår slint i huvudet på dessa personer eller ligger det något mer djupt rotat bakom deras beteende?
Eller går vi alla runt som tickande bomber? Skulle jag bara kunna få för mig att jag måste stycka min granne?
Brofessorn
2016-03-02, 17:56
Nej. Skulle gissa att de som gör sådana saker har något problem från början.
Ligger problemet i uppväxten eller är det genetiskt - de är körda från start - så att säga?
Brofessorn
2016-03-02, 18:04
Ligger problemet i uppväxten eller är det genetiskt - de är körda från start - så att säga?
Min ytterst amatörmässiga gissning skulle vara att det kan vara en kombination av genetik och uppväxt. Vad tycker du?
Ja du... det här har ju debatterats i oändlighet så tror inte det är något vi kommer fram till i en kolozzeum-tråd.
PureWhey
2016-03-02, 18:20
De flesta är väl överens om att både miljö och genetik påverkar? Förutom 'extremisterna' inom resp. fält.
Men varför tar det ibland tills dess att de är typ 40 innan det händer något?
Carlo Fatface
2016-03-02, 18:49
Ibland undrar man ju, tillsynes helt vanliga människor som begår grova hemska brott. Är det något som slår slint i huvudet på dessa personer eller ligger det något mer djupt rotat bakom deras beteende?
Eller går vi alla runt som tickande bomber? Skulle jag bara kunna få för mig att jag måste stycka min granne?
Har faktiskt funderat en del på det med.
"Nej,det skulle inte hända dig(eller mig),det är bara idioter.." hör man mest om det kommer på tal.
Men många hävdar ju att "...det bara svartnade..."eller"...jag minns ingenting.." när de gasat bilen rakt in i en folksamling.
Hur garanterar man att man inte råkar ut för den blackouten själv?
Eller är början att man funderar på det likt nu och sen blir det en manisk tanke..!? *popcorn*
ChuckTesta
2016-03-02, 18:50
Det finns ingen fri vilja så dom som har "generna" tillsammans med "uppväxten" är körda från start, ja.
Har faktiskt funderat en del på det med.
"Nej,det skulle inte hända dig(eller mig),det är bara idioter.." hör man mest om det kommer på tal.
Men många hävdar ju att "...det bara svartnade..."eller"...jag minns ingenting.." när de gasat bilen rakt in i en folksamling.
Hur garanterar man att man inte råkar ut för den blackouten själv?
Eller är början att man funderar på det likt nu och sen blir det en manisk tanke..!? *popcorn*
Precis, eller som den där grannen som alla hört så gott om som man har haft över på grillkväll och helt plötsligt så är polisen där och det visar sig att han haft folk kidnappade i källaren.
Eller Mattias Flink.
Men varför tar det ibland tills dess att de är typ 40 innan det händer något?
Lång startsträcka. Det tar ju vanliga människor cirka 30 år innan de växer till sig något som kan kallas för arbetsmoral så att det skulle ta 40 år för ett pucko att göra någonting icke önskvärt är väl rimligt, eller?
Alla har nog det i sig hoppas jag, det bör bara falla sig naturligt, men det krävs saker för att ta fram det, alternativt en defekt som har det framme från början.
Jag menar, skulle man vara uppväxt i en annan del av världen skulle det nog falla sig naturligt att begå lika hemska saker som dessa warlords och barnkrigare.
I genomsnitt är vi mindre än ett snedsteg från att vara galna, på samma sätt som män i genomsnitt är en våldtäkt eller mindre från att vara en våldtäktsman.
Armed Dingo
2016-03-02, 20:47
Alla har nog det i sig hoppas jag, det bör bara falla sig naturligt, men det krävs saker för att ta fram det, alternativt en defekt som har det framme från början.
Jag menar, skulle man vara uppväxt i en annan del av världen skulle det nog falla sig naturligt att begå lika hemska saker som dessa warlords och barnkrigare.
Nog är det genetiskt... Om jag växer upp under våld och 'skolas' i att utöva det på andra så krävs ändå den hjärna jag har med mig genetiskt för att jag ska reagera så på skolningen. Utan hjärna så kan jag ju inte reagera alls.. och hjärnans uppbyggnad och anpassning till omvärldens intryck beror på genetik.
Vissa individer verkar kräva en viss typ av uppväxt för att deras genetik ska leda till utövandet av våld, andra verkar inte göra det.
Fråga er själva om det är möjligt att någon som saknar gener för våld kan lära sig utöva våld. Jag tycker det låter omöjligt. Som jag sa så saknar den gener för att utöva våld.
Lika lite som det går att lära ett rådjur tala. Den saknar genetiken som krävs.
Vad det än är för intryck från omvärlden så krävs det en hjärna att reagera på den och denna hjärna är uppbyggd med regler från vårt DNA hur du än vrider på det.
Jag är rätt säker på att de flesta kan provoceras till att göra något irrationellt. Och då menar jag inte styckmörda utan kanske misshandla eller slå/hugga med en hammare, kniv eller yxa om denna finns till hands. Det kan krävas väldigt mycket men om det finns någon som oavsett stimuli faktiskt inte kan förmås att handla irrationellt så skulle jag nog påstå att det är de som är avvikande eller kanske till och med sjuka. De som gör så här, plågar folk tills de flippar, utan att begå några grova brott, är de sjuka och de farliga. De borde kunna straffas på uppsåtet eller liknande.
Provoceras är ju en sak, det köper jag rakt av. Typ som att om ens barn är i fara så slår det slint och man kan göra riktigt konstiga saker.
Men jag menar folk som lever relativt stillsamma liv och sen ifrån ingenstans bara snear ur, våldtar och mördar någon.
Nog är det genetiskt... Om jag växer upp under våld och 'skolas' i att utöva det på andra så krävs ändå den hjärna jag har med mig genetiskt för att jag ska reagera så på skolningen. Utan hjärna så kan jag ju inte reagera alls.. och hjärnans uppbyggnad och anpassning till omvärldens intryck beror på genetik.
Vissa individer verkar kräva en viss typ av uppväxt för att deras genetik ska leda till utövandet av våld, andra verkar inte göra det.
Fråga er själva om det är möjligt att någon som saknar gener för våld kan lära sig utöva våld. Jag tycker det låter omöjligt. Som jag sa så saknar den gener för att utöva våld.
Lika lite som det går att lära ett rådjur tala. Den saknar genetiken som krävs.
Vad det än är för intryck från omvärlden så krävs det en hjärna att reagera på den och denna hjärna är uppbyggd med regler från vårt DNA hur du än vrider på det.
När det gäller skapandet av ett monster tror jag det är få som har genetiken att stå emot en usel uppväxt och komma ut som vuxen och vara välanpassad. Tror majoriteten människor kan antingen flippa ur eller helt enkelt få sin empati satt ur spel tillräckligt mycket för att kunna begå massmord m.m.
Våld har vi alla genetiskt i oss mer eller mindre. Givetvis så kan man formas till att bli mer eller mindre våldsam beroende på miljö.
Sen kan det ju vara kört även med en idyllisk miljö pga genetiskt fel. Schizofreni, sociopati och andra mentala sjukdomar som kan få en att begå handlingar som orsakar lidande, skador eller död för andra.
Men för de allra flesta med en hyfsad uppväxt är det nog rätt osannolikt att ett snedsteg ska vara tillräckligt för att vi ska tappa greppet. Känns som en ganska onödig sak att oroa sig för om man inte har mentala problem i släkten eller andra indikationer som talar för en förhöjd risk för just sådant.
Provoceras är ju en sak, det köper jag rakt av. Typ som att om ens barn är i fara så slår det slint och man kan göra riktigt konstiga saker.
Men jag menar folk som lever relativt stillsamma liv och sen ifrån ingenstans bara snear ur, våldtar och mördar någon.
Ja frågan är ju om livet varit stillsamt eller om det bara verkat så? Många människor går säkert o bär på mörka hemligheter som de försöker leva med men som de kanske inte klarar av att bearbeta utan de byggs upp över tid tills att personen inte längre klarar av att dölja sina problem.
Sen kan det ju också vara en genetiskt utlöst psykos i de fallen. Men som sagt, hur många händer detta?
Ja det är fullt möjligt att det kan hända dig men det finns rätt mycket annat osannolikt som skulle kunna hända. T ex efter att ett helt liv lekt med krokodiler blir du stucken av en stingrocka och dör.
ARMSTARK
2016-03-03, 08:36
Jag tror att en snetändning är närmare än man vill tro. Kolla bara alla krig, de grymheter som folk gör, en bra trigger bara så åker slipsen av och folk blir medeltida.
Nej jag tror inte på det. En normalt funtad person med normal moral ballar oftast inte ur. Det är en total freak accident det därför det hörs om när det väl händer.
Att det är sinnessjukdom, tumör, missbruk eller fredens religion som ligger bakom är mer troligt.
Folk skulle snea ur utan anledning händer i princip inte. Det är därför vita fästen är stabila genom årtionden utan större problem med våld och kriminalitet medan områden som är fattiga, problem med droger och liknande har betydligt högre chans att få problemen.
Moral och uppväxt påverkar.
filmjölk
2016-03-03, 16:24
Jag tror många av oss är flera simultana snedslag ifrån att bli helt galna. Sånt här har jag vart på föreläsning om, men det var jäkligt länge sedan, men det här är nog vad jag kommer ihåg:
Man klarar av att hantera en kris i taget. Du blir av med jobbet tex. du kan hantera det även om det är pissjobbigt. Eller du får ett cancerbesked, samma sak där. Det är en kris men du kan hantera det psykiskt.
Det blir svårare med två kriser i taget. Du hittar din fru i säng med en annan man samtidigt som du våndas över att du åkt på diabetes. Nu blir det jobbigt och du riskerar att agera irrationellt men gör antagligen inget alldeles för överilat.
Flera simultana kriser: Du har fått reda på att du har cancer, du får sparken, din fru vänstrar, din syster är suicidal, du får reda på att din mamma hatar dig av okänd anledning, din hund har dött och din son har fått stryk i skolan. Detta under en kort tidsperiod. Nu riskerar du att hitta på något jäkligt dumt, riskerar att explodera och kanalisera all din ångest på en liten skitsak, för nu är du jäkligt instabil. Nån kritiserar din form när du tränar biceps, denne får en 30kgs hantel uppkörd rektalt.
Jag förstår vad du menar Filmjölk, men krävs det mer för vissa att snea ur eller hur funkar det?
Jag tänkte på det här när jag gjorde tråden
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/livstids-fangelse-for-styckmordet-i-askersund-1
Skulle vi alla kunna ha det i oss?
Jag tror många av oss är flera simultana snedslag ifrån att bli helt galna. Sånt här har jag vart på föreläsning om, men det var jäkligt länge sedan, men det här är nog vad jag kommer ihåg:
Man klarar av att hantera en kris i taget. Du blir av med jobbet tex. du kan hantera det även om det är pissjobbigt. Eller du får ett cancerbesked, samma sak där. Det är en kris men du kan hantera det psykiskt.
Det blir svårare med två kriser i taget. Du hittar din fru i säng med en annan man samtidigt som du våndas över att du åkt på diabetes. Nu blir det jobbigt och du riskerar att agera irrationellt men gör antagligen inget alldeles för överilat.
Flera simultana kriser: Du har fått reda på att du har cancer, du får sparken, din fru vänstrar, din syster är suicidal, du får reda på att din mamma hatar dig av okänd anledning, din hund har dött och din son har fått stryk i skolan. Detta under en kort tidsperiod. Nu riskerar du att hitta på något jäkligt dumt, riskerar att explodera och kanalisera all din ångest på en liten skitsak, för nu är du jäkligt instabil. Nån kritiserar din form när du tränar biceps, denne får en 30kgs hantel uppkörd rektalt.
^^This!
Fast med ett tillägg. Dels kan olika personer naturligtvis ha olika tolerans för kriser och dels kan samma person påverkas av kemin i hjärnan och kroppen. Nån brist ger lägre produktion av nåt hormon eller signalsubstans. En veckas sömnbrist har påverkan även om man fått sova nu i två nätter och känner sig OK och pigg etc.
Bossebäver
2016-03-03, 18:54
This.
Det finns gränser på hur mycket skit man kan ta innan man fuckar ur totalt.
filmjölk
2016-03-03, 18:59
Jag förstår vad du menar Filmjölk, men krävs det mer för vissa att snea ur eller hur funkar det?
Jag tänkte på det här när jag gjorde tråden
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/livstids-fangelse-for-styckmordet-i-askersund-1
Skulle vi alla kunna ha det i oss?
Givetvis kan vi hantera olika mycket, och kan snea ur på olika sätt. Pelle kanske får overklighetskänslor och blir introvert, Sune suiciderar och Kalle går bärsärk. Men fler än en kris samtidigt är generellt svårt att hantera. Eller kris följt av kris följt av kris utan avbrott, det är också en risksituation för ens psykiska hälsa.
Problemet med frågeställningen är att de flesta svarar att faktorer som genetik och miljö är avgörande men även om det säkerligen finns genforskare som skulle kunna visa upp vetenskapligt relevanta avikelser som har statistisk tyngd för risken att utföra ett "sneslag" så innehåller begreppet miljö en ogreppbar mängd variabler som gör det fullkomligt omöjligt att gör annat att spekulera och det känns totalt irrelevant att spekulera kring frågeställningen. Den är för bred.
filmjölk pratar om lite mer intressanta saker, imo. Våra reaktioner. Hur vi hanterar och reagerar på kriser och situationer som är extrema och som är nya för oss som individer.
Som en liten historia. Jag hade diskussionen en gång med en kollega som hävdade att han aldrig skulle kunna slå en tjej, av etiska anledningar. Jag bestred hans påstående med argumentet att han inte varit satt i situationer där hans moral och etik testats till den gräns att det hans påstående kan visa sig stämma. Tillhör att vi även var vänner så jag visste en del om bakgrund och vad personen varit med om osv.
Samma helg är han och hans tjej på en fest och en tjej där beter sig i allmänhet fruktansvärt illa, så till den gräns att hennes pojkvän sen många år säger att den som vill få henne att hålla käften är välkommen att göra det för hon gick över många gränser och han brydde sig inte. Min kollegas tjej erbjöd sig att ge henne på käften, eftersom hon tränat kampsport och ingen av killarna på festen var bekväma i att försöka få henne att vara tyst eftersom det inte tjänade något till att säga något till henne. Hon får några lätta smällar, blir tyst efter det, tröstad av sin pojkvän, däckar sedan under en bra stund.
Långt senare på festen har hon vaknat till liv men är så påverkad att hon lagt sig i trappen. Min kollegas tjej erbjuder sig att hjälpa henne (tillsammans med flera andra) så hon kan gå upp och lägga sig istället för att ligga i en trapp. Hon sparkar då rätt upp i min kollegas flickväns ansikte med en solid känga och tjejen i fråga var tillräckligt stor för att tillfoga ganska allvarlig skada.
Min kollega tappar det helt och lyfter henne nästan, med ett strypgrepp, upp i luften i trappen och är på riktigt så vansinnig att han inte har ett uns varsamhet. Han hinner dock lugna sig innan det gick illa.
Här finns det variabler som alkohol, mjuka värden som att beskydda någon man älskar med mera men det krävdes bara en situation, med rätt omständigheter för att min kollega skulle agera på ett sätt som stred starkt emot hans känsla av moral och etik.
Är vi alla ett steg ifrån att "snea"? Nej, men ska aldrig utgå från vad vi är kapabla att göra utan att förstå hur många variabler det finns att iaktta.
Men om man förenklar det, att få för sig att stycka sin granne utan någon provokation eller bakgrund till det, rent slumpmässigt? Njae, det låter inte trovärdigt hos en någorlunda frisk individ. Att en frisk individ kan hamna i det sinnesstadiet beroende på extrema externa situationer, utöver miljö och genetik? Ja, det är jag ganska säker på att de kan baserat på vad jag läst om kriminologi och de psykologiska studier bakom dessa. Det var en tid sedan när jag tänkte jobba inom psyk-vården så har inga exempel tyvärr men vansinnesdåd, brist på bättre ord, uppstår inte i ett vakuum.
filmjölk
2016-03-03, 20:48
Ett vanligt sätt att hantera sin begynnande galenskap är genom dissociation eller depersonalation Då kopplar man liksom bort sig själv från det som är jobbigt, man existerar, man är medveten om vad som hänt men tränger bort känslan av det jobbiga och ser det som hänt en själv eller hur man mår från ett utanförperspektiv. Som om man själv är en karaktär i en film man ser på.
"Man mår ju dåligt när man får höra sådana saker om en" istället för "Jag mår dåligt när jag får höra sådana saker om mig". Dissociation är en slags känslomässigt självförsvar, men kan utvecklas till att bli en riktigt allvarlig störning kallad Depersonalitionssyndrom.
Då känns hela ens person fejk och overklig. Livet känns poänglöst, fuck Everything, man bryr sig inte om något osv.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.